PDA

Vis full versjon : Spretter ut av 4. gir og overdrive!!



volvo2før
28/01/10, 13:04
Har en 240GLT med b21et ca 180/190hk. Bilen har alltid vært svært pent brukt, aldri tullkjørt med. Clutchen på den er svært langt kommet, slurrer til og med før den får turbotrykk, men nå like før jeg hadde tenkt på å skifte den har den begynt å sprette ut av 4. gir, hva kan være grunnen? spretter og ut selv om OD er inne..! Sitter altså M46 kasse, kanskje den burde byttes?

Trenger et raskt svar!

ChrML
28/01/10, 13:55
Kassa er i 4. gir uansett om overdrive er inne eller ikke, så det er egentlig ikke så rart :). Spørs nok om det ikke er noe galt med kassa di da.

DieselDriver
28/01/10, 14:53
Sikkert samme problem som det er på gamle firehjulstrekkere som er lavt giret. Der spretter ofte det høyste gearet ut fordi det er det gearet som man kjører på hele tiden og det blir slitt. Hvor langt har kassa gått?

gaupe
28/01/10, 15:15
Har du skinndamasken rundt girstanga? Prøv å ta av den, og sjå om du har problemet enno.

volvo2før
28/01/10, 15:45
Sikkert samme problem som det er på gamle firehjulstrekkere som er lavt giret. Der spretter ofte det høyste gearet ut fordi det er det gearet som man kjører på hele tiden og det blir slitt. Hvor langt har kassa gått?

Kassa har sittet i siden orginalt, gått ca 280000. Turbomotoren ble satt inn i 2006, og har blitt eid av en volvo-entusiast som kun har brukt den som en vanlig bruksbil og ikke noe annet ;)

volvo2før
28/01/10, 15:46
Har du skinndamasken rundt girstanga? Prøv å ta av den, og sjå om du har problemet enno.

Skinndamasken, da mener du den gummi-greia rundt girstanga inne i bilen?

gaupe
28/01/10, 16:21
Skinndamasken, da mener du den gummi-greia rundt girstanga inne i bilen?

Nei, overtrekket over gummidamasken, vanleg å finne på GLT og Turbo.

Shaiko
28/01/10, 16:37
Synkirnga di som er sliten kan jeg nesten si deg med engang.

4dgir på m45/6 er det veldig skjøre synkringer på og om man itilleg har en gammel olje på denne så blir det fort spor i synkringa.

volvo2før
28/01/10, 16:50
Synkirnga di som er sliten kan jeg nesten si deg med engang.

4dgir på m45/6 er det veldig skjøre synkringer på og om man itilleg har en gammel olje på denne så blir det fort spor i synkringa.


Okei, så da er det bare å skifte kassen? :o

Morgis
28/01/10, 18:14
hadde dette problemet på min, i noe liknende tilfelle..
Der var det rett og slett denne armen som holder girspakoverføringen oppe som var løsnet.
2 skruer som hadde skrudd seg ut, og dermed hadde denne armen sunket litt. Gjorde at spaken ble noe upresis, og den hoppet ut av 2. og 4. gir..

volvo2før
29/01/10, 13:04
Okei, takker for svar. Var en som sa det kunne være slakk i spakstellet, vil det si det samme som giroverføringen?

Morgis
29/01/10, 13:08
ja '

JørgenT
29/01/10, 18:02
Mulig du også har defekt bakre traversfeste. Då legger kassen seg litt ned mot høyre. Dette vare bare ein tanke eg kom på i farten:)