PDA

Vis full versjon : Forskjell på Nordiske biler kontra andre land?



aarnes
26/11/10, 22:30
Folkens, satt å tenkte litt her mens jeg kjørte:

Bilen min er importert fra Italia, uten dieselvarmer og varmeseter.
Når det er kaaldt ute vil jo ikke klima varme like mye som en bil MED dieselvarmer.

Er det noen forskjell på tempsensorer? termostat i motoren?

Noen som vet om det i det heletatt er vesentlige forskjeller? bortsett fra utstyr som mangler dasåklart...

Stig-Arne
27/11/10, 10:11
Kan nok være forskjell på termostaten, biler som er produsert for varmere klima har en termostat som åpner tidligere enn f.eks biler til nordiske land.
Temp. sensorerer er det neppe noen forskjell på.

Kan også være forskjell på hvilken olje som brukes på motor og gir, kan være tykkere olje i varmere klima.

aarnes
27/11/10, 12:27
Det jeg mistenkte... hvordan finne ut det enklest?
ta ut termostaten og koke den,f or å se hvor mye den åpner på?

Men når det gjelder olje;

bilen har jo vært i Norge siden 2005, og fullt alle servicer. vil anta at de har gitt den olje for nordiske fordhold,og ikke fortsatt med evt. italiensk olje?

Stig-Arne
27/11/10, 14:24
Det jeg mistenkte... hvordan finne ut det enklest?
ta ut termostaten og koke den,f or å se hvor mye den åpner på?

Men når det gjelder olje;

bilen har jo vært i Norge siden 2005, og fullt alle servicer. vil anta at de har gitt den olje for nordiske fordhold,og ikke fortsatt med evt. italiensk olje?

Skal være stemplet på termostaten om hvilken temepratur den åpner på.
Evt. få sjekket med Volvo om de kan finne ut hvilken termostat bilen er levert med.
Men sliter du med dårlig temperatur i varmeapperatet eller? Står nålen på motortempen på midten ?

Om bilen er servet i norge siste årene er nok oljen OK ja :)

moccamaster
28/11/10, 12:48
har en 02 d5 v70 som er importert fra belgia. det tar utrolig lang tid før den blir varm. ca 15 min kjøring på motorvei. har også mistanke om at det er en termostat som åpner alt fortidlig

locked
28/11/10, 12:55
15min på motorvei er alt for lang tid!

i 5-10 plussgrader bør du ikke kjøre noe særlig lenger en en 3-4km før du har motortemperaturen opp på fullt når du starter med kald kupe.

aarnes
01/12/10, 15:06
Ref Formann på Volvo er det svært sannsynlig at det er forskjellige termostater.

Han antok at den åpna på 89 grader, men anbefallte evt bytte til 92 grader.

TeamBørnOut
11/12/10, 11:00
Som jeg skrev på svxc, setevarmer fikser du lett selv hvis du har noen timer til overs en dag og monterer en bryter selv.
Varmeelementene kjøper du fra volvo eller skandix.
koster rundt 70 -80 euro. er "mange" som kjøper slike å monterer inn i baksetene sine (som det er på s70 etc).