PDA

Vis full versjon : Plastlim eller plastsveis, sprekker i frontfanger.



Nero
21/11/10, 21:07
Har fått tak i en frontfanger nå, den har noen sprekker etter et møte med et rådyr og slik.
Holder det med noe 2K plastlim eller bør/må det sveises for å få til en solid og holdbar forbindelse?
Legger ved et bilde av en av sprekkene, dette er kanskje den verste:
http://i623.photobucket.com/albums/tt312/volvo_v70/HPIM1610.jpg

Noen som vet om et bra produkt/lim og hvor man får tak i det så si ifra;)
Er original fanger, så det er vel ABS plast den er lagd av.

visløff
21/11/10, 21:14
wurth har vel et brukelig produkt til dette, samme har relekta, 3M har også sikkert noe fint. mye og velge i..

Slettmyr
21/11/10, 21:21
Når jeg fikset min brukte jeg noe motasjelim, lagde en liten fuge og fylte med lim, limet også på en tynn stålplate på baksiden til forsterning ;)

Nero
22/11/10, 18:50
Takker for innspill, skal se om jeg får tak i noe lim egnet for plastikk fra noen kjente produsenter. Tenker jeg skal prøve å forsterke med noe ja Slettmyr, plastikk biter eller noe metall tror jeg skal bli bra:)

Har tilgang på lim som brukes for å lime plastrør som skal tåle trykk, men vet ikke om det egner seg på små sprekker osv. Dumt om det skulle sprekke opp igjen når fangeren er lakkert.

fei racing
23/11/10, 17:39
teroson, 3m, kent osv leverer supert lim får liming av disse type skader! bruker selv teroson på jobben, og er storfornøyd! slip en v fuge og fyll med lim, jo større område med lim, jo bedre! reis til nermeste bilskade verksted og hør om du får kjøpt litt av dem :)

turbohaugen
26/11/10, 17:01
å bor med et lite bor i hver ende av sprekken så det ikke er noen spenninger i plasten :)

Vitamin Beta
27/11/10, 10:13
Hei

Har siden 1985 jobbet med reparasjon av plast. Vet ikke hva slags bil det er snakk om men kan med sikkerhet si at plasten ikke er ABS. Antageligvis en Polypropylenblanding. Oppgi biltype og jeg kan fortelle deg det.
Bruk da plastlim som er beregnet for denne type plast. Plastlim koster ofte ganske mye, men der jeg jobber importerer vi det selv og har heldigvis andre priser. Poster nedenfor en brukerveiledning for plastreparasjoner med lim. Du trenger ikke både sveise og lime, men det er ikke noe problem å kombinere disse metodene bare du sveiser før du limer.

Lykke til.
Hilsen
Olav Kristian

BRUKERVEILEDNING FOR BRADLEYS «BUMPERWELD» SETT.
Bradleys Bumperweld lim brukes for å reparere skader på de fleste typer plast. Ved riktig fremgangsmåte vil man få en pen og varig reparasjon ved hjelp av enkle og rimelige midler.
Det er passende for reparasjoner på støtfangere, griller, lampefester, beholdere, motorsykkeldeler og menge andre kunsstoffdeler.
Bumperweld er en reparasjonsmetode spesielt tiltenkt de plasttyper man ikke kan varmsveise, eller hvor sveiseutstyr ikke er tilgjengelig.
For en enkel og suksessfull fremgangsmåte, bruk den vedlagte steg for steg illustrasjonen.
Før reparasjonen, vask delen så grundig som mulig med såpe og vann, fjern understellsmasse og andre kjemikalier.

PREPARERING.
1. Rett delen for skjevheter og bulker. Bruk forsiktig en varmluftspistol med temperatur på ca 200 oC.
2. Lag litt større åpning med en hobbyfres, stikksag e.l.
3. Drill 3 mm store hull ca 10 mm fra sprekken, samt ett i enden av sprekken for å stoppe denne.
4. Lag en v-fuge med kniv eller slipemaskin, om mulig fra begge sider. Fjern lakken på det stedet hvor reparasjonen skal foregå.
5. Tørk Plasticprep på skadestedet fuktet på en klut. Dette for å vaske bort rester av fettstoffer og smuss.
6. Påfør Adhesionaid i et tynt strøk alle steder hvor lim skal påføres. La det tørke i min 10 minutter (i romtemperatur).



REPARASJON.
1. Identifiser plasten. Bumperweld no. 1 brukes på harde og medium harde plaster - plast som er tyngre enn vann (prøv med en liten bit om den synker). Bumperweld no. 2 brukes på myke plaster – plast som er lettere enn vann (prøv med en liten bit om den flyter)
2. Klipp til en forsterkningsfilm som går ca 3 cm ut på hver side av skaden. Tape filmen på baksiden av skaden.
3. Før limet føres ut i blanderøret, se til at begge produktene kommer ut av patronen. Monter så blanderøret og sjekk for en enhetlig farge før limet påføres skaden.
4. Legg lim i fugen og press blanderøret ned i alle hullene. (Tuppen passer nøyaktig ned i 3mm hull).
5. Bruk den klare plastfilmen for å stryke limet jevnt utover i skadestedet for en sterkere og penere reparasjon. Nøyaktighet her sparer deg for etterarbeid og lim-kostnader.
6. Etter påføring, fjern det brukte blanderøret og monter et nytt om det er lim igjen i patronen. Dette skåner restene for smuss og uønsket blanding.
7. Etter herding, (ca 15-20 minutter) fjern filmen og puss ned de største ujevnheter med båndsliper eller lignende. Full herding etter 24 timer.
8. Fortsett med 120 korning, men så snart som mulig bytt til 240 korning for ett best mulig resultat.
9. Bruk plastikk sparkel om større ujevnheter finnes, og slip igjen med 240, så avslutt med 800 korning og vann.
10. Påfør grunning eller fyller og la denne tørke før mellomsliping og lakkering.
STRUKTURER.
1. Ved reparasjon som ovenfor gå fra punkt 10 til punkt 5. Ellers vask med Plasticprep.
2. Påfør Adhesionaid med spray eller sprøyte. La tørke i min 10 minutter.
3. Påfør om ønskelig grunning og filler, men man kan med fordel bruke Bumpertex strukturer flere ganger for å få en gjennom-farget del.
4. Puss ikke mellom lagene, da får du en jevnere struktur.
5. Påfør Bumpertex eller Cleartex til ønsket struktur. Denne kan justeres med temperatur på boksen, forskjellige bokser, avstand til delen fra boksen, forskjellige dyser og tykkelsen på strukturlaget som legges på. Slip lett ut til slutt med 800 korning eller 1200 korning.
6. Påfør Liquid Plastic lakk i ønsket farge.
Multi Bil as. 3528 Hedalen. Tlf 61 34 74 40. post@multibil.no. www.multibil.no

Joakim-G_R
27/11/10, 10:34
Det var et godt og utfyllende svar! Velkommen til forumet.

Wahl
27/11/10, 11:48
Hei

Har siden 1985 jobbet med reparasjon av plast. Vet ikke hva slags bil det er snakk om men kan med sikkerhet si at plasten ikke er ABS. Antageligvis en Polypropylenblanding. Oppgi biltype og jeg kan fortelle deg det.
Bruk da plastlim som er beregnet for denne type plast. Plastlim koster ofte ganske mye, men der jeg jobber importerer vi det selv og har heldigvis andre priser. Poster nedenfor en brukerveiledning for plastreparasjoner med lim. Du trenger ikke både sveise og lime, men det er ikke noe problem å kombinere disse metodene bare du sveiser før du limer.

Lykke til.
Hilsen
Olav Kristian

BRUKERVEILEDNING FOR BRADLEYS «BUMPERWELD» SETT.
Bradleys Bumperweld lim brukes for å reparere skader på de fleste typer plast. Ved riktig fremgangsmåte vil man få en pen og varig reparasjon ved hjelp av enkle og rimelige midler.
Det er passende for reparasjoner på støtfangere, griller, lampefester, beholdere, motorsykkeldeler og menge andre kunsstoffdeler.
Bumperweld er en reparasjonsmetode spesielt tiltenkt de plasttyper man ikke kan varmsveise, eller hvor sveiseutstyr ikke er tilgjengelig.
For en enkel og suksessfull fremgangsmåte, bruk den vedlagte steg for steg illustrasjonen.
Før reparasjonen, vask delen så grundig som mulig med såpe og vann, fjern understellsmasse og andre kjemikalier.

PREPARERING.
1. Rett delen for skjevheter og bulker. Bruk forsiktig en varmluftspistol med temperatur på ca 200 oC.
2. Lag litt større åpning med en hobbyfres, stikksag e.l.
3. Drill 3 mm store hull ca 10 mm fra sprekken, samt ett i enden av sprekken for å stoppe denne.
4. Lag en v-fuge med kniv eller slipemaskin, om mulig fra begge sider. Fjern lakken på det stedet hvor reparasjonen skal foregå.
5. Tørk Plasticprep på skadestedet fuktet på en klut. Dette for å vaske bort rester av fettstoffer og smuss.
6. Påfør Adhesionaid i et tynt strøk alle steder hvor lim skal påføres. La det tørke i min 10 minutter (i romtemperatur).



REPARASJON.
1. Identifiser plasten. Bumperweld no. 1 brukes på harde og medium harde plaster - plast som er tyngre enn vann (prøv med en liten bit om den synker). Bumperweld no. 2 brukes på myke plaster – plast som er lettere enn vann (prøv med en liten bit om den flyter)
2. Klipp til en forsterkningsfilm som går ca 3 cm ut på hver side av skaden. Tape filmen på baksiden av skaden.
3. Før limet føres ut i blanderøret, se til at begge produktene kommer ut av patronen. Monter så blanderøret og sjekk for en enhetlig farge før limet påføres skaden.
4. Legg lim i fugen og press blanderøret ned i alle hullene. (Tuppen passer nøyaktig ned i 3mm hull).
5. Bruk den klare plastfilmen for å stryke limet jevnt utover i skadestedet for en sterkere og penere reparasjon. Nøyaktighet her sparer deg for etterarbeid og lim-kostnader.
6. Etter påføring, fjern det brukte blanderøret og monter et nytt om det er lim igjen i patronen. Dette skåner restene for smuss og uønsket blanding.
7. Etter herding, (ca 15-20 minutter) fjern filmen og puss ned de største ujevnheter med båndsliper eller lignende. Full herding etter 24 timer.
8. Fortsett med 120 korning, men så snart som mulig bytt til 240 korning for ett best mulig resultat.
9. Bruk plastikk sparkel om større ujevnheter finnes, og slip igjen med 240, så avslutt med 800 korning og vann.
10. Påfør grunning eller fyller og la denne tørke før mellomsliping og lakkering.
STRUKTURER.
1. Ved reparasjon som ovenfor gå fra punkt 10 til punkt 5. Ellers vask med Plasticprep.
2. Påfør Adhesionaid med spray eller sprøyte. La tørke i min 10 minutter.
3. Påfør om ønskelig grunning og filler, men man kan med fordel bruke Bumpertex strukturer flere ganger for å få en gjennom-farget del.
4. Puss ikke mellom lagene, da får du en jevnere struktur.
5. Påfør Bumpertex eller Cleartex til ønsket struktur. Denne kan justeres med temperatur på boksen, forskjellige bokser, avstand til delen fra boksen, forskjellige dyser og tykkelsen på strukturlaget som legges på. Slip lett ut til slutt med 800 korning eller 1200 korning.
6. Påfør Liquid Plastic lakk i ønsket farge.
Multi Bil as. 3528 Hedalen. Tlf 61 34 74 40. post@multibil.no. www.multibil.no

DEnne skulle vi hatt på how to do :)

Nero
27/11/10, 16:46
Utrolig bra skrevet Vitamin Beta, skal følge annvisningen din :)

PS: Enig med Wahl, skulle vært lagt inn på How to delen av forumet det der.

edit* Frontfangeren jeg har kjøpt kom originalt på Volvo 850 T5R/R 1995-1997.

Vitamin Beta
27/11/10, 19:07
Originalstøtfangerne til standard bilene var av PP plast med en Epdm blanding. Hva som ble brukt på spesialmodellene er jeg ikke sikker på, men alle støtfangere av så ny dato vil ha en merking på innsiden, som forteller hva slags plast den er laget av (dette ble påbudt sånn rundt 1990 på større deler enn 100g (?).

Martin.S
27/11/10, 21:45
DEnne skulle vi hatt på how to do :)

Helt enig, så faktisk akkurat det Vitamin Beta snakker om her på "Bil fikserne" på Discovery for litt siden, og tenkte det der var helt genialt. Så det skal jeg helt klart prøve, om jeg kommer i den situasjonen.

Vitamin Beta
28/11/10, 23:00
Om noen trenger videre veiledning innen plast og interiørreparasjoner, send meg gjerne en pm med problemet, om det ikke er veldig gangbart for alle, for er det det, da kan vi jo fortsette tråden her :)

Forsøkte å legge den i ovenfornevnte How to do tråd, men der har jeg ingen tilgang.

Joakim-G_R
29/11/10, 01:09
Send en PM til en moderator, så kan de sikkert ordne det for deg. :)

Vitamin Beta
07/03/11, 11:44
Om noen ønsker å se hva vi har reparert hos Multi Bil as kan dere følge oss på våre sider på facebook. Se http://www.facebook.com/home.php?sk=group_184744728230222&ref=notif&notif_t=group_activity#!/pages/Multi-Bil-As/145545345502892?v=info

Nero
07/03/11, 18:01
Er det dette (http://www.finn.no/finn/torget/butikk/annonse?finnkode=16267198) plastsveis settet som du omtaler fremgangsmåten på lenger opp "Vitamin Beta"?

Eller kan man kjøpe kun deler av det?

Vitamin Beta
07/03/11, 23:10
Det er samme settet. Det selges også stykkevis og delt.