PDA

Vis full versjon : Godkjenning av Roma ratt med godkjenningspapirer fra Volvo Norge



alecxz
21/11/10, 22:18
Tjena...

http://i93.photobucket.com/albums/l67/lassiss/IMG_0804.jpg

Har fått tak på ett orginalt Volvo Roma ratt.
Rattet har nummer som lyder: 836 08 87

Sendte inn dette nummeret til Volvo Norge samt vognkort og det dem trengte, å spurte om jeg kunne få godkjenningspapirer på dette. Det skulle dem ordne.

Fikk tilbake ett ark der det stod at Volvo 242 med understellsnummer XXX kan godkjennes med Volvo orginalt Ratt "Roma" 240/260: 3524558

Og nav med ett av dem her, husker ikke riktig hvem, men det er ett fett. For på rattnavet mitt står det ingenting :S haha..
Tilhørende rattnav, 240/260, 75-78: 8360875
Tilhørende rattnav, 242/244, 79-80,
245/26579-: 8360874
Tilhørende rattnav, 242/24481-: 8360873

Noen som har noen ideer om hva jeg skal gjøre? Har søkt litt rundt og er ingen som har likt nummer som står i volvos godkjente produktendringer.

Skal jeg ringe inn til volvo norge igjen og prøve å få ordna en søknad til om bare dette rattet, og få skrevet det uten navet? Eller er det ikke mulig å få godkjent rattet siden det står ett annet ratt i volvos g.kj prod.endringer?

Takker for svar :)

Terje1
21/11/10, 23:12
Allt er mulig.

allt avhenger av hvem du møter hos biltilsynet.

Jeg godkjente min 242 med roma ratt for en del år tilbake,og eneste jeg hadde av dokumentasjon var tilbehørskatalogen ifra volvo der rattet var avbildet.

Kodja
21/11/10, 23:14
kan ikke skjønne man trenger noe annet enn det jeg heller. er ikke minstekrav en viss diameter bare da? :)

Terje1
21/11/10, 23:26
mener det står minimun ø30cm i veitrafikkloven.



De har vel lov til å godkjenne uten noen slags form for dokumentasjon,men er svært få som faktisk gjør det.

Les litt under "krav til dokumentasjon" i veitrafikkloven.

Men som jeg selv har erfart,uansett hva d står skrevet osv..så er det kontrolløren sin tolkning av regelverket som avgjør saken.


sånn generelt:masse papirer=bra:D

alecxz
22/11/10, 00:14
mener det står minimun ø30cm i veitrafikkloven.



De har vel lov til å godkjenne uten noen slags form for dokumentasjon,men er svært få som faktisk gjør det.

Les litt under "krav til dokumentasjon" i veitrafikkloven.

Men som jeg selv har erfart,uansett hva d står skrevet osv..så er det kontrolløren sin tolkning av regelverket som avgjør saken.


sånn generelt:masse papirer=bra:D

Såklart. 3 gangen jeg drar på biltilsynet nå, får jo ikke gjennom noe som helst.. Det som var bra første gangen var tydeligvis ikke bra nok andre gangen, og dokumentasjonen på rattet mitt var tydeligvis ikke bra nok da jeg kom tilbake for å vise noen mangler jeg hadde fått. Dro nemlig ikke derifra med godkjent motor, senk og ratt i vognkort. Nei, jeg fikk en ny mangellapp. Så skal jeg få godkjent rattet må jeg få dokumentert rattet med tall på rattet som stemmer i papirene. Kan ikke skjønne at man skal trenge dokumentasjon på at rattet passer i 240 når alle med 2 øyne ser at rattet sitter i en 240 og passer uten problemer.

Hvordan er det med godkjenning av felger egentlig? Har noen 17'' Jp felger i 7.5'' Trenger vel ikke dokumentasjon på dette å? :S haha

Daniel V
22/11/10, 14:26
Hvordan er det med godkjenning av felger egentlig? Har noen 17'' Jp felger i 7.5'' Trenger vel ikke dokumentasjon på dette å? :S haha

Igjen, det sprørs på hvem du møter. Det eneste du må ha dokumentasjon på er at du har hatt bilen på 4-hjulskontroll, samt lysjustering. Og at rulleomkretsen er innenfor 5% +/- den orginale rulleomkretsen. Samt at impress er innenfor reglene i henhold til impress som jeg ikke husker i hodet.

Jan turbo
22/11/10, 20:46
Hallo! Problemet er vel muligens at det rattet som er avbildet her ikke er et roma ratt,
men et le mans ratt. Eller tar jeg feil ? Dette rattet har isåfall et annet nr.

volvoRsport
22/11/10, 21:32
Hallo! Problemet er vel muligens at det rattet som er avbildet her ikke er et roma ratt,
men et le mans ratt. Eller tar jeg feil ? Dette rattet har isåfall et annet nr.

Du tar feil ja ;)

Jan turbo
22/11/10, 21:49
Hva heter det r-sport rattet med tuteknapper på hver side da ? Og ikke i senter.

Torra
22/11/10, 22:11
r-sport ratt

Refinement!
23/11/10, 02:05
Du er desverre ikke den eneste som har hatt problemer med godkjenning av originale ratt. Desverre er det slik at Volvo kun har skrevet opp delenr og navn i godkjenningspapirene og ikke hva som virkelig står på ratt og nav.

Har selv fått godkjent etter litt godsnakk med bt...

JEPS
19/05/11, 23:40
jeg dro på biltilsynet med tilbehørskatalogen, så skrev de det inn i vognkort. jeg har liggende katalogen her, så kan scanne om du trenger.
ser det er litt seint svar nå men... kanskje noen andre trenger det en gang

alecxz
19/05/11, 23:57
jeg dro på biltilsynet med tilbehørskatalogen, så skrev de det inn i vognkort. jeg har liggende katalogen her, så kan scanne om du trenger.
ser det er litt seint svar nå men... kanskje noen andre trenger det en gang

hadde vært flott :P til senere bruk hvertfall :)

Dagge91
20/05/11, 23:42
ta med R-sport ratte til meg også er du snill:)

Christer-164
23/05/11, 13:19
Eg fikk en på Volvo til og skrive papir til meg der dei godkjente det R-Sport rattet med Ratt nr: (Det som sto på rattet mitt) samt tilhørende Nav(Nr som sto på navet) til mitt chassinr(bil).
Det blei godkjent hos biltilsynet på søknaden iallefall. Men solgte bilen før eg var inn og visste bilen.

Dan Bay-Johansen
23/05/11, 13:29
Igjen, det sprørs på hvem du møter. Det eneste du må ha dokumentasjon på er at du har hatt bilen på 4-hjulskontroll, samt lysjustering. Og at rulleomkretsen er innenfor 5% +/- den orginale rulleomkretsen. Samt at impress er innenfor reglene i henhold til impress som jeg ikke husker i hodet.

Hva har dette med godkjenning av felger å gjøre ? Ved godkjenning av senkesett så er jeg med, men ved innskrivning av felger i vognkort så er jo innpress og rulleomkrets det som gjelder...eller er det noe jeg ikke har fått med meg ?

alecxz
23/05/11, 16:09
Hva har dette med godkjenning av felger å gjøre ? Ved godkjenning av senkesett så er jeg med, men ved innskrivning av felger i vognkort så er jo innpress og rulleomkrets det som gjelder...eller er det noe jeg ikke har fått med meg ?

4-hjulskontroll og lysjustering har ingenting med å godkjenne hjul hvertfall, gjelder senkesett ja;) Sku tatt seg ut om man skulle hatt firehjulskontroll og lysjustering vær gang man skifta vinter/sommerhjul :p