PDA

Vis full versjon : Få av girkassa...



christoffera
23/11/10, 23:44
Skulle bytte clutch i dag, men strevde med å komme til på de øverste skruene på girkassa... selv fra motorrommet!

Det skal da ikke være nødvendig å røske ut hele motoren!?

Spesielle patenter på dette?
Noen tips?

Takk!

Torra
23/11/10, 23:46
Løsne girkassefestet, også jekker du opp girkassa så mye det går slik at motoren tilter fremover. Da kommer du til lett med en fastnøkkel, somregel 18mm og 19mm :) Er et helvette å skru en kvart runde om gangen, men er eneste måte som jeg vet. Driter somregel i å skru inn den over starteren igjen, den er værst :p

Sebbe
23/11/10, 23:48
jeg brukte pipe, 4-5 forlengere og ei skralle og skrudde i fra bakkant av av girkassa, funka fint det

Torra
23/11/10, 23:50
Funker forsåvidt det også om man tilter motoren andre veien ja :p

christoffera
23/11/10, 23:53
ok, konge tips :)

Hørte også av en at den ble tilta litt bakover når man tar av traversen og mellomakselen.

Da får jeg se på det i morra eller no!

Takk for tips :)

Torra
23/11/10, 23:56
Er vel såppass at man må ta av travers og mellomaksel for å få ut de siste 2 :p

ArneR
24/11/10, 04:19
Har vært nødt til å slippe ned girkassetraversen og brukt samtlige forlengere i garasjen og luftskralle flere ganger, men det er faktisk like greit. :)

Olav'en
24/11/10, 08:55
Bruk 1m forlenger og ledd før pipen så er det ikkje noke problem

vazborris
26/11/10, 22:12
har aldri hatt problemer med og ta den fra motor rommet med 1-2 fastnøkler:) er bare litt trangt men det er flott:)

christoffera
18/03/11, 16:59
Har drøyd dette clutchbytte en stund nå og tenker å gjøre det til uka.
Har ikke så grei tilgang på bukk for tiden så jeg lurer på om det er veldig tungvint å bare jekke bilen opp på noen støttebukker å ligge under?
Ta av travers, koble av aksel, skru av alle skruene på girkasse og bruke mange forlengere på de øverste skruene... Hvordan er spakestellet festet? Er det skrudd fast til bilen på no vis?

ArneR
18/03/11, 17:03
Det går bare godt ja.. Trangt, men med mange forlengere og evt. en luftskralle så går det bra.

Spakestellet er ikke fast i bilen på noe vis nei, du tar av mansjetten inni bilen og løsner låseringen der, og løsner umbrakoen fra undersiden, så er det bare å ta ut den pinnen og spaken er løs.

cossykiller
18/03/11, 17:03
når jeg tok ut m90 kassa mi, så tok jeg av skinnet på girspaken, dro vekk det som var der og tok vekk 4 skruer, og tredde den ut slik, men når du ligger under, så ser du hvordan den er tredd på videre til kassa, om det er lettere og ta den av der, går greit og jekke den opp og gjøre det, men vil anbefale deg og sette den på paller eller lignende for og få en litt bedre arbeidsstilling og innblikk i hvordan det ser ud under der :) ikke glem og still svinghjulet slik det skal stå før du kobler på resten, du må også ta av svinghjulssensoren fra kassa før du tar den ned, kan være greit og bytte olje på kassa når du først har den ute også :) går nokså fort når du bare kommer igang :)

christoffera
18/03/11, 19:02
ikke glem og still svinghjulet slik det skal stå før du kobler på resten, du må også ta av svinghjulssensoren fra kassa før du tar den ned

Ja det må du forklare. Hvordan skal jeg vite hvordan svinghjulet skal stå?
Dette er en K motor med M45 girkasse

cossykiller
18/03/11, 19:07
om du bytter clutchen trenger du egentlig ikke og flytta på svinghjulet men om du gjør det, så skal oppholdet på hulla i svinghjulet være det som starteren er, altså 90 grader før toppen av motoren, hvor sensoren er

Aron740Rally
18/03/11, 19:19
Du får gjøre som jeg å en kompis gjorde på han sin m46 kasse :p Bare ga faen å kutta av hele girstanga :P

christoffera
18/03/11, 19:32
om du bytter clutchen trenger du egentlig ikke og flytta på svinghjulet men om du gjør det, så skal oppholdet på hulla i svinghjulet være det som starteren er, altså 90 grader før toppen av motoren, hvor sensoren er

Ok :)
Dvs at det er sånn sirka?
Har dårlig startkrans tror jeg... og når jeg først er av med kasse tenker jeg å vri kransen 180 grader eller no. Hørt at det hjelper. Er det bare å vri? eller må jeg ta av svinghjulet? Hvor godt sitter startkransen på?

cossykiller
19/03/11, 00:04
har aldri snudd startkransen så det kan jeg ikke uttale meg om, men kan ikke huske hvordan den er skrudd på... du kan ikke snu ved bare og vri ihvertfall ? da vil du jo vri på svinghjulet og alt, når du har funnet ut hvordan du gjør det så setter du på svinghjulet igjen slik at oppholdet er ved starter når stempel nr.1 er på topp (sett forfra er nr.1 det første) skru ut tennplugg og stapp ett skrujern nedi, så kjenner du når det er på topp. Skru da på svinghjulet, da stemmer det nokså bra med at oppholdet er ved hullet til starteren, du ser om det blir feil.

Husk og bruke loctite på boltene til svinghjulet, du vil ikke ha ett svinghjul komme flygende opp mellom føttene dine når du er ute og prøver etterpå... letteste måten og holde igjen svinghjulet når du skrur det av er og stappe ett flattjern på startkransen gjennom hullet til starteren.

christoffera
19/03/11, 20:03
Startkransen er varmet på. Den henger ikke fast ved hjelp av skruer.
Jaja... jeg får se om kransen er slitt. Håper og tror det er starteren.

Dieselsmoke
22/03/11, 01:01
Jeg brukte en sånn :)

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Kombinasjonsnokler-og-piper/Startmotornokler-5-stk/

christoffera
22/03/11, 02:46
om du bytter clutchen trenger du egentlig ikke og flytta på svinghjulet men om du gjør det, så skal oppholdet på hulla i svinghjulet være det som starteren er, altså 90 grader før toppen av motoren, hvor sensoren er

Hmm... en ting jeg lurer på!
Når du sier flytte på svinghjulet, mener du å skru det av for å så sette det på igjen i en annen "vinkel" eller mener du bare å vri på svinghjulet mens det henger på?

Om det sisste... Er det da slik at hver gang man startet bilen så står svinghjulet med oppholdet ved starteren? Altså at hver gang man slår av bilen igjen "lander" svinghjulet i samme posisjon? Mener jeg leste noe om det også.

Bare for å være sikker...
Når jeg skrur av trykkplata står svinghjulet i riktig posisjon ved starteren, og hvis jeg vrir på svinghjulet under clutchbyttet må jeg vri svinghjulet tilbake til den riktige posisjonen når jeg er ferdig!?

Tar ingen sjanser... når girkassa er tilbake på skal den ikke av igjen :P

Kim74OTic
22/03/11, 08:40
Hmm... en ting jeg lurer på!
Når du sier flytte på svinghjulet, mener du å skru det av for å så sette det på igjen i en annen "vinkel" eller mener du bare å vri på svinghjulet mens det henger på?

Om det sisste... Er det da slik at hver gang man startet bilen så står svinghjulet med oppholdet ved starteren? Altså at hver gang man slår av bilen igjen "lander" svinghjulet i samme posisjon? Mener jeg leste noe om det også.

Bare for å være sikker...
Når jeg skrur av trykkplata står svinghjulet i riktig posisjon ved starteren, og hvis jeg vrir på svinghjulet under clutchbyttet må jeg vri svinghjulet tilbake til den riktige posisjonen når jeg er ferdig!?

Tar ingen sjanser... når girkassa er tilbake på skal den ikke av igjen :P

hvis du kikker på reimhjulet nede på motoren, så skal det være ett hakk på det, og hvis du kikker på remdekselet bak så skal det være en strek der med ett " 0 " tall over... vri på reimhjulet til hakket står rett ved streken. da står stempel nr 1 på på topp. hvis du har svinghjulsføler så skal svinghjulet monteres med "oppholdet" ved starteren.. altså 90 grader til venstre fra svinghjulsføler :)

cossykiller
22/03/11, 08:58
nei, den vil ikke daue slik alltid, men når du tar den vekk fra hverandre så mister den jo peilinga på hvor den er om du flytter på det, og når du starter den etter første gang så skal stempel 1. stå i ødp og for og gi den beskjeden til motoren, så skal svinghjulet stå med oppholdet ved starteren

gull pilen
22/03/11, 09:29
Hmm... en ting jeg lurer på!
Når du sier flytte på svinghjulet, mener du å skru det av for å så sette det på igjen i en annen "vinkel" eller mener du bare å vri på svinghjulet mens det henger på?

Om det sisste... Er det da slik at hver gang man startet bilen så står svinghjulet med oppholdet ved starteren? Altså at hver gang man slår av bilen igjen "lander" svinghjulet i samme posisjon? Mener jeg leste noe om det også.

Bare for å være sikker...
Når jeg skrur av trykkplata står svinghjulet i riktig posisjon ved starteren, og hvis jeg vrir på svinghjulet under clutchbyttet må jeg vri svinghjulet tilbake til den riktige posisjonen når jeg er ferdig!?

Tar ingen sjanser... når girkassa er tilbake på skal den ikke av igjen :P

det har ingenting å si sålenge du ikke tar av svinghjulet...
skrur du det av er det nøye hvor det havner på igjen...
sålenge det er skrudd fast på veiven på riktig plass kan du snu på det så mye du vil...

christoffera
22/03/11, 13:22
det har ingenting å si sålenge du ikke tar av svinghjulet...
skrur du det av er det nøye hvor det havner på igjen...
sålenge det er skrudd fast på veiven på riktig plass kan du snu på det så mye du vil...

Ok, det var det jeg håpet på :)
Har ingen planer om å ta av svinghulet, hvis ikke kransen er dårlig.

Er det uansett svinghjulsensor på K motor?
Kan ikke huske jeg har sett noe til det.

gull pilen
22/03/11, 13:33
Ok, det var det jeg håpet på :)
Har ingen planer om å ta av svinghulet, hvis ikke kransen er dårlig.

Er det uansett svinghjulsensor på K motor?
Kan ikke huske jeg har sett noe til det.

tror de har det.... ser det med en gang du har fått av kassen, da skal den henge oppe rett ved toppen å peke ned på svinghjulet...
uansett, skal du av med svinghjulet er det bare å lage seg et merke på veiven..

cossykiller
22/03/11, 14:09
glemmer du det, så tar du skrujern nedi syl.1 så ser du når det er på ødp, så stter du på svinghjulet med opphold mot starter

gull pilen
22/03/11, 14:28
glemmer du det, så tar du skrujern nedi syl.1 så ser du når det er på ødp, så stter du på svinghjulet med opphold mot starter

er anerledes på k motor.. er 2 opphold på det svinghjulet om jeg husker rett...

christoffera
22/03/11, 14:40
men så lenge jeg ikke skal av med svinghjulet trenger jeg ikke tenkte på det!?

gull pilen
22/03/11, 14:52
men så lenge jeg ikke skal av med svinghjulet trenger jeg ikke tenkte på det!?

det er riktig!!

christoffera
25/03/11, 16:52
Noen som har erfaring med å bytte clutch hjemme i garasjen uten bukk?
Bare jekke fronten opp på to støttebukker og ligger under.
Hvor tung er den girkassa?
Har litt dårlig tilgang på ordentlig bukk for tiden :P

Team Tynner
25/03/11, 17:30
går det med litt tolmodighet å bannskap..må jekke opp bak å så du får av mellom aksel

Sebbe
25/03/11, 21:17
Noen som har erfaring med å bytte clutch hjemme i garasjen uten bukk?
Bare jekke fronten opp på to støttebukker og ligger under.
Hvor tung er den girkassa?
Har litt dårlig tilgang på ordentlig bukk for tiden :P

går helt fint det, girkassa er ganske tung, men du klarer å løfte den alene når du ligger under der, men er greit å ha en til å hjelpe å styre den på plass, kan være litt knot og få den innpå clutchen

christoffera
25/03/11, 22:14
All right! sweet... Da kjører vi på!
Venter bare til det blir fint vær en dag :P

Dieselsmoke
26/03/11, 01:50
Noen som har erfaring med å bytte clutch hjemme i garasjen uten bukk?
Bare jekke fronten opp på to støttebukker og ligger under.
Hvor tung er den girkassa?
Har litt dårlig tilgang på ordentlig bukk for tiden :P

Fikk plukka av girkassa ved å jekke opp bare ei side å. Blir kanskje være å få på att men, det prøvde itte jeg. Mellom akslingen gikk fint av å. Var litt irriterende att je lå med snø oppunder øra men :o

christoffera
28/03/11, 22:29
Skrudde av mellomaksel i dag. Så fikk jeg låne en større jekk og to støttebukker så jeg kan heise den opp bak også. 3 ekstra forlengere fikk jeg og låne, så da er det av med girkasse i morra, så lenge ting går fint for seg.

Hørt at når man skal sentrere clutchen kan man fint bruke en feiekost, så skal prøve på det, bare kappe av enden. Så lenge man får på girkassa er den greit sentrert? eller?

Dan Bay-Johansen
28/03/11, 22:37
Man kan sikte inn på øyemål også, kanskje litt vanskelig når du ligger under bilen though... Den skal ligge i senter av fjærene på trykkplata. Må nok regne med litt jokking uansett ;)

Kan vel i grunnen ikke klare å gjøre så mye galt her, og om kassa går på så skal det vel være i orden =)

Torra
28/03/11, 22:50
Har du fått på girkassa har du gjort det rett. Poenget med å sentrere clutch er for at akselen på kassa skal passe i hullet på clutchen... Jeg har sentrert på øyemål de siste 3 gangene, går fint det

christoffera
28/03/11, 22:56
Så greit :)

Hvordan er den kasse å ta imot når man ligger der under bilen?
Tenker på vekta

vazborris
29/03/11, 00:14
Det pleier og gå fint ellerså går det og sette en jekk under den kan lande på. Har man en gammel deffekt kasse er det bare og kappe av akselen på den ogaå så har man beste sentrerings verktøyet:)

christoffera
29/03/11, 16:50
Skrudd av alle skruene til kassa nå, untatt de to nederste bare så den ikke "detter av" :P

Den verste var på toppen. Jekka opp girkassa så mye som mulig så gikk det akkuratt.
Men fy søren å trangt. Heldigvis kunne jeg vri ut skruen med fingeren etter å ha løsnet den med fastnøkkel først. Skruen på andre sia av svinghjulsensoren, på passasjersia av bilen var ikke der. Sikkert glemt å skru på. Men ellers var alle de andre lette å få av.

Problemet var at jeg ikke fant ut åssen jeg skulle ta av girspaken.
Leste litt i Haynes boka men ble ikke stort klokere av det.

Jeg skrudde av den lille skruen på bunnen der, men så ikke ut som om den hadde noen virkning...
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/03/2962.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/03/2963.jpg

Torra
29/03/11, 17:06
Masse WD40 også slår du ut den pinnen som går på tvers der.. Sitter somregel godt!

christoffera
29/03/11, 18:29
Ok ;)

christoffera
30/03/11, 22:26
Etter en lang dag er jobben "ferdig"
Ny clutch, trykkplate og utløserlager er innstalert og alt er satt sammen igjen.
Som en fyr tidligere nevnte i denne tråden: "med tålmodighet og bannskap går det greit" Og det var sannt :P
Det var ganske stress å få på kassa igjen. Utstikket på kassa til starteren gikk borti tunellveggen hele tiden og det var vrient å treffe midten av trykkplata.
Fikk hjelp til å ta av og på kassa av en kompis. Hadde aaaaldri gått å få den på alene :P Litt lastebilmekaniker-triks gjorde susen.

Arbeidsplassen:
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/03/3128.jpg

En overraskelse fikk jeg da jeg så på den gammle lamellen.
Den så absolutt ikke slitt ut:

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/03/3129.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/03/3130.jpg


Sammenlikna med den nye og de var jo så og si like tykke. Trykkplata og utløserlager så begge fine ut også... Snålt!

Før da jeg trodde clutchen var gåen fikk jeg ikke giret til første eller andregir.
Og da girspaken sto i fri og clutchen var ute var det kontakt. Så jeg måtte trykke inn clutchen for å få den i fri.
Da girkassa var ute kunne jeg gire mellom alle girene mener jeg å huske.
Var litt vanskelig å skille mellom revers, 1. og 3. gir

Kan det være så enkelt som stramming av clutchwire? og at det var problemet hele tiden? Da skal jeg le, og bli sykt glad!

Håper bare ikke det er kassa!!!!

Var å skrudde i sta, men så ble jeg så lei at jeg pakket sammen og stakk inn.
Orka ikke stramme clutchwire en gang :P ser på det i morra.

Noen som har en ide hva det kan være??

christoffera
31/03/11, 16:42
Det må jo desverre være kassa...

Gikk hen og startet bilen nå. Den går ikke inn i førstegir uansett!
Presset HARDT! men vil ikke. Den er låst i ett gir. Bilen står på bukker som bildet over viser, og når jeg slipper ut clutchen er det kontakt og hjulene går rundt. Har ikke noe å si hvor jeg setter kirspaken, om det er 2. 3. eller 4. gir... den går rundt med lik hastighet uansett.

Møkk!

Dan Bay-Johansen
31/03/11, 20:26
Men den frir når du har inne clutchen ?

christoffera
31/03/11, 20:47
Den frir når jeg har inne clutchen ja...

ArneR
01/04/11, 02:23
Bøyd skiftegaffel inni kassa da sikkert?

christoffera
01/04/11, 12:46
Ja det høres logisk ut. Men jeg er ingen ekspert på det.

Ny kasse er vel eneste utvei?

cossykiller
01/04/11, 14:31
type kasse har du ?

christoffera
01/04/11, 15:05
M45 kassa

Movikong
01/04/11, 15:43
Hva med å bygge om til 5 trinns M47 kasse hvis du allikevel må bytte? Kassa passer rett på og du trenger en ny mellomaksling. Burde ikke være vanskelig å skaffe, har sett slike kasser bli gitt bort selv om man normalt betaler noen kroner for dem.

mvh movikong

christoffera
01/04/11, 15:46
Jaja vet den passer, men den tåler jo mindre igjen.
Jeg tar det jeg får tak i.
Trengs hele akselen å byttes eller er det bare delen nærmest girkassa?

Movikong
01/04/11, 15:53
Må innrømme at jeg ikke vet om hele eller bare deler av akslingen må byttes.

Det er sikkert noen som har bedre peiling enn meg som kan svare på det?

Vet imidlertid at det ble levert mellomakslinger i minst to diametre; på min far sin '80 242 satt det smalere diameter mellomaksling før vi byttet til 5 trinns kasse og videre mellomaksling. Vi byttet da hele akslingen.


mvh movikong

ArneR
01/04/11, 21:49
Kan bytte bare fremre del av mellomakslingen ja, det er der lengdeforskjellen ligger.

christoffera
01/04/11, 21:55
Hvordan er det nå den henger fast i bakre del?
Er den ikke dyttet inn i spor?

ArneR
01/04/11, 23:05
Er splines på den bakre delen ja, tres inn i den fremre delen.

christoffera
03/04/11, 15:27
Lurer på hva den ledningen tom går fra girkassa og inn i spakehullet under teppet er...

Sebbe
03/04/11, 15:34
ryggelys

christoffera
04/04/11, 11:40
ryggelys

såklart :P Takk ;)