PDA

Vis full versjon : Koble opp hydraulisk handbrekk



v0lv0 Aksar
22/11/10, 21:55
Hallo:)

eg har tenkt å laga til hydraulisk handbrekk på min 240, men har lust å få de så billikt så mulikt. så tenkte eg å broka bremsepumpa på "fotpedalen"(frå delebil) og setta den på ein håndbrekk å montera de fast i bilen. :rolleyes:

har og lust til å jera sånn at fotbrems eg kun til fram hjul, og brekket, er kun til bakhjula.

men så lure eg på korleis eg skal kobla detta. nåken som har gjort det før?

rekner med at det bare er å gjer likt som på den på pedalen, men eg er ikkje sikker på korleis eg skal kobla de på calipteren, må eg ha ein del i mellom brekket og caliperen?:confused:

MANGE takk for svar:)

VolvoR-Sport
22/11/10, 22:08
kjøp deg linelock i stedet for å kødde med bremse systemet!!
http://en.wikipedia.org/wiki/Line_lock

ta heller et ekstra sett med calipere å monter bak til brekket hvis du skal ha hydr brekk!

v0lv0 Aksar
23/11/10, 08:46
de ska kje bli godkjent viss de va de:) lure berre på om de går.:)

cossykiller
23/11/10, 12:33
de ska kje bli godkjent viss de va de:) lure berre på om de går.:)

Skriv på bokmål her inne. Geir nok du skal ikke ha der godkjent. Men folk skal fremdeles treffe det på veien, med mindre det er en kjelvebil

24516vtic
23/11/10, 13:59
Skriv på bokmål her inne. Geir nok du skal ikke ha der godkjent. Men folk skal fremdeles treffe det på veien, med mindre det er en kjelvebil

Hjelper ikke å skrive bokmål, når en allikevell skriver leif:cool:

v0lv0 Aksar
23/11/10, 14:12
er ein bilcrossbil skal vara, men er det ikkje bare til å laga nye fester å montera ein nye bremsekraftsforsterkar inne i bilen med eit handbrekk på? og kobla de opp akkorat likt som frambremsen blir kobla opp på.?:)

Kodja
23/11/10, 14:15
spørsmål: HVORFOR skal du ha hydraulisk håndbrekk? om håndbremsesko og virer er ok så er det null problem å dra i brekket for å snu bilen...

gull pilen
23/11/10, 14:57
det funker bra etpar ganger så er volvo håndbrekket søppel!!!

ArneR
23/11/10, 15:08
Japp, er min erfaring også det.. Er for puslete til en så stor bil..

gull pilen
23/11/10, 15:25
det holder lenge til parkering men ikke til noe låsing av hjul på tørr asfalt mer en 2-3 ganger....

v0lv0 Aksar
23/11/10, 15:38
det stemmer 100%. det funka då eg kjøpte bilen, har vel brukt de maks 20 gonger med parkering, og nå klare eg ikkje å låsa hjulå i det heila tatt. så vil ha nåke bra nå, o derfor vil eg ha hydraulsk.

men de va ikkje detta eg ville veta, trur dåkke detta går ann?? og i tilfelle ka så ikkje går?

gull pilen
23/11/10, 15:42
tror det finnes en ventil du kan koble imellom det bremserøret som allerede går til bakbrems orginalt så du slipper å lage til med 2 kalippere per side og lignende jalla løsninger....

v0lv0 Aksar
23/11/10, 15:47
ok takk, er den ventilen den "boksen" før calipteren?

gull pilen
23/11/10, 15:48
nei en sånn tillegs greie du må kjøpe så du kan koble innpå fra hydr håndbrekket.

V0LV0
25/11/10, 01:00
Linelock er ikke tillatt i Bilcross heller...
§ 4.1 Line-Lock forbudt.

Min erfaring er at du ikke har bruk for håndbrekk på 240'en.
Bruker girene til å sette opp bilen før sving.

cossykiller
25/11/10, 01:03
Hjelper ikke å skrive bokmål, når en allikevell skriver leif:cool:

Står i reglene til forumet at man skal skrive enten nynorsk/bokmål og ikke dialekt, da dette kan være vanskelig og forstå hvis alle skulle skrevet dialekt. Men en skrivefeil har da vel alle lov til og kunne komme med ;) back at you

ClassicTurbo
25/11/10, 01:41
Helt enig at det er irriterende med folk som skal skrive dialekt. Vi har nynorsk eller bokmål her i landet.

gull pilen
25/11/10, 09:30
Fordelingsventil til håndbrekk.
Med denne kan håndbrekket kobles til med egen beholder for å unngå problemer med brems og håndbrekk samtidig.

Kobles med bremsepumpe og håndbrekk inn i hver sin ende, og videre fra midten bakover til calippere.

kr 1.050,-
dette er hentet fra:http://www.pedersens-racing.no/bil/rallyutstyr/

v0lv0 Aksar
25/11/10, 19:17
over 1000 kr syns eg er altfor dyrt for ein boks, skal heller prøva å få de til på ein billigare måte. og som dokke sikkert veit så er de også bud i bilcross, så om den ikkje varer all evig tid, så er de ikkje så nøye:) :) men mange takk for svar:)

Sebbe
25/11/10, 20:52
det er vel bare å ta bremserørene og legge de opp ved girkassa og koble de inn på ei bremsepumpe med håndtak på, også plugge igjen hullene til rørene forran. så blir det jo slik han vil ha det. om det blir bra å kjøre med kun brems på forhjulene eller om det blir godkjent i teknisk kontroll vet jeg ikke, men det burde vel funke fint hvertfall? trenger jo ikke gjøre noe særlig ut av det på en bilcrossbil :p

gull pilen
26/11/10, 12:51
sant nok men på en vei/bruks bil ville jeg kjøp en slik ventil slik at man har de bremsene man skal ha bak...

v0lv0 Aksar
28/01/11, 23:06
det er vel bare å ta bremserørene og legge de opp ved girkassa og koble de inn på ei bremsepumpe med håndtak på, også plugge igjen hullene til rørene forran. så blir det jo slik han vil ha det. om det blir bra å kjøre med kun brems på forhjulene eller om det blir godkjent i teknisk kontroll vet jeg ikke, men det burde vel funke fint hvertfall? trenger jo ikke gjøre noe særlig ut av det på en bilcrossbil :p


ja stemmer, er det eg meiner, at du har 2 bremsekraftforsterkere i bilen, 1 til pedal, og 1 til brekkket, og så kobler du bremserøyret på bremsesylinderen på brekket, inn på ein egen calipter bak, så vil det funke meget bra vil eg tru.

Sebbe
28/01/11, 23:17
om det fungerer meget bra er jo en vurderingssak, jeg ville hvertfall hatt litt bremser bak når jeg trykket på pedalen, men på en ren herjebil kan jeg være enig i at det hadde fungert meget bra.

v0lv0 Aksar
29/01/11, 18:06
ja stemme, har tenkt meg litt om nå i etter tid, at kansje det er best å ha litt brems bak også.

Fighter
29/01/11, 18:13
Vil tørre å påstå at det vil bli stress å kjøre om du skal fotbremse OG bruke håndbrekk, samtidig som du eventuelt skal gire og ratte på en gang:D For det bremser ikke bra med bremser kun på framhjul. Koble deg inn på rørene som går bakover eller sveis på et par kalipere til.
ELLER, du kan lage stående brekk med org wire og forlenge stanga. Kraft ganger arm vet du ;)

TeamBørnOut
29/01/11, 18:38
koble sammen kretsen bak (som på 940) og kjør brekket innom den.
brems på bare forhjula = farlig :) ikke mye bremsekraft bak på volvo. men det hjelper mye.
Bør egentlig koble opp så du får bedre bremser bak også. justering koster ikke så mye

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/1992.jpg

v0lv0 Aksar
30/01/11, 11:34
koble sammen kretsen bak (som på 940) og kjør brekket innom den.
brems på bare forhjula = farlig :) ikke mye bremsekraft bak på volvo. men det hjelper mye.
Bør egentlig koble opp så du får bedre bremser bak også. justering koster ikke så mye

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/1992.jpg

"kretsen" er det den delen som er før calipteren det? der som slangen kjem på som går til akslingen? eller?