PDA

Vis full versjon : Problemer med klimaanlegg i V40 1998



muummi
26/11/10, 21:50
Heisann

I dag så har klimaanlegget mitt begynt å tulle. Det blinker to lys i knappene for AC og luftsirkulasjon. De blinker rett etter jeg har satt på tenningen.
Det som jeg merker er feil er at man ikke kan stille på vifta. Den blåser på litt over middels styrke uansett hvordan jeg vrir på bryteren.

Noen som har vært borti dette før?


Takker for svar :)

ASK Racing
27/11/10, 23:40
mest sansynlig formotstanden:)

muummi
28/11/10, 00:00
Aha:) Hva er det for noe? Vet du hvordan man kan finne ut av det? Dyrt og vanskelig å fikse selv eller?

Vil helst unngå å ha den på verksted^^ det koster fort noen lapper og det er ikke så greit for en fattig student :P

ASK Racing
28/11/10, 00:21
husker ikke akkurat 100 % akkurat nå, men jeg mener at om du skrur ned plata under hanskerommet, skal det vere 4-5 ledninger som går inn på en kontakt ved siden av vifta, denne skal du kunne skru ut, 2 skruer mener jeg, det er formotstanden til vifta, det er den som gjør det mulig å velge de forskjellige vifte hastighetene, koster omkrng en 1000 lapp mener jeg, ganske enel å skifte. :)

er ikke noe enkel test for å sjekke om den virker, men at vifta kunn går på full fart pleier å være det vanligste. har skiftet en del av disse, er ikke uvanlig :)

muummi
28/11/10, 10:03
Oki, takker for raskt og bra svar :)

Men du tror ikke det kanskje kan være selve bryteren som er gåen da?

Etter å ha lest litt på nettet om dette, så pleier vel som regel vifta kun å virke på den høyeste innstillingen hvis motstanden er ødelagt. Min går jo på ca 50% uansett om den står på Auto,0,1,2,3,4 eller 5.

muummi
28/11/10, 12:09
Jeg var ute å sjekka nå, og det virker som om vifta går på stilling nr 4 uansett, men når jeg setter den på nr 5 så går den fortere.

ASK Racing
28/11/10, 16:07
kan være den ikke er helt gåen, :)

ellers så kan det være den er blitt varm, å smeltet noen av ledningene inn, vet dette skjer oft på mondeo, men har i grunn ikke sett det på v40,

om vifta hadde vert dårlig, hadde den enten bråka, eller gått ustabilt, men fortsat gått på alle hakka.

jeg tipper ganse sikkert at det er motstanden :)

muummi
29/11/10, 09:01
Ringte til Bilia i dag og de sa at det ikke var noen motstand å få kjøpt. Den satt på motoren, og da måtte jeg bytte hele motoren. Kosta visst over 3000 kr :S

angerman
29/11/10, 12:05
tull, sitter formotstand på disse. skifter ganske ofte. delelager folk er ofte håpløse...må mate de med t-skje for at de skal finne frem.

ASK Racing
29/11/10, 17:32
tull, sitter formotstand på disse. skifter ganske ofte. delelager folk er ofte håpløse...må mate de med t-skje for at de skal finne frem.

enig, skiftet flere av disse, kan hende de blanda nye s40, den har ingen formotstand :)

muummi
03/12/10, 14:33
I dag når jeg skulle ut å kjøre så gikk ikke vifta i det heletatt. Har ikke fått bytta motstand enda. Tror dere det fremdeles er motstanden eller er det mest sannsynlig motoren som er gåen da?

Kanskje det kan være sikringen? Noen som vet hvor jeg finner den? :)

ASK Racing
03/12/10, 16:52
hmmmm.. holder fortsatt en knapp på motstanden, er skjeldent vifta som ryker, klart det skjer det å, men skjeldent, 9 av 10 er motstanden :)

muummi
03/12/10, 16:57
Oki bra å høre det :)

muummi
03/12/10, 19:29
Men, er det logisk når vifta ikke går i det heletatt da?

angerman
03/12/10, 21:00
har skjedd det også ja.

muummi
04/12/10, 20:53
Jeg prøvde å starte bilen uten motstanden, og da gikk vifta kun på nivå 5. Kan jeg kjøre med den slik inntil videre? Eller er det fare for at noe mer kan skje da? Noe som brenner opp eller noe slikt? Får ikke ny motstand før om en ukes tid, og skulle helst ha brukt bilen i mellomtiden.

Tror dere det går greit?

ASK Racing
06/12/10, 18:57
hei, har vert av en stund, det skulle ikke by på noe problemer det, annet en at det blåser storm i kupèn din :)

muummi
08/12/10, 16:06
Fikk i dag koblet til den nye motstanden. Men det hjalp ikke så mye. Nå er det samme som det var først, at vifta går på ca 50% på nivå nr 1,2,3,4 men på 5 så går den for fullt. Hvor kan problemet ligge da?

ASK Racing
08/12/10, 16:16
hmmm, pleier å være motstanden, endrer det seg ikke uanset vilket hakk du bruker ?? foruten 5te.

kan være så enkelt at brytern er gåen, har ikke sett det før selv, men kan jo skje.

har du gått over alle sikringene?? er negativ styring på disse bilene, å i noen tilfeller kan ting begynne å virke annerledes dersom sikringen til noe som ikke har noe med det å gjøre i det hele tatt ryker, for da hender det at strømmen prøver å finne andre veier å gå.

har du automatisk klimaanlegg (ecc) eller manuel ac?? på 850 er det mnemelig forskjell på motstanden om det er ecc eller ac. men trodde ikke det var det på denne.

har du sett at det ikke var irr eller brente kontakter ol på kontakten til motstanden??

muummi
08/12/10, 16:40
Nei den endrer seg ikke uanvhengig av hvilket hakk jeg bruker, unntatt nr 5. Har sjekket alle sikringer og de ser ut til å være i orden. Kontakten til motstanden ser også ut til å være fin.

Jeg har automatisk klimaanlegg. Den motstanden jeg har fått er riktignok ikke lik som den som satt i.

ASK Racing
08/12/10, 16:44
da kan det være der problemet ligger :)

muummi
08/12/10, 17:30
Får satse på det :) Den gamle motstanden har noe som ser ut som kjøreriller, mens den nye har ikke det.

Får ta meg en tur til Volvo og høre i morra. Er forresten rart at de skal greie å bestille feil del når de bestiller det på reg nr til bilen :P

angerman
08/12/10, 17:32
må være riktig type ja. forskjellig om du har ac eller ecc

ASK Racing
08/12/10, 20:25
Får satse på det :) Den gamle motstanden har noe som ser ut som kjøreriller, mens den nye har ikke det.

Får ta meg en tur til Volvo og høre i morra. Er forresten rart at de skal greie å bestille feil del når de bestiller det på reg nr til bilen :P

er desverre ikke alle på lagret som vet hva de driver med :)

får håpe det hjelper :)

Steinsmo
08/12/10, 21:21
Henger meg på her.. har en 00/01 v40 med ECC, alle trinna virker her, men i automodus begynner den plutselig og kutte, for så å gå på fullt, til så å gå i "normal" hastighet. andre ganger er den helt grei og stabil... noen tips?

BTW.. synes d blåser dårlig i ventilene.. har skiftet til nytt pollenfilter for 1 månede siden.. så er ike der problemet er heller...

ASK Racing
08/12/10, 21:23
kan vere en temp giver som svikter :)

blåser ikke all verden min heller, prøv uten pollenfilteret, å se om det er noe annerledes da. om de blir fuktige kan de fort virke som om de er tette, serlig nå på vintern om du får mye snø inn som smelter å fordamper:)

muummi
09/12/10, 19:00
Nei nå gir jeg snart opp. Var på Bilia i dag og snakka med fyren på delelageret der. Men nei, en sånn del var ikke mulig å oppdrive, den fantes ikke lengere.
Får vel få tak i en brukt en da

ASK Racing
09/12/10, 19:16
skal ikke være enkelt nei :) er ikke et annet volvo verksted i nærheten da??

Steinsmo
09/12/10, 23:25
Takk for svar!
hvor sitter temp giver? vet du ca pris på denne?

angerman
10/12/10, 12:00
transistor v40 98. ac pn: 30875042. ecc pn:30864189 koster 601kr til ecc og 499kr til ac.

muummi
10/12/10, 14:44
transistor v40 98. ac pn: 30875042. ecc pn:30864189 koster 601kr til ecc og 499kr til ac.

Aha :) Hva slags nr er det? Bestillingsnummer?

ASK Racing
10/12/10, 20:16
er delenr et :)

muummi
20/12/10, 15:28
Da har jeg fått montert riktig del, og alt virker som det skal.

Takker for hjelpa :)

ASK Racing
21/12/10, 22:17
så bra :)