PDA

Vis full versjon : 230fk flytte lmm?



Mikmo
24/11/10, 11:55
Hei.

Har et problem med min 230fk, den stopper etter pådrag.
Har prøvd det meste, men ser ut som om jeg må flytte lmm.
Det som er rart, er at bilen ikke stopper hvis jeg tar av kontakten til tomgangsregulatoren. Da går bilen fint, Går på ca 900-1000. Stopper ikke etter pådrag heller.

Så til det jeg lurer på.
Hva skjer om jeg kjører uten Tomgangsregulatoren tilkoblet?
Hvis jeg skal flytte lmm, Kan jeg da bruke den originale resirkventilen?
Eller må jeg bruke dumplokk og ekstern dump ventil?
Hva er best, klippe opp strømpa der lmm ledningen går, heller skjøte den i fra der den sitter?

Mvh Mikkel

Torra
24/11/10, 12:22
Har du åpen dump?

Mikmo
24/11/10, 12:26
Har du åpen dump?

Nei, Kjører med den originale resirk dumpen.

timmie
24/11/10, 12:27
tror jeg ville prøvd en annen tomgangsregulator først :D

Klipp av kontakten og lodd på ledninger, bruk så krympestrømper rundt alt slik at det ikke kan komme fukt til. Lodd på kontakten på andre siden og bruk krympestrømper der og.

Mikmo
24/11/10, 14:18
tror jeg ville prøvd en annen tomgangsregulator først :D

Klipp av kontakten og lodd på ledninger, bruk så krympestrømper rundt alt slik at det ikke kan komme fukt til. Lodd på kontakten på andre siden og bruk krympestrømper der og.

Har alt prøvd en annen, bilen er lik :P

Hmm,ja. Har egentlig ikke lyst til å flytte lmm men, ser nesten ut som at jeg må så:P Rart den kveler seg meg original dump også...

gull pilen
24/11/10, 14:21
ta av spjell huset å rengjør dette så stiller du inn igjen tpsen(den svarte klumpen som er skrudd fast til gass spjellet) er den som forteller hvortid tomgangsmotoren skal gå....

Torra
24/11/10, 14:21
Vakuumlekkasje en eller annen plass, eller tomgangsmotor vil jeg tro.
Bilen skal ikke være sånn med org resirkdump, så ved å flytte LMM vil du bare skjule problemet, ikke løse det.

Mikmo
24/11/10, 14:25
ta av spjell huset å rengjør dette så stiller du inn igjen tpsen(den svarte klumpen som er skrudd fast til gass spjellet) er den som forteller hvortid tomgangsmotoren skal gå....

Det er det jeg har tenkt på å gjøre, må jeg da justere etter skruen på sitter på gass spjellet?

gull pilen
24/11/10, 14:27
nei den skal justeres med et føleblad(tpsen har avlange hull slik at den kan justeres) hvis du har haynes bok tror jeg det står der......

Mikmo
24/11/10, 14:27
Vakuumlekkasje en eller annen plass, eller tomgangsmotor vil jeg tro.
Bilen skal ikke være sånn med org resirkdump, så ved å flytte LMM vil du bare skjule problemet, ikke løse det.

Kan være det, Har sett etter med startgass men finner ingen. Men skal prøve det som gull pilen sier. Har litt trua på det :) Gjør det noe om bilen går på 1000 ca på tomgang? Virker som om problemet er løst da.

gull pilen
24/11/10, 14:29
skal vel strengt tatt gå på 850-900rpm på tomgang...
mener å huske at det er 0,2mm føleblad som skal brukes når man stiller tpsen...

Mikmo
24/11/10, 14:53
skal vel strengt tatt gå på 850-900rpm på tomgang...
mener å huske at det er 0,2mm føleblad som skal brukes når man stiller tpsen...

Okay, Skal sjekke litt. Trur den stopper hvis jeg legger tomgangen på det, men skal sjekke litt.

Takk får hjelpen så lenge :)

gull pilen
24/11/10, 14:55
hadde lignende problem på min å det løste seg ved å gjøre rent spjellhus og tomgangsmotor, stille inn igjen gass spjellet og skifte bensin filter....

Mikmo
24/11/10, 14:57
hadde lignende problem på min å det løste seg ved å gjøre rent spjellhus og tomgangsmotor, stille inn igjen gass spjellet og skifte bensin filter....

Da prøver vi det :) Bensin filter sitter under bilen? Lett å skifte det?

gull pilen
24/11/10, 14:58
filteret sitter under bilen ja... ganske kurant å bytte... sitter også en sil i tanken.

Mikmo
24/11/10, 15:03
filteret sitter under bilen ja... ganske kurant å bytte... sitter også en sil i tanken.

Takker, Da prøver jeg å bytte det :)

Frigstad Racing
24/11/10, 17:11
Gjør som gull pilen sier å rens spjeldhuset og tomgangsregulatoren.

TPS'n skal lage ett klikk når spjeldet begynner å åpne seg, løsne boltene litt (mener det er to 4mm umbracoer) og still på den og vri på spjeldet til du hører klikket akkurat i det spjeldet åpner.

Volvo-Power
24/11/10, 17:28
skal vel strengt tatt gå på 850-900rpm på tomgang...
mener å huske at det er 0,2mm føleblad som skal brukes når man stiller tpsen...

015 og 035 skal brukes. gjorde dette for 2 dager siden.. har bestandig trodd det var bare å stille den på plass, men det er det ikke..

fremgangsmåte?

legg et følerblad med 035 imellom annsluttningene. om du da åpner og lukker, skal det IKKE klikke..

legg så et blad på 015 imellom. åpner å stenger du da, så SKAL det klikke.

du er da innenfor "grensa"

Torra
24/11/10, 17:40
Skjønte ikke den jeg Volvo-power..

Volvo-Power
24/11/10, 18:14
Skjønte ikke den jeg Volvo-power..

hehe, kan ta bilder ikveld, å legge opp på tråden om trådstarter er intrisert?

Torra
24/11/10, 18:25
Jeg er iallefall intrisert ;p

Mikmo
24/11/10, 19:46
hehe, kan ta bilder ikveld, å legge opp på tråden om trådstarter er intrisert?

Detta hadde vært kjempe fint, vil prøve å finne ut av dette her :)

gull pilen
24/11/10, 21:15
da hadde jeg tildels rett da:) hadde han lagt et føleblad på 0,2mm mellom der hadde han jo fått rett verdi....

Volvo-Power
24/11/10, 23:03
ok, skal prøve og forklare dette så det blir forstått..

her er to bilder.. på det første, så ser du enden på gasspjeldsakslingen, som ender i et feste med en fjær samt et stag ned til gasshjulet som gasswiren går på.
denne akslingen hviler på en skru/feste.
på det andre ser du hvor søkerbladet skal føres inn.

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/11/1620.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/11/1621.jpg

det du skal gjøre, er følgende:

løsne skruene på TPS (throttle Position Switch?) litt.
vri full gass på gasshjulet.
sett i søkerblad med 015 i tykkelse.
vri gasshjulet sakte tilbake til det stopper i søkerbladet.
du skal da høre et bittelite klikk i TPS.

neste steg er å igjenn gi full gass.
sett i søkerblad me 045 i tykkelse.
vri gasshjulet sakte tilbake til det stopper i søkerbladet.
du skal da IKKE høre noe klikk.

om du har gjort og fått resultater som benevnt, så stemmer TPS:


med det samme kan du jo måle om TPS er i orden:
LUKKET mellom 2 & 18 skal du måle 0 ohm
LITT ÅPEN mellom 2 & 18 skal du måle uendelig ohm
LUKKET mellom 3 & 18 skal du måle uendelig ohm
LITT ÅPEN mellom 3 & 18 skal du måle 0 ohm

Håper dette hjelper deg litt.. er enklere når du står med hoded tredd nedi panseret, enn når du leser her..

Torra
24/11/10, 23:20
Da skjønte jeg, genialt :)
Takker!
HowTo med det samme?

Volvo-Power
24/11/10, 23:27
Da skjønte jeg, genialt :)
Takker!
HowTo med det samme?

det blikke fra min side iallefall, men føl deg/dere fritt frem til å kopiere/endre osv...

Mikmo
25/11/10, 11:44
ok, skal prøve og forklare dette så det blir forstått..

her er to bilder.. på det første, så ser du enden på gasspjeldsakslingen, som ender i et feste med en fjær samt et stag ned til gasshjulet som gasswiren går på.
denne akslingen hviler på en skru/feste.
på det andre ser du hvor søkerbladet skal føres inn.

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/11/1620.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/11/1621.jpg

det du skal gjøre, er følgende:

løsne skruene på TPS (throttle Position Switch?) litt.
vri full gass på gasshjulet.
sett i søkerblad med 015 i tykkelse.
vri gasshjulet sakte tilbake til det stopper i søkerbladet.
du skal da høre et bittelite klikk i TPS.

neste steg er å igjenn gi full gass.
sett i søkerblad me 045 i tykkelse.
vri gasshjulet sakte tilbake til det stopper i søkerbladet.
du skal da IKKE høre noe klikk.

om du har gjort og fått resultater som benevnt, så stemmer TPS:


med det samme kan du jo måle om TPS er i orden:
LUKKET mellom 2 & 18 skal du måle 0 ohm
LITT ÅPEN mellom 2 & 18 skal du måle uendelig ohm
LUKKET mellom 3 & 18 skal du måle uendelig ohm
LITT ÅPEN mellom 3 & 18 skal du måle 0 ohm

Håper dette hjelper deg litt.. er enklere når du står med hoded tredd nedi panseret, enn når du leser her..


Takker :) Dette er grunn innstillingen det da? :)

gull pilen
25/11/10, 12:33
det er slik den skal være ja...
tpsen fungerer slik at den forteller styreenheten om du gir gass eller ikke...
for når du gir gass trenger jo ikke tomgamgsmotoren gå...

Volvo-Power
25/11/10, 12:40
justerer du inn med dette resultatet, samt disse målingene, så er tps i orden, og du kan utelukke denne som eventuell feilkilde.

Mikmo
25/11/10, 13:34
justerer du inn med dette resultatet, samt disse målingene, så er tps i orden, og du kan utelukke denne som eventuell feilkilde.

Ok, da blir dette gjort i helgen.

Kommer med oppdatering, Åsen bilen ble :)

Volvo-Power
25/11/10, 13:49
Ok, da blir dette gjort i helgen.

Kommer med oppdatering, Åsen bilen ble :)

er jo ikke sikkert dette ER feilen, men det er en feilkilde.. så eliminerer du en feilkilde, er det bare resten igjen:) lykke til:)

Mikmo
25/11/10, 14:12
er jo ikke sikkert dette ER feilen, men det er en feilkilde.. så eliminerer du en feilkilde, er det bare resten igjen:) lykke til:)

Skjønner :) virker som om bilen er helt fint, Hvis tomgangen ligger litt over det som er normalt. Rart i grunn:P

Frigstad Racing
25/11/10, 18:40
Da lærte hvertfall jeg noe nytt :D
Når en sier noe feil til meg, så sier jeg det videre.. Huff, godt noen vet hva de snakker om.

Mikmo
26/11/10, 22:18
Nå stopper ikke bilen lenger, Skrudd opp skruene til tps`n å vridde den litt. Så nå stopper den ikke etter pådrag noe mere, Byttet med det samme kjøletemp giveren, men bilen druker når den er kald, Tåler ikke gass, da får den alt for mye bensin, måtte skru opp pluggene etter den stoppa, da var det mye bensin på dem. Noen som vet hva det kan være, at den ikke tåler gass når den er kald?

Wahl
26/11/10, 23:06
Lamdasonden gåen? min stopper på gasspådrag uten lamdasonde på, kobler den på så går den ikke opp på turtall uten fjusking (gåen)

Mikmo
27/11/10, 01:44
Lamdasonden gåen? min stopper på gasspådrag uten lamdasonde på, kobler den på så går den ikke opp på turtall uten fjusking (gåen)

Synes det er litt rart, siden den går fint når bilen er varm men...

joko5
14/06/12, 20:58
låner denne tråden så slipper jeg å lage en ny. holder på å montere dump og har derfor flyttet lmm til etter dump og ic. men det eneste jeg har igjen er å forlenge koblingen til lmm. hvordan gjør jeg dette. trekker jeg den tilbake hvor den kommer fra og skjøter det stykke som mangler, eller forlenger fra der den ligger orginalt og rundt hele bilen via fronten ved radiator og ic, eventuelt bak langs torpedoveggen.

Lurer også på om lmm-en kommer til å ryke veldig fort når jeg kjører med veivhusventilasjonen tilbake til før turboen og om den ikke er festet i noe annet enn mellom trykkrørene?