PDA

Vis full versjon : Har jeg diesel varmer med tidsur??



Alavin
26/11/10, 20:20
Heisann.

Da var jeg blitt en lykkelig eier av en 2005 volvo V50 2.0TD. Så da følte jeg også det var min plikt å melde meg selv inn på dette forumet :)

Men jeg har spørsmål...
Jeg er blitt fortalt at alle volvo v50 kommer med diesel varmer standard fra fabrikk, men at tidsaktiveringen som gjøres fra kjørecomputeren ikke er aktivert på alle biler og at dette er noe som kan gjøres via software. Stemmer dette ?

dieseldyret
26/11/10, 21:06
sikkert noen som kan utfylle dette svaret mer, men kort fortalt:

- ikke alle har ekstra varmer, blant annet importbiler. Disse (som min) kan istedet ha varmeelementer i kjøleslanger/register.
- om du har en "norsk" (altså bil ment for Norden), er det standard med enn tilleggsvarmer, som hjelper motoren raskere opp i arbeidstemperatur. Altså "dieselvarmer". Denne starter automatisk ved 5 varmegrader eller kaldere.
- det du tenker på, er nok "parkeringsvarmer" , som er ett tillegg til standard dieselvarmer. denne kan startes via kjørecomputer og programmeres til spesifikke klokkeslett etc. Det er ikke kun software (så vidt jeg vet) for å få dette til å fungere, mener jeg har hørt snakk om en sirkulasjonspumpe i tillegg (for å "blåse" varme inn i bilen når ikke tenning/motor er på), og dette koster rundt 4000kr å få montert. (sverige-pris i den aktuelle situasjonen jeg har lest om dette)

Håper det svarte noen av dine spørsmål, velkommen til forumet, og håper du finner nyttig info her. Og lykke til med en kjempefin bil, med en utrolig fin motor :)

Alavin
26/11/10, 21:10
sikkert noen som kan utfylle dette svaret mer, men kort fortalt:

- ikke alle har ekstra varmer, blant annet importbiler. Disse (som min) kan istedet ha varmeelementer i kjøleslanger/register.
- om du har en "norsk" (altså bil ment for Norden), er det standard med enn tilleggsvarmer, som hjelper motoren raskere opp i arbeidstemperatur. Altså "dieselvarmer". Denne starter automatisk ved 5 varmegrader eller kaldere.
- det du tenker på, er nok "parkeringsvarmer" , som er ett tillegg til standard dieselvarmer. denne kan startes via kjørecomputer og programmeres til spesifikke klokkeslett etc. Det er ikke kun software (så vidt jeg vet) for å få dette til å fungere, mener jeg har hørt snakk om en sirkulasjonspumpe i tillegg (for å "blåse" varme inn i bilen når ikke tenning/motor er på), og dette koster rundt 4000kr å få montert. (sverige-pris i den aktuelle situasjonen jeg har lest om dette)

Håper det svarte noen av dine spørsmål, velkommen til forumet, og håper du finner nyttig info her. Og lykke til med en kjempefin bil, med en utrolig fin motor :)

Tusen takk for svar. Ja, det er parkeringsvarmer jeg snakker om. Fint om noen kan bekrefte om denne sirkulasjonspumpen sitter der fra før av, eller om den må kjøpes.
Jeg ble fortalt i butikken at bilen ikke er importert. Og den blir utrolig fort varm, så jeg antar at det sitter en dieselvarmer der.

Men et tilleggs spørsmål. Når skal register reim byttes på disse motorene?
Bilen har nå gått 91000.

dieseldyret
26/11/10, 23:29
er nok bare en kjapp tlf til din lokale Volvo- spesialist, så finner de ut om varmeren din ved hjelp av ditt chassinummer.

Registerreimbytte på 2,0D motoren er hyggelige 240.000km eller 10år (det som kommer først)