PDA

Vis full versjon : Søknad til biltilsynet??



Ragnar
22/11/10, 21:34
Lurer på hva jeg skal skrive i søknaden min til biltilsynet, skal godkjenne 240'en med turbo motor. trenger det og være detaljert? og eventuelt hva skal jeg skrive? Har fått papirer fra volvo norge, skal jeg sende de med?

Får jeg beskjed om og komme og vise bilen når de har sett på søknaden?

mange spm, Håper på svar=):confused:

Robert
22/11/10, 21:40
Søker du litt irundt her/google, så finner du e mal i pdf format du kan bruke.
Når du får svar sender de deg skjema som du skal fylle ut. blant annet regnr og chassienr på donorbil, motorkode osv.
Bilen skal vises når du har fått godkjennelse av søknaden og motor er montert.

Driver med akkurat det samme selv nå.

Ragnar
22/11/10, 21:47
hva skjer viss du ikke har info om donorbil?:S

R.G
22/11/10, 21:55
jeg søkte biltilsynet om å få bygge 2,5l 24v 6er med turbo. fikk godkjennelse hvis jeg tok effekttest, men ingen spørsmål hvor motor kommer fra.

Robert
22/11/10, 22:09
hva skjer viss du ikke har info om donorbil?:S

Vet ikke. Var bare det kravet de stillte til meg.

Ragnar
22/11/10, 22:19
får prøve uten først viss ikke så blir det skattejakt:)

Robert
22/11/10, 22:21
får prøve uten først viss ikke så blir det skattejakt:)

Kanskje det gåran å jukse litt her også. f.eks finne en bil med samme motor og si motoren er tatt derifra.

Ragnar
22/11/10, 22:47
jo du sier noe der:p

142senja
23/11/10, 06:44
Kanskje det gåran å jukse litt her også. f.eks finne en bil med samme motor og si motoren er tatt derifra.

er det jeg må jøre.. har null info, eneste at motor var ikke gokjent i 740 siden 2000 :S

Ragnar
15/12/10, 16:33
Er BT alltid så trege med og svare?:s har ventet siden 23-11-10 nå:(

Bjerkelund
15/12/10, 16:49
tok noen mnd før jeg fikk svar også desverre! :P

Robert
15/12/10, 18:57
Er BT alltid så trege med og svare?:s har ventet siden 23-11-10 nå:(

Ja. begynte å søke i sommer. fikk svar etter 3mnd.
Og venter fortsatt på svar igjen. Null service å få der..

R.G
15/12/10, 19:35
fikk svar samme uka jeg, sendte mail mandagskvelden og fikk brev i post med klarsignal fredag:) kommer nok anpå hvor ddere sender søknad, ikke bare å sende til ett bt, pga di må sende det videre til en viss saksbehandler i distriktet (øst,vest,nord og sør),

metrakit
15/12/10, 20:26
spørs når på året du sender og.

Jonas
16/12/10, 17:00
da jeg godkjente min 242 for vel ett år siden måtte jeg ikke sende inn noen søknad, ei heller fortelle hvor motoren kom fra.... reiste bare innom på sånn drop-in time, med papirene fra volvo, og underskrift fra verksmesteren på den lokale volvoforhandleren at det var montert en b230ft med så så mange hk og nm, og fikk den i vognkortet. ingen problem der :)

Ragnar
16/01/11, 19:49
har gått 2 månder nå:S begynner å bli rimelig lei av å vente:S men kan jeg gå og hente ut skiltene mine nå tror dere? leverte de inn før jeg skiftet motor? har ligget i over 6 måneder nå så må jo sikkert bestille nye skilt:p

Robert
16/01/11, 20:01
Du kan vel hente de ut. men om det er lurt å bruke bilen er jeg usikker på.
Jeg venter fortsatt på svar. er vel snart 6mnd siden jeg begynte å søke.

Thomas242
18/01/11, 11:13
jeg fikk svar etter 2 måneder. Ringte meg, sendte mail og brev.

motorbytte godkjent og halvbur godkjent...

Soulair
18/01/11, 13:05
Fikk svar etter 6 måneder. Wattlink bl.a. ble godkjent:cool:

johmolan
18/01/11, 14:56
Her er link til en søknad jeg fant på nettet.

http://www.volvo-power.net/pictures/admins/dabutcher/volvo_245/teknisk/Soeknad_motorbytte_senkefjaerer/volvo245_soeknad.pdf

Ragnar
19/01/11, 19:23
den skulle visst på behandling ¨nå så håper på svar ganske kjapt:) takker for svar.

KE40155
22/01/11, 12:10
tenker å sende søknad til BT angående å få beholde mine skilt mens jeg restaurerer min bil. kommer til å nevne at motoren blir en standard b20 som er lett trimmet noe. lurer på hva som blir av svar på slikt.

Anders Dybvadsskog
22/01/11, 13:04
da jeg godkjente min 242 for vel ett år siden måtte jeg ikke sende inn noen søknad, ei heller fortelle hvor motoren kom fra.... reiste bare innom på sånn drop-in time, med papirene fra volvo, og underskrift fra verksmesteren på den lokale volvoforhandleren at det var montert en b230ft med så så mange hk og nm, og fikk den i vognkortet. ingen problem der :)

En kompis av meg gjorde det i sommer også tar jeg ikke helt feil:)

melby
22/01/11, 13:10
men et rask spørsmål her... hvor faen erre dere sender mail hen???? (ang. ombygging)

R.G
22/01/11, 16:55
men et rask spørsmål her... hvor faen erre dere sender mail hen???? (ang. ombygging)

gule sider gir mail adresse:p er 4 forskjellige mail adresser, øst, vest, nord og sør, pluss mange andre.

firmapost-nord@vegvesen.no
firmapost-ost@vegvesen.no
firmapost-sor@vegvesen.no
firmapost-vest@vegvesen.no

feks en av disse?

pluss mange mere når man bruker litt opplysning:p
ikke så vanskelig:)

disse jeg har brukt etter som hvor i landet man bor.

fått svar par dager etter sendt søknad.

melby
22/01/11, 17:18
gule sider gir mail adresse:p er 4 forskjellige mail adresser, øst, vest, nord og sør, pluss mange andre.

firmapost-nord@vegvesen.no
firmapost-ost@vegvesen.no
firmapost-sor@vegvesen.no
firmapost-vest@vegvesen.no

feks en av disse?

pluss mange mere når man bruker litt opplysning:p
ikke så vanskelig:)

disse jeg har brukt etter som hvor i landet man bor.

fått svar par dager etter sendt søknad.

takker:) søkte litt på google og fant biltilsynet.no virka som ein jævli tvilsom side, så tenkte jeg kunne høre her :D

turbo-volvo
24/01/11, 14:16
Lurer på hva jeg skal skrive i søknaden min til biltilsynet, skal godkjenne 240'en med turbo motor. trenger det og være detaljert? og eventuelt hva skal jeg skrive? Har fått papirer fra volvo norge, skal jeg sende de med?

Får jeg beskjed om og komme og vise bilen når de har sett på søknaden?

mange spm, Håper på svar=):confused:

noen som har de papirene fra volvo norge som en kan legge ut??

R.G
24/01/11, 14:36
du skriver en søknad med hva du skal gjøre å fakser til volvo norge. på papirer fra volvo norge så blir det stående rammenr på den bil det gjelder. så hjelper lite om man tjuvlåner papira til andre som er kommet fra volvo norge

Robert
26/01/11, 22:10
du skriver en søknad med hva du skal gjøre å fakser til volvo norge. på papirer fra volvo norge så blir det stående rammenr på den bil det gjelder. så hjelper lite om man tjuvlåner papira til andre som er kommet fra volvo norge

Ja, de krever tom. kopi av vognkortet ditt.

R.G
26/01/11, 22:12
Ja, de krever tom. kopi av vognkortet ditt.

stemmer det:)

Ollimo
26/01/11, 22:50
takker:) søkte litt på google og fant biltilsynet.no virka som ein jævli tvilsom side, så tenkte jeg kunne høre her :D

Neeh, fin side det! :p Prøv heller vegvesen.no du :)

Dimmern
01/11/11, 23:25
drar opp denna her litt, planer om og kjøpe en turbomotor av en kamerat,
men litt tvilsomt med papiper på denna motoren, går det ann og bare finne en kar som har en 940 med fk motor? (samma som motoren som eventuelt blir kjøpt)
også få med han på og skrive noen papirer?

Zeeker
02/11/11, 15:38
At du MÅ ha papirer/kvittering på den gamle bilen er ikke tull, men ikke nødvendig hos alle trafikkstasjoner. Jeg sendte inn en helt vanlig søknad om motorbytte i bilen min uten noe mer enn søknaden, og fikk svar at dette kunne jeg gjøre.
Møtte opp hos BT og viste frem bilen og hadde kvittering, vognkort og tollpapirer fra bilen jeg har tatt motoren liggende i en perm. Dette spurte de aldri om.
Men ta med deg litt papirer:
- Godkjent søknad
- Ditt eget vognkort så klart + Del 2. Dette fordi at du må levere begge 2 for å få nytt. Du får bare midlertidig før du får det nye i posten)
- "Godkjenning" fra Volvo hvis du har hatt bilen der først.
- Volvos godkjenningpapirer
- Evt kvittering / vognkort fra donorbil (hvis du har)

Skal se om jeg får scannet søknaden min og lagt den ut.

Jo mere papirer som er relevant til motoren jo bedre. Da virker du "seriøs". Dette er kopete men sant :/

Ikke møt opp med en bil som er kasta sammen. Da blir du dømt nedenom å hjem og "vi" volvofolket får et dårlig rykte, men gjør det skikkelig med en gang. Ellers møt opp med en god tone. Hils på duden som skal godkjenne bilen din :)
Hvis han påpeker noe som ikke er helt på stell, vær ydmyk og fiks dette når du kommer hjem.

Dimmern
02/11/11, 18:27
At du MÅ ha papirer/kvittering på den gamle bilen er ikke tull, men ikke nødvendig hos alle trafikkstasjoner. Jeg sendte inn en helt vanlig søknad om motorbytte i bilen min uten noe mer enn søknaden, og fikk svar at dette kunne jeg gjøre.
Møtte opp hos BT og viste frem bilen og hadde kvittering, vognkort og tollpapirer fra bilen jeg har tatt motoren liggende i en perm. Dette spurte de aldri om.
Men ta med deg litt papirer:
- Godkjent søknad
- Ditt eget vognkort så klart + Del 2. Dette fordi at du må levere begge 2 for å få nytt. Du får bare midlertidig før du får det nye i posten)
- "Godkjenning" fra Volvo hvis du har hatt bilen der først.
- Volvos godkjenningpapirer
- Evt kvittering / vognkort fra donorbil (hvis du har)

Skal se om jeg får scannet søknaden min og lagt den ut.

Jo mere papirer som er relevant til motoren jo bedre. Da virker du "seriøs". Dette er kopete men sant :/

Ikke møt opp med en bil som er kasta sammen. Da blir du dømt nedenom å hjem og "vi" volvofolket får et dårlig rykte, men gjør det skikkelig med en gang. Ellers møt opp med en god tone. Hils på duden som skal godkjenne bilen din :)
Hvis han påpeker noe som ikke er helt på stell, vær ydmyk og fiks dette når du kommer hjem.


det var ett bra svar :D
men jo, jeg tror jeg må slite litt mye for og få tak i papiper på den motoren jeg eventuelt skal kjøpe, med tanke på hvem bil den kommer fra?
går det ann og finne en med 940 og fk motor og skrive papirer med han eller går det på motorkode osv?

Zeeker
02/11/11, 18:47
Så vidt jeg har skjønt så vil BT bare ha ei kvittering på enten bil eller motor slik at de "vet" at det ikke er tyvgods. Men hvem kan sjekke det? og hvem kan sjekke hvem du har kjøpt den av og evt hvor den kom fra før der igjen.

Dimmern
02/11/11, 18:48
sant nok :) da burde det jo la seg gjøre.

Vegardb92
02/11/11, 19:48
Bare et kort spørsmål? MÅ man ha katalysator med biler etter 1988? Og er JT 3" med 2 potter godkjent hvis man har katt?

runejakobsen
09/03/12, 01:01
drar opp denna igjen jeg da jeg også har planer om å godskjenne motor bytte. noen som kan komme med link til siden til volvo norge? http://www.nettkatalogen.no/firmainfo/volvo_norge_as/1821425598.htm har jeg kommet riktig hær? er det den linken jeg skal fylle ut?

volvo245gl
09/03/12, 13:27
drar opp denna igjen jeg da jeg også har planer om å godskjenne motor bytte. noen som kan komme med link til siden til volvo norge? http://www.nettkatalogen.no/firmainfo/volvo_norge_as/1821425598.htm har jeg kommet riktig hær? er det den linken jeg skal fylle ut?

Kontakt Volvo Norge på : kundestr@volvocars.com
http://www.volvocars.com/no/top/about/corporate/Pages/contact-us.aspx

alecxz
11/03/12, 12:42
Hvorfor skal dere skrive søknad for å godkjenne en fk motor i 240? Bare å ringe inn å bestille time det. Greit med kvittering på motor og papirer fra volvo personbiler, men søknad skal ikke være nødvendig å skrive når det gjelder standard ting som det. Jeg trengte ikke skrive søknad hvertfall :)

Zeeker
11/03/12, 12:51
Hvorfor skal dere skrive søknad for å godkjenne en fk motor i 240? Bare å ringe inn å bestille time det. Greit med kvittering på motor og papirer fra volvo personbiler, men søknad skal ikke være nødvendig å skrive når det gjelder standard ting som det. Jeg trengte ikke skrive søknad hvertfall :)

Fordi BT har begynt å kreve det for noen år siden. Og da må vi bare gjøre det sånn.
Nå ligger det så mange søknader ute, og BT i oslo er vant med sånne søknader og de lokale stasjonene har ikke noe papirarbeid lenger og har de samme reglene å forholde seg til. Noe som er bra for oss :)

Its not a big deal

NikolaiB
11/03/12, 20:12
Noen som vet noe angående gasserturbo i 240/740?Finnes det papirer å få fra Volvo?

Christian
11/03/12, 21:10
Noen som vet noe angående gasserturbo i 240/740?Finnes det papirer å få fra Volvo?

Volvo's Godkjente Produktendringer gir bare generelle godkjenninger om Volvo bensinmotorer. Hvordan de er matet etc er fritt fram.

NikolaiB
11/03/12, 22:38
Okei,men hva trenger BT for å godkjenne AT-kit?

Christian
11/03/12, 22:42
I hva slags bil?
Les denne. Litt avhengig av hvor du skal godkjenne trenger man egentlig ikke søke når det er endringer Volvo går god for.
Be om godkjenningspapirer for din bil. Da får du disse papirene, men med ditt chassinr og stempel fra Volvo.
Uansett så skader det ikke å søke. De liker dokumentasjon.

1063

NikolaiB
11/03/12, 23:43
Joda,jeg skal skrive søknad selfølgelig;) men når det blir snakk om hvor motoren kommer i fra,og man har bygd den selv med et r-sport kit,fnnes det noen papirer på det fra gamle dager,da disse ble solgt over disk?

Edit:Fant noe om turbokit ii det dokumentet du la ut,thanks!

b230k
14/03/12, 23:20
Enn hvis jeg har en 87 mod og ikke har motornett som er kompatibelt med 940's ft/fk motorer? Hva skal jeg skrive i søknaden da? må jeg nevne at jeg skal bytte motornett også da?

Mafaioz
20/03/12, 02:44
Enn hvis jeg har en 87 mod og ikke har motornett som er kompatibelt med 940's ft/fk motorer? Hva skal jeg skrive i søknaden da? må jeg nevne at jeg skal bytte motornett også da?

Det hjelper det ja. Men dette skal ikke jeg si at de vet mye om. Type nett liksom

TomX95
31/12/12, 20:33
Har 940 96 mod, og har orginal fk med 99kw effekt.
Om man søker om å stille opp ladetrykket til 0,95 / altså 190 hk, vill man da måtte behøve å bremse/ vise denn?
Eventuelt hvor mange hk kan du dra ut av orginalmotoren med orginalt oppsett for att det skal være lov??

Vill gjerne få 300 hk i vognkortet, men hva må i så fall gjøres?
Og stille BT seg kritisk te datasprut?

skogy
31/12/12, 21:41
Får vel aldri godkjent mer enn 238hk i vognkort på 740/940.

TomX95
01/01/13, 00:57
Men bremser de bilene på biltilsynet, eller har man med bremsepappirer fra andre steder? Eventuelt om man drar ut 238 hk, må noe bygges om??

skogy
01/01/13, 01:35
Dra til et firma som benker biler, ta med det papiret til Biltilsynet. Skal du ha mere kan du justere det opp siden.

HåkonA
01/01/13, 15:06
Har 940 96 mod, og har orginal fk med 99kw effekt.
Om man søker om å stille opp ladetrykket til 0,95 / altså 190 hk, vill man da måtte behøve å bremse/ vise denn?
Eventuelt hvor mange hk kan du dra ut av orginalmotoren med orginalt oppsett for att det skal være lov??

Vill gjerne få 300 hk i vognkortet, men hva må i så fall gjøres?
Og stille BT seg kritisk te datasprut?

Dersom bilen er registrert etter 31.12.1995 må du betale hk avgift.

volvoRsport
01/01/13, 15:33
Dersom bilen er registrert etter 31.12.1995 må du betale hk avgift.

Har bilen vært registrert i Norge mer enn 10 år slipper du å betale avgift ved effektøkning.

TomX95
01/01/13, 17:55
Ær nemmlig senkesett, og jeg har ikkke tuv pappirer i orden :p Så vill helst ikke vise den der nede. Men sånn i korte trekk, få søknadden i orden, dra ut 230 hk få bremsett den, ta med pappirer ned, vente på nytt vognkort.. og det er det?

KE40155
19/01/13, 12:11
hei. har en 360 fra 85.som jeg vil endre henger kapasiteten på. da veivesenet har satt ned totalvekta fra 1200 til 1000. har noen her kjenskap til hva jeg må gjøre. og eventuelt hvorfor dette er blitt satt ned? kan en ta motorbytte til 230 blokk å få det i vognkortet siden 230 har samme utvendige str og omtrent samme effekt som en b200?

Jannern
19/01/13, 15:30
Når jeg bare har byttet blokk og ettermontert turbo, trenger jeg fortsatt papirene på blokka fra donorbilen? For de har jeg ikke...

hgnubel
20/01/13, 13:43
Når jeg bare har byttet blokk og ettermontert turbo, trenger jeg fortsatt papirene på blokka fra donorbilen? For de har jeg ikke...

Ikke at jeg vil oppfordre til kriminalitet eller noe, men hvis blokken er av samme type som sto i bilen fra før ville jeg bare prøvd å godkjenne turbomonteringen og latt være å nevne blokken.

Hvis blokken er annerledes på noe som kan direkte ha med ytelse å gjøre (dvs borring/slagvolum) må du nesten ha papirene for å få det godkjent.

Jannern
20/01/13, 17:11
Ikke at jeg vil oppfordre til kriminalitet eller noe, men hvis blokken er av samme type som sto i bilen fra før ville jeg bare prøvd å godkjenne turbomonteringen og latt være å nevne blokken.

Hvis blokken er annerledes på noe som kan direkte ha med ytelse å gjøre (dvs borring/slagvolum) må du nesten ha papirene for å få det godkjent.

Eneste som er forskjell er at gamleblokka var fx (veit ikke om det er forskjell på f og fx?) og den nye er en ft, med turbostempler.. veit ikke hvor mye det har og si jeg for biltilsynkarene.. Eneste blokka gjør er å senke kompresjonen så den gir jo ikke noe mer ytelse..
Og en ting til! Biltilsynkarene trenger ikke bremsepapirer på motoren. så lenge det er org turbo og div på bilen kan de ikke si noe på det! (bare husk å koble fra turbomåleren for din egen skyld hehe....)