PDA

Vis full versjon : Bensin forbruk måler (type bmw / honda)



TeamBørnOut
28/01/10, 08:29
Honda og bmw har jo slike "målere" så du kan se hvor mange liter bilen bruker in realtime! Det som var fint med det var å se hvor mye man sparte etc ved forskjellig gir/turtall bruk. + at man fikk kjørt ganske kjapt men også økonomisk.
Jeg husker ikke hva disse målerene heter (men de har et navn :) ). Man får også kjøpt slike løse, har sett flere US biler hatt slike montert på dash (da er de digitale). Noen biler (bmw hvertfall) har egen utgang på hjernen til en slik måler. men de jeg har sett er separate enheter(tipper man monterer en på trykk / retur på bensina / diselen ellerno).
Noen som har erfaring med sånne? eller vet hva de heter?

Morgis
28/01/10, 09:17
Er slik digital på kjørekomputeren til 850a hvertfall, viser realtime forbruk, snittforbruk osv.. Tipper du kanskje kan få det til 960a også da?
Stor kjørekomputer...

Ble vel ofte kalt eco-meter disse små man kunne ettermontere..

http://www.bangshift.com/assets/images/news/2009/Jul/19-25/ecometer.jpg

TeamBørnOut
28/01/10, 09:41
hmmms vet ikke om hjernen på 960n støtter noe sånt jeg. Er jo ikke så mange som har eksprementert med disse motorstyringene enda desverre

kermitt
28/01/10, 10:47
Opel Rekorden jeg hadde som jordebil når jeg var 14-15år hadde en slik. var en vakumslange til innsug som styrte denne. sett slike på noen 240`er og. men om det er en slik du er etter vites ikke.

Morgis
28/01/10, 11:01
disse vakummålerene er ganske vanlige.
Men de forteller bare i svært grov skala hvordan forbruket er.

TeamBørnOut
28/01/10, 16:51
nei vakum målerne viser ikke akkurat ting nøye hehe. De jeg snakker om klarer å vise forbruket innenfor deselitern :)

jonass
28/01/10, 20:54
mener man skal se det når man får opp dataene på en pc eller obd leser. da ser man turtall lambda osv, så må jo være signal ut fra hjerne.

Men har har tatt feil mange ganger før så gjlr det sikkert nå også

ChrML
28/01/10, 20:58
En måler skal teoretisk kunne måle drivstoff forbruket ditt på enklest mulig måte ved å lese av åpningspulsene til dysene. Åpningstid * mengde per tid (dysestørrelsen) = drivstoff forbruk.

Eller evt LMM signal, men det blir mer spesiellt og mer unøyaktig (kompansering for last osv...).

TeamBørnOut
29/01/10, 08:52
bmw leser vell sin utifra dysetidene tipper jeg..

Kenneth R
29/01/10, 13:51
Fikk nyhetsbrev fra Innovate motorsport igår de har komt en en litt nice gadget ;)
Litt dumt å måtte fastmontere en iphone eller noe sånt i dashen, men kanskje en sånn kjektå ha ting hvis du har ny nok bil.
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/01/2267.jpg
http://www.innovatemotorsports.com/products/ot2.php

Morgis
29/01/10, 14:41
Fin sak for biler med OBDII.
Men 960 har vel bare OBD1 ?
Mulig senere S90 har OBDII ?

Torra
31/01/10, 18:02
Har lekt litt med tanken selv.. For hvis man vet eksakt hvor mye bensin dysene spruter når de åpner EN gang, så er det jo en smal sak å regne ut liter/hour eller liter/mil når man i tillegg får speedoen elektrisk inn i dashen..

Kodja
31/01/10, 18:05
Fin sak for biler med OBDII.
Men 960 har vel bare OBD1 ?
Mulig senere S90 har OBDII ?

945 98 mod som min har odb2 uttak, men protokollene er jo feil fordi så slike lesere funker ikke der uansett... men når det gjelder 960 så skal jeg ikke svare...

TeamBørnOut
31/01/10, 23:22
Fikk nyhetsbrev fra Innovate motorsport igår de har komt en en litt nice gadget ;)
Litt dumt å måtte fastmontere en iphone eller noe sånt i dashen, men kanskje en sånn kjektå ha ting hvis du har ny nok bil.

http://www.innovatemotorsports.com/products/ot2.php


Fikk nyhetsbrev selv. Endre med å kjøpe noe lignende :D

Men tror ikke den har slik funksjon jeg tenker på(eller har den kanskje det?)

Kenneth R
01/02/10, 13:14
Efficiency Meter - Interactive efficiency calculator (MPG, GPM, and AES) Advanced Diagnostics – Record and analyze critical vehicle parameters
Ser ut som den har sånn funksjon:)

Kenneth R
01/02/10, 13:15
Efficiency Meter - Interactive efficiency calculator (MPG, GPM, and AES) Advanced Diagnostics – Record and analyze critical vehicle parameters
Ser ut som den har sånn funksjon:)

TeamBørnOut
01/02/10, 15:13
typisk at jeg har en 960 som er noen uker for "ung" til obdII...

Bassan
18/08/11, 07:46
Passere på en v40? å er det vanskelig å montre ?:)