PDA

Vis full versjon : Store forskjeller på versjon 1 og oppdatert ( 2001-> ) v40?



Torstein
23/11/10, 14:16
Hei,
Jeg kjøpte i vår en første generasjons v40 fra 1997. Den var egentlig helt grei, med 1,8 motor aircondition som fungerte osv.

Det som irriterte meg mest var egentlig et for meg voldsomt støynivå på motorveikjøring feks og et litt høyt bensinforbruk på bykjøring. ( nærma meg literen).

Etter en ulykke, ble bilen kondemnert og forsikringspengene er på vei. Lurer egentlig på ett par alternativ, hvor andre generasjons v40 står på lista.

Hvordan er støynivået på denne i forhold til første?
Samme ulla, eller er det nærmere storbilfølelsen?
Er den "nye" 1,8 motoren på 122 hester, noe en merker i forhold til første på 115 og i samme leie, er det lik 5 trinns girkasse på disse?

Valget står egentlig realistisk mellom en v40 generasjon 2, kaaanskje en billig s60 2.0T, "langkjørt bmw e46 og kanskje en liten bensinsluker av en bmw e39 523. Bare litt skeptisk til vinteregenskapene til sistnevnte der ;)

gull pilen
23/11/10, 15:17
tror nok disse er ganske like.... men hvorfor ikke kjøpe diesel??
den er lettere å få solgt igjen og selv 1,6dieselen er mye kvikkere enn bensin modellen...
bmw er søppel på vinterføre bortsett fra ix modellene(4hjulstrekk)

ASK Racing
23/11/10, 20:08
det er mye forskjell på fas 1 og fas 2, men det meste er kosmetisk, og ting du ikke legger merke til. feks nesten hele ledningsnettet er ommgjort, små interør endringer som klimaanlegget, instrumentpanelet osv.

litt avhengig av hvor ny/gammel fas 2 er det samme gearkasse på de, (renult) kjørte en 03 1.8 i dag, den hadde volvokassa. er kke helt sikker på hvor/når dette skiller.

har ikke funnet noen større endringer i interiøret som demper støyen noe spesielt, men oppdatert motor å eksos kan nok kanskje virke litt inn på støyen. men må innrømme at jeg syntes ikke min v40 støyer stort ved høy fart. nå er riktignok min en T4 med Simons efektanlegg, det gir faktisk ike mer en 84 db ve 4500 rpm :)

jeg ville gått for en fas 2, er finere å se på, å nyere, men ut over det er det ingen grunn til å velge fas 2 over fas 1 (som jeg kan tenke på vertfal)

men hold deg for guds skyld nna bmwene, en e46 er utslitt når den passerer 100K

å e39 er på vei til å bli utdatert. mye slitne av disse nå, men om du liker å bruke penger så går de langt :)

en S60 2.0T er ikke dumt, men vesentlig dyrere en en v40 da :)

ASK Racing
23/11/10, 20:08
tror nok disse er ganske like.... men hvorfor ikke kjøpe diesel??
den er lettere å få solgt igjen og selv 1,6dieselen er mye kvikkere enn bensin modellen...
bmw er søppel på vinterføre bortsett fra ix modellene(4hjulstrekk)

dieselen i disse er en 1.9 renult diesel, du tenker på nye s40/v50

det er solgt veldig få V40 med diesel.

Torstein
24/11/10, 09:32
Takk for tilbakemeldinger.

Min første bil var en bmw e34, så har efaring med gamle bakhjulsdrevne biler og vinterføre. Så lenge jeg hadde fart gikk det greit oppover, men bakkestart med den automatkassa som stod på, gikk ganske enkelt ikke.

Det som er v40 alternativet er kanskje en fra rundt 2001/2002 evt senere, men dersom det ikke er noen store forandringer i støynivået er det kanskje bedre at jeg bare sparer til en s60. Bilen blir brukt til mye småkjøring og så en langtur i ny og ne, så veit ikke helt om jeg har så lyst på diesel. Jeg kjører så få km i året at den enorme forskjellen pr år blir det ikke.

Får kikke litt videre og sjekke litt ut den nye dieselmotoren til fase 2 versjonen.

Turbo-HF
24/11/10, 10:31
Har hatt E39, 523iA.. Savner den litt, fin, morsom bil.. Stemmer likevel for V40 / S60. :)

Bue
24/11/10, 18:39
Hadde selv en 2001 Volvo V40 1.9D før. Var veldig fornøyd med den, og var ikke spesielt mye støy i denne i forhold til andre konkurrenter. Ble vel endret mye på hjulopphenget fra fase 1 til 2, noe som gjør at fase 2 har 1 cm lenger akselavstand blant annet. Veldig god diesel motor, går billig og bra, og ikke minst stille. Mye bedre enn det som sitter i f.eks. VW fra samme tiden.

Bilen min var gått nesten 270 000 km da jeg solgte den i fjor, og hadde lite problemer med den. Hadde vært i familien som ny så vet det var lite problemer med den før jeg kjøpte den også.

Til sammenligning kjøpte en venninne en 01 BMW 316 med 210 000 km bak seg for et år siden, og det har bare vært sorgen med tanke på kvalitet. Bilen virker og ser bra ut, men vært utrolig mye problemer med den.

ASK Racing
24/11/10, 23:35
Hadde selv en 2001 Volvo V40 1.9D før. Var veldig fornøyd med den, og var ikke spesielt mye støy i denne i forhold til andre konkurrenter. Ble vel endret mye på hjulopphenget fra fase 1 til 2, noe som gjør at fase 2 har 1 cm lenger akselavstand blant annet. Veldig god diesel motor, går billig og bra, og ikke minst stille. Mye bedre enn det som sitter i f.eks. VW fra samme tiden.

Bilen min var gått nesten 270 000 km da jeg solgte den i fjor, og hadde lite problemer med den. Hadde vært i familien som ny så vet det var lite problemer med den før jeg kjøpte den også.

Til sammenligning kjøpte en venninne en 01 BMW 316 med 210 000 km bak seg for et år siden, og det har bare vært sorgen med tanke på kvalitet. Bilen virker og ser bra ut, men vært utrolig mye problemer med den.

er ikke noe edring på opphenget fas 1 og fas 2, endringen ble gjort i 97 når t4 ble introdusert. å alle modellene fra 98 oppover fikk samme endringene.

angerman
25/11/10, 21:05
er ikke noe edring på opphenget fas 1 og fas 2, endringen ble gjort i 97 når t4 ble introdusert. å alle modellene fra 98 oppover fikk samme endringene.

nei fase II har 1 cm lengre aksel avstand og 1 cm bredere.
men til trådstarter. jeg har eid og kjørt veldig mye v40. volvo kasse får du helt fra 20 lt og t4 98. i diesel fra ca 2000. og i 1,8 fra 03.jeg ville gått for en 03-04 modell. da disse er ekstra påkostet. føles mer kompakte. hadde jo en mild oppdatering med nye instrumenter og ratt feks i 03. mindre støy i fase II bilene.leter en litt,finner en gjerne en bra 03 modell med lav km. savner faktisk fleksibiliteten til v40n. nå kjører jeg jo lastebilen v70n. god på langkjøring. men forferdelig på kjøpesenter maraton....

locked
25/11/10, 21:17
nei fase II har 1 cm lengre aksel avstand og 1 cm bredere.
men til trådstarter. jeg har eid og kjørt veldig mye v40. volvo kasse får du helt fra 20 lt og t4 98. i diesel fra ca 2000. og i 1,8 fra 03.jeg ville gått for en 03-04 modell. da disse er ekstra påkostet. føles mer kompakte. hadde jo en mild oppdatering med nye instrumenter og ratt feks i 03. mindre støy i fase II bilene.leter en litt,finner en gjerne en bra 03 modell med lav km. savner faktisk fleksibiliteten til v40n. nå kjører jeg jo lastebilen v70n. god på langkjøring. men forferdelig på kjøpesenter maraton....
Lastebilen V70 er og fin på kjøpesentermaraton, berre køyr rundt heile parkeringsplassen sånn at du får litt svingdiameter og slepp å rygge så mykje :eek:

angerman
25/11/10, 21:22
740 er bra, da kan du svinge vinkelrett inn. hehe.

Torstein
29/11/10, 17:14
Takk for svar sålangt. Får se hva jeg ender opp med etter hvert. V70 blir nok litt digert selv om jeg ikke er så ofte på kjøpesenter.
Fikk pengene for den gamle bilen nå, så får spare litt penger og søke litt videre.
Jeg må nok uansett få testa de på vei og få "godkjennelse" fra dama og.
Tror det blir e46 stasjonsvogn, v40 så ny som råd eller en s60, men skal aldri si aldri om andre biler heller.