PDA

Vis full versjon : Bytte bærekule og casterstagforing, noen spm.



jacobsen
25/11/10, 15:31
Hei. For noen uker siden merket jeg knirking av forstillingen når jeg svingte, dette ble ikke bedre med tiden så jeg stakk innom det lokale verkstedet. Fikk beskjed om at bærekula og casterstag foringen må byttes. Er det best å kjøpe dette hos volvo eller biltema, og hva blir prisen på det?
Også lurer jeg på om det er spesielt krevende å bytte dette selv. Eneste jeg har er et Bacho pipesett og en garasje som holder -10 grader. Hva tror dere? :)
takknemlig for svar :)

Wahl
25/11/10, 15:47
Volvo, send regnr på pm så skal du få pris, bærekule er 2 skruer, ingen stor jobb

Christian
25/11/10, 15:50
Mekonomen:

Casterstag bakre: 234,- stk
Casterstag framre: 208,- stk (går 2stk pr. side av denne)
Bærekule: 605,- stk

Bærekula sitter faktisk i tre bolter, men er ingen stor jobb. Mest sannsynlig er det fremre casterstagsforing som er gåen, denne er heller ingen stor jobb å fikse.
Bakre er litt mer kødd, skal helst ha presse på den.

Autotech
25/11/10, 16:44
Mekonomen:

Casterstag bakre: 234,- stk
Casterstag framre: 208,- stk (går 2stk pr. side av denne)
Bærekule: 605,- stk

Bærekula sitter faktisk i tre bolter, men er ingen stor jobb. Mest sannsynlig er det fremre casterstagsforing som er gåen, denne er heller ingen stor jobb å fikse.
Bakre er litt mer kødd, skal helst ha presse på den.

2 skruer og en mutter :P

n0gga
25/11/10, 18:03
Bare ikke kjøp casterstagsforinger på biltema!
Mine holdt i 6 mnd, så var hele foringa borte.
Peis på med poly :)

jacobsen
25/11/10, 18:08
Takk for svar folkens! :) mye dyrere for poly? er det noe vits på en ellers original bil? :P
hvor finner jeg bakre og fram-casterstagforing? litt noob på dette :o

Morgis
25/11/10, 19:07
Bare ikke kjøp casterstagsforinger på biltema!
Mine holdt i 6 mnd, så var hele foringa borte.
Peis på med poly :)

gjelder alt som inneholder gummi.. styr unna biltema gummi. :)
egnes kun som illustrasjonsbilder til katalogen dems.

Solbekk
25/11/10, 20:25
Bærekule er veldig rimlig hos BCB.no just FYI.

jan_m
25/11/10, 21:07
styr unna biltema! kjøp heller på mekonomen etc foringer kjøper du på pedersen... mine bere kuler holdt 2mnd med kjeringa bak rattet og det sier sitt...;)

gull pilen
25/11/10, 21:50
jeg har kjørt biltema bærekuler på min 940 i et år no uten noe problemer... til og med sprek kjøring og en og annen sladd innimellom, bilen er og senket...

jacobsen
25/11/10, 23:24
alright. biltema er ikke bra altså, så jeg bør gå for disse?

BÆREKULE: http://bcb.no/Default.aspx?tabid=113&CategoryID=1565&Category2ID=1682&List=1&Level=2&ProductID=20737
FREMRE C.stag: http://bcb.no/Default.aspx?tabid=113&CategoryID=1565&Category2ID=1732&List=1&Level=2&ProductID=20813
BAKRE C.stag: http://bcb.no/Default.aspx?tabid=113&CategoryID=1565&Category2ID=1732&List=1&Level=2&ProductID=20837

....eller volvo/mekonomen? (fører mekonomen org deler?)

Morgis
26/11/10, 00:37
jeg vet hvertfall at betaler man dobbel pris hos volvo, får man understellsdeler som varer i flere år, fremfor flere måneder :)

jacobsen
01/12/10, 22:02
så dere syns jeg bør gå for org Volvo fremfor bcb og pedersens? biltema er uaktuelt uansett så :)

håper denne istiden gir seg snart, så jeg får ordna det ;)

s4nd3r
01/12/10, 22:34
Bare ikke kjøp casterstagsforinger på biltema!
Mine holdt i 6 mnd, så var hele foringa borte.
Peis på med poly :)

da var du heldig.. :) kjøpte nye kjylling bein. (det det heite? på krengestaget) på min gamle bil. etter 1mnd, var det bare en ruskedunge i gjenn.. :P foringa klovna på mitten og datt ut. da var da ej gjekka opp bilen og såg. den blei så rar og kjøre. plukka av noen gamle på en delebil. funka til eg solgte bilen..

kermitt
01/12/10, 22:34
kjøp original volvo. bytta bære kula mi på 30minutter, 18 av de minuttene gikk med på å få av hjulet :p casterstag foringene er i 90 prosent avtilfellene de fremre. husk å få det hullet 100% reint.

jacobsen
01/12/10, 22:59
Original volvo ja. hadde mest trua på det innerst inne :) håper på å få tak på en varm garasje i området (evt kan fattern sette ut 945'n så den får sett litt dagslys) :o

jacobsen
09/12/10, 18:37
Da var jeg i full gang, dvs. akkurat fått av caliperen. Skiva er bare å løfte av ikke sant? bortsett fra at den sitter no inni... og så lurer jeg på om det er noen stag jeg må 'koble fra'? Har jo ei Haynes bok, men den er til 940 og er på engelsk :p

Christian
09/12/10, 19:58
Det er likt på 940, og det skal følge med en ordbok med alle engelske haynes bøker.
Skiva sitter i noen tilfeller med en liten 6mm skrue som sitter mellom hjulboltene.
Hvis denne ikke er der, eller du har skrudd den av, kan du slå med hammer, imellom boltene, altså på flata til navet. IKKE slå på "arbeidsflata" til skiva, da blir den veldig fort skeiv.

Men du trenger ikke ta av bremsene for å bytte bærekule eller casterstag.

jacobsen
09/12/10, 20:47
Joda, står et lite register baki boka, men det er ikke engelsk-norsk hvis det var det du tenkte på ;) står på engelsk hva den og den er, men blir ikke klokere av det.
Så bremsene trengs ikke å fjernes? blir det ikke lettere med skiva av da? :) er ingen 6mm skrue, men hvis bremser ikke trengs å fjernes, er jo den saken ut av verden ;) slo litt på arbeidsflata, men den er så skjev fra før at :o

Forresten: hvis jeg slår mellom boltene så slår jeg jo skiva innover? :confused:

Christian
10/12/10, 07:14
Hvis jeg slår mellom boltene så slår jeg jo skiva innover? :confused:

Skiva kommer ikke lengre innover, så den blir stående der den er, men kraften fra slaga vil få skiva til å løsne fra navet, og derfor kommer den lettere av. :)

jacobsen
25/01/11, 21:52
Tror jeg skal få jagd ut herregårdsvogna til gamle far ut av garasjen i mårra. er noen ting jeg fortsatt lurer på: Er det slik at hjulet må hvile på noe når jeg kobler av staget? og tips til å få av foringer som evt. sitter som juling? :)

kermitt
25/01/11, 21:56
hjulet tar du av så det trenger ikke hvile på noe. foringer som sitter som faen brenner du ut. blåselampe fra biltema er fin til sånt.

jan_m
25/01/11, 22:07
eneste du merker forskjel med polly og 1 ring mindre er litt mere respons i styringa og at den blir litt stivere... og holder der eter...

jacobsen
25/01/11, 22:09
ålreit, da blir det (nok en) biltema tur i morgo :) kjøpte org foringer forresten ;)

TeamBørnOut
25/01/11, 22:11
Skal du bytte igjen om et år allså? :D

jacobsen
25/01/11, 22:17
haha, gikk ut i fra de varte lengre enn som så :p kjører pent jeg. mulig jeg spør og grever mye, men får liksom bare låne garasjen en-to dager og er så å si avhengig av bilen for å komme meg til skole og jobb og biltema :p

TeamBørnOut
25/01/11, 22:18
koster ikke mye for disse i polly. og man trenger jo ikke garasje for å bytte sånn. så slipper du kjøpe nye om litt også. Men er det kun til og fra skolen så er det jo sikkert greit :P men det er dårlige foringer :P

jacobsen
25/01/11, 22:25
koster ikke mye for disse i polly. og man trenger jo ikke garasje for å bytte sånn. så slipper du kjøpe nye om litt også. Men er det kun til og fra skolen så er det jo sikkert greit :P men det er dårlige foringer :P

jaja, da blir det poly neste gang. da kan jeg å bytte de :D jaja, jeg kjøpte ikke biltema foringer hvertfall :p vil helst ha garasje, har ligget nok under bil ute. Kaldt, sykt bløtt og stålis

jacobsen
29/01/11, 15:31
Greit. Da er bilen jekka opp, og nederste mutteren på bærekula er løstnet (etter et besøk av vinkelsliper og noen liter wd-40), men de to andre boltene sitter som f#&¤. what to do? vil jo ikke runde hodet eller, da er jeg fucked :p hjelp :)

TeamBørnOut
29/01/11, 16:16
6kant pipe og wd40 som du heller ned i hullene (over) skruene :)
Husk å skru riktig vei også :D

jacobsen
29/01/11, 16:42
6kant pipe og wd40 som du heller ned i hullene (over) skruene :)
Husk å skru riktig vei også :D

Har pøset på med wd40 og bruker 6kant pipe :p haha husker vi skulle av med calipperen på golfen til en kompis, slo og slo og slo og slo og sparket og jævelskap, så rikka den seg litt. men da fannt vi ut at... ja you know :) men jeg satser på å varme opp bolten litt, kjøpte brenner idag :)

TeamBørnOut
29/01/11, 16:43
varm opp rundt bolten isteden.

jacobsen
29/01/11, 16:44
Hehe ja, kom på det nå at jeg bør ikke gjøre det enda værre :o

gasgasboy
30/01/11, 12:01
Bare pass på at pipa ligger ordentlig på, så sjokker du med en gummihammer på skralla, latmannsarmen etc. Pleier å fungere for meg på bolter som sitter godt :)