PDA

Vis full versjon : Godkjenninger av 240 v8 i senere tid?



264v8
21/11/10, 21:41
Driver nå å skriver en søknad til BT om v8 i min 240. Er det noen her inne som har godkjent 240 med 8'er i senere tid som jeg evt kunne brukt som referanse i min søknad?

christoffera
22/11/10, 00:17
Jeg trodde Volvo hadde trukket seg fra muligheten til V8er i volvo...

ArneR
22/11/10, 00:20
De har det, men det finnes fremdeles kontrollører som godkjenner et slikt bygg, men det er langt i mellom dem.. :p

RealT3cH
23/11/10, 16:39
Er det mulig å godkjenne dette på et annet biltilsyn enn ditt lokale? Eller er det sånn at når mitt lokale biltilsyn er i arendal så MÅ jeg dit for å godkjenne et bilbygg?

christoffera
23/11/10, 23:26
skal da ikke ha noe å si hvor du bor!?

Sebbe
23/11/10, 23:29
Er det mulig å godkjenne dette på et annet biltilsyn enn ditt lokale? Eller er det sånn at når mitt lokale biltilsyn er i arendal så MÅ jeg dit for å godkjenne et bilbygg?
lurer veldig på det selv, jeg bor i kristiansand og sendte søknad om v8 til arendal, den sendte de rett tilbake til kristiansand. tror jeg skal prøve å skrive på adressen til noen jeg kjenner som bor i oslo som avsender og se om det går.

264v8
24/11/10, 10:04
lurer veldig på det selv, jeg bor i kristiansand og sendte søknad om v8 til arendal, den sendte de rett tilbake til kristiansand. tror jeg skal prøve å skrive på adressen til noen jeg kjenner som bor i oslo som avsender og se om det går.

Jeg kommer til å sende det direkte til en kontrollør ved BT i Trondheim, selv om mitt nærmeste er på Otta. Det var også han som sa at jeg bare skulle sende inn en søknad å legge ved papiret fra Volvo. Så på han hørtes det ut som at det ikke skulle være noe problem.

Men tilbake til emnet: Er det noen som har eller vet om noen som har 240 som er godkjent i senere tid? Tror at det kan være MYE lettere å få igjennom en sånn søknad om man kan kan reffere tilbake til bygg som er gokjent nå. Da kan egntlig ikke BT si nei, så lenge bilene blir bygd på loveli vis! Det blir i såfall forskjellsbehandling, noe man sikkert kan gå videre med.

Terje1
24/11/10, 11:04
praksisen er slik at søknader behandles hos ditt nermeste biltilsyn.

Jeg selv som bor i verdal i nordtrøndelag,må sende inn søknader til region midt sitt hovedkontor i molde.
Der blir vel søknaden "registrert" før den vidresendes til steinkjer som er et par mil nord for verdal..(mitt nermeste kontrollsted)


usikker på hvordan det er å få en annen til å "se" på søknaden..det er mulig den bli oversendt noen annen om en klager?


en får evt melde flytting da;)

264v8
24/11/10, 11:57
praksisen er slik at søknader behandles hos ditt nermeste biltilsyn.

Jeg selv som bor i verdal i nordtrøndelag,må sende inn søknader til region midt sitt hovedkontor i molde.
Der blir vel søknaden "registrert" før den vidresendes til steinkjer som er et par mil nord for verdal..(mitt nermeste kontrollsted)


usikker på hvordan det er å få en annen til å "se" på søknaden..det er mulig den bli oversendt noen annen om en klager?


en får evt melde flytting da;)

Om det hjelper å flytte så kan nok det være et elternativ ja, for jeg SKAL ha 240 v8;)

Tufte_
24/11/10, 12:06
hmm..da må du smiske godt med noen på volvo evnt. for de har trukket tilbake alle godkjenninger på v8 i 2 og 7 serien...sitter med de papira her som det står svart på hvit at v8 godkjennes ikke lenger i volvo 2 og 7 serie pga at v8 som regel har for høyd dreimoment som gjør at bilen kan bli skeiv.

264v8
24/11/10, 12:07
hmm..da må du smiske godt med noen på volvo evnt. for de har trukket tilbake alle godkjenninger på v8 i 2 og 7 serien...sitter med de papira her som det står svart på hvit at v8 godkjennes ikke lenger i volvo 2 og 7 serie pga at v8 som regel har for høyd dreimoment som gjør at bilen kan bli skeiv.

Har godkjenningspapiret fra Volvo jeg.

Tufte_
24/11/10, 12:12
da er det kanskje litt lettere :)
Har vel ikke lyst til å sende en kopi til meg på mail da?hehe...

Terje1
24/11/10, 12:23
Nå kan e vel sikkert få godkjent en motor med 500 sylindre også så lenge moment,effekt og foraksellast ikke overskrides.


som jeg har nevnt så mange ganger tidligere så kan man i teorien få allt godkjent(innen fornuftens grenser)

de kan nekte å godkjenne ting selv om man har masse papier,og de kan godkjenne ting uten papirer.

sånn generelt sett så er jo massa papirer bra :)

det er kontrollørens meninger og tolkninger av regler osv som til slutt avgjør om ting er godkjent eller ikke.

Ting JEG får godkjent ombygd på MIN bil,er det ikke noe sikkert at "DU" får godkjent på din.

Dette pga seriøsiteten og dokumentunderlag på søknader,og forskjellig tolkninger/holdninger ifra kontrollørenes side.

Soulair
24/11/10, 14:52
hmm..da må du smiske godt med noen på volvo evnt. for de har trukket tilbake alle godkjenninger på v8 i 2 og 7 serien...sitter med de papira her som det står svart på hvit at v8 godkjennes ikke lenger i volvo 2 og 7 serie pga at v8 som regel har for høyd dreimoment som gjør at bilen kan bli skeiv.

De papira stemmer ikke. Så vidt jeg vet har 700 og 900 aldri hatt godkjenning av V8 som Volvo 200 serien har hatt. V8 blir likevel godkjent dersom de holder seg under kravene (hk, nm og kg), men 240 har vært i en særstilling at de ble godkjent med Chevy 350 med dieselfjærer, ventilerte skivebremser og riktig stabstag.

Sistnevnte ble trukket fordi de oppdaget at momentet i V8 viste seg å være langt over det maksimale.

At karosseriene vries er bare tull! Volvo 240 ble konstruert for å ha V8 i sin tid, men kom aldri så langt pga oljekrisen og gikk derfor i samarbeid med Renault og Peugeot om V6!

Dessuten har flere her på forumet bevist at trimma turbomotorer, som også har mye moment, ikke vrir karosseriet til verken 200, 700 eller 900 i det hele tatt.:cool:

gull pilen
24/11/10, 15:08
har et godt eksempel på v8 i 240...
en som jeg kjenner har 244 med ls1 corvette motor med compressor og datasprut... han har vel 5-600 v8 hk å bilen har ikke vridd seg av den grunn...
ganske kult når man kan ligge på 4 gir på 2-3000 rpm å kvelve røy gjennom breisladd svingen på rudskogen uten å måtte trampe klutsj eller noe;)
han har riktignok flyttet motor lengre bak og kjører borgwarner kasse, corvette mellomaksel og spesial laget bakaksel....

Sebbe
24/11/10, 16:39
det at det er for mye moment i en v8 er bare tull, momentet ut fra motoren har ingenting å si, det er momentet ut i fra girkassa som har noe å si, jeg søkte til biltilsynet om å godkjenne en 305 TPI med alt for mye moment, men girkassa har veldig lav utveksling på førstegiret, så momentet som belaster karrosseriet blir lavere enn en motor med 220 hk og M45 girkasse. det virka som om biltilsynet godtok den forklaringa, men det de hang seg opp i var at volvo måtte godkjenne den økte vekta, men jeg tror jeg skal prøve å sende en ny søknad hvor jeg ikke nevner papirene fra volvo men prøver å forklare at V8eren veier mindre enn en diesel motor som ble levert orginalt og at bilen blir helt lik den om jeg bytter over de delene som er nevnt i papirene fra volvo.

hvis ikke jeg bare kan kjøre ett annet sted å godkjenne da... men er det slik at man må ha godkjent søknad før man drar til biltilsynet for å godkjenne? hvis ikke kunne man jo bare bestillt time ett sted hvor man vet de godkjenner v8 og ta med seg papirene og sånn.

HAS
25/11/10, 13:26
Det går an å få godkjent 305 motor vist det søkes om "spesielle godkjenninger" ble jeg fortalt på B.T. Det blir da tatt hensyn til bl.a vekt og hk/nm.
En veldig bra søknad er nok en fordel!

Edelbrock
30/11/10, 00:13
Hei

Ta en telefon til biltilsynet i Trondheim, virka positiv til å kunne godkjenne 240 med V8, men da kreves det papir på motor og at den holder under 220Hk/280nm ( rundt der tror jeg) Speedometer må fungere korrekt og ikke den vanlige misvisningen som de fleste ombygde har. Har også snakket med biltilsynet på Nordfjordeid og de virka positive til godkjenning av V8 også men kom aldri så langt å sendte søknad. Kjøpte helder en godkjent ombygd 242:)

264v8
02/12/10, 19:30
Hei

Ta en telefon til biltilsynet i Trondheim, virka positiv til å kunne godkjenne 240 med V8, men da kreves det papir på motor og at den holder under 220Hk/280nm ( rundt der tror jeg) Speedometer må fungere korrekt og ikke den vanlige misvisningen som de fleste ombygde har. Har også snakket med biltilsynet på Nordfjordeid og de virka positive til godkjenning av V8 også men kom aldri så langt å sendte søknad. Kjøpte helder en godkjent ombygd 242:)

Snakka med en kontrollør i trondheim da jeg var der med en annen bil i høst :) Speedo'en skal vel stemme bra den når det er EL-speedo på bilen?

KE40155
04/12/10, 21:28
fra gammelt av har jeg hørt av det ble brukt rover alu v8er i volvo 100 serie og 200serien. vil en slik liten engelsk v8er bli tollerert i en ombygging. disse motorene sitter i bla rover vanden plas, rover sd1 motorer er fra 3,5l og veier vel ikke allverden? moment eller hk varierer også , men vet ikke noe mere om disse.


REF:

De papira stemmer ikke. Så vidt jeg vet har 700 og 900 aldri hatt godkjenning av V8 som Volvo 200 serien har hatt. V8 blir likevel godkjent dersom de holder seg under kravene (hk, nm og kg), men 240 har vært i en særstilling at de ble godkjent med Chevy 350 med dieselfjærer, ventilerte skivebremser og riktig stabstag.

hva menes med riktig stabstag? orginalt eller tykkere stag?

TurboNoob
04/12/10, 23:38
fra gammelt av har jeg hørt av det ble brukt rover alu v8er i volvo 100 serie og 200serien. vil en slik liten engelsk v8er bli tollerert i en ombygging. disse motorene sitter i bla rover vanden plas, rover sd1 motorer er fra 3,5l og veier vel ikke allverden? moment eller hk varierer også , men vet ikke noe mere om disse.


REF:

De papira stemmer ikke. Så vidt jeg vet har 700 og 900 aldri hatt godkjenning av V8 som Volvo 200 serien har hatt. V8 blir likevel godkjent dersom de holder seg under kravene (hk, nm og kg), men 240 har vært i en særstilling at de ble godkjent med Chevy 350 med dieselfjærer, ventilerte skivebremser og riktig stabstag.

hva menes med riktig stabstag? orginalt eller tykkere stag?

Hvertfall GT-stag, de som går fra dempertårn til torpedoveggen. Tror ikke det var noen krav til kraftigere stabstag/krengningshemmere.