PDA

Vis full versjon : Justering ta kam me Kamdrev?



saabfaen
25/11/10, 15:11
Hei hopp å en oppstoppersnopp :p (Ellernoa sånt :p)

Har da en KG 003kam
Har også et Just kamdrev fra KG

Da lurer jeg på:
Hvordan få detta rekti? Kg sier at Ehhhmm eksos/innsug skal stå 2,8mm(trur jeg)
åpen, detta funka da absolutt ikkenoa bra!!
Noen sier at eksos skal stå 1mm åpen og 100 andre har 100 andre meninger.

Vil det da si at det er bare å justere justere justere til en ser mann me ljåen til det blir bra??
Eller finns det noa formel E.L noa lignende

Torra
25/11/10, 15:15
Juster til det blir bra er vel det mest nøyaktige svaret du kan få :p
Varierer jo fra bil til bil dette

saabfaen
25/11/10, 15:20
Mja prøvd litt, ræva å da mener jeg fra svart rykende tomgang å bboooobbbel boooobel til mja, ikke helt 100 alikevel :p Prøvd i null å syns heller ikke det var noa bra :s

Torra
25/11/10, 15:24
I null så bør det jo funke da.. MTP at det er slik det burde vært uten justerbart drev

saabfaen
25/11/10, 15:34
mjo mja men ikke helt sikker :p Ikke har jeg satt reima gæli hell så :p

tennpluggen
21/12/10, 23:53
hm på kg sine sider står det at man må ha ett annet drev på veiva for å kunne bruke det justerbare kam drevet?

saabfaen
22/12/10, 06:43
hm på kg sine sider står det at man må ha ett annet drev på veiva for å kunne bruke det justerbare kam drevet?

Jaha? Hvorfor? hehe
Om man skal bygge om til rundtenner på reim da el?
Link sia til meg, må sjekkes i kveld detta :p

tennpluggen
22/12/10, 10:20
http://www.kgtrimning.com/KGTRIMNING162005web.pdf
side 43 så ser du bilde av dervet på veiva.:)

kapli
23/12/10, 15:56
http://www.kgtrimning.com/KGTRIMNING162005web.pdf
side 43 så ser du bilde av dervet på veiva.:)

Sikker på at det er side 43, ser bare masse filter olje jeg :cool:

saabfaen
23/12/10, 18:20
Kom ikke inn der hell jeg :s

yengis
24/12/10, 23:32
har noe lignende problem med min kg2t turbokam og nuke justerbart kamdrev.
har montert sammen motor og fått registeret rett og alt, men så står det i installasjonsmanualen at åpninga på innsug skal være så-så mange mm når motor er OD. Men når jeg koblet opp måleur å skulle justere dette så tilsvarte det 12-15grader, og 1-1,5tann.. synes det hørtes mye ut, men har ikke testet motor ennå. noen andre som har justert inn en kg2t kam?

Marius
25/12/10, 14:06
har noe lignende problem med min kg2t turbokam og nuke justerbart kamdrev.
har montert sammen motor og fått registeret rett og alt, men så står det i installasjonsmanualen at åpninga på innsug skal være så-så mange mm når motor er OD. Men når jeg koblet opp måleur å skulle justere dette så tilsvarte det 12-15grader, og 1-1,5tann.. synes det hørtes mye ut, men har ikke testet motor ennå. noen andre som har justert inn en kg2t kam?

har ikke justert inn min kg2t kam men er veldig interisert i å høre hva du havner på av grader. kjører min i 0 nå

yengis
25/12/10, 14:33
har ikke justert inn min kg2t kam men er veldig interisert i å høre hva du havner på av grader. kjører min i 0 nå

tror jeg blir å starte min i 0 også, heller prøve seg noen grader framover etterhvert. men blir ikke for lenger utpå våren at jeg får start :/

edit: hvordan funker din i 0 da? hvilke andre endringer har du gjort på motoren? oppsett, dyser, turbo, osv?

Marius
25/12/10, 14:40
tror jeg blir å starte min i 0 også, heller prøve seg noen grader framover etterhvert. men blir ikke for lenger utpå våren at jeg får start :/

edit: hvordan funker din i 0 da? hvilke andre endringer har du gjort på motoren? oppsett, dyser, turbo, osv?

kjører bare snik oppsett jeg, garrett t3 60 trim, org dyser med 3,4 bar bensintrykk, 3" downpipe, turbotrim steg 1 chip, steg 2 tenningschip

kjørte først med A kam og det var bare tull, fikk en mye bedre motor med kg2t kammen, drar godt ifra 3000 men savner litt mere punch tidligere, er nok der justeringa kommer inn

yengis
25/12/10, 14:43
kjører bare snik oppsett jeg, garrett t3 60 trim, org dyser med 3,4 bar bensintrykk, 3" downpipe, turbotrim steg 1 chip, steg 2 tenningschip

kjørte først med A kam og det var bare tull, fikk en mye bedre motor med kg2t kammen, drar godt ifra 3000 men savner litt mere punch tidligere, er nok der justeringa kommer inn

noen må da vite dette, eller hvertfall ha litt erfaring innenfor justering av kg2t.
blir litt annet oppsett på min, men får håpe jeg får det til å funke. er jo noen mil innkjøring på den kammen :P

Marius
25/12/10, 15:03
noen må da vite dette, eller hvertfall ha litt erfaring innenfor justering av kg2t.
blir litt annet oppsett på min, men får håpe jeg får det til å funke. er jo noen mil innkjøring på den kammen :P

har prøvd å surfe litt på nett angående dette men lite å finne, men så er jeg heller ingen racer på nettsøk da.

ja de innkjøringsmila er noe forbanna driit

ArneR
25/12/10, 15:50
Er det ikke samme innkjøring på disse kammene som andre kammer da?

Smør inn flatene med breakin lube, og start opp motoren og hold den på ~2000 rpm i et kvarter?

yengis
25/12/10, 15:51
Er det ikke samme innkjøring på disse kammene som andre kammer da?

Smør inn flatene med breakin lube, og start opp motoren og hold den på ~2000 rpm i et kvarter?

start la gå til normal arb.temp (15-20min) også skal den etterteites, og etterpå skal innkjøres 50-100mil på under 2500rpm? mener jeg å huske, men har ikke manualen foran meg nå

Marius
25/12/10, 16:02
start la gå til normal arb.temp (15-20min) også skal den etterteites, og etterpå skal innkjøres 50-100mil på under 2500rpm? mener jeg å huske, men har ikke manualen foran meg nå

stemmer bra det

TeamBørnOut
25/12/10, 18:35
Kg2T kammen skal stå så innsigsventilen på cyl 1 står 3.5mm oppe ved 0. så justerbart kamdrev er kjekt.. ellers kan man se om det er ca riktig ved å hoppe en tann forrover. (det er så stor variasjon på regreimene at man ikke kan si noe 100% sikkert...

yengis
25/12/10, 18:49
Kg2T kammen skal stå så innsigsventilen på cyl 1 står 3.5mm oppe ved 0. så justerbart kamdrev er kjekt.. ellers kan man se om det er ca riktig ved å hoppe en tann forrover. (det er så stor variasjon på regreimene at man ikke kan si noe 100% sikkert...

altså man setter opp registeret som normalt, og setter på reima.
løsner justerskruene på kamdrevet og vrir kammen med eller mot klokken til innsugsventilen på syl1 står 3,5mm åpen? mange grader kom du til sånn ca på kamdrevet ditt da?

jeg har fått montert 38mm eksosventiler. men får prøve grunnoppsettet til kg til å begynne med.

TeamBørnOut
25/12/10, 19:04
Montert større eksosventiler? :P er jo innsug ventiler man bør satse på :D eksosen kommer ut av cylindern uansett :)
Ja hvis du har justerbart drev så skal motorn stå i 0. mens man justerer kammen så innsugsventilen åpner 3.5mm :)
Har man ikke justerbart kamdrev kan man prøve å flytte det en tann for å se hvor nærme man kommer

yengis
25/12/10, 19:08
Montert større eksosventiler? :P er jo innsug ventiler man bør satse på :D eksosen kommer ut av cylindern uansett :)
Ja hvis du har justerbart drev så skal motorn stå i 0. mens man justerer kammen så innsugsventilen åpner 3.5mm :)
Har man ikke justerbart kamdrev kan man prøve å flytte det en tann for å se hvor nærme man kommer

jaja får vel bare prøve seg fram da ;)

saabfaen
25/12/10, 20:27
start la gå til normal arb.temp (15-20min) også skal den etterteites, og etterpå skal innkjøres 50-100mil på under 2500rpm? mener jeg å huske, men har ikke manualen foran meg nå

Da har jeg ett seriøst problem, for min bil går ikke under 2500rpm :p
Ingen som har sagt noe om innkjøring ta kam til meg heller så den var oppe på turtallsperre føre det var gått 30min etter oppstart :p

Meeen, alt funker som det skal fordet :p

yengis
25/12/10, 20:33
Da har jeg ett seriøst problem, for min bil går ikke under 2500rpm :p
Ingen som har sagt noe om innkjøring ta kam til meg heller så den var oppe på turtallsperre føre det var gått 30min etter oppstart :p

Meeen, alt funker som det skal fordet :p

følger som regel med en monteringsanvisning, der det står litt nødvendig info =)

ArneR
25/12/10, 21:32
Det gjør det så aldeles ikke det, kjøpte kammer fra kmcams og fikk ikke med noe papir. Kjøpte sett med h-profil råder m.m. fra lgspeed, og gjett 1 gang: nei, ingen papirer.. :p

Men det er jo bare å sende en mail..

yengis
25/12/10, 22:02
Det gjør det så aldeles ikke det, kjøpte kammer fra kmcams og fikk ikke med noe papir. Kjøpte sett med h-profil råder m.m. fra lgspeed, og gjett 1 gang: nei, ingen papirer.. :p

Men det er jo bare å sende en mail..

ja fikk heller ikke noe papirer med H-rådene mine fra ksr

tennpluggen
25/12/10, 23:49
hvis du blar deg nedover fra første side så står det 43 nede til høyre på ene siden. eller bla til du finner de justerbare kam dreva:P

saabfaen
26/12/10, 12:21
følger som regel med en monteringsanvisning, der det står litt nødvendig info =)

Hehe, det fikk ikke jeg med :p hehe

SWR
26/12/10, 18:08
Innkjøring av kammen tar først ca 5 sekunder... etter det så er det smørefilm overalt...så tar det 4 min mens motoren blir varm... Etter det, hva skal kunne slite? Hydrodynamisk film overalt mellom metallflatene.

Og, dere sjekket ventilklaringene før dere timet 2.8mm ventilløft på TDC på overlapp eller..?

yengis
26/12/10, 18:19
Innkjøring av kammen tar først ca 5 sekunder... etter det så er det smørefilm overalt...så tar det 4 min mens motoren blir varm... Etter det, hva skal kunne slite? Hydrodynamisk film overalt mellom metallflatene.

Og, dere sjekket ventilklaringene før dere timet 2.8mm ventilløft på TDC på overlapp eller..?

litt grov og spesiell overflate på knastene på kammen som jeg kan tenke meg til bør slite seg til..

http://forum.vccn.no/

SWR
26/12/10, 19:32
Hvis det der ikke bare er en lagringscoating - eller ser verre ut på bildet enn den er - så skulle den fungere bra som slipestein eller fil, ihvertfall så lenge den ikke har smørefilm og med tanke på at den er herdet... Jeg lurer da på, hvordan sliter man den da glatt uten å slite vekk nok materiale fra løfteren til å stå igjen med en liten suppetallerken siden den roterer..? Hvordan sliter man den til så den blir glatt hele veien rundt uten at den blir mer slitt nær maks løft pga fjærspenn? Og hvis den blir mer slitt på maks løft, hvordan beholder man da løfteprofilen, som ofte er regnet ut på rundt 5/1000 av en mm/grad ved slik varierende slitasje..?

Jeg vil si at den overlever uten slike bekymringer, av den grunn at den har en smørefilm og det er kun mange kaldstarter - lite smøring i et sekund eller så hver gang - som skaper slitasjen man ser når man tar den opp etter noen tusen mil.. :)

Njål Nilssen
30/12/10, 11:51
litt grov og spesiell overflate på knastene på kammen som jeg kan tenke meg til bør slite seg til..

http://forum.vccn.no/

Det er ingen fare med den overflata overhodet :p Har KG004 i min bil, og den finnishen der kalles brunering og den er gjort etter slipinga. Det er er for å hindre korrosjon. Den er glatt som ei barneræv selv om den ser grov ut ;) Dypper man kammen i white-spirit og tørker av overflate greasen så ser det ikke så ille ut. Bruneringa slites bort ganske fort, og utgjør ikke noen fare.

Hvis du er veldig pessimistisk til finishen kan du dyppe den i et elektrolysebad, kopple minus i kammen og pluss i badet vente noen sek. også er den blank :) Gjør du det for lenge begynner det å tære på kamakslingen :p

yengis
30/12/10, 11:53
jeg er ikke pessimistisk til overflata, men vil gjerne følge innkjøringsprosessen.

Njål Nilssen
30/12/10, 12:03
jeg er ikke pessimistisk til overflata, men vil gjerne følge innkjøringsprosessen.

Skjønner ikke helt dette med innkjøringsprosess på kammen jeg da :confused:

Grease eller hvit vaselin på lagerflatene og lobene slik at den kan startes uten at noe riper seg, la den stå på tomgang ei lita stund til motoren er blitt varm. Etterkontroller shimsing mens den er varm, og kontrolltiltrekk alle bolter/muttre til spesisifert verdi når motoren er blitt kald igjen.

Noe slipegrease greier ødelegger speiloverflata til de knallharde shimsa, og hvorfor skal man slipe lober som allerede er slipt med 400 finish? Det at lobene etterhvert blir blanke har med det å gjøre at shimsa er hardere enn loben og di 1/10000 dels mm høye sporene i loben har blitt "banket" flate, og det går fort :)

Innkjøringspasta og dilldal er det kun am-car og boblefolk som driver med, hvorfor får du spørre de om :p

saabfaen
30/12/10, 13:35
Det er ingen fare med den overflata overhodet :p Har KG004 i min bil, og den finnishen der kalles brunering og den er gjort etter slipinga. Det er er for å hindre korrosjon. Den er glatt som ei barneræv selv om den ser grov ut ;) Dypper man kammen i white-spirit og tørker av overflate greasen så ser det ikke så ille ut. Bruneringa slites bort ganske fort, og utgjør ikke noen fare.

Hvis du er veldig pessimistisk til finishen kan du dyppe den i et elektrolysebad, kopple minus i kammen og pluss i badet vente noen sek. også er den blank :) Gjør du det for lenge begynner det å tære på kamakslingen :p

Åssen funker kg 004 i forhold til org?

Njål Nilssen
30/12/10, 18:54
Åssen funker kg 004 i forhold til org?

Litt slappere helt på bunnen, drar bedre en originalt fra midten og opp til 6000, liker seg best fra 3000 til 6000. Ingen rakettkam fordetom. Veldig gammel design, så en mere moderne kam funker nok bedre :p

Men i forhold til M-kammen som sto i 230F-en originalt så er den sprekere ja.

saabfaen
30/12/10, 22:14
Litt slappere helt på bunnen, drar bedre en originalt fra midten og opp til 6000, liker seg best fra 3000 til 6000. Ingen rakettkam fordetom. Veldig gammel design, så en mere moderne kam funker nok bedre :p

Men i forhold til M-kammen som sto i 230F-en originalt så er den sprekere ja.

Omtrent som kg003 som jeg har da, trist helt nede men fra 3000-3500 å opp så skjer det litt :) Men kje på 5. gear under 80-90kmt) Men har igjenn å justere litt på detta kam drevet da for å få det helt 100.

Jeg hadde denna vx3 kammen å var ikke så store store forskjellen etter kam byttet, så vurderer en litt vassere kam igjenn. Men??? hehe

Njål Nilssen
31/12/10, 12:34
Omtrent som kg003 som jeg har da, trist helt nede men fra 3000-3500 å opp så skjer det litt :) Men kje på 5. gear under 80-90kmt) Men har igjenn å justere litt på detta kam drevet da for å få det helt 100.

Jeg hadde denna vx3 kammen å var ikke så store store forskjellen etter kam byttet, så vurderer en litt vassere kam igjenn. Men??? hehe

En K-kam bør funke greit om den settes riktig opp, og innsug, eksos og slikt er satt riktig opp, datasprut er en fordel og ei lita porting skader ikke ;) Koster ikke allverden heller. å komme litt over 160 Veivester bør gå fint med datasprut, såfremt det andre er i stil.

saabfaen
31/12/10, 18:37
En K-kam bør funke greit om den settes riktig opp, og innsug, eksos og slikt er satt riktig opp, datasprut er en fordel og ei lita porting skader ikke ;) Koster ikke allverden heller. å komme litt over 160 Veivester bør gå fint med datasprut, såfremt det andre er i stil.

Har datasput liggendes au, men det blir vel strax bytta bort regner jeg med. Har tatt å slipt bort alle org støpekanter i inn å ut samt pollert ut. Plana 1.5mm ca. Hjelper alltids på med tanke på org

TeamBørnOut
31/12/10, 22:27
Man kjører da ikke inn en kam på tomgang flyfan :P
opp på 2500 -3000rpm i 15-20 min :)

er motoren nybygd tar man et fint oljeskift og bytter filter ettrpå :)

Njål Nilssen
01/01/11, 13:43
Man kjører da ikke inn en kam på tomgang flyfan :P
opp på 2500 -3000rpm i 15-20 min :)

er motoren nybygd tar man et fint oljeskift og bytter filter ettrpå :)

Åjoda! funker fint det. Og en nybygd motor har ikke godt av å blir rælja opp i 2500-3000 heller så :p

Friksjonen er såppas høu i en nybygd motor at den når driftstemp veldig fort selv på tomgang, og DA kan man legge den opp på rundt 2500 ;)

I alle fall på moderne motorer som hvitmotorene, der klaringene rundt om er veldig små...

TeamBørnOut
01/01/11, 16:58
Jeg har aldri sett en nybygd motor stå på tomgang i 15min hos en motorbygger.. aldri sett noen "team" gjøre dette heller.

(nå ser jeg bortifra diesel båt motorer etc)

SWR
01/01/11, 17:40
Jeg har aldri sett en nybygd motor stå på tomgang i 15min hos en motorbygger.. aldri sett noen "team" gjøre dette heller.

(nå ser jeg bortifra diesel båt motorer etc)

Først oppstart er uten belastning, bare litt rask tomgang (1400-1800 rpm) hos meg... aldri hatt et problem...

TeamBørnOut
01/01/11, 17:44
bedre en 800rpm ;)

de jeg har sett har alltid dratt motorene opp på 2500.. uansett om det er volvo 4er eller us v8.
Er også det som blir anbefalt for innkjøring av div stempelring produsenter å sånt også..

The Sven
01/01/11, 17:49
En K-kam bør funke greit om den settes riktig opp, og innsug, eksos og slikt er satt riktig opp, datasprut er en fordel og ei lita porting skader ikke ;) Koster ikke allverden heller. å komme litt over 160 Veivester bør gå fint med datasprut, såfremt det andre er i stil.

Hva med H-kam, den er vel atskillig mer varvvillig enn K? Blir fort oppimot 150-160 hk kun med grenrøret og originalsprut med H-kammen. Virker som det er en del som forveksler de kammene. Men jeg tror H-kammen er den som er ettertrakta i Nasjonal cup etc.

SWR
01/01/11, 17:50
Er også det som blir anbefalt for innkjøring av div stempelring produsenter å sånt også.. Kjører ikke inn ringa uten belastning... fjærspennet i ringa er bare der for at ringene skal holde seg inntil veggene når det er vakuum over de, det er ikke nok til å slite de inn skikkelig. :)

Njål Nilssen
01/01/11, 20:16
Jeg har aldri sett en nybygd motor stå på tomgang i 15min hos en motorbygger.. aldri sett noen "team" gjøre dette heller.

(nå ser jeg bortifra diesel båt motorer etc)

15min på en nybygd motor for å bli varm på tomgang? Det var en motor med lav friksjon gitt :p

Tar ca. 5-7 min normalt. Etter det kan man faktisk begynne å småpresse den litt ;)

Seff når den er ferdiginnkjørt så vil det ta lengre tid for den å bli varm på tomgang.

TeamBørnOut
01/01/11, 20:19
15min for å få skikkelig varme i alt som er tipper jeg. ikke farlig å la de gå lengre. sånn de fleste rundt her gjør det i så fall :)

SWR
03/01/11, 08:27
Motoren er IKKE varm etter 7 min... kjølevannet ja, men det er olja som skal være varm for at alle metalldeler som er i kontakt med olja skal utvides til riktige klaringer. Det er KUN toppens deler og øvre del av sylinderene som har kontakt med vann, olja er OVERALT. Og da må motoren ha driftstemp på kjølevannet en stund før olja tar til seg varmen...

sstande
31/01/11, 21:08
jeg sliter litt med motoren min også.. men det er med 2.8l veiv og innmat fra RSI og 16v topp.. noen som vet om man må forandre på kammene med tanke på den veiva? slaglengden?
har nuke kam drev, snakket også med rsi og han mente innsugskammen skulle være 4 grader "retarded". er 1 strek på nuke kamdreva 1 grad?

FordFoi
01/02/11, 22:02
Ved montering av ny kam, skal man ALLTID varve motoren rett opp på 2000-2500 rpm, og la den stå der i 20 min. Gjøres ikke dette, blir kammen slipt rund, og blir ødelagt. Dette for at kammen skal ha nok oljetrøkk under innkjøringsprosessen.

SWR
02/02/11, 22:17
Ved montering av ny kam, skal man ALLTID varve motoren rett opp på 2000-2500 rpm, og la den stå der i 20 min. Gjøres ikke dette, blir kammen slipt rund, og blir ødelagt. Dette for at kammen skal ha nok oljetrøkk under innkjøringsprosessen.

Litt vel bastant, men...

Njål Nilssen
02/02/11, 23:02
Litt vel bastant, men...

Kanskje hvis man ikke har fylt alle kanaler og trykksatt oljesystemet rett før man starter motoren... eller har ei dårlig/underdim. pumpe :p

FordFoi
03/02/11, 09:25
Det er veldig lurt å starte motorn med oljetrøkk ja.

vazborris
06/02/11, 02:09
har noe lignende problem med min kg2t turbokam og nuke justerbart kamdrev.
har montert sammen motor og fått registeret rett og alt, men så står det i installasjonsmanualen at åpninga på innsug skal være så-så mange mm når motor er OD. Men når jeg koblet opp måleur å skulle justere dette så tilsvarte det 12-15grader, og 1-1,5tann.. synes det hørtes mye ut, men har ikke testet motor ennå. noen andre som har justert inn en kg2t kam?

vi lurte på det samme når vi skulle mappe og bremse bilen min, vi kjørte kammen på null og syntes det funker.

oppsettet er:
531 topp, kg2t kam, orginalt insug med 1680cc dyser,orginalt grenrør med comp snurre i grei nok størelse. på 2 bars ladetrykk produserte vi 442hk og 626nm i motor på E85. kurver og slikt kan du se i prosjekt tråden. den motoren starter og lade på ca 2500 omdreininger og litt under det også.