PDA

Vis full versjon : hvilken startkrans passer til K?



christoffera
25/11/10, 23:42
Har planer om å bytte clutch i morra, og tenker å bytte startkransen i samme slengen. Den er slitt! har problemer med å starte, tar ikke ta!

Det jeg lurer på er om alle startkransene passer om hverandre!?

Har K motor på bilen min!
En kompis trodde han hadde startkrans og svinghjul liggans, men var ikke sikker på hvilken motor det var til.

Hva passer?

ArneR
26/11/10, 00:41
B2x på B2x, og B2xx på B2xx er en god huskeregel.. :)

Torra
26/11/10, 00:45
Er jo noe form for svinghjulssensor på K motorene, så svinghjulet vil ikke være likt hverken F eller A motor sitt hjul...

ArneR
26/11/10, 00:52
Jo, det er jo i prinsippet et vanlig brønnsvinghjul, forskjellen ligger jo bare i om det er tellehull eller ikke, og antallet av de..

Poenget til trådstarter er jo at han ønsker å bytte selve startkransen på det svinghjulet han har.. Og den er jo lik på alle B230, unntatt dobbelmassehjulet fra 940 med M90 da kanskje, det skal jeg ikke si noe om.

christoffera
26/11/10, 01:24
Jo, det er jo i prinsippet et vanlig brønnsvinghjul, forskjellen ligger jo bare i om det er tellehull eller ikke, og antallet av de..

Poenget til trådstarter er jo at han ønsker å bytte selve startkransen på det svinghjulet han har.. Og den er jo lik på alle B230, unntatt dobbelmassehjulet fra 940 med M90 da kanskje, det skal jeg ikke si noe om.

Det jeg ville vite! Takk :D

Raskt... når man er av med girkassa, er det en stor jobb å få av kransen?
Er vel bare noen skruer!?
kransen sitter bak svinghjulet?

ArneR
26/11/10, 02:00
Det har du vel fått svar på tidligere, den er varmet på..

Ergo, den gamle må sikkert skjæres av, før du tar svinghjulet og legger i fryseren og den nye startkransen legges i stekeovnen på full guffe.

Deretter tar du den varme startkransen og legger oppå det kalde svinghjulet, så setter det seg fast av seg selv..

christoffera
26/11/10, 02:58
aha... topp tipps!

Får prøve å skaffe et K svinghjul da, så blir det enklest mulig. Ellers må jeg gjøre som du sier. Kan ikke gå gjennom vinteren med starter som ikke klarer å ta tak, før etter x-antall forsøk

ArneR
26/11/10, 04:37
Sant nok.. Men du prøvde å bytte starter da?

Terje1
26/11/10, 06:39
å legge jobb i å bytte startkrans er vel egentlig unødvendig jobbing i disse overflodstider av gamle volvodeler?

skal svinghjulet først av alikevel,så er det mindre jobb å sette dit et nytt en fikk for 50 kr på bygda:)

Joakim-G_R
27/11/10, 00:14
Startkransen er vel en del av svinghjulet?

Torra
27/11/10, 00:31
Startkransen er vel en del av svinghjulet?

Det jeg også mente :p Uansett så vil det være mye lettere å bytte svinghjul enn å drive å kødde med alt annet :p

kermitt
27/11/10, 00:32
den er det etter montering ja. men den er fult ut mulig å få av. sitter som sagt over her kun med krympen av varme/kulde svinghjulet blir kjølt ned og startkransen varmet opp.

christoffera
27/11/10, 02:12
Det jeg også mente :p Uansett så vil det være mye lettere å bytte svinghjul enn å drive å kødde med alt annet :p

Det jeg skal ja! må bare finne et K svinghjul. Noen andre svinghjul som passer rett på K motor? hvis så, blir det lettere å få tak i.

matrosen
27/11/10, 02:18
Er kun svinghjul fra k som passer på grunn av svinghjulssensor.

christoffera
27/11/10, 02:21
ok, hva er rimelig å gi for noe sånnt?

Wrasko
27/11/10, 02:23
Jeg solgte en hel b230k motor til en kar for 50kr.. Så er du heldig, så kan du få en hel motor gratis /så godt som gratis, eller betale rundt 200kr for ett svinghjul

christoffera
27/11/10, 02:33
hmm ok. får ringe rundt til de jeg vet har masse deler i morra ;)

Daniel V
29/11/10, 13:55
Hvis du er keen på en Oslotur, kan du få K-motoren min til 50,- ;) Eneste som mangler er gasser :) Gått 140 000

christoffera
29/11/10, 14:52
blir litt langt tror jeg :P

custummini
29/11/10, 21:07
Har det samme problem på B230K motor jeg har sjøl, har bytta starter, men den slites fortned fordi kransen er gåen. Skal fixe dette snart, når jeg skal bytte clutsj og kasse. MEN: På Volvo fortalte de meg at det var unødvendig å bytte svinghjul m krans. Det var bare å ta av svinghjulet og vri det 90 eller 180 grader så var problemet løst! De mente det hadde seg slik at motoren stoppet på samme sted hver gang, slik at slitasjen var bare innenfor 90 grader av svinghjulet/kransen. Hvis dette er tilfelle er det ingen grunn til å gjøre annet enn å ta av og vri på svinghjulet. Noen her kan vel avkrefte eller bekrefte denne teorien. Var iallfall det de gjorde på volvo..

Wrasko
29/11/10, 21:21
Hvis volvo sier så, så ville jeg ha regnet med at de har helt rett... Selvom det var nytt for meg (men igjen, 1 runde på svinghjulet går jo ekstremt fort, så er jo mulig)

custummini
29/11/10, 21:25
Hvis volvo sier så, så ville jeg ha regnet med at de har helt rett... Selvom det var nytt for meg (men igjen, 1 runde på svinghjulet går jo ekstremt fort, så er jo mulig)

Det er vel og enkelt å se når svinghjulet er tatt av, så ser man jo om det er alle eller ett felt av kransen som har fått juling..

Joakim-G_R
29/11/10, 22:30
Motoren stopper på samme sted hver gang? Hva er det for noe tøys? Har du brems på veiva di eller?

Og om du vrir svinghjulet 90 grader, så blir hullene i svinghjulet 90 grader skeivt. Da vil motoren enten ikke starte, eller gå veldig urent.

Ta pisken med deg til Volvo i morgen og hils fra Joakim.

custummini
30/11/10, 00:25
Da skal jeg ta med pisken til Volvo etter jeg har demontert svinghjulet og sett hvordan det ser ut. Har ikke brems på veiva, nei. Tok det bare for god fisk det som ble sagt på Volvo her. Men det kan jo hende de drekker for mye spillolje der på bruket.

Joakim-G_R
30/11/10, 00:29
Da skal jeg ta med pisken til Volvo etter jeg har demontert svinghjulet og sett hvordan det ser ut. Har ikke brems på veiva, nei. Tok det bare for god fisk det som ble sagt på Volvo her. Men det kan jo hende de drekker for mye spillolje der på bruket.

Hehe tror det. En motor stopper jo vilkårlig, den snurrer jo like herlig den. Og hullene skal følges for å få riktig tenningsrekkefølge.

Hørtes mer ut som det var en selger som var feilplassert den dagen du var innom? :p

Torra
30/11/10, 00:59
Hadde det vært en A motor så kunne det ha stemt.. Med tanke på at svinghjulet vil ha tyngre for å bli dradd rundt mot kompresjons-topper.. Men når du har svinghjulsgiver så er dette bare sprøyt. Nytt svinghjul gjør susen gutt!

matrosen
30/11/10, 03:32
Hadde samme problemet med min k-motor. Hadde bilen inne på km-technics i levanger for bytte av clutch og diverse foringer. De sa at de snudde startkransen 90 grader og siden dette har det fungert smertefritt.

christoffera
30/11/10, 04:23
Hmm erfaring kræsjer med logikk her... Hva tørr jeg gjøre? :P

Tror jeg skaffer et nytt svinghjul... får jeg ikke tak i det prøver jeg 90 graders trikset ;)

Joakim-G_R
30/11/10, 07:37
Hadde samme problemet med min k-motor. Hadde bilen inne på km-technics i levanger for bytte av clutch og diverse foringer. De sa at de snudde startkransen 90 grader og siden dette har det fungert smertefritt.

Flytte kransen 90 grader på svinghjulet, ok. Det skal jeg være med på.

Men ser ikke helt hvordan en motor starter og stopper på samme utgangspunkt, hver gang.

Loff
30/11/10, 14:02
Om det er så veldig relevant for B230K vet jeg ikke, men den VW-baserte motoren på motorglideren jeg flyr av og til stopper ihvertfall alltid samme sted.. propellen midt i glaninga. Må evt lirke den litt lenger med starteren eller stupe på litt for å få den bort;)

Torra
30/11/10, 15:06
Du som fær å flakser over jordene på melhus med gjevne mellomrom? :p Bilder av den? :p

Loff
30/11/10, 15:15
Blant anna meg ja.. har blitt litt lite flyging i år og i fjor pga familie og hus, men det blir vel mer til neste år sikkert. Har vel bilder en eller annen plass, men det er iallfall bilder av flyparken på http://gauldal.aero, var medeier i LN-GSK til jeg kjøpte meg hus, har ellers mest flydd LN-GBP.