PDA

Vis full versjon : Nye dempere.. Hvilke?



treboR87
22/11/10, 19:07
Har en V70 98mod AWD som trenger nye dempere framme. Står R fjører på framme, original bake.. Er ute etter noen gode dempere som ikke er alt for stive.. Har gule koni på S70'n.. disse synes jeg er litt i det hardeste laget selv på den mykeste innstillingen..

Er det stor forskjell på originale volvo og de fra sports understellet fra volvo? noen som vet prisen på disse?

Turbo-HF
22/11/10, 19:11
Spør Morgis, han har jo Öhlins! :O

treboR87
22/11/10, 20:38
Har nok ikke lyst å bruke ei halv mnd lønning på dempere heller da :confused:
Aller best om de er sorte også.. litt mindre styr på kontroller osv da..

Daniel V
22/11/10, 20:39
Har nok ikke lyst å bruke ei halv mnd lønning på dempere heller da :confused:
Aller best om de er sorte også.. litt mindre styr på kontroller osv da..

Enhver demper kan bli sort med litt lakk ;) :p

Heenster
22/11/10, 21:08
Kan anbefale disse. Hadde samme merket på 850 GLT'en. Disse er det litt komfort i syntes jeg i hvertfall. Billige er de jo også :-)
http://www.bsbildeler.no/?pno=148140&utm_source=kelkoono&utm_medium=cpc&utm_campaign=kelkooclick&utm_term=FK+Senkesett+med+dempere+HighTec+-+35-40

treboR87
22/11/10, 21:22
Er ett helt sett dette.. er kun ute etter dempere framme.. Ser ikke ut som det er mulig å bare kjøpe demperne inne på siden til BS :/ men takker for svar..

treboR87
22/11/10, 21:26
aha.. hvis jeg leitet på 850 fant jeg... Meeen 2 mnd leveringstid er litt i lengste laget.. ene demperen min demper 0 og har en del slakk radialt (sideveis)

Morgis
22/11/10, 21:43
Gå for Bilstein foran. Bak hadde jeg satset på R-nivåmater.

Finnes mye dritt på markedet. Bilstein og nivåmater opprettholder komforten i bilen, noe du garantert har merket av Koni ikke gjør på noen måte :)

Nero
22/11/10, 21:51
Har et spørsmål som kan være relevant:o. Er det lov og mulig å godkjenne forskjellige dempere på en bil, altså en type på framaksel og en annen type på bakaksel som ikke er av samme merke?

R-M-I
22/11/10, 21:51
hva må en ut med for R-nivåmater for tiden? :D Og hvordan vet en om en i det hele tatt HAR nivåmat bak?

Og hvor handler man bilstein-dempere til en skapelig penge? hvilke fjærer "bør" man kjøre på med?

Edit: Ikke meningen å stjele tråden eller noe, men følte at spørsmålene kanskje kunne vere relevante for trådstarter også? :D

ThePlace
22/11/10, 22:09
Jeg låner tråden din litt dersom det er greit.


Gå for Bilstein foran. Bak hadde jeg satset på R-nivåmater.

Jeg tenker denne comboen selv, Bilstein med R-fjærer foran og R-nivåmat bak.
Utfordringen er at jeg har FWD-bil og sliter med å finne varenr til R-færene foran og R-nivåmatsatsen.

Noen som kan slå opp dette på et eller annet vis eller har disse varenr nedskrevet?!?

treboR87
22/11/10, 22:16
Låne tråden til relevante ting her helt i orden=) "problemet" mitt er at jeg har AWD og ikke akkurat lett å få godkjent senkesett.. Satt på R fjører framme for ett år siden.. Høyden framme/bak her bra og bilen var god å kjøre helt til demperen ikke ville mere.. Har lite lyst å bytte nivåmatene bake da de kun er ett par år gamle og ganske dyre.. Må vell også bytte fjørene da?

Morgis
22/11/10, 22:54
Jeg tenker denne comboen selv, Bilstein med R-fjærer foran og R-nivåmat bak.
Utfordringen er at jeg har FWD-bil og sliter med å finne varenr til R-færene foran og R-nivåmatsatsen.

Noen som kan slå opp dette på et eller annet vis eller har disse varenr nedskrevet?!?

Alle delenumre på dempere og fjører finner du i katalogen: http://forum.vccn.no/showthread.php?t=42

mrstfu
22/11/10, 23:30
ang settet fra FK, har jeg fra flere hold hørt at det er et veldig bra dempersett til prisen, dog skamstivt, i forhold til original R. kan ikke si jeg har noe personlig erfaring med det.

Jeg har V70R foran, og R nivomat bak, og det er en gull løsning. hekken synker ikke i det hele tatt, til tross for at nivomatene har gått 300k. absolutt å anbefale, vet om en som muligens har et sett liggende.

PM hvis interessert.

ThePlace
23/11/10, 18:30
Alle delenumre på dempere og fjører finner du i katalogen: http://forum.vccn.no/showthread.php?t=42

De senkefjærene i Chassisettet i tilbehørskatalogen, er det samme fjørene som sitter på R'ene?

Morgis
23/11/10, 18:35
mest sannsynlig ja. Men litt usikker.

ThePlace
23/11/10, 18:51
mest sannsynlig ja. Men litt usikker.

Hmm, har lyst på R-fjærer med nivåmat og Bilstein foran......Billig sikkert :confused:

Morgis
23/11/10, 20:57
nivåmatene er det en svinaktig pris på vet jeg :) Bare for å gjøre deg ekstra optimist ;)

Tore
24/11/10, 08:04
Jeg satte på R-AWD fjærer foran på min for ett år siden. Byttet samtidig til nye orginale dempere (R AWD og valing AWD har orginalt samme demperne foran). Ble veldig fornøyd med det. Satte sist helg inn R-nivomater, R-fjærer og R-krengningshammer bak (Volvo mente krengningshammeren også måtte byttes for at det skulle være godkjent, rart egentlig, men uansett er det jo en grei oppgradering).

Fordelene med orginale saker er at det er orginalt, ser orginalt ut og man slipper pes på PKK etc... samt at det både duger til normal kjøring og beholder komforten. Jeg hadde ikke tenkt å vise bilen fordi om jeg har byttet dette, da det både er orginale deler fra volvo, og det er heller ikke noe ekstremt som de burde heve øyelokkene over...

Har ikke hatt nye nivomater på min før så vanlig nivomater vs R-nivomater kan jeg ikke si noe om, men etter helgas skrujobb ble det som en ny bil; før hadde jeg ei gyngende vogn som "fløt" over ujevnheter og duvet litt i etterkant, krenget litt i svingene og var "som en amrikansk stasjonsvogn". Nå føles bilen "lett og leken" og ble fantastisk mye bedre å kjøre. Det ligger greit på veien og har i mine øyne dessuten fått mer komfort.

Öhlins er selvsagt dit man skal om man ikke har budsjett men lar det koste det det koster og skal ha det beste, men tror det blir mer i performance-klassen, ett par steg over komfort og bruksklassen?

Med nivomater må man ha tilhørende fjær, da disse to skal sammarbeide om å holde bilen i rett hlyde, hvis ikke blir det kluss og trolig unødvendig slitasje.

Tore
24/11/10, 08:06
nivåmatene er det en svinaktig pris på vet jeg :) Bare for å gjøre deg ekstra optimist ;)

Ga drøyt 10.000 SEK for mine to R-nivomater med tillhørende R-fjærer og R-krengningshammer nå...

treboR87
24/11/10, 16:06
Ga drøyt 10.000 SEK for mine to R-nivomater med tillhørende R-fjærer og R-krengningshammer nå...

nytt?

Tore
24/11/10, 16:26
Flunka nytt hos Volvo i Östersund

Tore
24/11/10, 17:38
Er det stor forskjell på originale volvo og de fra sports understellet fra volvo? noen som vet prisen på disse?

AWD har "sportsdemperne" orginalt foran, samme som for R-AWD.

Jeg kjøpte disse hos Volvo i Östersund for ett år siden. Begge støtdemperne finnes i ett sett som har varenummer 9204141 som da kostet 2.125 SEK inkl moms (altså tilsammen for begge demperne).

treboR87
25/11/10, 15:54
Jeg fant ut det=) nye er allerede bestilt på Volvo.. Men de kostet 2000,- veiledende per stk her da=/ men fikk litt bedre pris, bestilte motorvarmer + div også..