PDA

Vis full versjon : slakk register reim på b5234t4



mr hansen
21/11/10, 17:58
fant ut at register reima var slakk mellom innsug og eksos kammen.reima ble slakk når eg dro reima rett opp mellom kammene,sånt ska det ikkje være vel?.Reima virker hel og fin,men kan det være register strammeren /sylinderen som har tatt kveld her?.det var mostand i den når eg presset den sammen i skrustikka.Så det virker som om den er i orden,kanskje den ikkje går så langt ut som den ska.Noen som vet hvor lang den ska være når splinten er dratt ut og den står ute?.
Er det andre ting her som kan gjør at reima er slakk?
kan det være at eg har tatt på reima på hjulene i feil rekkefølge?
Noen som husker kossen denne reima ska monteres?.
Reima bør vel være så stamm så mulig fra veiven opp til innsugs kammen,og i mellom kammene før eg trekker ut splinten fra strammeren.

The Sven
21/11/10, 19:39
97-98 modell du har? Er vel ikke strammeren som skal holde reima stram, du låser jo strammeren når du skrur til strammehjulet.

EDIT: jeg har igrunn bare skifta regreim på 99 og nyere med ny type strammehjul så jeg vet ikke helt åssen den der funker men regner med det er sånn siden alt annet jeg har vært borti er slik at du fikserer strammehjulet når du har justert hvor stramt det skal være.

mr hansen
22/11/10, 06:42
98 mod v70R ja,må være litt annerledes på 99 mod.Det der kjente ikkje eg igjen.Den hydraulikk strammeren ser ut som en slags demper,og den ska presse opp under starmmehjulet så reima blir stramm.
97-98 modell du har? Er vel ikke strammeren som skal holde reima stram, du låser jo strammeren når du skrur til strammehjulet.

EDIT: jeg har igrunn bare skifta regreim på 99 og nyere med ny type strammehjul så jeg vet ikke helt åssen den der funker men regner med det er sånn siden alt annet jeg har vært borti er slik at du fikserer strammehjulet når du har justert hvor stramt det skal være.

The Sven
22/11/10, 09:00
Kikka litt på mekanismen og det er automatisk strammer på din bil ja, der mekanismen ikke skal fikseres. Står også i Vadis at man skal smøre opp foringa som strammehjulet sitter i når den byttes. Regner med at denne skal byttes ved regreimskifte, vet du om dette er gjort? Kan ikke helt se at det er noe annet enn defekt strammer som gjør at reima er slakk.

Godt mulig det er turbomotorene som har automatisk strammer og de uten turbo som har mekanisk forresten.

mr hansen
22/11/10, 09:58
Eg har hvertfall ikkje smørt opp foringen.regreima ble skifta på120000 km.bilen er kjørt 162000 nå,kan være det ikkje er skikkelig bevegelse i stramme hjulet pga lite smørning.vet ikkje ka de gjorde i Tyskland utenom og skifte reima.virker som det er automat strammeren som ikkje presser stramme hjulet høgt nok opp[/B]
Kikka litt på mekanismen og det er automatisk strammer på din bil ja, der mekanismen ikke skal fikseres. Står også i Vadis at man skal smøre opp foringa som strammehjulet sitter i når den byttes. Regner med at denne skal byttes ved regreimskifte, vet du om dette er gjort? Kan ikke helt se at det er noe annet enn defekt strammer som gjør at reima er slakk.

Godt mulig det er turbomotorene som har automatisk strammer og de uten turbo som har mekanisk forresten.

ola normann
23/11/10, 07:51
Godt mulig det er turbomotorene som har automatisk strammer og de uten turbo som har mekanisk forresten.

Ikke noe turbo her men automatisk strammer har jeg :)

Men det høres ut som demperen din er defekt.. Mener det sto at man skulle bruke laaaaaang tid (5-10min) for å presse sammen demperen ellers så risikerte man å ødelegge noen tettinger.

mr hansen
23/11/10, 11:28
Ja eg tror det er den som defekt eg og.Brukte lang tid på og pressa den sammen,men ikkje 5-10 min.Er vel ganske dyr og den saken der.
Ikke noe turbo her men automatisk strammer har jeg :)

Men det høres ut som demperen din er defekt.. Mener det sto at man skulle bruke laaaaaang tid (5-10min) for å presse sammen demperen ellers så risikerte man å ødelegge noen tettinger.

Morgis
23/11/10, 12:26
5min i skruestikka holder fint. Gjort et par ganger.

Men 98modellen har vel ikke den hydrauliske strammeren?
Skrudde nylig en v70 98, og den hadde den mekaniske fjørstrammeren.
Forsåvidt en grei løsning, og enkel å justere opp kontra den hydrauliske som står på 850a hvertfall.

mr hansen
23/11/10, 13:46
Har hydraulisk strammer ja
5min i skruestikka holder fint. Gjort et par ganger.

Men 98modellen har vel ikke den hydrauliske strammeren?
Skrudde nylig en v70 98, og den hadde den mekaniske fjørstrammeren.
Forsåvidt en grei løsning, og enkel å justere opp kontra den hydrauliske som står på 850a hvertfall.

ola normann
23/11/10, 15:09
Hydraulisk her og, 98 v70 2,5l 10v. Men hva mener du med "justere opp" på den hydrauliske, morgis?... Jeg bare nappet ut splinten og ikke noe mer..

Morgis
23/11/10, 15:44
snakket om den mekaniske :) den hydrauliske lan ikke justeres :)