PDA

Vis full versjon : TUNGSTARTA V70 2.5t bytta tenningsdeler +mange sensorer uten forbedring (STARTER ENDELIG PÅ STARTERN)



julen
26/11/10, 19:52
sliter med motorn er enormt tungstarta, noe den også var da den sto i delebiln.
har bytta plugger, rotor, fordelerlokk, sattpå pluggledninger jeg vet er grei, flyttaover kammalselsensor, svinghjulssensor, vanntempsensor, coil fra den forrige motorn. alt dette uten det ble noe bedre:S noen ganger kan jeg file i 3-4 sekk og på det verst kan jeg file 3x30sek (har værtborti en gang jeg ikke fikk start) før den starter har. testa med tenningslampa og den starter med en gang det blinker i den så virker som det er noe tenningsfeil.
det rare er også at den starter umiddelbart med trillstat.
lestav feilkoder uten å finne noe.

håper noen kan komme med noen tips!

jonass
26/11/10, 20:28
Ta også sjekk kjølevanns sensoren (CLT)

thamule
28/11/10, 13:17
Min bil slit også med å starte.

For 3,5 veke sidan stoppa den faktisk og ville ikkje starte igjen. Då hadde eg slitt ei stund med at den var tung å starte. NAF henta meg og leverte den på Frydenbø der dei bytta tennpluggar, tennkablar, fordelarlokk, rotor og fordelararm(?).

Bilen funka greit, og startar greit. Når den er kald er den litt vanskelig å få igang av og til. Men når den er varm startar den som eit skudd. Men i går måtte eg kinne i sikkert 10 sekund før den starta då den var kald. Ingen forskjell i lyden mens eg kinnar. Den kinnar og så plutselig startar den.

Er det sensorar eg og bør sjå på? Eller kan det vere bensintilførselen? I så fall kor skal eg begynne, kva for sensorar??? NAF-karen meinte då han henta bilen at det var gnist frå coil og at det dermed ikkje var ein eller annan sensor.

I sommar på vei heim frå Sverige, vart den meir og meir tungstarta, også når den var varm. Sleit med å få den i gang på ferjer f.eks. Men no er det kun når den er kald at den ikkje vil.....

Joakim-G_R
28/11/10, 13:38
Kaldstartfunksjonen, ville prøvd temperatursensoren for motorstyringen. (thamule)

Høres litt slikt ut, ettersom den er bra når motoren er varm.

julen
28/11/10, 15:21
min er likens uansett om den er varm eller kald. men varierer noe hvor lenge jeg må file fra gang til gang.

thamule
28/11/10, 18:29
Kaldstartfunksjonen, ville prøvd temperatursensoren for motorstyringen. (thamule)

Høres litt slikt ut, ettersom den er bra når motoren er varm.

Takk for tipset! Kor sitter denne sensoren? Kan jo prøve å koble frå sensoren og sjå om det er forskjell. Og viss det ikkje er forskjell kan eg jo prøve å bytte den.

Joakim-G_R
28/11/10, 18:31
Hvor den sitter på hvitblokk (850, V70) er jeg litt usikker på. :)

Den kan umulig være dyr, evt kan du sikkert prøve med en som noen har liggende. Morgis bl.annet har vel endel utstyr, og vet mye mer om disse modellene enn det jeg vet. :)

thamule
29/11/10, 19:23
Får høyre med Morgis eg då... :)

ola normann
30/11/10, 00:44
Den sitter rett under termostaten ca ved servopumpen.

Morgis
30/11/10, 00:59
Her har du ei sprengtegning.
http://forum.vccn.no/showthread.php?t=143

Er bare en ledning å følge ved thermostaten, så den finner du lett..

Hvordan ser pluggene dine ut?
Igjenkokset kanskje?

thamule
30/11/10, 15:15
Takk for bilde. Var på volvo og spurte kva dei trudde i dag, men eg vil ikkje ødelegge tråden til julen, så eg laga meg ein ny tråd her. (http://forum.vccn.no/showthread.php?p=205945#post205945):)
(Og alle er selvfølgelig velkommen der og :p )

julen
04/12/10, 20:15
flere forslag? de siste 5-6 dagene har det vært 3ganger biln ikke har vært i nærheten av å starte på startern uansett hvor lenge jeg har fila. somsagt tidligere den starter med engang med trillstart, er nok biln ruller i bare gangfart 2meter så starter den.

Robert H.
04/12/10, 22:23
flere forslag? de siste 5-6 dagene har det vært 3ganger biln ikke har vært i nærheten av å starte på startern uansett hvor lenge jeg har fila. somsagt tidligere den starter med engang med trillstart, er nok biln ruller i bare gangfart 2meter så starter den.

Så at Texascom hadde hatt problem med å få start på 240'n med femmer, og der var det starteren som var gåen.
Kanskje samme her?

Espen69
05/12/10, 09:48
En bensintrykksmåling hadde vært greia...! Har den gnist til rett tid og det motormekaniske er i orden, ja da hadde jeg konsentrert meg om det elektriske og mekaniske på drivstoffsiden.

julen
05/12/10, 13:41
Så at Texascom hadde hatt problem med å få start på 240'n med femmer, og der var det starteren som var gåen.
Kanskje samme her?

startern går som bare juling den:)

julen
05/12/10, 13:43
En bensintrykksmåling hadde vært greia...! Har den gnist til rett tid og det motormekaniske er i orden, ja da hadde jeg konsentrert meg om det elektriske og mekaniske på drivstoffsiden.

problmet er jeg ikke får gnist på den, den starter med en gang det blinker i tenningslampa jeg har hektapå. men hadde vært greit å sjekka trykke å sett om det er som det skal være, så jeg må vel pøve å få lånt meg noe å måle med.

bilberger
05/12/10, 21:33
Hei.

Sett på tenninga og ta en ledning fra plusspolen og ned på styrestrømmen til starteren.
Tipper den starter da.
Går ut fra at tenninslåsbryteren jukser.Derfor starter den også momentant på trillstart...

Ivar Hestø
07/12/10, 06:00
Minner meg om en kompis med en 850 som fjuska slik. Kunne kinne å kinne, men ikke om den ville starte. Men starta med engang han trillstarta. I hans tilfelle, så var det kam-akselsensoren som fjuska. Når han skiftet den, så hadde han ikke mere krøll med oppstarten.

julen
07/12/10, 21:40
Minner meg om en kompis med en 850 som fjuska slik. Kunne kinne å kinne, men ikke om den ville starte. Men starta med engang han trillstarta. I hans tilfelle, så var det kam-akselsensoren som fjuska. Når han skiftet den, så hadde han ikke mere krøll med oppstarten.

har nå prøvd å bytta kamakselsensorn igjen til en som også er brukt men som jeg vet var iorden før motorn den sto på ble plokkaut. har også bytta de hjulet som står innom sensorn siden det var noen rustflekker på det som sto der. har nå kjørt litt med biln og starta å stoppa litt. etter dette skiftet har biln starta etterca 3-4 sek jevnt hvær gang(iløpet av ca 10oppstarter) så den er fortsatt litt tungstarta men håper den holder seg stabil ihværtfall så langt.

julen
08/12/10, 15:43
biln er fortsatt helt jævlig:( skal prøve å bytte framste lambasonden pga har begynt å fått feilkoder på den et parganger i det siste(uten at lampa lyser). funker ikke det skal jeg prøve en annen starter som har blitt foreslått tidligere i et desperat forsjøk.

Folkvord
08/12/10, 18:24
det er ikke topp pakningen? har du tatt komp test på den?
du får feilkoder på lambdasonden kan jo kansje betty at den hiver ut olje/vann i eksosen som igjen havner på lambdaen og gjer at det vett feil blanding?

bare et forslag som sakt, kjøpt deg ein komptest måler på biltema til 200 kr eller hva det er.

konso
08/12/10, 21:14
Har du målt spenninga når du kjører starter kontra ikke, for å se spenningsfall?
Tenninga er skjør for lav spenning, og jordkabelen til motoren er kjent for å bli dårlig over tid.

TeamBørnOut
08/12/10, 21:17
er en av sensorene eller at hjernen ikke får strøm fra tenning. lamdan har ikke noe med dette å gjøre. den kan du legge på soverommet og motoren starter like fint :)

Espen69
08/12/10, 21:43
Sjekk ut jordkabel på motorens fremside v girkasse. Dårlig jording skaper ofte mye trøbbel. Glem startmotor og ikke minst lambdasonden. Hadde satt på en bensintrykksmåler og sett an trykket når du betjener nøkkelen. Som nevnt lengre opp - det motormekaniske må være i orden. Derfor sjekk ut komp og timing av register. Når du VET at det mek er ok, da kan du gå videre med det elektriske.

julen
08/12/10, 22:35
Sjekk ut jordkabel på motorens fremside v girkasse. Dårlig jording skaper ofte mye trøbbel. Glem startmotor og ikke minst lambdasonden. Hadde satt på en bensintrykksmåler og sett an trykket når du betjener nøkkelen. Som nevnt lengre opp - det motormekaniske må være i orden. Derfor sjekk ut komp og timing av register. Når du VET at det mek er ok, da kan du gå videre med det elektriske.

har godtover jordingene tidligere og de var grei, må vel få sjekka kompen førstog framst da. men sjønner ikke helt hvordan bensintrykke kan spille inn for det er ikke gnist på plugger... men jeg skal uansett sjekke det å.
er litt desperat nå:S

julen
08/12/10, 22:37
takk for innspill så jeg må vel bare prøve mer.
som nevnt tidligere var motorn akkurat like tongstarta da den sto i delebiln å.
har også prøvd 3 forskjellige hjerner bare for å ha prøvd det å.

julen
08/12/10, 22:39
foresten kan knock sensorene ha noen betydning bare for å spørre? er de eneste sensorene som ikke har blitt bytta.

Espen69
09/12/10, 20:47
Okay, leste litt for kjapt. Får du ikke turtallsignal inn til styreenhet, så vil det på en rekke biler heller ikke bli aktivisert noe bensinpumperele og dermer uteblir bensintrykket. 2-sekundersgreia ved tenning på vil likevel fungere, men spenningen til pumpa kuttes når intet turtallsignal forekommer. Du vil derfor føle et visst trykk i railen pga av at pumpa går i et par sek.
Kan det være noe startsperregreier da - hvis den har det?

julen
11/12/10, 19:14
nå har jeg sett litt mer på biln, nå er den helt håpløs. starter ikke med startern mer kunn med trillstart og det er helt klart TENNINGSFEIL(ingen gnist på plugger).
ingen feilkoder.
som sagt tidligere starter bilen umiddelbart på trillstart, her testa 2 850 t5 hjerner uten at den vil starte MEN har også testa 850 sugishjerne å da starte den per starter. RART.
har værtborti dette en gang tidligere på en motor jeg hadde før, da starta ikke blin me turbohjerner men kun med sugishjerne, da var feilen kammakselsensor å da fikk jeg opp feilkoder på den. (testa 3forsjellige kamakselsensora nå).
:(

julen
11/12/10, 19:15
Okay, leste litt for kjapt. Får du ikke turtallsignal inn til styreenhet, så vil det på en rekke biler heller ikke bli aktivisert noe bensinpumperele og dermer uteblir bensintrykket. 2-sekundersgreia ved tenning på vil likevel fungere, men spenningen til pumpa kuttes når intet turtallsignal forekommer. Du vil derfor føle et visst trykk i railen pga av at pumpa går i et par sek.
Kan det være noe startsperregreier da - hvis den har det?

testa hjerner uten spærre nå så den er det ikke.

Espen69
11/12/10, 23:36
Prøvd med et nytt tenningsbakstykke? Rart at den fyrer med "sugishjerne" og ikke med de andre... Skikkelig julenøtt, dette... ;)

Njål Nilssen
12/12/10, 11:05
Kan være Hallgiver (veivposisjonsgiver), sitter på en brakett mellom girkassa og blokka.

Sjekk spenninga i startøyeblikket også, hvis du har et dårlig batteri, eller en slitt dynamo som ikke klarer å gi den siste "umpfen" til batteriet, så vil spenninga falle for lavt når du bruker starteren. Da klarer ikke motorstyringa å hente inn informasjon like godt, og den blir mere sensitiv overfor elektromagnetisk støy, som kommer fra sterteren etc...

julen
12/12/10, 12:32
Kan være Hallgiver (veivposisjonsgiver), sitter på en brakett mellom girkassa og blokka.

Sjekk spenninga i startøyeblikket også, hvis du har et dårlig batteri, eller en slitt dynamo som ikke klarer å gi den siste "umpfen" til batteriet, så vil spenninga falle for lavt når du bruker starteren. Da klarer ikke motorstyringa å hente inn informasjon like godt, og den blir mere sensitiv overfor elektromagnetisk støy, som kommer fra sterteren etc...

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/740.jpg
mener du Nr 17 på tegninga? den er bytta. alt på denne tegninga er bytta sett bort fra nr 26.
bateriet er bra og jeg har flereganger sattpå hjelpestartern med boost, da hører jeg startern går litt fortere uten at det hjelper.
batterilampa har begunt å lyst noen ganger i det siste, mest hvis jeg gir hart pådrag. vetikke hva det kan være, kansje dynamon...

julen
12/12/10, 12:35
Prøvd med et nytt tenningsbakstykke? Rart at den fyrer med "sugishjerne" og ikke med de andre... Skikkelig julenøtt, dette... ;)

mener du brytern bak tenningslåsen? kan ikke sjønne det er den heller siden den også var sånn i delebiln samt at jeg ikke hadde noen problemer da forrige motor ble plokkaut.
er en ekkel nøtt dette ja:S
tvile på det er noen storfeil men problemet er bare å finne den. hehe

Roffy
17/12/10, 13:26
hjernen eller tenningsbakstykket

julen
17/12/10, 18:23
hjernen eller tenningsbakstykket

testa 3 forskjellige hjerner som jeg vet alle er grei. tviler på det er bakstykke siden den oppførte seg likens i delebiln å den biln motorn står i nå vet jeg alt var greit på, men får se om jeg tester den å iløpe av helga.

ellers har jeg handla NY pluggledninga side de uasett var gammle, NY kammakselsensor, ny kjølevanssensor uten at noe ble bedre. har bestilt ny svinhjulssensor uten jeg tror det hjelper.
har også bytta dynamo siden den uansett røyk, bytta starter i å uten det hjalp.

fått et tips om å lodde på en motstand på 1000ohm på ene ledningen på svinghjulsfølern. probleme er jeg vet ikke hvilken ledning jeg skal lodde den på siden han fyrn ikke huska det. noen som vet?
såg også det var en del rust på svinhjulet(nedi de hulla som er i "banen" under svinhjulsfølern)....

jan_m
17/12/10, 18:30
skud i blinde men kan det vere noe med sving hjulet ditt?

julen
17/12/10, 19:15
skud i blinde men kan det vere noe med sving hjulet ditt?

skal innrømme tanken har streifa meg i 14dager men holder den muliheten som siste utvei. lite gira på å av rive ut alt for å bytte svinghjul hvis det ikke er feiln:S så jeg prøver litt til med andre småting først.

brynna
17/12/10, 20:17
nå har jeg sett litt mer på biln, nå er den helt håpløs. starter ikke med startern mer kunn med trillstart og det er helt klart TENNINGSFEIL(ingen gnist på plugger).
ingen feilkoder.
som sagt tidligere starter bilen umiddelbart på trillstart, her testa 2 850 t5 hjerner uten at den vil starte MEN har også testa 850 sugishjerne å da starte den per starter. RART.
har værtborti dette en gang tidligere på en motor jeg hadde før, da starta ikke blin me turbohjerner men kun med sugishjerne, da var feilen kammakselsensor å da fikk jeg opp feilkoder på den. (testa 3forsjellige kamakselsensora nå).
:(

Slenger ut en diagnose: Når du trillstarter og får start kan det være en elektrisk feil i forbindelse med starteren eller tenningslåset/startsperre.
Kan det være at strøm til tenningssystemet kuttes når nøkkelen vris om?

Var et forslag her om å sette på tenninga og "tyvkoble" starteren. Dette for å utelukke tenningslås/startsperre.

TeamBørnOut
17/12/10, 20:30
Disse bilene har jo dårlig tenningslås med et dårlig rykte. så det kan jo være et godt tips ;)

julen
17/12/10, 21:20
BILN HAR STARTA!!! fulgte rådet til eksperten å loddapå en motstand på svinhjulsfølern på 1000ohm å biln starta. feilen skal vistnåkk da skylles støy. biln går nå ikke som den ska pga motstanden. mulig den er litt stor siden han ikke huska størelsen i farta.
han sa å at 5ern å 6ern var ekstremt følsom for støy på tenninga.
forslag om hvor jeg får støyn fra??

TeamBørnOut
17/12/10, 21:23
billige tenningsdeler eller kabelmatter som ikke ligger der de skal.

brynna
17/12/10, 21:37
BILN HAR STARTA!!! fulgte rådet til eksperten å loddapå en motstand på svinhjulsfølern på 1000ohm å biln starta. feilen skal vistnåkk da skylles støy. biln går nå ikke som den ska pga motstanden. mulig den er litt stor siden han ikke huska størelsen i farta.
han sa å at 5ern å 6ern var ekstremt følsom for støy på tenninga.
forslag om hvor jeg får støyn fra??

Mulig jeg er på "tynn is" nå, men hvor gir startsperra signal? Er det sikkert at denne løsningen ikke har deaktivert startsperra?
Svar på denne ønskes

julen
18/12/10, 11:45
billige tenningsdeler eller kabelmatter som ikke ligger der de skal.

alt av tenningsdeler er skifta ut å kjøpt hos volvo å mekonomen. kan ikke sjønne de er så råttn.

julen
18/12/10, 11:49
Mulig jeg er på "tynn is" nå, men hvor gir startsperra signal? Er det sikkert at denne løsningen ikke har deaktivert startsperra?
Svar på denne ønskes

hvis du mener hvilke lednnger den gir signal på vet jeg ikke uten jeg begynne å sjekke det opp. men hvis den hadde tulla synnes jeg det er rart den starter på trillstart + at den Ikke starter på noen av de turbo styreenhetene jeg har uten sperre.

konso
18/12/10, 19:11
Hvordan ligger kablene dine i forhold til sensorer da? Noen som ligger nærme noen? Skjerming gjøres best med bly. Finnes 2-3mm plater/ruller som man får kjøpt og kan skjære til som man vil.

Njål Nilssen
18/12/10, 22:21
Fjern motstanden fra hallgiveren (svinghjulsføleren) og trekk en nettingstrømpe (for ledninger såklart :p) av metall uttenpå ledninga til hallgiver, denne strømpen kopples så til jord. All støy som treffer ledninga vil da gå til jord og støy vil ikke lengre være et problem. Støyen kan komme fra starteren, så bytter du den kan det hende problemet blir borte... passer bra med at den fyrer hver gang du triller i gang (altså ingen starter som surrer rundt) ;)

julen
19/12/10, 00:26
Fjern motstanden fra hallgiveren (svinghjulsføleren) og trekk en nettingstrømpe (for ledninger såklart :p) av metall uttenpå ledninga til hallgiver, denne strømpen kopples så til jord. All støy som treffer ledninga vil da gå til jord og støy vil ikke lengre være et problem. Støyen kan komme fra starteren, så bytter du den kan det hende problemet blir borte... passer bra med at den fyrer hver gang du triller i gang (altså ingen starter som surrer rundt) ;)

vet du hvor jeg kan få kjøpt en sånn strømpe?
testa foresten med en motstand på 500ohm i dag, fikk start på biln bare en gang med startern når jeg brukte den å da fila jeg leeenge. biln gikk som et skudd de den motstanden.

ang støyn virker det litt logisk som du sier det kan være startern, men jeg bytta jo den å. den startern tok jeg fra den forrige motorn jeg ikke hadde noe trøbbel med. kan det tenkes denne motorn er litt mer sensetiv for støyn?
hadde vært veldig godt å fynnet opphave til støyn uansett omdet blir greit med blyisolering, nettingstømpe eller rett motstand.

julen
19/12/10, 00:28
Hvordan ligger kablene dine i forhold til sensorer da? Noen som ligger nærme noen? Skjerming gjøres best med bly. Finnes 2-3mm plater/ruller som man får kjøpt og kan skjære til som man vil.

har gått over ledningene flereganger etter feil, som jeg ser ligger de greit å dær de skal ligge.

Espen69
19/12/10, 12:42
Prøv å starte bilen med en +ledning fra batteriet direkte på klemme 50 på startern (der hvor ledningen fra tenningslåsen kommer inn). Går også an å jumpe mellom den fete ledningen (30) og 50. Husk å ha bilen i "fri" før du gjør det. Hvis den starter greit da, ja da må feilen ligge mellom tenning og starter.

julen
19/12/10, 12:49
Prøv å starte bilen med en +ledning fra batteriet direkte på klemme 50 på startern (der hvor ledningen fra tenningslåsen kommer inn). Går også an å jumpe mellom den fete ledningen (30) og 50. Husk å ha bilen i "fri" før du gjør det. Hvis den starter greit da, ja da må feilen ligge mellom tenning og starter.

er utprøvd uten resultat:(

julen
23/12/10, 00:05
har nå lodda på motstand på 820ohm og kjørt et par dager med den. biln starter nå som den skal med et par untak hvor jeg har måtta fila i noen sek ekstra. virker også som biln går bedre en noen gang:)
MEN fordi om det nå starter og er greit så har jeg jo faktisk fortsatt ikke funnet kilden til problemet...

julen
23/12/10, 00:06
sier takk for alle gode innspill fra dere alle så langt:)
må vel se litt mer etter feilkilden når det blir varmere å skru.

Folkvord
27/12/10, 19:42
Skiftet starter? leste på gullprosjekt om ein som har en blå 240 som han har sett 5ar i og han fikk ikke start på bilen pga starter var ring og laget forstyrelser slik den ikke startet, han sjiftet starter og den startet med en gang;-)

julen
27/12/10, 22:39
Skiftet starter? leste på gullprosjekt om ein som har en blå 240 som han har sett 5ar i og han fikk ikke start på bilen pga starter var ring og laget forstyrelser slik den ikke startet, han sjiftet starter og den startet med en gang;-)

jepp. bytta den å.