PDA

Vis full versjon : Hvor få tak i shims til justering av ventiler?



Volvo144
27/01/10, 09:28
Etter topprenoveringen trenger jeg nye shims pga. sliping av ventiler. Motorverkstedene har ikke mer i dimmen jeg trenger 7 stk. av: 3,8mm og en på 3,85.

Volvo skal ha 72kr:eek: per stykk.

Har noen kjappe forslag hvor man kan få tak i slikt billig og kjapt?

TeamBørnOut
27/01/10, 09:33
Jøss, fikk du tak i på volvo? Volvo forhandlerene rundt her har ikke mer igjen.. og skal man kjøpe nye må man levere inn de gammle (godt man har dreibenk og slipper å gi de fra seg ;)).
Men rart motorverkstedene ikke har dette. i østfold har "alle" motorverkstedene dette til volvo hvertfall. Du kan ikke bruke lashcaps og noen tynnere noen da?

Volvo144
27/01/10, 09:36
De måtte bestille dem fra sverige, men jeg skulle få dem til imorgen

Hva er lashcaps?

Går det an å slipe / dreie ned shimsa jeg har?

Motorverkstedene hadde mange igjen med de var tykkere enn dem jeg skulle ha.

TeamBørnOut
27/01/10, 09:41
de har slipemaskiner så rart de ikke laget en i tykkelsen du skulle ha da.
Kanskje volvo har produsert noen igjen.. var ganske frustrerende hvertfall å trenge dette å få svaret "får ikke tak i" ... TAKK!!! da var ikke bilen 10år gammel en gang...
Jeg liker volvos shims best. de er laget i skikkelig kvalitets stål fra SKF.. aldri noe tull med, som man kan oppleve med andre shims. Men det er ofte ikke problemer for folk da de som bruker mest uorginale lashcaps bytter å endrer oppsett ofte..

Volvo144
27/01/10, 10:07
Har du forslag til en maskin jeg kan bruke for å slipe shimsene med?

Om jeg bruker 500kr på shims eller 500kr+ for en maskin så har jeg ihvertfall en maskin jeg kan bruke til andre ting etterpå..

Tenker nå biltema eller noe annet billig

TeamBørnOut
27/01/10, 10:22
tror nok du må opp i 250.000 for å få en slik maskin jeg tenker på hehe.
Men det er noe ALLE motorverksteder har

Volvo144
27/01/10, 10:27
Tror nok de kunne gjort det, men jeg har gjort alt jeg kan gjøre selv pga. kostnader og tror rett og slett ikke de gadd å gjøre det for småpenger.

Da måtte jeg heller bestilt justering av ventiler hos dem til 720kr + mva... men nå er det for sent.

Får vel bare kjøpe volvo sine da..

TeamBørnOut
27/01/10, 10:37
veldig veldig hardt stål i de shimsa. Men hvis du sliper ned ventilskaftet så kan du jo kanskje kjøpe shims av motorverkstedet? bare pass på å ikke ta formye så du må ha enda høyere shims..

Volvo144
27/01/10, 10:40
Hjelper jo ikke det.

Må ha lavere shims pga. ventilene er slipt og kommer høyere opp. Om jeg sliper ventilskaftet vil ikke dette hjelpe noe fordi da må jeg jo også lage nye spor til magnet tingene som fester ventilen til fjærene

TeamBørnOut
27/01/10, 10:46
hvor mye har du slipt da?
er jo snakk om noen få 100deler som oftest. da blir det ikke klaring nok å mange bare tar ned skaftet litt på ventilen. man tar jo ikke så mye at man må lage nye spor

emilhetty
27/01/10, 14:46
Wurth har shims til Volvo, men veit ikke om dem selger løse. Men veit at man får kjøpt skrin med shims i.

Lånte skrine av han Shaiko jobber for når jeg overhalte forje toppen min, var kjekt å bare finne dem jeg trengte der.
Det sette var ihvertfall levert av wurth.

Men la merke til at det var ikke alltid at det blei den shimsen jeg målte jeg skulle ha, når jeg monterte den jeg målte at jeg måtte ha, så var plutselig den litt for stor/liten i forhold til det jeg egentlig skulle ha, så måtte bytte igjen.
Da var det veldig kjekt å ha et skrin jeg bare kunne ta fra :D

Volvo144
28/01/10, 11:07
Er stygt redd for at jeg ikke får korrekte shims ja...

Fikk melding fra Volvo at dem hadde feilbestilt så nå må jeg vente en dag til:( merakkels dette. Mye enklere på B20 så kunne man bare bli ferdig på en kveld..

Får bare håpe at dem passer

Hadde du dempegummiene trykkerne når du justerte? Det har ikke jeg så det burde bli bra ihvertfall..

ChrML
28/01/10, 13:43
Det er mye vanskeligere å justere ventiler med dempegreiene på. Egentlig best å sette på kammen, så måle og justere ventilene (hvis du har verktøy til å ta av shimsa uten å ta av kammen), så kjøre en stund og kontrollmåle igjen om litt hvis ventilene er nye.

Så tar du av kammen igjen og monterer alle tikkedemperene hvis du vil redusere støyen en del.

emilhetty
28/01/10, 19:22
Det er mye vanskeligere å justere ventiler med dempegreiene på. Egentlig best å sette på kammen, så måle og justere ventilene (hvis du har verktøy til å ta av shimsa uten å ta av kammen), så kjøre en stund og kontrollmåle igjen om litt hvis ventilene er nye.

Så tar du av kammen igjen og monterer alle tikkedemperene hvis du vil redusere støyen en del.
Ville bare droppa å montere dem i det heletatt jeg.
På forje toppen jeg overhalte så satt jeg på dem, etter ca 10000km så var det bare fillene igjen av dem.
Hadde blitt harde og sprøe, og bøyd seg til siden så dem var ikke til store hjelpen lenger.

jonass
28/01/10, 21:24
kjører også uten dempere, og tikker så fælt. ser for meg at det er like så greit og droppe de da hvertfall jeg har så mye annen dritt som bråker og styrer på

Shaiko
28/01/10, 21:32
ta vekk demperene og ha 0,20-0,25mm klaring så tikker ikke ventilstammene.

TeamBørnOut
29/01/10, 08:51
Så lite klaring? Det ville jeg ikke gjort på rødblokka. skulle man være uheldig å fått litt varmegang i den en gang (vannlekk ellerno) så hørtes ikke det ut som nok klaring.
Kjøper man gummihetter på volvo og ikke biltema så holder disse lengre også.
Så kan man kjøpe ER (energi realeas) å ha på motoren også! Det er egentlig beregnet for maskinering, men har blitt et motorsport produkt :D Genial guffe å ha på motorere, girkasser og kardanger!

Volvo144
29/01/10, 09:05
Var nok mer klaring jeg ble anbefalt.

Mener det var 0,4-0,5 på innsug og 0,35-0,4 på eksos

Hva er ER?

TeamBørnOut
29/01/10, 09:20
0.35 bruker jeg på begge. anbefalt av div folk.
ER er en "mirakel" guffe man heller på motoren når den er varm. Den kan få en motor til å være stille selv på biltema olje :)
fjerner friksjon mellom drev etc i girkassene.
Vi brukte det for å fjerne sperringer på denne "ringen" også.. genialt middel.
http://www.youtube.com/watch?v=uAFoUq3s_B0

A.Finstad
01/02/10, 04:45
hva ere du freser fornoe der egentlig?

TeamBørnOut
01/02/10, 06:16
En stor kabeltrommel faktisk hehe

Ola Hagen
01/02/10, 20:04
har du kontaktet Østlandske motorverksted (ØMV) borti midtstranda i hamar ell? Dom er skikkelig greie med deler til alt med motor og topper å gjøra, verkstedet vårt har brukt de, og sitter igjen med gode erfaringer.

JEPS
16/11/11, 12:07
noen som har delenr til det wurth settet, eller vet om et til grei pris en annen plass?
her har de et sett til 1499 http://kmcams.com/product_info.php?cPath=29&products_id=41

Ola Moen
16/11/11, 12:34
Jeg har brukt shims fra KMcams, og må si meg fornøyd med de.

JEPS
16/11/11, 16:54
ok, ja det er vell grei pris på det settet der? er vell ikke ferdig med rødblokk enda så det kommer vell godt med.