PDA

Vis full versjon : Motoren tikker og ingen kompresjon. Knekt vetil og hakk i stempel.



Krissmp
21/11/10, 17:34
Motoren begynte pluslig a tikke noe veldig. Har malt klaringene. Og ingen av det er som det skal. Den ene har ingen klaring mens en har over 1mm! Dette vil vel skape tikking?

Har tatt kompresjonstest og fikk rundt 10bar pa syl 1, 3 og 4, men syl 2 har null komp. Eksosventilen pa denne har ogso null klaring. Satt i nye tennplugger og pluggen til syl 2 er bare vat ikke sot mye eller noe.

Har jeg boyd en ventil eller ma den bare shimses riktig?

Litt om motoren,
B230f, med gassere, plana 2,4mm og ky126 kam fra bilcross-shop. tenning og gasserene er ikke stilt/justert skikklig sa er ikke kjort anna enn testing. Bilen begynte plutslig a tikke etter 10min pa tomgang.

turb00le
21/11/10, 21:24
Brent ventil? Hvis du ikke har hatt klaring på den i det hele tatt kan det skje.
Register osv sto riktig da du kjørte motoren?

Krissmp
21/11/10, 22:56
Ja er vel mest sannsyling att den er brent om den ikke lukker. Det har kanskje gjort att den har satt seg eller er treig og det er derfor den tikker?
Er ikke jeg som har montert motoren, men rekner med att registeret er riktig. Tror bare ventilene er stilt heilt feil. De blir vel ikke ujustert av seg selv, ihverfall ikke sa mye. Tror klaringen skal vera ca 0,35 og klaringen ligger pa rundt 0.6 til 1 utenom den som har 0 klaring.

Krissmp
04/12/10, 17:50
Tok av toppen idag. En ventil er knekt rett av. Er stempelet/motoren odelagt?

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/301.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/302.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/303.jpg

Lite
05/12/10, 05:14
Tror du må komme med bedre bilder. Ikke at jeg kan noe spes, men de bildene var ikke helt bra å vurdere noe etter, uansett. Eller så trenger jeg bedre skjerm på pc'en :p

Kjedelig uansett. Kanskje du har vært heldig, er det riper i veggene? Merkes det noe slakk noen plasser?

På med ny topp, og prøve? :)

ArneR
05/12/10, 05:33
Da trenger du bedre skjerm ja, stemplet på sylinder nr. 2 er jo stygt som juling.. Hadde ikke montert sammen det der sånn helt uten videre jeg iallefall.. :p

Men jeg er enig i at bedre bilder av ventilsetet hadde vært på sin plass, det er vanskelig å se om det er skadet eller om det har gått såpass bra at det holder å slipe inn en ny ventil.

Men tar jeg ikke mye feil sto ventilhatten fast i setet, og da må setet uansett freses til/byttes..

Martin.S
05/12/10, 08:17
Er ikke sikkert du må bytte stempel. Så lenge det ikke er noe slakk/skjevheter eller deformasjoner utenom det vi ser på bilde. Men ta noen bedre og nærmere bilder av skaden så vi ser hvor dype sår det er osv.

Krissmp
05/12/10, 11:51
Toppen skal inn til porting, overhaling og større ventiler uansett sa skaden i setet er vel ikke sa farlig?

Hvordan vil dere att jeg skal ta bilde? fa stempelet helt opp til kantene for så å ta bilde?

Hvis jeg skal ta noen malinger hvordan og med hva bør jeg gjøre det? Male fra stempelet til blokkkanten og samenligne med stempel 3?

Ser ikke ut som det er skader i sylderveggen. Er to hakk i stemeplet etter ventilen som har sitti fast i ventilsetet. og en liten bit som sitter fast i stempelet.
Ventilen sto som vist pa første bilde og toppen er planet 2,4mm om det skulle ha noe betydning.

Sa lenge ikke dette kan ga utover toppen og råden ikke er bøyd tror jeg att jeg vil prøve.