PDA

Vis full versjon : Stort bensinforbruk. Feilkode 1-1-3



SirKim
25/11/10, 23:21
Sliter litt med bruksbilen. Er en 940GL 91 modell med 230FB. Har enormt høyt bensinforbruk. Vi snakker ca 1,9 på mila. Lambda lyser, å jeg har feilkode 1-1-3. Problemet er at jeg har flere lister med feilkoder, men de stemmer ikke om hverandre, men utifra den lista jeg har hatt lengst, så skal dette bety for høyt/lavt bensintrykk !??

Har hørt at noen 91 modeller har regina system? Hvordan ser jeg om jeg har regina eller LH2,4? Gjelder det både 740 og 940 eller kun 740?

Har prøvd å bytte lambda, lmm og bensintrykksregulator uten hell. Noen fler med tips?

Wrasko
25/11/10, 23:46
Du har hjerner under dashbordet på passasjersiden.. Hvis det står Jetronic, så har du lh2.4.. Ellers har vel ikke Regina feilkodeleser i motorrommet? (har ikke peil på siste)

R.G
26/11/10, 09:23
2,4 sprut i 940, kun 740 som har regina.

Jan-Einar Jenssen
26/11/10, 10:48
etter litt googling så fant jeg ut at det var "bad fuel Injector" vet ikke om det var noe til hjelp men :)

JørnM_940
26/11/10, 11:16
Litt OT, men hvordan leser du av feilkoder på denne bilen? Skulle likt å kunnet det selv, mtp på at jeg har samme bil:p

gull pilen
26/11/10, 11:41
tempføler til styreenheten.... står under insuget v sylinder nr3(type dysekontakt plugg på den)
bensinfilter er og en bra kandidat...

Volvo-Power
26/11/10, 12:00
113: Oksygensensor justering for mager eller for rik.

Volvo-Power
26/11/10, 12:05
bensinpumpa i tanken kan også være en ting å sjekke, da disse ofte er en synder.

gull pilen
26/11/10, 12:40
på denne bilen (siden det er en 91mod) går jeg utifra at det er 2 pumper...
da kan man høre om den i tanken er død siden pumpen under bilen vil bråke noe sykt....

SirKim
26/11/10, 15:18
Bensinfilter er byttet uten hell. Siden det er 91 modell har jeg ekstra dyse "under" innsuget". Denne som slår inn når den er kald har jeg forstått!? Har nappa ut den kontakten for å utelokke dette med at tempsensor til styreenhet er gåen. Blir det ikke riktig å gjøre det sånn da? Den kontakten til dysa er kobla ut, så den kaldstart-dysa ikke er i funksjon.. Spruter vel ikke ekstra bensin i de vanlige dysene vel?


Btw, hvis bensinpumpa i tanken er gåen, så blir det vel litt ulogisk at den får for mye bensin å bruker så mye? Å da ville jeg vel ikke klart å dra den noe særlig over 4000rpm!?
Det var et jordingspunkt der som er helt ræva(på det dekseket på tanken). Hatt det oppe å prøvd å lodde på plass. Testa punktene etterpå med å kjøre direktestrøm på, å da gikk pumpa, Men siden det ble et dårlig loddepunkt(Siden det var et helvete å få loddetinnet til å sitte) så er det jo mulig det har løsna. Prøvd å ta ut sikringen til pumpa bak. Ble ikke noe forskjell igrunn...



volvo-power:
"Oksygensensor justering for mager eller for rik"
Har prøvd å bytte lambda. Tok fra den røde 940n å testa. Er ikke noe forskjell igrunn..

Volvo-Power
26/11/10, 16:28
har du målt om du har rett signal og tilførsel til lambda? altså det stikket som er en del av nettet.

SirKim
26/11/10, 16:38
Måle rett signal? Ohm`e det da eller? Hva skal riktig verdi være på eventuelt?

Volvo-Power
26/11/10, 16:42
Måle rett signal? Ohm`e det da eller? Hva skal riktig verdi være på eventuelt?

send meg mailadressa di på pm, så skal jeg sende deg noe papirer.

boman
26/11/10, 17:05
Har du nullstilt hjernen/sletta feilkoder etter at du bytta lambda?
Hva slags tenningsdeler har du? Hvis plugger, tennkabler osv er ifra biltema så fører det ofte til for mye bensin i eksosen.

SirKim
26/11/10, 17:24
Plugger er biltema ja. Feilkoder er sletta mange ganger, men kommer tilbake :P

boman
26/11/10, 18:22
Hva med tennkabler, rotor og fordeler?
Bytt pluggene med en gang og du vil nesten garantert merke forskjell på bensinforbruket.

JørnM_940
27/11/10, 02:53
Plugger fra biltema har jeg faktisk aldri hatt noe trøbbel med, har fungert bra! Men så står det ikke biltema på dem heller da, equyem elrns:p

PLUGGLEDNINGENE fra biltema derimot.... holdt et par uker!

SirKim
30/11/10, 22:35
prøvd å bytte btr også, uten hell. Bruker fremdeles ca 1,9 - 2 liter på mila. Drittbil! får jeg det ikke fiksa blir den nok avskilta før nyttår å så brumme rundt i 240! Noe jeg helst vil sleppe :P

tennpluggen
30/11/10, 23:43
kald start dysa lekker ikke a?

jonass
01/12/10, 01:17
Dette kan også være et lmm problem

saabfaen
01/12/10, 06:38
Har du nullstilt hjernen/sletta feilkoder.

Åssen gjøres detta på de gamle 940`ne? Hørt at det ikke går og eller er tull je men :p Blir klokere ved rett svar :)

Ollimo
02/12/10, 00:37
Åssen gjøres detta på de gamle 940`ne? Hørt at det ikke går og eller er tull je men :p Blir klokere ved rett svar :)

Dra ut sikring/av med minus til batteri i 30 sek, er det ikke det?

saabfaen
02/12/10, 06:29
Sikring?

boman
02/12/10, 07:14
Den enkleste måten er hvis du tar ut sikring nr 1 i et lite øyeblikk og setter den inn igjen har du sletta feilkodene :-).

Ollimo
02/12/10, 17:55
Sikring?

Ja :) :)

jacobsen
06/12/10, 14:45
Kan jeg benytte tråden til å få litt hjelp jeg og? :)
Skal visstnok få kode 3-3-3 med tenning på og gasspjelt helt åpent. Men jeg får feilkode 3-3-2. I tillegg syns jeg den drekker sabla mye bensin. hva er galt? :)

Volvo-Power
06/12/10, 16:16
Kan jeg benytte tråden til å få litt hjelp jeg og? :)
Skal visstnok få kode 3-3-3 med tenning på og gasspjelt helt åpent. Men jeg får feilkode 3-3-2. I tillegg syns jeg den drekker sabla mye bensin. hva er galt? :)

ikke noe som heter verken 3-3-3 eller 3-3-2 i mine papirer.

Espen-K
06/12/10, 19:47
Da har jeg også fått denne 1-1-3 feilkoden.
Den har kommet og gått men nå kommer dne så fort jeg har resatt feilkodene, det er ikke luftmengdemåleren da denne har en annen feilkode og den er ny.
Imorgen blir bensinfilteret byttet, så får vi se.
Sitter det filter på bensinpumpen i tanken, vet at noen andre modeller har et filter som sitter på inntaket til pumpen i tanken.

Hvilke verdier skal det være på den kaldstarsdysa ?

Espen-K
06/12/10, 21:00
i haynes boka står det følgende om feilkode 1-1-3 til LH2.4: brensletilførsell for svak/kraftig.

jacobsen
06/12/10, 21:22
ikke noe som heter verken 3-3-3 eller 3-3-2 i mine papirer.

De er ikke direkte feilkoder, men 3-3-3 skal vises når gasspjeldet er helt åpent. Jeg får 3-3-2 -som skal komme etter jeg har sluppet gassen (vilket bekräftar tomgångskontakten funktion) :confused:

Havard89
08/12/10, 15:03
Er ikkje vakum lekasje då? var borti en der innsugspakninga var gåren og saug falsk luft. resulterte i høgt forbruk, feilkode 113 og ujamn gange..

Vegardb92
09/12/10, 16:10
Er pluggene kullsvart? gjerne litt våt hvis den har hatt litt kald start?

Sjekk jordinga til lambdasonden( sitter på topplokket, helt bakerst mot torpedoveggen) Du kan også prøve å jorde lambdaen, direkte til et ulakkert område, får bedre jording da.
Sjekk også selve lambdasonden
Sjekk LMM'n
Sjekk tempsensor... er ofte en feil på biler med feilkode 1-1-3.. Hvis du har haynes bok kan du ta å ohme tempføleren. Hvilke verdier som er rett står i boka, hvis du ikke har, kan jeg sikkert lete fram boka å skrive her, orker ikke lete etter den nå :P

Volvo-Power
09/12/10, 17:47
Er pluggene kullsvart? gjerne litt våt hvis den har hatt litt kald start?

Sjekk jordinga til lambdasonden( sitter på topplokket, helt bakerst mot torpedoveggen)

Hæ?...

Espen-K
03/01/11, 13:42
Funnet ut noe mere om denne feilen eller er bilen fremdeles like tørst ?

SirKim
07/01/11, 22:07
Den er like tørst. Den ble avskiltet nå før nyttår. Kjører 240 for tia akkuratt nå :) Så ikke sett noe mer på det :P
Begynte plutselig å bruke 3 liter på mila. Bytta da LMM, å så gikk den ned på 2 liter på mila igjen :P

Martin.S
07/01/11, 23:02
Den enkleste måten er hvis du tar ut sikring nr 1 i et lite øyeblikk og setter den inn igjen har du sletta feilkodene :-).

Det er bedre å bruke diagnoseboksen å slette feilkoden/ene sånn det skal gjøres! I stede for å ta ut sikring nr 1, kan du da likegodt ta av batteripolen.

Ollimo
07/01/11, 23:05
Det er bedre å bruke diagnoseboksen å slette feilkoden/ene sånn det skal gjøres! I stede for å ta ut sikring nr 1, kan du da likegodt ta av batteripolen.

Er vel litt lettere å ta ut sikringen da.

Espen-K
08/01/11, 23:56
Kan det være at kaldstartsdysen står litt åpen hele tiden slik at den slipper inn bensin selv om motoren oppnår drifts temperatur.
Da vil jo lambdan forsøke å regulere dette men når den har forsøkt det i 3min så kommer feilkoden om at blandingen er feil.

SirKim
09/01/11, 06:20
Kan det være at kaldstartsdysen står litt åpen hele tiden slik at den slipper inn bensin selv om motoren oppnår drifts temperatur.
Da vil jo lambdan forsøke å regulere dette men når den har forsøkt det i 3min så kommer feilkoden om at blandingen er feil.

Har tenkt på dette jeg oxo. Og koblet da vekk kaldstart-dysa. men den var fortsatt like tørst. Starter liksom helt fint i 22 minusgrader selv med kaldstart-dysa frakobla :P

Espen-K
10/01/11, 01:18
Har tenkt på dette jeg oxo. Og koblet da vekk kaldstart-dysa. men den var fortsatt like tørst. Starter liksom helt fint i 22 minusgrader selv med kaldstart-dysa frakobla :P

Koblet du vekk dristoff tilførsellen eller bare tok du av kontakten ?
Om den er åpen hele tiden pga feil/slitasje på dysen så vill den ikke lukke seg om du tar vekk spenningen på den.

Vegardb92
10/01/11, 16:12
Fjusker bilen?

TeamBørnOut
10/01/11, 16:20
Jeg tipper sirkim kan gå ut og starte bilen. koble vekk de fleste følerene på motoren og fortsatt kunne gi gass og kjøre med bilen? :)

Det kunne vi på den ene 940n våres... Fant aldri feilen..
Ingen tomgangs motor. ingen svinghjuls sensor. Ingen lmm, ingen sensorer var koblet på... men motoren gikk like fint :P

Måtte koble på dette for å starte bare...

Vegardb92
18/01/11, 20:32
Er det ikke slik at hvis en kobler ut f.eks. LMM går hjernen i "nødmodus" og kobler ut mye annet automatisk liksom, er ikke helt brennsikker på det her, bare hørt det

Si fra om noen som helst finner ut av det, ufattelig mange biler med LH 2,4 som har fått det i vinter

Espen-K
18/01/11, 22:24
Jeg tipper sirkim kan gå ut og starte bilen. koble vekk de fleste følerene på motoren og fortsatt kunne gi gass og kjøre med bilen? :)

Det kunne vi på den ene 940n våres... Fant aldri feilen..
Ingen tomgangs motor. ingen svinghjuls sensor. Ingen lmm, ingen sensorer var koblet på... men motoren gikk like fint :P

Måtte koble på dette for å starte bare...

Besatt kalles slikt :D

Espen-K
18/01/11, 22:25
Minn 1-1-3 feil kommer rett før bilen er driftsvarm, om jeg leser den ut når motoren er driftsvarm så kommer den ikke tilbake.