PDA

Vis full versjon : Div- spørsmål om trimming av B230F+T



Sebbe
27/01/10, 18:52
jeg har en B230F med turbo på, FK hjerne med ecomax chip, saab turbo dyser(ca. 5% større enn FK dyser) 90+ grenrør, hjemmemekka 2,5" eksosanlegg med en liten lyddemper som går ut forran bakhjulet.

spørsmål 1.
jeg har en 531 topp med A kam som jeg planlegger å sette på, er det noe jeg kan gjøre med denne som ikke er alt for vanskelig? jeg tenker på lett porting/polering(gjøre det selv med dremmel eller liknende), planing, slipe ventiler eller diverse, hva er det vits å gjøre med den for til et økonomioppsett? som jeg hels kan gjøre selv eller som ikke koster så alt for mye

spørsmål 2.
T3 turboen min begynner å lekke litt olje av og til og sånnt, så den må jeg vel bytte ut snart, men hvilken turbo bør jeg velge, jeg har lest det meste her inne som blir sagt om forskjellige turboer, for eksempel T3/4 turboer, GT30/35 hx35, kkk27. men jeg føler meg ikke helt sikker på å bare velge en turbo. jeg har lyst til å ha rundt 300-350 hester etterhvert, men forløpig kjører jeg med M47 kasse, så jeg får nøye meg med rundt 200 hester tenker jeg, men er det en "billig" turbo som holder til 300 hester men som også er brukandes til 200? jeg har forstått såppas at 19T er uaktuell :p

spørsmål 3.
hva slags grenrør/manifold bør jeg bruke? jeg har lest endel her inne, og det jeg har kommet fram til er at et bra grenrør og en stor turbo er veien å gå, men jeg har ikke funnet noe veldig stort utvalg av grenrør på nettbutikker, det eneste er extreme grenrøret til kl-racing, er dette noe å samle på eller er det av samme standard som kina grenrøret de selger? jeg har tenkt å kjøpe meg ett sveiseapparat og lære meg å sveise, er ett grenrør noe som er enkelt å sveise etter litt trening? og hvor mye koster dette hvis jeg kjøper ferdige bøyer kontra å kjøpe ett ferdiglagd ett?

spørsmål 4.
må jeg gjøre noe med motorstyringa/bensinsystemet? eventuelt kompressjonen? jeg tenkte på større bensinpumpe, bytte ut den under bilen med 044 pumpe eller noe, 3"lmm og dyser som passer til dette og E85, er jeg inne på noe her eller er jeg helt på bærtur?:p

det ble mye spørsmål nå, håper det går greit, ser det er mange tråder om turbo her på forumet fra før:p

slevjus
27/01/10, 21:31
du kan jo bytte ventiltetninge og di gummidemperne som demper ventilpekk, det er enkelt. Har du tilgang til å slipe ventilene er det jo bare å gjøre det :)

TeamBørnOut
27/01/10, 21:34
bygg deg et bedre grenrør eller kjøp, få på en større og nyere turbo! få på større DP! 2.5 er for bestemødre som er redd for lyd :)

Sebbe
28/01/10, 20:20
tror nok jeg skal prøve meg på å sveise ett grenrør når jeg får handla meg sveiseapparat, men hva slags turbo bør jeg gå for? virker en stor T3 til 300 hester? vil helst ha noe som passer rett på olje/vannkoblinger

TeamBørnOut
29/01/10, 08:53
bare å skrotlegge planen om noe som passer på orginale olje/vann tilkoblingene hvis du skal lage eget grenrør

Sebbe
30/01/10, 12:06
hvordan ville en HX35 fungert på mitt oppsett? må vel kansje bytte ut girkassa før jeg bytter turbo da? eller finnes det bedre turboer i samme prisklasse?

ChrML
30/01/10, 12:34
hvordan ville en HX35 fungert på mitt oppsett? må vel kansje bytte ut girkassa før jeg bytter turbo da? eller finnes det bedre turboer i samme prisklasse?
Hvis du går for ekstern wastegate så har du mye mer kontroll over ladetrykket. Skal ikke være noe i veien for å kjøre turboen på lavt trykk da og bytte girkassa seinere. + Evt motor innmat, sprut, bensintilførsel før du kan skru opp mer.

Edit: Tok for gitt at du hadde M90 :p. M47 kassa tar nok kvelden før du rekker å komme ut av gården engang med den turboen der. Bytt den først :).

Sebbe
13/02/10, 16:01
kikka litt på 531 toppen i dag, og det så ut som det var knekt av noe bak der termostathuset sitter, det skal vel ikke være slik som dette? og er det noe problem å bruke toppen sånn?

http://img716.imageshack.us/img716/9070/dsc00287ai.jpg

TeamBørnOut
13/02/10, 17:39
støpinga bare. helt normalt :)

Sebbe
13/02/10, 19:53
ok :)

kermitt
14/02/10, 01:00
bare å passe på at pakninga tetter godt rundt resten så er ikke det der noe problem.