PDA

Vis full versjon : 1000 meter på V70 (ikke inni grillen).



Nilsebu
24/11/10, 23:13
Hadde en tråd om 1000 metere inni grillen, men har tenkt litt i det siste på 1000 metere utenfor.

Noen som har bilder av festemetoder etc? Det jeg tenker på er noe plug and play greier. Slik at jeg setter dem på uten å stress hvis jeg skal kjøre langt og det er mørkt.

Tilkobling med strøm osv er ikke noe problem, der er det vel enklest å ta strøm og signal fra langlysene, men noen som vet om noen festeanordninger som ikke er synlige / lette å montere / demontere når lysene ikke er i bruk?

Takker for svar :)

mrstfu
24/11/10, 23:50
Hadde en tråd om 1000 metere inni grillen, men har tenkt litt i det siste på 1000 metere utenfor.


skuffa:D

jeg hadde ikke tatt strøm fra langlysene. hvertfall på 850 er kablinga såpass tynn og fislete at jeg fikk farlige varme ledninger med 2x60w og 2x100w på fjernlys. mulig det er annerledes på x70, men synes det mer safe å legge egen kurs fra batteriet.

en ting som er veldig upraktisk på disse bilene, er volvos originale festebraketter. her sitter det braketter skrudd i fangeren, med avstivere opp i overkant av grillen, hvilket fører til at du må skru av avstiverene hvis du skal ha opp panseret. farfar ordna en skikkelig fin hjemmelagd, han boltet fast festebrakett i underkant av grillen, rett i panserstålet, med avstivere gående gjennom grillen til den indre stålbiten i panseret (altså ikke gjennom ytterstålet i panseret:D)... ser pent og originalt ut, og du ser det ikke når du tar av brakettene, hvilket gjøres ved å skru av 4 muttere.

han sleit litt i starten med vibrasjoner, men det kan lett løses ved å sette opp en avstiver mellom lyktene, evt to avstivere per lykt.

Morgis
25/11/10, 00:04
hva med original ekstralys monteringskit fra volvo? følger med flott arm som ekstralysene festes i, samt alle kabler og brytere som trengs... best av allt. plug&play. :)

mrstfu
25/11/10, 00:26
det er jo det som er aberet, man må hekte av for å åpne panseret. liten jobb kanskje, men jeg ser for meg ekstralys er noe man setter på, og ikke tenker på det før de skal sav igjen.

Morgis
25/11/10, 01:03
den stålrammen til tusenmeterene er laget i tykt stål, som skrues inn i alurammen på støtfangeren. om man trenger ekstra støttestag på toppen av lyktene kommer vel helt an på lyktene heller?

mrstfu
25/11/10, 01:47
ja greit, ser den. får man tak i noe skikkelig, er jo det bra det. synes bare det er digg med lamper som følger panseret ved åpning, veit ikke hvorfor:D

men det er det settet som man må kappe i den grå lista i fangeren for å feste skikkelig?

lightyear er ikke videre glad i den, hvertfall.

MrX
25/11/10, 07:24
Jeg brukte en slik plate man skrur fast under skiltet. Og en avstiver fra hver av lysene til alubjelken bak fangeren. Jeg har så tunge lykter at jeg må ha avstiver, men om man bare skal bruke slike lette ekstralys trenger man sikkert ikke det.

ola normann
25/11/10, 07:41
Tilkobling med strøm osv er ikke noe problem, der er det vel enklest å ta strøm og signal fra langlysene

Legg opp nye strømledninger som mrstfu nevner, kablene til langlysene kan umulig være grove nok til 200w i tilegg.

Morgis
25/11/10, 08:14
ja greit, ser den. får man tak i noe skikkelig, er jo det bra det. synes bare det er digg med lamper som følger panseret ved åpning, veit ikke hvorfor:D

men det er det settet som man må kappe i den grå lista i fangeren for å feste skikkelig?

lightyear er ikke videre glad i den, hvertfall.

har bare montert på 850 desverre, der var det ingen kapping..

Nilsebu
25/11/10, 16:05
Trenger ikke å tyne meg nedi dritten med strøm :P jeg som trodde den var bankers :/ hehe..

Angående monteringskittet fra volvo.. må fangeren av for å få det på? Og hvor synlig er festene når lysene ikke er montert?

Å ca pris hvis du har :)

Morgis
25/11/10, 17:27
trenger ikke av med fangeren, men da kan du heller ikek ha pølsefingre ;)

Festene stikker en mobillengde utenfor grillen.
De er sorte og 2-3cm brede.

Pris husker jeg ikke, men om det var 1500kr for hele monteringskittet som jeg la ved tidligere i posten så bommer jeg ikke så helt galt (volvo 850 vel og merke, men kan neppe skille mye). :)

Nilsebu
25/11/10, 17:46
men da kan du heller ikek ha pølsefingre ;)

Den der forfølger meg :P

Takker for svar :) Får undersøke litt hos Volvo når julegavene er handlet inn og jeg forhåpentligvis har penger på konto.. skummelt å handle på kreditt hos Volvo.. går som regel gale :P

ThePlace
25/11/10, 18:59
Jeg har det orginale festesettet, det var komplett med alt du trenger og plugg-and-play!
De følger vinterhjulene, på om høsten og av om våren. Enkelt å montere/demontere.
Noen ulemper med det:
Det er beregnet for orginale ekstralys som ikke er spesielt dype, dette gjør at du må forlenge festene litt for at de ikke skal gå inn i grillen ved bruk av "normale" ekstralys.
En annen ting er at festet går ut mellom støtfanger og panser, her er det litt tricky å få det justert da godset på festet er litt tykt.
Ser ikke festet på bildet, men ser hvordan bredden mellom lyktene blir.

Kan ta noen bilder dersom du er interessert.

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/11/1678.jpg

Morgis
25/11/10, 19:00
de tusenmeterene der så ikke gale ut på din bil

ThePlace
25/11/10, 19:09
Prøvde å finne noen som ikke var alt for store og som stod i stil med C70-lyktene.

locked
25/11/10, 19:14
Skal legge ut bilder her ja!

Han som kjøpte gamlebilen min ('99 V70) har brukt det monteringskittet som Morgis viser til. Har modifisert festebraketten litt sånn at det er plass til 3x Hella Rallye 3000.. Dei står det 55w xenonkit i så det e heftig lys. Ser bra ut på bil og! :)

Og så er det montert med tanken at det er vinterstyling det er snakk om så skal vere kurant å montere/demontere :)

locked
25/11/10, 19:17
Prøvde å finne noen som ikke var alt for store og som stod i stil med C70-lyktene.
Flott! Men du har plass til ei til ;)

Nilsebu
25/11/10, 21:23
Dette ser bra ut folkens! Bare til å kjøre på med bilder :)

Edit: ThePlace: hvor har du kjøpt 1000 meterene og hvilket merke er de?

locked
25/11/10, 21:28
Litt dårlig MMS bilde, kan ta bedre bilde når eg ser bilen igjen i helga :)

http://i783.photobucket.com/albums/yy112/jenshelg/DSC00382.jpg

Nilsebu
25/11/10, 21:32
Ble litt voldsomt etter min smak.. dere innenlandsfolk skal jo se godt hele vinteren, stakkars "lille" meg vil jo bare se litt bedre når jeg skal kjøre mye i mørket osv.. feks over fjellet for å se top gear :)

ThePlace
25/11/10, 21:39
Dette ser bra ut folkens! Bare til å kjøre på med bilder :)

Edit: ThePlace: hvor har du kjøpt 1000 meterene og hvilket merke er de?

Kjøpt på Torshov Bilrekvesita, det er Hella Luminator Compact.

Kjøpte først med 17,5 reflektor, merket ikke store forskjellen da det er bra spredning i C70-lyktene.
Skjebnen ville at det skulle komme steinsprut på begge glassene, da ble de byttet til 37,5 reflektor.
Lysbildet er konsentrert mer rett fremover i de, men de funker knall sammen med C70-lyktene.

Nilsebu
25/11/10, 21:46
Takker.. hehe.. ble litt for ivrig etter jeg så bildene :)

locked
25/11/10, 21:51
Ble litt voldsomt etter min smak.. dere innenlandsfolk skal jo se godt hele vinteren, stakkars "lille" meg vil jo bare se litt bedre når jeg skal kjøre mye i mørket osv.. feks over fjellet for å se top gear :)
Montera på bilen min i helga.. Må ha lys! Dei orginale lyse jo tilnærma rett i bakken og ingen spredning til sidene for å sjå vilt.

Så skal en overleve med milevis lange fjelloverganga uten trafikk og fullt i hjort/rein/elg e ekstralys tingen :D

Nilsebu
25/11/10, 23:41
Montera på bilen min i helga.. Må ha lys! Dei orginale lyse jo tilnærma rett i bakken og ingen spredning til sidene for å sjå vilt.

Så skal en overleve med milevis lange fjelloverganga uten trafikk og fullt i hjort/rein/elg e ekstralys tingen :D

akkurat derfor jeg kunne tenkt meg noen å ha i bagasjerommet å montere hvis nødvendig :)

ThePlace: Hvor mye måtte du ut med for lyktene?

Nilsebu
28/11/10, 15:11
bump :)

ThePlace
29/11/10, 11:50
ThePlace: Hvor mye måtte du ut med for lyktene?

Jeg husker ikke helt, kjøpte de for 2 år siden og da var det noe kampanjegreier på ekstralys hos Torshov Bilrekvesita.
Kanskje jeg finner en kvitering hjemme, men tviler.

andreas y.
04/12/10, 20:01
Skal legge ut bilder her ja!

Han som kjøpte gamlebilen min ('99 V70) har brukt det monteringskittet som Morgis viser til. Har modifisert festebraketten litt sånn at det er plass til 3x Hella Rallye 3000.. Dei står det 55w xenonkit i så det e heftig lys. Ser bra ut på bil og! :)

Og så er det montert med tanken at det er vinterstyling det er snakk om så skal vere kurant å montere/demontere :)

hei korleis modifiserte han festebraketten?og er det ledninger med i settet til tre
tusenmetringer?

Ivar Hestø
05/12/10, 04:37
hei korleis modifiserte han festebraketten?og er det ledninger med i settet til tre
tusenmetringer?

I det orginale settet er det kabler ut til to ekstralys, men dette er det jo bare å koble seg inn på med en 3...

locked
05/12/10, 04:47
hei korleis modifiserte han festebraketten?og er det ledninger med i settet til tre
tusenmetringer?
Nei er berre til to, men han brukte det eine signalet som styrestrøm og la opp kabel direkte fra batteri til xenon ballastene over rele.

Braketten er vel noko klipp og lim greier. Kan prøve å få ta bilde men kjerringa has har reist med bilen for helga.