PDA

Vis full versjon : Volvo lanserar energieffektiv 2-liters GTDi-motor med unik turbolösning



vccn
28/01/10, 09:00
Volvo Personvagnar introducerar nu en helt ny fyrcylindrig 2-liters GTDi-motor (Gasoline Turbocharged Direct Injection) i. GTDi-motorn ger både utmärkta prestanda och hög effektivitet - allt i ett. På den svenska marknaden introduceras motorn först i den kommande nya Volvo S60-modellen. Ny, Volvoutvecklad turboteknik, direktinsprutning och dubbla variabla kamaxlar ger en unik kombination av låg förbrukning, låga emissioner samt ett högt och brett prestandaregister, allt i ett mycket kompakt format.

More... (http://www.media.volvocars.com/se/enhanced/se-se/Media/Preview.aspx?mediaid=31621)

TeamBørnOut
28/01/10, 09:39
haha :D de skal kjøre med K03 turbo :D
Dette blir hvertfall en motor man kommer til å klemme ut MYE effekt ut av i orginal utførende. Må være en SINNSYKT sterk innmat i den!
Blir moro å se hva tuning firmaene får ut av denne ved å fjerne proppen å få på en skikkelig snurrebass :)

Morgis
28/01/10, 10:59
Er vel noe med det å holde tidlig ladetrykk, og gjevnt effektregister iogmed dem har brukt så liten turbo. Var også noe med at katalysatoren ble svært hurtig oppvarmet..
Miljø-motor...

The Sven
28/01/10, 11:01
Blir nok dyre trimsett da en må bytte både turbo og grenrør men :/ Sannsynligvis et bra potensiale ja.

bigswede
29/01/10, 11:14
http://bilnorge.no/artikkel.php?aid=35162

Inneholder bilder.

Hva er "navnet" på denne motoren, og er det en Volvo-konstruksjon?

The Sven
29/01/10, 12:14
Såg rimelig kompakt ut. Med GTD-i betegnelsen som ikke akkurat bygger på Volvo-tradisjoner, stiller jeg meg litt i tvil til at det er en komplett Volvo-utvikling. Det ser også ut til å være slipt bort en betegnelse på toppen?

volvoRsport
29/01/10, 14:42
Såg rimelig kompakt ut. Med GTD-i betegnelsen som ikke akkurat bygger på Volvo-tradisjoner, stiller jeg meg litt i tvil til at det er en komplett Volvo-utvikling. Det ser også ut til å være slipt bort en betegnelse på toppen?

Er en Ford "Ecoboost" motor som Ford kaller den.

Morgis
29/01/10, 14:47
Ville tippet fransk jeg, men ford er vel kanskje tilfellet ..

bigswede
30/01/10, 01:30
Men Volvo har jo tradisjonelt hatt egne betegnelser på innkjøpte motorer, som f.eks på TDI'n i 850/X70 ?? ikke det at eg husker ka den hetter men :)

Texascom
30/01/10, 22:39
Blir nok dyre trimsett da en må bytte både turbo og grenrør men :/ Sannsynligvis et bra potensiale ja.

Dette for å minske risken for eksoslekasjer ;)

Shaiko
31/01/10, 17:07
Bensinmotor med direkte innsprøytning er det jo mange som har prøvd, men ingen som får det til og gå rent, de lugger og faktisk fjusker om du kjører pent med de, eks langkjøring. de er kjent for og gå billig, ja det gjør dem om du klarer og holde gassen stille og leve med lugginga, men alle som har en slik motor gir gass for og slippe dette. og da er det ikke en veldig øknomi motor lengre heller.

Og toppene sprekker ofte rundt dysene.

Men for alldel. det kan bli spennendes og se om volvo får det til på en bedre måte en hva alle de andre som har lagd disse motorene før.

Jeg stiller meg skeptisk frem til motsatte er bevist.

Jeg kunne ikke tenke meg en 2012mod bil som fjusker og lugger ved javn kjøring.


EDIT: grunnen til de fjusker og blir sure på tomgang gjør dem også. det er fordi det er et enormt bensintrkk som må til for og få bensinen inn i et rom som har et atmosfæretrykk på 10-14 bar.

Mitsu har vel 1200kg bensintrykk for og åpne dysen, og pga av det enorme trykket så klarer ikke dysa stenge tidsok på lave turtall og motoren blir rå og lugger

Joakim-G_R
31/01/10, 19:09
Bensinmotor med direkte innsprøytning er det jo mange som har prøvd, men ingen som får det til og gå rent, de lugger og faktisk fjusker om du kjører pent med de, eks langkjøring. de er kjent for og gå billig, ja det gjør dem om du klarer og holde gassen stille og leve med lugginga, men alle som har en slik motor gir gass for og slippe dette. og da er det ikke en veldig øknomi motor lengre heller.

Og toppene sprekker ofte rundt dysene.

Men for alldel. det kan bli spennendes og se om volvo får det til på en bedre måte en hva alle de andre som har lagd disse motorene før.

Jeg stiller meg skeptisk frem til motsatte er bevist.

Jeg kunne ikke tenke meg en 2012mod bil som fjusker og lugger ved javn kjøring.


EDIT: grunnen til de fjusker og blir sure på tomgang gjør dem også. det er fordi det er et enormt bensintrkk som må til for og få bensinen inn i et rom som har et atmosfæretrykk på 10-14 bar.

Mitsu har vel 1200kg bensintrykk for og åpne dysen, og pga av det enorme trykket så klarer ikke dysa stenge tidsok på lave turtall og motoren blir rå og lugger

Bygger på samme prinsipp som diesel og "common-rail" motorer da?

Joakim-G_R
31/01/10, 19:09
Men Volvo har jo tradisjonelt hatt egne betegnelser på innkjøpte motorer, som f.eks på TDI'n i 850/X70 ?? ikke det at eg husker ka den hetter men :)

Denne heter TDI. Står tilogmed TDI på ræva på bilen, og dette er en VAG-motor.

gaupe
01/02/10, 12:11
Bensinmotor med direkte innsprøytning er det jo mange som har prøvd, men ingen som får det til og gå rent, de lugger og faktisk fjusker om du kjører pent med de, eks langkjøring. de er kjent for og gå billig, ja det gjør dem om du klarer og holde gassen stille og leve med lugginga, men alle som har en slik motor gir gass for og slippe dette. og da er det ikke en veldig øknomi motor lengre heller.

Er GDI-motoren som stod i enkelt S40/V40 ein slik motor?

Shaiko
01/02/10, 21:20
Bygger på samme prinsipp som diesel og "common-rail" motorer da?

Hvorfor de har de problemene med bensin vet jeg ikke. prinsippet er det samme som common-rail ja.

Siden bensin brenner ca 100ms under trykk noe som er rundt 3 ganger mer enn disel og det må rundt 300-400 bar til for og klare og tilsette noe inn i et kammer som har 10 bars trykk så er ikke dysene til bensinmotorene kjappe nok. det er så dem sier. er vel noe mer rundt det hele også.

Jeg er ingen GDI motor ekspert. men har kjørt noen av de. og de er ikke noen behagelige biler på langkjøring.

Joakim-G_R
03/02/10, 18:17
GDI, er ikke det noe Mitsubishi har ? Trodde det var deres svar på VAG sin TDI, SAAB sin TID, osv jeg..

THolandsli
03/02/10, 18:29
GDI er en Mitsubishimotor som går på bensin.

Joakim-G_R
03/02/10, 19:09
Aha! 1/2 riktige, da iallefall. :p

bigswede
07/02/10, 00:22
Joakim-G R: VAG-dieselen heter D5252T på "Volvo'sk" .. (jamfør instruksjonsboka mi, av 1998)

Joakim-G_R
07/02/10, 02:34
Ja, men det står fortsatt TDI på stumpen på Volvo'ene, hva motorkoden er snakket ikke jeg om. Vet ikke hva den heter på "VAG-sk" heller :)

GeTReibeAktienGesellschaf
08/02/10, 03:27
Som nevnt så har s/v40 levert med gdi motor (gasoline direct injection).
Andre merker har FSI (Fuel Stratified Injection), cgi (Charged Gasoline Injection) osv,osv.
Bosch forsynte propell fly under andre verdenskrig med dette.

Så det eneste nye er som det står i artikkelen "verdens første eksos manifold med integrert turbo i platemetall" får anta å håpe at noe av turboen er lagd i støpegods. Eller om dette også er fra ford ecoboost motoren som er nevnt.

Eneste jeg la merke til er at det kan se ut i sprengskissa er egne rør fra hver eksos og inn i turboen, dobbel twinscroll? Eller har jeg ikke sett godt nok etter.

10:1 i kompresjon er ganske mye på en turbo motor, men sikkert ikke revolusjonerende det heller, men sammen med en motor som i tilegg skal gå magert så blir det litt påkjenninger som det også har blitt nevnt.

Så også bokstavene AISI i toppen american iron and steel institute, eller noe annet?

Kampen for miljøet fortsetter først så trimma de ned bilene for å få mindre utslipp, viss man skal forurense lite og sammtidig ha mer enn 90hk hva går det utover da? holdbarheten? Ikke alle som sender bilen sin til hugging etter 5år som de gjorde/gjør enkelte steder, eller greier dem å lage det sterkt nok?

Morgis
15/03/10, 13:10
http://cache.finn.no/mmo/1/213/456/11_720751093.jpg

Blir noe turboopplegg ala VAG det?

gaupe
15/03/10, 13:19
http://forum.vccn.no/

Blir noe turboopplegg ala VAG det?

Volvo har hatt dette lenge, men forskjellen er at det no er vanleg stål og ikkje støypestål.

Morgis
15/03/10, 13:28
skjønner... Er det for å få bedre varmeavvikling samt lavere kostnader og vekt?

Njål Nilssen
02/05/10, 14:28
Hvorfor de har de problemene med bensin vet jeg ikke. prinsippet er det samme som common-rail ja.

Siden bensin brenner ca 100ms under trykk noe som er rundt 3 ganger mer enn disel og det må rundt 300-400 bar til for og klare og tilsette noe inn i et kammer som har 10 bars trykk så er ikke dysene til bensinmotorene kjappe nok. det er så dem sier. er vel noe mer rundt det hele også.

Jeg er ingen GDI motor ekspert. men har kjørt noen av de. og de er ikke noen behagelige biler på langkjøring.

Men husk... dieselmotoren tenner ved at diesel sprøytes inn! Så kan ikke sammenlignes på den måten, da bensinen ikke skal forbrennes etterhvert som den strømer ut av dysa som i en dieselmotor... en DI bensinmotor har fortsatt tennplugg, og sprøyter inn bensin på samme måte som i et innsug bare at det er i brennkammeret og rett før gnisten kommer...

DI er det jo på alle VAG's FSI og TFSI motorer som i den nye TT RS (nye 2,5L alufemmern til audi) og er akkurat samme Bosch-system som brukes på den nye GTDi motoren til Volvo...jeg har i alle fall ikke hørt at det er noen luggete gange på VAG motorene i alle fall...

TeamBørnOut
03/05/10, 19:29
Det lugger å slår på vags mini motor med turbo og kompressor. Den bilen har faktisk sterkere motor fester(tror det ble oppgradert etter hvert) pga rykkete gange :D