PDA

Vis full versjon : Hva bruker minst drivstoff?



Mr. Myhre
27/01/10, 07:13
Hei!

Lurer på hva bruker minst drivstoff av disse to alternativene?

1: Starte bilen, og la den gå i 10 min så den blir varm, for så å kjøre 2 mil. (Til skolen)
2: Kjøre direkte mens bilen er kald.


Mvh

ChrML
27/01/10, 08:24
Kjøre direkte mens den er kald sparer både mest drivstoff og sparer mest på motoren.

Den bruker mye lengre tid på å bli varm når den står på tomgang enn når du kjører rolig + at den bruker drivstoff på tomgang, derfor bruker den mer hvis du lar den stå å gå 10 min først. Det sliter også mindre på motoren når den blir kjørt varm enn at den må stå å gå seg varm på tomgang.

henrik940
27/01/10, 08:52
Monter kupe - og motorvarmer! Det er digg det!

Morgis
27/01/10, 09:01
Det som sliter mest er å belaste den når den er kald.
Ikke legg for mye belastning på motoren før den har oppnådd normal motortemp.
Spes om vinteren i sprengkulden.
Ting kan slå seg ved for rask og skjev oppvarming

TeamBørnOut
27/01/10, 09:08
Man skal kjøre den fort varm. Men ikke leke shumacher...
Står tilogmed i manualen til bilen at bilen skal kjøres fort varm. sparer bensin, miljø(:P) og motor :)

henrik940
27/01/10, 09:10
Men viss man kjører med en gang, oppnår man fortere driftstemp, og motoren vil bli utsatt for mindre slitasje.

Ganske logisk at det er bedre for motoren å oppnå driftstemp fort, enn å stå lenger på kald motor.

ChrML
27/01/10, 10:16
Det som sliter mest er å belaste den når den er kald.
Ikke legg for mye belastning på motoren før den har oppnådd normal motortemp.
Spes om vinteren i sprengkulden.
Ting kan slå seg ved for rask og skjev oppvarming
Som sagt, man belaster den rolig til den blir varm. Det er ikke snakk om å dra den rett opp på 6000 rpm å spinne ut av gården i -25C ;), men man skal putre rolig avgårde på bestefarturtall til bilen er varm :). Da blir den raskere varm og sparer både motor og bensin, står det i manualen også.

Testdriver
27/01/10, 11:22
Det står ikke at man skal putre rundt på bestefarturtall xD
Men jeg skjønner hvor du skal henn:D

ChrML
27/01/10, 11:24
Det står ikke at man skal putre rundt på bestefarturtall xD
Men jeg skjønner hvor du skal henn:D
Det står at man ikke skal varve motoren høyt på turtall når den er kald ;)

Soulair
27/01/10, 11:58
Jeg venter ca 1-2 minutter etter kaldstart, så er jeg helt sikker på at det er olje i toppen. Selv om det er stengventil i oljefilteret tar det litt tid. Under kjøring så har jeg ikke mer enn 50% av maks turtall når den er kald.

Da jeg hadde D24Tn venta jeg bare til de to siste sylindrene skulle begynne å fyre. Det kunne ta sin tid i kulda:D

DieselDriver
27/01/10, 12:06
Det sliter minst hvis du lar bilen stå på tomgang til den blir varm. Men er jo ikke noe problem med volvomotor. Står i instuksjonsbøkene til laurel diesel at man skal justere opp turtallet og la den stå og gå til den blir varm.

ChrML
27/01/10, 12:14
Det sliter minst hvis du lar bilen stå på tomgang til den blir varm. Men er jo ikke noe problem med volvomotor. Står i instuksjonsbøkene til laurel diesel at man skal justere opp turtallet og la den stå og gå til den blir varm.
Vel, Volvo instruksjonsboka sier at man skal belaste motoren umiddelbart og kjøre den varm. Mener det også står at tester viser at det sliter minst på motoren. Det sier seg selv at jo kortere tid motoren er kald, jo mindre slitasje får den. Selvfølgelig skal man ikke bråvarme motoren eller, men det er en mellomting.

DieselDriver
27/01/10, 12:24
Jeg venter ca 1-2 minutter etter kaldstart, så er jeg helt sikker på at det er olje i toppen. Selv om det er stengventil i oljefilteret tar det litt tid. Under kjøring så har jeg ikke mer enn 50% av maks turtall når den er kald.

Da jeg hadde D24Tn venta jeg bare til de to siste sylindrene skulle begynne å fyre. Det kunne ta sin tid i kulda:D

Ja men den starter:)

DieselDriver
27/01/10, 12:33
Vel, Volvo instruksjonsboka sier at man skal belaste motoren umiddelbart og kjøre den varm. Mener det også står at tester viser at det sliter minst på motoren. Det sier seg selv at jo kortere tid motoren er kald, jo mindre slitasje får den. Selvfølgelig skal man ikke bråvarme motoren eller, men det er en mellomting.

Der jeg jobber har vi rasa en volvo l150 motor på det. En lang bakke i starten med bånn gass helt sundt nei. Nå pleier alle lasterne og stå på tomgang før vi kjører og vi har ikke problemer lenger. Du har vel rett i teorien men det funker ikke i praksis;)

Soulair
27/01/10, 12:34
Ja men den starter:)

Ja, men må ta hensyn til at den hadde tusla over 400 000km. Angrer litt på at jeg solgte den..:( Men nok OT:)

Det er vel like mange meninger om kaldkjøring som med olje og innkjøring av ny motor...

DieselDriver
27/01/10, 12:42
Ja, men må ta hensyn til at den hadde tusla over 400 000km. Angrer litt på at jeg solgte den..:( Men nok OT:)

Det er vel like mange meninger om kaldkjøring som med olje og innkjøring av ny motor...

Starta min d24 i -9 uten og røre gassen. Ryker godt og naboene er ikke fornøyde:o

ChrML
27/01/10, 12:47
Der jeg jobber har vi rasa en volvo l150 motor på det. En lang bakke i starten med bånn gass helt sundt nei. Nå pleier alle lasterne og stå på tomgang før vi kjører og vi har ikke problemer lenger. Du har vel rett i teorien men det funker ikke i praksis;)
Nå er ikke dette en lastebil akkurat. Som sagt, ikke bånn gass fra starten akkurat, trenger jo ikke det på en personbil. Dette er ikke min teori, dette er noe Volvo har bevist i praksis at funker beste.

TeamBørnOut
27/01/10, 13:47
Gir man gass med en gang på en stor disel motor så sier det seg selv at den raser. Selv på en varm sommerdag så skal man ikke ruse de opp.
Men det er noe annet på bensinmotorer i personbiler. fortest mulig opp i varmen uten å tyne motoren. da har motoren og lommeboka det best

steen91
27/01/10, 16:38
når du starter en bil, må den gå på tom gang litt, slik att den skal få varmet opp sylinder veggene slik att stempelene ikke varmes opp så fort att di varm skjærer seg... derfor tomgang til kald start å slik er ferdig.

rustan
27/01/10, 16:51
Bilen min blir hvertfall fortere varm av og stå 10 min på tomgang enn å kjøre rolig.

Ola Hagen
27/01/10, 17:17
Men i allefall så er det nok lurt å starte forsiktig uansett når det kaldt, kan skje MYE hvis man trøkker opp i turtall fort når bilen er skikkelig kald, olje lekkasje har jeg sett at det har skjedd ved start i kulde også høyt turtall, var visst simring som hadde gått.

Motorvarmer er en bra alternativ, husk at batteriet bruker mye strøm på å starte opp kald motor i kulden, så hvis du hadde motorvarmer så ville ikke batteriet trengt å gi like mye strøm som den gjør ellers når motoren er kald, hvis man kjører korte turer så får jo ikke batteriet lade seg oppat noe særlig, så varm motor starter lettere og med lite strøm er bedre enn kald tungstarta motor med mye strøm bruk :)

Autotech
27/01/10, 18:24
La bilen stå er der mest økonomiske uansett,og minst slitasje på motor..hehe:)

Agrostar
27/01/10, 18:52
Tomgang er vel det som er drepen på alt. Så skal ein vere heilt snill, så skal ein vel starte motoren, latt den gå på høg tomgang (alla 1500-2000 på bensin) i 5 minutt for så å køyre. Min teori det da, men finnst vel 1000 svar på 1000 motorar.

TeamBørnOut
27/01/10, 19:58
Bilen min blir hvertfall fortere varm av og stå 10 min på tomgang enn å kjøre rolig.


bytt termostat. ikke kjøp på biltema


når du starter en bil, må den gå på tom gang litt, slik att den skal få varmet opp sylinder veggene slik att stempelene ikke varmes opp så fort att di varm skjærer seg... derfor tomgang til kald start å slik er ferdig.

UMULIG at de får skjært seg. Det eneste som har slikk presspassning er formel motorer. de får du ikke starta når de er kalde. Men det er fordi cylinderveggene trekker seg sammen. + at 80% av varmen i en motor går til toppen. resten i cyl. stemplet får ikke mye varme gitt. selv om volvo har oljekjølte stempler så er det for andre grunnen

ChrML
28/01/10, 02:48
når du starter en bil, må den gå på tom gang litt, slik att den skal få varmet opp sylinder veggene slik att stempelene ikke varmes opp så fort att di varm skjærer seg... derfor tomgang til kald start å slik er ferdig.
Dette er ikke Mopedportalen ;). For ulike trimma moped/cross- motorer er det sant, ikke på en Volvo- motor. Rolig kjøring for å få motoren raskt opp i temperatur er best.

Testdriver
28/01/10, 18:21
Punktum!

Magnus Hagtvedt
28/01/10, 18:34
Det står faktisk i et papir med Volvo stempel jeg hadde til en 745'n, som folk nevner med kjøring med lav belastning. Men det var et punk om at ved temperaturer under -15 eller -20, eller noe i den duren, bør motor få 2-4min på tomgang. Mulig dette gjaldt for B230AT alene (for det hadde noe med turbo og gjøre), men det sto nå i alle fall det.

jonass
28/01/10, 19:23
ser det på min egenbil kjempe godt at det renner bensin gjennom hvis den står på tomgang for og bli varm, og blir jo fortere varm om man kjører forsiktig også