PDA

Vis full versjon : Maskinering for å trimme B230F



EivindG
21/11/10, 09:57
Eg har hentet meg en 940 1994 mod med 2.3 non turbo. eg har en 530 topp liggende og tilgang til fresebenk osv.

så det eg lurte på er om noen ha erfaringer med høvling av topp? kor mye kan mann ta av?

porting av topp, aldri gjort det før men en gang må jo være den første. tips erfaringer så taes det imot med stort smil.

ka kam sørger for litt sint løfting?

og så lurer eg på om noen som har lettet svinghjul? tar man det av og dreier det tynnere?? noen som har gjort? tips? framgangsmåte? kor mys skal man ta av?

eg har turbo osv liggende men det er ikkje poenget, vil prøve noe nytt. kommer til å bil en bra vinterbil :D

Bjørseth Racing
21/11/10, 15:10
og så lurer eg på om noen som har lettet svinghjul? tar man det av og dreier det tynnere?? noen som har gjort? tips? framgangsmåte? kor mys skal man ta av?


Du har nokk 230F på en så ny motor, denne har den sensoren som sitter over svinghjulet. Du får derfor ikke dreid ned så mye før du kommer til hullene i svinghjulet. Det er det ytterste på svinghjulet som man vil ha bort. Å lage svinghjulet tynnere vil man ikke merke så stor forskjell på. Hvis du vil ha skikkelig lett svinghjul, kan du gjøre dette:

How-To Lettere svinghjul 230 F,FT,FK (skjelett) (http://forum.vccn.no/showthread.php?t=12744)

EivindG
22/11/10, 15:53
det var det eg tenkte meg. men da ble eg litt klokere. men er det ingen som har holdt på med god gammel garasje trimming her? bare turbo osv på folk.. tenkte kansje det hadde vært gøy å se ka man kunne dra ut av en 230f med nesten ingen penger og arbeidslyst..

gaupe
22/11/10, 15:59
531-topp, VX/VX3-kam, ekstraktorgreinrør og litt grovare eksos, bør la deg nærme deg 150 hk. Så det beste utgangspunktet er då ein B230FB eller B230FX. Og godt mogleg ein motor frå før 89, sidan den har lettare innmat.

ArneR
22/11/10, 16:05
Trenger ikke være en bakdel ved sugetrim det nei, opplever de gamle lavfriksjonsmotorene som mer livlige, og kombinerer du det med et lettere svinghjul osv. tror jeg det blir en moro maskin.

Men grunnen til at de fleste hiver turbo på motorene sine er at de får mest for pengene sine, da sugetrim er dyrere pr. hk.

EivindG
23/11/10, 23:23
Ja er jo dyrt med suge trim og ihvertfall vis man sikter høyt. men eg får se om eg kan lage en "how to" enkel, billig og moro suge trim. men tilbake til saken..

kordan ser stemplene ut på en 230f maskin? er de helt flate? eller hakk til ventilene?
ingen som vet om klarningen mellom stempel på topp og åpen ventil??

ArneR
24/11/10, 04:14
Stempler fra B230F har en skål i toppen av de ja. Ingen utsparinger for ventiler da det ikke er nødvendig, for det er ingen interferensmotor som B230K.

Samtlige B230 unntatt B230K har klaring mellom ventiler og stempeltopp originalt

EivindG
24/11/10, 08:17
du vet vel ikkje om kor man kan finne ut kor mye eg kan høvle\frese ned 530 toppen min. kan jo bli bra vis eg får hevet kompen med tanke på at den ikkje er alverden i utgangs punktet.

EivindG
24/11/10, 16:46
Da har eg funnet ut at en trim kam med 11.5 i løft og 230F 2mm planert skal gå bra i lag!! :D

så neste spørsmål kor finner eg oversikt over volvo kammer, tenker på A,T, VX3 osv

Sebbe
24/11/10, 16:52
http://www.volvo240.dk/main.asp?f=85

EivindG
24/11/10, 17:02
Du har nokk 230F på en så ny motor, denne har den sensoren som sitter over svinghjulet. Du får derfor ikke dreid ned så mye før du kommer til hullene i svinghjulet. Det er det ytterste på svinghjulet som man vil ha bort. Å lage svinghjulet tynnere vil man ikke merke så stor forskjell på. Hvis du vil ha skikkelig lett svinghjul, kan du gjøre dette:

How-To Lettere svinghjul 230 F,FT,FK (skjelett) (http://forum.vccn.no/showthread.php?t=12744)

Det her så jo litt morro ut, men ka Clutch og trykkplate kan man bruke? det er jo en bra veiledning men kordan balangserte du den? satt du den i dreiebenk etter sveising?

Ka motor satte du det på? med eller uten turbo?

Krissmp
24/11/10, 17:05
om du tar 2mm trenger du en kortere regreim. bilcross-shop.no selger billige kamakslinger. Tar ikke mange lapper for porting heller. Trenger nodvendigvis ikke bli sa alt for dyrt, men orginalt lh2.4 med et spjeld holder vel ikke sa veldig langt. og da begynner det a bli dyrt. om du ikke har noen dobble gassere eller noe liggende:)

Ellers har Grindenmotorsport.no billige kamakslinger

Wrasko
24/11/10, 17:52
Jeg har topp med hjerner fra Bilcross-shop, eneste er at jeg ba om mildere kam, for å få effekten på lavere turtall.. Uansett, de har klart rundt 200hk på det oppsettet (uten den mildere kammen)... Og dette ga jeg 10 lapper for..

Fikk da grenrør, maskinert ferdig topp (uten lokk), samt hjerner..

Så er muligheter med sugemotorer og..

Joakim G-R Tok vel 2-2,5mm med sin b230f, og han hadde vel og en grommere kam, tror ikke han gjorde noe med ledningsnett/hjerne for det..

Krissmp
24/11/10, 19:02
Jeg har topp med hjerner fra Bilcross-shop, eneste er at jeg ba om mildere kam, for å få effekten på lavere turtall.. Uansett, de har klart rundt 200hk på det oppsettet (uten den mildere kammen)... Og dette ga jeg 10 lapper for..

Fikk da grenrør, maskinert ferdig topp (uten lokk), samt hjerner..

Så er muligheter med sugemotorer og..

Joakim G-R Tok vel 2-2,5mm med sin b230f, og han hadde vel og en grommere kam, tror ikke han gjorde noe med ledningsnett/hjerne for det..

Er motoren ellers helt orginal med innsug osv? Om man f.eks ser pa siden til kgtrimning.com sa anbefaler de 2x45 eller 48 weber for effektuttak opp til 200.

Syns det er rart en kan klare like mye med en port pa ca 50mm? altsa orginal innsug til f-motoren.

Wrasko
24/11/10, 19:30
Innsug er originalt.

Selv har jeg ikke montert dette, men skal kjøre med dette oppsettet til neste år selv. (kan hende jeg fikser custom ut av E innsug selv)

Bjørseth Racing
24/11/10, 23:15
Det her så jo litt morro ut, men ka Clutch og trykkplate kan man bruke? det er jo en bra veiledning men kordan balangserte du den? satt du den i dreiebenk etter sveising?

Ka motor satte du det på? med eller uten turbo?

Du bruker den clutchen og trykkplata du mener passer din kjørestil, jeg brukte TP-654 med organisk lamell. Det ser ut til å holde.. Balansering av svinghjul og trykkplate kan de fleste motor verksteder / maskinerings firmaer gjøre. dette koster rundt 1200 spenn.

Hvordan motor står i guiden:
"Motoren jeg gjorde dette på var en 234F med: klipt reim til balanse aksler, el. vifte, åpent luft filter og effekt anlegg."

EivindG
07/12/10, 14:10
[QUOTE=Krissmp;202128]om du tar 2mm trenger du en kortere regreim.

har fått vite at man tenger kortere reim vis man planere mer enn 2,4mm av toppen.

wunder-hansi
07/12/10, 16:02
dem sa at man trenger kortere reg rem vis man tar mer en 2mm på pedersen racing ihvertfall;)

her har du bilde av når jeg og en kompis plana toppene våres på jobben..
er et hjememlaga slengstål.
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/463.jpg

EivindG
07/12/10, 19:19
[QUOTE=wunder-hansi;210864]dem sa at man trenger kortere reg rem vis man tar mer en 2mm på pedersen racing ihvertfall;)

ok, eg snakket med grinden-motorsport. mer vet ikkje eg. men eg kommer til å planere min 2mm så ser eg litt etter vært som eg holder på :D

men kordan ble det med bilen din, ka gjorde du og kordan funket det?
kor mye planerte du? kjører på 95 eller 98? kam? ble den tung startet??

Krissmp
08/12/10, 18:59
Jeg har tatt 2,4mm pa 531 toppen min. Motoren krever litt tid eller teknikk for a starte, men jeg har gassere uten choke da:)

Nar man oker kompen sapass mye som man gjor med 2mm ma man vel neste bruke 98 for a unnga tenningsbank.

Kan vel kanskje bli noen tull med orginal tenningshjernen nar kompen okes, ma kanskje chippes for det? Sikkert noen som kan svare pa det.

Skal ihverfall ha ganske mye fortenning nar man planer over 2mm. Jeg har 34graders fortenning ved 4000omdr.

Bjørseth Racing
08/12/10, 19:33
J
Kan vel kanskje bli noen tull med orginal tenningshjernen nar kompen okes, ma kanskje chippes for det? Sikkert noen som kan svare pa det.


Hvis man har EZ116K noe F motorer pleier å ha, kan man mikse til tenningen selv uten å gå til anskaffelse av chip.

feks:
http://www.raceinfo.no/temp/advancedretardtiming.jpeg

Står mere i disse trådene:
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=75838
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=98591

Skal man gå for overkill løsningen ville jeg også montert en lampe som blinker hvis en skulle få tenningsbank.

TeamBørnOut
08/12/10, 19:44
lag deg justerbart kamdrev i samme slengen. det MÅ du ha når du skal plane så mye.

Den moden over er søppel.
Du skal heller snu polariteten på svinghjuls giveren eller lage den flyttbar.
Svinghjulet dreier du ned i alle rettninger (la det stå igjen 1mm av kransen til svinghjulsgiveren, men du behøver ikke la hele "hullene" stå igjen. halvparten av hullet er nok :D)
lag deg nytt reimhjul i alu (demperen). monter elektrisk vifte. lag deg et bedre grenrør og innsug. Separate spjell gir natt / dag forskjell på respons.

har du tilgang på fres / dreibenk er ikke dette stress å fikse. enkelt å billig. men om det er verdt å bruke all tiden er usikkert :P

EivindG
08/12/10, 19:45
Jeg har tatt 2,4mm pa 531 toppen min. Motoren krever litt tid eller teknikk for a starte, men jeg har gassere uten choke da:)

Nar man oker kompen sapass mye som man gjor med 2mm ma man vel neste bruke 98 for a unnga tenningsbank.

Kan vel kanskje bli noen tull med orginal tenningshjernen nar kompen okes, ma kanskje chippes for det? Sikkert noen som kan svare pa det.

Skal ihverfall ha ganske mye fortenning nar man planer over 2mm. Jeg har 34graders fortenning ved 4000omdr.

ja gasser motorer har jo litt mer personlighet da, da må man liksom kjenne motorene litt mer.. så det holder ikkje med å kjøre på 98 og sette i en kam som er beregnet for 2mm plannering..

Krissmp
08/12/10, 19:48
Hvis man har EZ116K noe F motorer pleier å ha, kan man mikse til tenningen selv uten å gå til anskaffelse av chip.

feks:
http://forum.vccn.no/

Står mere i disse trådene:
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=75838
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=98591

Skal man gå for overkill løsningen ville jeg også montert en lampe som blinker hvis en skulle få tenningsbank.

Sapass ja. Rekner med dette er noe han ma gjore nar han tar 2mm.

TeamBørnOut
08/12/10, 20:02
Sapass ja. Rekner med dette er noe han ma gjore nar han tar 2mm.

nei. det der fungerer bare for bestemor på et bestemt turtall. når du klemmer til så går bilen som normalt igjen. les min siste post over;)
3grader hele veien :)

Krissmp
08/12/10, 20:08
nei. det der fungerer bare for bestemor på et bestemt turtall. når du klemmer til så går bilen som normalt igjen. les min siste post over;)
3grader hele veien :)

Sag ikke de siste postene. Men hva skal det hjelpe for a snu polariteten til giveren?

TeamBørnOut
08/12/10, 20:10
da øker du tenninga 3 grader. enkelt å greit :)

EivindG
08/12/10, 20:11
[QUOTE=TeamBørnOut;211767]lag deg justerbart kamdrev i samme slengen. det MÅ du ha når du skal plane så mye.

Den moden over er søppel.
Du skal heller snu polariteten på svinghjuls giveren eller lage den flyttbar.
lag deg et bedre grenrør og innsug. Separate spjell gir natt / dag forskjell på respons.

-Vis man lager et innsug, må man ikkje nesten ha datasprut for å få motor ordentlig innstilt etterpå?

-Planen er planere 2mm, slipe ventiler og polere inn og utblåsning, kam beregnet for 2mm planering, ekstrakt grenrør som går over i jt 3" eksos med 2 potter. funker ikkje dette som en vinter bil? eller vil det ikkje virke ordentlig? ka mer trenger eg evt??

Snu polariteten ka mener du med det?

TeamBørnOut
08/12/10, 20:21
sprutet du har takkler fint ombygd innsug etc.
IKKE POLER innsugskanalene ellernoe. du vil bare miste effekt på dette. Det skal være litt rugglete!
Kam beregnet på 2mm planing? Nå har noen lurt deg :D
Justerbart kamdrev lager du enkelt selv ved brukt av et originaldrev :)
Når du snur polariteten så øker du tenninga med 3grader.

kapli
08/12/10, 20:29
IKKE POLER innsugskanalene ellernoe. du vil bare miste effekt på dette. Det skal være litt rugglete!



Hvorfor det?

TeamBørnOut
08/12/10, 20:31
Det er bare sånn det er :D

EivindG
08/12/10, 20:33
Kam beregnet på 2mm planing? Nå har noen lurt deg :D
Når du snur polariteten så øker du tenninga med 3grader.

sto vel at kammen passer bra sammen med 2mm plansliping.

Men ka er polariteten? og kordan snur man den? ( er sikker litt grønn her men er jo bare en måte og lære på )

TeamBørnOut
08/12/10, 20:56
Du har 3 ledninger som går til svinghjuls sensoren. du skal bytte om 2 av de (den 3. er jord. husker ikke helt hvilken nå. men det står i tråden til chrML)

wunder-hansi
09/12/10, 21:27
[QUOTE=wunder-hansi;210864]dem sa at man trenger kortere reg rem vis man tar mer en 2mm på pedersen racing ihvertfall;)

ok, eg snakket med grinden-motorsport. mer vet ikkje eg. men eg kommer til å planere min 2mm så ser eg litt etter vært som eg holder på :D

men kordan ble det med bilen din, ka gjorde du og kordan funket det?
kor mye planerte du? kjører på 95 eller 98? kam? ble den tung startet??

Har enda ikke montert toppen enda.. planet av 1mm .
planen er å kjøre med 98 ;)

Frydenberg
10/12/10, 03:58
Hvorfor det?

Det som skjer når du polerer innsugs siden er at du kjører en risk for at bensin og lufta deler seg. Vet ikke om du har fulgt med i Go-cart racing, der glatt polerer de alt innsuget, veiv huset og syllekanalene. Det er så glatt at hvis du hadde sputta nedi det så hadde kalsa bare forvunnet med et swoop. Som en motvekt for dette setter de på et rør mellom gasseren og insuget med en spiral inni(typ pistolløp) for at "gassen" skal spinne og ikke skal dele seg.

Eksos siden er det ikke så mye vits i å polere, det har en umerkbar virkning i noen mil før det soter til igjen.

Borring og stroking er kansje en vurderings sak? fant en topic her på forumet om akorat dette, mye nyttig lærdom å hente der. Nesten så jeg vurderer det selv på suge kjerra.

Lurer på om noen vet hvor mye KN-filter, Grenrør. 2,5" eksos og litt småporting av topp og innsug utgjør på effekten?

turb00le
10/12/10, 06:11
Tror ikke det du nevner frydenberg gjør stort for effekten...
Det kommer nok til å bråke skaplig om ikke annet.
Ville nok også vurdert en litt vassere kam, annet innsug (f.eks GLT innsug) og letting av svinghjul.

EivindG
11/12/10, 00:39
Lurer på om noen vet hvor mye KN-filter, Grenrør. 2,5" eksos og litt småporting av topp og innsug utgjør på effekten?[/QUOTE]

som sakt bør du nok hive i en annen kam ihvertfall også, men med det du har skrevet så vil den nok få litt bedre respons på motor ikkje minst pga fjærning av org kat. eg skal se kor mye eg komme å gjøre ut av mitt prosjekt ang sugetrim, gidder liksom ikkje betale for mye for det heller for eg har en FK-maskin liggende også. men som gammel BMW-mann så er det kult med frisk motor uten turbo :D

Njål Nilssen
11/12/10, 19:47
Jeg har et kjappisbilligoppsett på min 740 med B230F...

- lett porting.

- plana toppen 0,9mm gir ca. 11:1 statisk komp med std. pakning og std. stempler

- billig gammeldags K-kam/KG004 (noe drit egentlig :p)

- hjemmesnekkra 4-2-1 ekstraktor eksos med 2 1/2" rør

- std. motorstyring og tenning (totalt missmatch med oppsettet, men funker) Fyller vanlig 95 suppe.

Gir 116hk på hjula (jubelen er stor xD) noe som tilsvarer ca. 140 i motor.

Bare med å fjærne LH 2.4 en (finnes lite sugischipper) og bygge om til megasquirt kan du fort hente 10-15hk til på et map som faktisk passer til kammen og kompen.

EivindG
13/12/10, 19:36
Da var første stage gjort, freste toppen 1.8mm. Frese benken er fra 1985 og hadde ikkje hode som tok hele i en jafs så eg må levere den inn til sliping, så derfor 1.8mm.
Så gjenstår det å slipe ventiler og og forsøk på porting :D

Eg har en Y-kam liggende tror dere det vil funke?

tennpluggen
16/12/10, 11:50
hvis man får 11:1 i komp ved å ta av 0,9 mm hva får man i komp ved å ta av 2mm da tru?

Njål Nilssen
16/12/10, 17:12
hvis man får 11:1 i komp ved å ta av 0,9 mm hva får man i komp ved å ta av 2mm da tru?

Var det jeg regnet ut ved å måle kammervolum og slikt, samt tykkelse på sammenklemt toppakning. Merk at det er statisk (teoretisk) komp, en 530 topp med K-kam vil ALDRI klare å nå en reell komp (dynamisk komp) på 11:1 uten drastiske tiltak :p

Ganske enkelt regnestykke for statisk komp egentlig...

(kammervolum+slagvolum):kammervolum...

kammervolum er da volumet i toppen + volumet som toppakningen opptar.

Og for å svare på spm. ditt... MYE :p

EivindG
16/12/10, 19:26
hvis man får 11:1 i komp ved å ta av 0,9 mm hva får man i komp ved å ta av 2mm da tru?

jepp som sakt MYE :D får håpe det funker.. når man tar så mye er det vel egentlig mer beregnet på rally osv. ikkje hverdagsbruk. men når man får nybrukt F-maskin til 1500kr og eg fikk en 530 topp ekstra med et bil kjøp så går det jo ann og prøve seg litt fram med litt god gammel garasje trim;)

nå er ihvertfall innsug og eksos portet, og ventil og seter er slipt:cool:

Didrik_91
16/12/10, 20:33
åssen er vx3 kammen på 531 topp på 230 fk?

EivindG
16/12/10, 22:30
åssen er vx3 kammen på 531 topp på 230 fk?

skal være helt topp!! ;)

EivindG
16/12/10, 22:35
[QUOTE=TeamBørnOut;211819]

Justerbart kamdrev lager du enkelt selv ved brukt av et originaldrev :)

det er vel bare å spenne kamdrevet fast i en deleskive på fresebenken og sette i riktig pinnefres og "komplett omelett".

Njål Nilssen
16/12/10, 22:48
[QUOTE=TeamBørnOut;211819]

Justerbart kamdrev lager du enkelt selv ved brukt av et originaldrev :)

det er vel bare å spenne kamdrevet fast i en deleskive på fresebenken og sette i riktig pinnefres og "komplett omelett".

Ja eller splitte drevet i to og lage "klemplate-sandwish" får trinnløs justering da ;)

Husk å lage over-ett merking så du vet originalinnstillingen...

EivindG
17/12/10, 00:24
[QUOTE=EivindG;217227]

Ja eller splitte drevet i to og lage "klemplate-sandwish" får trinnløs justering da ;)

Husk å lage over-ett merking så du vet originalinnstillingen...

går det ikkje ann å bruke deleskiven som mating? da blir jo den trinnløs.

Bra du nevnte det med over-ett merke. det hadde eg nok fort hoppet over:rolleyes:

tennpluggen
17/12/10, 13:54
hm hvor mye da ca? nok til tennings bank?

EivindG
17/12/10, 19:30
hm hvor mye da ca? nok til tennings bank?

har ikkje en ide, men det er jo en vis fare for tenningsbank og varmgang.. men eg skal prøve å lage en tråd om hele greien når eg er ferdig, har tatt bilder underveis osv. så da skal eg jo skrive om fordeler, bakdeler osv så får vi se om det blir gøy. motoren skal bli kombinert med en modifisert 1041 diff, så skal nok bli artig vis det funker :D

tennpluggen
18/12/10, 09:15
hehe ja:P no anelse når du får testet å høvla toppen å prøvd den på motoren?
saabfaen eller hva han heter her jo tatt av 1,5 så da går vel 2 mm å:P shaiko (hvis det er det han het) sa han pleier å ta av 2,8 trur jeg det var:P men det var med mer modifiseringer da:P

EivindG
18/12/10, 19:28
hehe ja:P no anelse når du får testet å høvla toppen å prøvd den på motoren?
saabfaen eller hva han heter her jo tatt av 1,5 så da går vel 2 mm å:P shaiko (hvis det er det han het) sa han pleier å ta av 2,8 trur jeg det var:P men det var med mer modifiseringer da:P

jepp stemmer, må jo prøve. er litt som sex ikkje vits i å snakke og tenke for mye på det. men må liksom prøve det ut i praksis for å få hele overblikket ;)
2.8mm ja, da må han nok gjøre en del. vet ikkje om start motoren holder da engang :confused:

tennpluggen
19/12/10, 14:22
hehe men han hadde gjort mer trur jeg å husker ikke i farten:P
trur jeg å skal prøve å ta av 2 mm av toppen. men må man ha justerbart kam drev kan man ikke bare sette kamen 1 tann feil? eller må jeg ha juster bart drev? må man ha annet drev på veiva når man bruker justerbart kam drev?

tennpluggen
19/12/10, 14:25
hehe ja sant det:P lønner seg å prøve ut ting for å finne ut av det å lære no av det:P hehe

EivindG
19/12/10, 22:31
hehe men han hadde gjort mer trur jeg å husker ikke i farten:P
trur jeg å skal prøve å ta av 2 mm av toppen. men må man ha justerbart kam drev kan man ikke bare sette kamen 1 tann feil? eller må jeg ha juster bart drev? må man ha annet drev på veiva når man bruker justerbart kam drev?

det blir sikkert for mye med en tann. det ligger en How-to et sted på forumet for innstilling av justerbart-kamdrev. vet ikkje akurat kordan det er, har ikkje gjort det før, men var vel for å få finjustert kam iforhold til motor. når eg har kommet i mål skal eg gi deg en god tilbake melding så ser du selv ka du vil gjøre..

SWR
26/12/10, 18:19
Banker det, så er det bare å skaffe seg en lenger kam.. da raser den dynamiske kompen som flyfaen nevner i kjelleren og banken er borte.. 13:1 på originalkammer funker det også. På metanol. :p

TeamBørnOut
26/12/10, 18:35
raser på lave turtall og øker på høyere turtall er vell mer riktig å si? :)
Jo høyere turtall jo mindre sjangs for banking også..

SWR
26/12/10, 19:34
Jepp, men det er først på realt høye turtall banken begynner å bli lett irrelevant.. :) Er vel ikke så mange her som fjøler til det blir 5-sifret.. :D

TeamBørnOut
26/12/10, 19:38
trodde det gikk sakte men sikkert oppover? Eller er det kun når man kommer til 10k + det skjer forandringer? trodde det var stor forskjell fra 3-4000 til 6500-7500? (kan dessverre alt forlite teori på denne kanten... ting fester seg ikke :P)

SWR
26/12/10, 19:49
Det er forskjell oppover ja, men aberet er jo at når man først hører det banker på 6000 rpm så skjer det flere ganger - i forhold til på 3000 rpm - før man rekker reagere også.. så skade kan det da lage.. :)

Njål Nilssen
26/12/10, 20:49
For å prike litt så banker det jo av og til hele tia også :p Får aldri helt homogen blanding heller så, så skal godt gjøres med mindre man kjører sugis med fet blanding og 8:1 i statisk komp og kam som først reagerer på 5000rpm... HAHA det hadde vært litt komisk igrunn :D

SWR
27/12/10, 00:23
For å prike litt så banker det jo av og til hele tia også :p Får aldri helt homogen blanding heller så, så skal godt gjøres med mindre man kjører sugis med fet blanding og 8:1 i statisk komp og kam som først reagerer på 5000rpm... HAHA det hadde vært litt komisk igrunn :D

"Ordentlige" forbrenninger er det langt imellom...

EivindG
30/12/10, 13:52
For å prike litt så banker det jo av og til hele tia også :p Får aldri helt homogen blanding heller så, så skal godt gjøres med mindre man kjører sugis med fet blanding og 8:1 i statisk komp og kam som først reagerer på 5000rpm... HAHA det hadde vært litt komisk igrunn :D

høres ut som en to-takter ;) ingen reaksjon, alt på en gang.

så ka er det vi sier her? vis eg får mer åpnings tid på ventilene kor mindre komp ?? eller?

toppen min blir forresten slip nå.. så går riktig vei og snart eu så da er vi i gang..

Njål Nilssen
30/12/10, 19:00
høres ut som en to-takter ;) ingen reaksjon, alt på en gang.

så ka er det vi sier her? vis eg får mer åpnings tid på ventilene kor mindre komp ?? eller?

toppen min blir forresten slip nå.. så går riktig vei og snart eu så da er vi i gang..

Du får lavere dynamisk komp med lengre åpningstid (durasjon) ja spoesielt på de turtallene kammen ikke fungerer optimalt, men du får nesten full fyllingsgrad allikevel på det optimale turtallet, og da nærmer du deg også den statiske kompen. Så selv om man har kam med heftig durasjon, så kan man ikke nødvendigvis gå galemattias med kompen...

Misse
10/01/11, 18:07
Heej :)
Jag grejade nyss med en slö 940 från 1995 och planade 530-toppen 3,1 mm, portade toppen litegrann, satte ventilerna i borrmaskinen och slipade ner/rundade till ventiltallrikens baksida lite lagom för bättre flöde.
Hittade sen en V-kam på bilskroten och satte i istället för den hemska M-kamaxeln :P

Använde original kamremmen men fick modifiera fästet för spännrullen något eftersom kamremmen annars inte blev spänd ordentligt.

Original grenrör och kat men annars öppet avgas med bara en ljuddämpare.

Och nu är det en totalt annan bil!!! :D
Pigg och glaaad, tar dessutom mindre bensin/etanol.

Har ca 3/4 bf95 och 1/4 E85 (etanol) Inga spikningar!
Har ibland kört den på enbart E85 men då blev den lite slöare eftersom jag inte höjt bränsletrycket.

Mellan 1000 och 2300 är den som innan ungefär men sen blir den mycket starkare! Drar gott ända till varvstoppet 6200 varv.

Känns som om det blev minst 25 hk till nu, skitkul!

TeamBørnOut
10/01/11, 18:12
Bør egentlig være glad du ikke tok toppakninga etc på motoren når du ikke skrudde opp brenseltrykket og kjørte på ren E85.

Fjern katten din så får du enda bedre skyv i motoren :)

Misse
10/01/11, 21:21
Det är inte min bil, hon som äger den ville kat skulle vara kvar :P
Annars hade jag givetvis tagit bort den..

Att toppackningen skulle gå är otroligt sällsynt med för mager blandning och hög komp, det gäller nog bara turbobilar. Jag började blanda i E85 ungefär år 1992, är ett jättebra bränsle:o

Njål Nilssen
10/01/11, 21:41
Det är inte min bil, hon som äger den ville kat skulle vara kvar :P
Annars hade jag givetvis tagit bort den..

Att toppackningen skulle gå är otroligt sällsynt med för mager blandning och hög komp, det gäller nog bara turbobilar. Jag började blanda i E85 ungefär år 1992, är ett jättebra bränsle:o

E85 er mangelvare i Norge da :p Hvertfall i Nord-Norge! Tror kanskje det er ei pumpe i Tromsø eller Bodø eller noe slikt...

Såfemst det ikke blir mere "sprit" tilgjengelig, når vi begynner å bli smått fri for olje, blir nok jeg å lage meg et system for å kjøre med flytende hydrogen :) Tilsvarer 220 oktan hva banking angår og har mulighet for å utvikle MYE mere energi enn det aller meste av andre alternative drivstoff. Blir nesten kun vann ut av eksosen også :p

(nei tenker IKKE på el-hydrogen, men hydrogen brukt i stempelmotor :D) Noe El-bil piss blir uaktuellt samme hva :p

Sebbe
10/01/11, 21:49
er heldighvis en pumpe med e85 her i kristiansand :) men er hydrogen stasjoner noe som kommer? jeg mener jeg så ett program om at hydro eller noen dreiv å planla masse hydrogen stasjoner i norge, husker ikke om det var får å drive brenselceller eller forbrenningsmotorer, men tror det var sistnevnte

Njål Nilssen
10/01/11, 22:55
er heldighvis en pumpe med e85 her i kristiansand :) men er hydrogen stasjoner noe som kommer? jeg mener jeg så ett program om at hydro eller noen dreiv å planla masse hydrogen stasjoner i norge, husker ikke om det var får å drive brenselceller eller forbrenningsmotorer, men tror det var sistnevnte

Er jo samme guffa du fyller på uansett (flytende for å spare plass) :p Bare at en forbrenningsmotor vil utnytte drivstoffet dårligere, sett i effektivitet, men nå har ikke brenselceller muligheten til å generere særlig mye kraft fort heller så, uten å veie VELDIG mye. Men vil nok tro det helst er beregnet for brenselceller. Jeg personlig ville nok heller valgt å bruke 2x mere hydrogen, men samtidig ha det 1000x mere morro med en stempelmotor :D

Sebbe
10/01/11, 22:58
så hydrogen åpner nye muligheter for høyere kompressjon og turbotrykk altså? hørtes spennende ut, får håpe brenselceller utvikler seg fortere enn batterier da, slik at vi fortsatt kan kjøre rundt med forbrenningsmotorer og gamle volvoer i framtiden :D

TeamBørnOut
11/01/11, 00:43
hoppe rett til atomkraft isteden? når hydrogen kommer for fult så gidder man ikke kjøre stempelmotor lengre.....

EivindG
14/01/11, 11:13
http://folkraceshop.se/volvo-b21-b23-b230-fs280s?category_id=101

som tidligere nevnt er det en kam som er beregnet for 2mm plan. så det skal nok bli bra greier.

SWR
15/01/11, 02:26
E85 er mangelvare i Norge da :p Hvertfall i Nord-Norge! Tror kanskje det er ei pumpe i Tromsø eller Bodø eller noe slikt...

Såfemst det ikke blir mere "sprit" tilgjengelig, når vi begynner å bli smått fri for olje, blir nok jeg å lage meg et system for å kjøre med flytende hydrogen :) Tilsvarer 220 oktan hva banking angår og har mulighet for å utvikle MYE mere energi enn det aller meste av andre alternative drivstoff. Blir nesten kun vann ut av eksosen også :p

(nei tenker IKKE på el-hydrogen, men hydrogen brukt i stempelmotor :D) Noe El-bil piss blir uaktuellt samme hva :p

Det har akkurat blitt testa en ombygd Honda VTEC-motor bygget om for hydrogenbruk... Innsugskanalen er bygget om og gir bare en "innsugsventil", den andre holder tett en igjensveiset del av kanalen som et "hydrogenreservoar" på ca 50cc som fores fra en commonrailinjector... og popper bare noen mm opp rett etter BDC og dumper inn høytrykksatt hydrogen i sylinderen.. Ikke så mye som skal til, Lambda = 1.0 for hydrogen er jo 34.3:1 .. :)

Men, tom for bensin å bruke? Metanhydrat. Tykt av det på norsk sokkel. Litt kjemi så har man metanol eller LNG for den sakens skyld.. ...og metan er en verre drivhusgass enn CO, så man gjør klimagutta en tjeneste ved å brenne det til Co.. :D

EivindG
15/01/11, 12:28
Men, tom for bensin å bruke? Metanhydrat. Tykt av det på norsk sokkel. Litt kjemi så har man metanol eller LNG for den sakens skyld.. ...og metan er en verre drivhusgass enn CO, så man gjør klimagutta en tjeneste ved å brenne det til Co.. :D[/QUOTE]

hehe, ja og når man er igang få flere på veien med hydrogenbil også så vi får mer H2O itillegg så er jo drivhusgassene i balangse igjen, bare med mer mettning:D
og så bør vi jo avlive kyrene også siden de er stor produsenter av CH4

men sånn utenom det så har jo denne tråden sklid helt ut.

tennpluggen
17/02/11, 14:43
nå "EivindG" har du fått testet oppsettet eller?

EivindG
19/02/11, 07:21
nå "EivindG" har du fått testet oppsettet eller?

nei, han en 945 tic som eg må fikse litt først. så nå er det sugebilen som er bruksbil og kona bruker til jobb. også har eg vært mye vekke på jobb og ferie. men toppen ligger klar men mangler grenrør og ordentlig kam..

tennpluggen
13/03/11, 13:45
ikke fått testet det ennå? snart så jeg ikke orker vente lenger så jeg heller tester den selv:P