PDA

Vis full versjon : Smøre opp rattstammen?



boman
23/11/10, 16:38
Har de siste dagene fått en mer og mer irriterende lyd når jeg ratter.. En knirke/knarke/klonke lyd som kommer ifra rattet/helt øverst på rattstammen når rattet står rett fram og jeg ratter noen cm til høyre.
Lyden er lik uansett om rattet er låst eller ikke.

Er det mulig å smøre opp rattstammen? Eller er det noe annet som kan være årsaken?

s4nd3r
23/11/10, 16:49
er ikkje det glideskiva til tute knappen da? hadde gnikseskrape problemet på bilen min og etter og ha montert sportrs ratt.. hadde på gris.. så blei det lyd løst..

boman
23/11/10, 17:08
Har smurt opp godt med el.rens på den så tviler. Tute-greia lagde ihvertfall i min gamle bil en helt annen lyd (lagde mer en høy pipe lyd).

s4nd3r
23/11/10, 17:28
ratt stammen som er løs da? det er den på min mor sin 940... :P

boman
23/11/10, 17:29
Hvordan sjekker jeg det? Rattet rører ikke på seg noe merkbart (annet en rundt..).

s4nd3r
23/11/10, 17:33
bare bikker det fra høgre og til venstre, eller omvent.. :P rist i det på en måte.. sidelengs.

er jo den gamlegagse måten og plukke ned plata under rattstammen og ta me seg en lomme lykt og krype inni og bjynde og feil søke og.. :)

kan være ledde framm i motorrommet som har gitt seg og..

boman
23/11/10, 18:41
Jeg la meg ved pedalene og hørte etter lyden og den kommer tydelig ifra toppen av rattstammen/rattet. Tror ikke det er bevegelse i rattet, men skal sjekke når jeg er i bilen neste gang.

R.G
23/11/10, 21:51
rattstamme som har løsnet i toppen ved tenningslås.

boman
24/11/10, 06:35
rattstamme som har løsnet i toppen ved tenningslås.

Du tror det bare er det? Satser på det! Hvor sitter boltene som skal strammes?

s4nd3r
24/11/10, 08:09
må skru av det deksele runt visker langlys viske bruterene.. 2 stjerne skruer att med nødblink knappen...

R.G
24/11/10, 08:24
tror mulig det ja. sitter to bolter hvis du skrur av plast rundt rattstamme og sparkeplata nærmest rattet. di to boltene fester rattstammen i en svart bjælke som går fra torpedo mot A-stolpe. men di boltene er slipt runde så man ikke får skrudd dem, så må ta en dremmel el noe å slipe spor. når du finner di boltene så hold fingern på dem og beveg rattet så kjenner du om det er der det er slarket. boltene sitter inni denna bjælken, to stk, ser dem hvis du titter oppi, dem er gullfarget el noe sånt med litt str på.

boman
29/11/10, 15:50
Fant boltene, men klarer ikke å kjenne noe bevegelse i de når jeg ratter og knirkelyden kommer. Jeg ville vel kjent bevegelse i de om de ikke hadde vært stramma?

boman
03/12/10, 17:53
Noen tips? Denna lyden begynner å gå meg på nervene.. :p

boman
02/01/11, 23:02
Ingen som har noen forslag? Her er et filmklipp så dere kan høre lyden.

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/104.jpg (http://s896.photobucket.com/albums/ac165/geirb/?action=view&current=MOV00060.mp4)

s4nd3r
02/01/11, 23:34
høres ut som den ligger inntil noe? har du tatt ned plata og sett korleis det ser ut oppi lednings rotet? hadde vært morro og sett på denne bilen her... :P sikkert bare en liten baggatell...

Alexk1
03/01/11, 01:36
har akkurat samme problem... så forbanna irriterende :P

boman
08/01/11, 13:43
høres ut som den ligger inntil noe? har du tatt ned plata og sett korleis det ser ut oppi lednings rotet? hadde vært morro og sett på denne bilen her... :P sikkert bare en liten baggatell...
Du skal gjerne få se den .. ;)


har akkurat samme problem... så forbanna irriterende :P
Ja, igrunn..

Noen som har noen forslag? Tror ikke airbag sleperingen vil lage denne lyden her akkurat, hva trur dere?

gasgasboy
16/01/11, 15:40
Slenger meg på her, har noe av den samma lyden når jeg ratter til venstre og tilbake .. Forstår hvorfor du syntes den lyden er irriterende boman ! :P

-Fredrik-
28/04/11, 07:43
Har hatt dette på 2 biler. Den ene bilen var det leddet på rattakselen, hørte lyden kom nedenifra. Den andre bilen var det tappen til rattlåsen som var problemet. Den "hang på". Ny rattlås og problem solved:)