PDA

Vis full versjon : 405-topp på 230FK



14269
23/11/10, 20:18
Tenkte å lage en "kreasjon" med B230Fk - 95 med 405 topp -79.

En utfordring dukker opp:
De gamle dysehullene i toppen må tettes. Noen her som har et bra tips?

...syns å ha hørt hva som benyttes, men så var det det der med husken. ...
sikkert en begynnelse på løsemiddelskade etter for mange timer i garasjen!

Ellers skal det vel gå fint å parre sammen disse delene.

Ekren
23/11/10, 23:11
Kg selger topper man smetter inn og "dorer" fast :)
ellers har vell tore østhus noe frostplugger av noe slag som sikkert passer :)

14269
24/11/10, 00:00
Takk for tipset.

Fant KG-katalogen på sidene til Pedersen Racing:
"Plugg 21mm, passer til spridarhål på E-motorerna"
FB-779 kr 15,-

ArneR
24/11/10, 04:21
Jepp, ellers kunne du jo ha maskinert ut de hullene for å sette dysene rett nedi da, har sett det vært gjort av noen svensker.. Og så bare sveist igjen dysehullene i innsuget, evt. brukt svanehalsinnsuget fra B230E..

gaupe
24/11/10, 09:56
Jepp, ellers kunne du jo ha maskinert ut de hullene for å sette dysene rett nedi da, har sett det vært gjort av noen svensker.. Og så bare sveist igjen dysehullene i innsuget, evt. brukt svanehalsinnsuget fra B230E..

Dysene på B230FK er jo vel ikkje beregna på å stå under slike forhold som K-jet dysene.

JonasS
24/11/10, 17:01
tipper dysene ville smeltet etterhvert ja..:)

ArneR
25/11/10, 00:21
Rart at ikke de som har gjort dette på mek. innsprut topper har nevnt noe om det da, men om det skyter så mye tilbake i innsuget hos dere ville jeg nok ha droppet tanken ja. :p

Euro-96
25/11/10, 08:01
Da er det merkelig at dysene mine ikke har smeltet må jeg si..
For på den forrige motorn min hadde jeg en dyserad i toppen og en rad i innsuget og dysene i toppen er fortsatt like fine.

JonasS
25/11/10, 14:29
jøss? vanlige "F-dyser" altså?
disse står jo da ev. å spytter rett inn i sylinderene?

ArneR
25/11/10, 18:15
Neei, de gjør da vel ikke det.. De dusjer rett oppå ventilhatten, de står jo fremdeles i innsugskanalen.

ChrML
25/11/10, 18:20
Hva er egentlig poenget med å ha flere sett med dyser?

FordFoi
25/11/10, 20:28
Flere dyser = mere fuel

Men ikke nødvendig nå tel dags, ettersom dysene nå klarar å levere mer enn hva de gjorde før.
Men såklart, trenger man veldig mye mere fuel og har noe sjukt trimma motor, så gir et ekstra sett med dyser mer javn innsprutning av fuel.

Men f.eks. hadde Sierra RS500 et ekstra sett med dyser, som man kunne koble tel dersom man trimma motorn, og disse slo bare inn ved høyere turtall.

JonasS
25/11/10, 21:14
Ah, missforstått jeg da.. Aldri sett en 405-topp, trodde dysene dusja inn i brennkammeret.. Beklager så meget! :)

ChrML
25/11/10, 21:56
Ah, missforstått jeg da.. Aldri sett en 405-topp, trodde dysene dusja inn i brennkammeret.. Beklager så meget! :)
Nope. Eneste forskjellen er at dysene sitter i toppen i innsugskanalene istedenfor innsuget.

Direkte inn i sylinder, da snakker vi noe som har begynt å dukke opp i det siste:
http://en.wikipedia.org/wiki/Gasoline_direct_injection

14269
14/02/11, 22:54
Dersom man skal plugge de gamle dysehullene i 405-toppen, så kan det være lurt å låse dem av på noe vis. I tillegg til å banke toppene nedi, så limte jeg. Men utrulig men sant, så blåste jeg ut den ene forleden dag! Nå blir de sikret, slik at de ikke "stikker av" igjen. ....dette kan ha sammenheng med trykket....

Ekren
15/02/11, 18:12
Dersom man skal plugge de gamle dysehullene i 405-toppen, så kan det være lurt å låse dem av på noe vis. I tillegg til å banke toppene nedi, så limte jeg. Men utrulig men sant, så blåste jeg ut den ene forleden dag! Nå blir de sikret, slik at de ikke "stikker av" igjen. ....dette kan ha sammenheng med trykket....

Limte med hva?

en annen kurrant ting er jo og gjenge opp og skru nedi en bolt med noe humbugg på :)

dalsinje
20/02/11, 01:44
Limte med hva?

en annen kurrant ting er jo og gjenge opp og skru nedi en bolt med noe humbugg på :)

hei. eg har laget meg noen vinkler som eg skrur fast i toppen som held fast dysetettingene. har opplevd at dei sprett ut ved ettertending eller kutting.

14269
20/02/11, 12:47
Limte med Fugger Industri.
Men jeg tror nok at å kutte tuppen av den gamle dyseholderen og montere den over toppa, vil gjøre susen.

Batland
20/02/11, 13:21
Tenkte å lage en "kreasjon" med B230Fk - 95 med 405 topp -79.

En utfordring dukker opp:
De gamle dysehullene i toppen må tettes. Noen her som har et bra tips?

...syns å ha hørt hva som benyttes, men så var det det der med husken. ...
sikkert en begynnelse på løsemiddelskade etter for mange timer i garasjen!

Ellers skal det vel gå fint å parre sammen disse delene.
Hvis du setter EFI dysene i en K-jet topp så kan du også bruke E-innsuget og nå har du gjort en genuin oppgradering.
Hvis du ser inn i innsugskanalene på F og E innsuget og sammenligner så ser du at E innsuget er bedre. I motsetning til F-innsuget har E-innsuget en fin størrelse på plenum og dette er en klar fordel.
Det er ingen problemer med å kjøre EFI dyser plassert i toppen, faktisk er dette gunstig og hovedgrunnen til at K-jet dysene ble plassert der.

gaupe
20/02/11, 13:35
Og likevel brukte volvo f-innsuget på gruppe a bilane ;-)

Batland
20/02/11, 14:57
Og likevel brukte volvo f-innsuget på gruppe a bilane ;-)
Det er korrekt.
Grunnen var begrensninger på hvilke modifikasjoner som var tillatt i Gr.A.
Volvo kjørte med vanninsprut i Gr.A og fikk en utfordring med hvor de skulle plassere vanninspryøtnings dysene. De valgte å sette dem i dysehullene i F-manifolden. Dersom det hadde vært tillatt å modifisere E-manifolden, så er jeg rimelig trygg på at de hadde valgt dette alternativet i stedet. ;)

gaupe
21/02/11, 19:11
Det er korrekt.
Grunnen var begrensninger på hvilke modifikasjoner som var tillatt i Gr.A.
Volvo kjørte med vanninsprut i Gr.A og fikk en utfordring med hvor de skulle plassere vanninspryøtnings dysene. De valgte å sette dem i dysehullene i F-manifolden. Dersom det hadde vært tillatt å modifisere E-manifolden, så er jeg rimelig trygg på at de hadde valgt dette alternativet i stedet. ;)

Vassinnsprøytninga stod vel ikkje på anna enn dei heilt siste bilane? Kva stod på desse før den tid?

JBVolvo
07/03/11, 14:53
Tenkte å lage en "kreasjon" med B230Fk - 95 med 405 topp -79.

En utfordring dukker opp:
De gamle dysehullene i toppen må tettes. Noen her som har et bra tips?

...syns å ha hørt hva som benyttes, men så var det det der med husken. ...
sikkert en begynnelse på løsemiddelskade etter for mange timer i garasjen!

Ellers skal det vel gå fint å parre sammen disse delene.

går an å sveise igjen hullene med tig;)

Batland
08/03/11, 17:15
Vassinnsprøytninga stod vel ikkje på anna enn dei heilt siste bilane? Kva stod på desse før den tid?
Jeg skal ikke være påståelig, men antar vel det originale innsuget.

Buoyen
08/03/11, 18:52
Det er korrekt.
Grunnen var begrensninger på hvilke modifikasjoner som var tillatt i Gr.A.
Volvo kjørte med vanninsprut i Gr.A og fikk en utfordring med hvor de skulle plassere vanninspryøtnings dysene. De valgte å sette dem i dysehullene i F-manifolden. Dersom det hadde vært tillatt å modifisere E-manifolden, så er jeg rimelig trygg på at de hadde valgt dette alternativet i stedet. ;)

Hva var dette for noe? Kjørte de en variant av 6-takt, med vann som "brensel" siste runden? Isåfall kunne jeg tenkt meg å lest litt om det, om du har link. På meg virker det som at ingen egentlig har forsket noe særlig på 6-takt i praksis enda selv om det i teorien virker å ha klare fordeler..

Batland
08/03/11, 20:05
Hva var dette for noe? Kjørte de en variant av 6-takt, med vann som "brensel" siste runden? Isåfall kunne jeg tenkt meg å lest litt om det, om du har link. På meg virker det som at ingen egentlig har forsket noe særlig på 6-takt i praksis enda selv om det i teorien virker å ha klare fordeler..
Neida, ingen 6 takt, bare vanlig vanninnsprøytning.
De sprøytet inn vann eller en vann/alkoholblanding sammen med luft og bensin slik at motorene ikke skulle tenningsbanke til døde under høy belastning over tid.

Buoyen
09/03/11, 15:34
Mulig jeg spør dumt nå, men det måtte til fordi det var begrensninger på hva slags bensin de fikk kjøre med? Jeg mener, høyere oktantall hadde vel også fiksa det og gitt høyere effektivitet?

Batland
11/03/11, 16:11
Mulig jeg spør dumt nå, men det måtte til fordi det var begrensninger på hva slags bensin de fikk kjøre med? Jeg mener, høyere oktantall hadde vel også fiksa det og gitt høyere effektivitet?
Det stemmer.
Vanninnsprut kjøler ALT og dette øker MON oktantallet ganske effektivt. Det er det behov for da 98 blyfri holder kun 88 oktan MON. :(

Drivstoff med høyere oktan hjelper mye, men så har man dette med varmen da. Det påstås at Ferrarri fusket med sitt F1Turbo drivstoff og fikk utviklet en svært gunstig blanding hvor selve drivstoffet inneholdt vann.

14269
04/02/12, 14:48
Har montert vann/methanol innsprut på FK'en, men ikke fått testet enda. Trenger sommerføre...

Njål Nilssen
06/02/12, 02:46
Hva var dette for noe? Kjørte de en variant av 6-takt, med vann som "brensel" siste runden? Isåfall kunne jeg tenkt meg å lest litt om det, om du har link. På meg virker det som at ingen egentlig har forsket noe særlig på 6-takt i praksis enda selv om det i teorien virker å ha klare fordeler.. Sannsynligivs tåkesystem...kjøler, tar med seg ekstra oksygen i forbrenninga og gir en høyere ekspansjonsfaktor... Brukt mye av Tyskerne under WW2 på bla.a BF109'n ;)

Hvor mye fordel det er å bråkjøle de interne delene med vann kan vel diskuteres hva 6t angår... samt kjølingen av eksosen... den blir straks mere vrien å bli kvitt etterpå nå den er kald.

Desto bedre å ta med vanntåka inn sammens med resten...