PDA

Vis full versjon : volvo V kam vs andre kammer



Mrloseth
25/11/10, 21:03
Jeg har kun hatt v kam på mitt 300hk oppsett, har igrunn vert fornøyd til nå, men har nå blitt nyskjerrig om det finnes noe bedre der ute, noe som det heel sikkert gjør:)

noen som har kjørt med v kam for så og oppgradert videre?
kan nevne att jeg synes den har ett meget jamt drag hele registre, men den har kanskje ikke noe ekstra på topp liksom.. noen gode råd ?

Mrloseth
03/12/10, 14:33
ingen som vet om en kam so kan passe?

skjarlie
13/12/10, 16:32
hei!

eg har sjølv hatt v-kam, og var igrunn fornøgd med den. Kjøpte meg ein brukt kam slipt for turbobruk (huskar ikkje heilt data på denne), og merka god forskjell. Betre drag gjennom heile registeret.

turbotore
06/01/11, 01:19
Har ikkje kjørt med V kammen, T kamm har eg prøvd på orginale FT/FK motorer, den kom fort ut å i søpla, så var det bare bort på nermeste sugemotor å hente en A eller K kam, har bremsa 465HK / 660nm på hjula me K kam en gang i tiden :)

Så henger med en stund dei suge kammene, men er jo så klart mye bedre me en turbo kam fra KM cams eller no. har god erfaring me kam kjøp hos dei, bare å sei ka opsett du har på motor, å va ca efekt du vil ha, samt om det er til bane bruk eller gatebruk.
så finner/lager dei noe som passer :)

ØysteinG
09/01/11, 17:20
Noen som veit noe om M kam? Bare søppel?

jonass
09/01/11, 20:51
Skal jeg tippe fra specsa til m-kammen så er den like dårlig ca som t-kammen

kermitt
09/01/11, 20:59
M-kam er slappeste ålen i bøtta. til og med T kammen er "friskere" enn den. send gustavson på savarturbo en mail. Crhml har hatt litt kontakt med han å kjøpt en spesial kam til sitt oppsett. regner med han fremdeles har kontakt info om han fyren ;)

ØysteinG
13/01/11, 22:57
Hmm, daså. Hadde bare en liggende så det var kjekt å vite. Har også en A kam liggende. Hva passer den best til? Vil den funke bra på turbobil?

Njål Nilssen
16/01/11, 01:23
Hmm, daså. Hadde bare en liggende så det var kjekt å vite. Har også en A kam liggende. Hva passer den best til? Vil den funke bra på turbobil?

A-kam er vel litt sugisoppsett på. Men med en turbo som har stort eksoshus så bør det gå greit med den spredningsvinkelen den har (110* elns). 112 til 115* grader passer normalt sett bedre til turbo, litt avhengig av lobeform og durasjon, hvilket turtall som er ønsket etc.

The Sven
16/01/11, 13:08
A-kam er vel litt sugisoppsett på. Men med en turbo som har stort eksoshus så bør det gå greit med den spredningsvinkelen den har (110* elns). 112 til 115* grader passer normalt sett bedre til turbo, litt avhengig av lobeform og durasjon, hvilket turtall som er ønsket etc.

Min erfaring er at A-kammen fungerer fint sammen med små turboer, 16T etc, masse dreiemoment i nesten hele registeret og helt greit turtallsvillig (med kammen i 0). Med Garrett T04 hybrid med .63 AR eksos funka det ikke i det hele tatt. Skal bytte eksoshus til .48 før turboen skal på igjen til våren så da får vi se.

Ekren
17/01/11, 17:10
Syntes A kammen fungerte bra på min motor.
med turbonetics t3/t4 hybrid :)
råsterk i mellomregisteret værtfall.

ØysteinG
17/01/11, 21:22
Jeg veit ikke helt hvilken turbo jeg har, men det er en turbonetics t4 ettelleranna lagd for rundt 400hk. Trur dere a kam vil funke noe bra med den? Har ikke så mye peiling på spredningsvinkel, så vis noen vil forklare litt om kam generelt hadde det vært fint. Ellers har jeg M og T kam som jeg også kan bruke. Noen som veit hva som vil funke best? Takker for svar !

kermitt
17/01/11, 21:35
hiv M kammen og T kammen. A kam kan funke. men få i deg en spesial kam om du ønsker kjørbarhet og effekt. har du ett effekt mål?

TeamBørnOut
17/01/11, 21:40
Min erfaring er at A-kammen fungerer fint sammen med små turboer, 16T etc, masse dreiemoment i nesten hele registeret og helt greit turtallsvillig (med kammen i 0). Med Garrett T04 hybrid med .63 AR eksos funka det ikke i det hele tatt. Skal bytte eksoshus til .48 før turboen skal på igjen til våren så da får vi se.
Ikke t04ns feil at dette ikke fungerer. noe annet rart :)
Kina? :rolleyes:

The Sven
17/01/11, 22:34
Ikke t04ns feil at dette ikke fungerer. noe annet rart :)
Kina? :rolleyes:

Garrett.. Hvordan forklarer du at det funker ypperlig bare jeg bytter til 16T igjen da?

TeamBørnOut
17/01/11, 22:39
Justering av kammen.. Er A kam som fungerer best til større turboer av den enkle grunn at den setter fart på turbon bedre en disse andre kammene..
16t har jeg ingen erfaring med.. kun 19T og der merker man at det er turbinen som er bremsen og ikke kammen ;) vx3 / A / k... same shit på en slik turbo..

The Sven
17/01/11, 22:59
Jau, men blir oppdreid .48 eksoshus nå så da får jeg eksperimentere mer med kamjustering når jeg får montert igjen til våren :) Prøvde meg litt frem og tilbake med kam men det hjalp ikke no særlig. Dårlig dreiemoment i hele registeret uansett ladetrykk eller ikke. Og altfor sent ladetrykk til at det var brukbart. Men i samtale med en som har satt sammen en del motorer med motsvarende Turbonetics E46 med .48 hus fant vi ut at vi prøver å bytte eksoshus først. For hans erfaring var at det var slik det ble med .63 hus. Men han mente også jeg hadde feil steging på kompressorhjulet tror jeg. Men får prøve å se først.

TeamBørnOut
17/01/11, 23:01
Høres rart ut egentlig.. :/
Er vell ikke en kjempe turbo dette? mer spec på den?

The Sven
17/01/11, 23:05
T04B V-trim steg 2 eller noe sånt med AR.63 eksosdel. På originalt grenrør da.

Porta forresten opp litt mye på grenrøret mot turboen (porta etter pakninga, som hadde litt større hull enn eksosinlet på turboen) så måtte frese opp like mye på turboen, kan det ha noe å si da?

TeamBørnOut
17/01/11, 23:07
tja, du kan vell kanskje ha "fucka" opp noe så turbon blir drevet av "eksos trykket" og ikke pulsene.. Men nå gjetter jeg vilt :P
Men syns det er rart du fikk så dårlig register etc med en slik turbo. Har du noe mål på den?

The Sven
17/01/11, 23:15
Har den ikke liggende her og husker egentlig ikke. Ligger bilder av den i 940 prosjekttråden, skal se om jeg finner.

EDIT:

http://i335.photobucket.com/albums/m466/bananjan/940%20LT/10082010286.jpg

TeamBørnOut
17/01/11, 23:24
var jo ikke akkurat noe kjempe turbo. jævlig rart den ikke fungerte bra egentlig. ikke sjekka om WGn stod oppe ellerno? (tjuv åpnet)?
Burde jo egentlig vært full fart og smil på lavt turtall uansett hvilken kam man hadde..

Kjørt med lignende turbo på en ET maskin med FK grenrør og den spant i gang kjappere en hva den originale ET turboen gjorde. Men jeg har ikke peil på hva AR etc det var på den. dette var når jeg var 19-20 år. Den toppen var det A kam i. tilogmed forgassere :D