PDA

Vis full versjon : Eksos stuss mtp during i kupeen



ChrML
20/11/10, 22:44
Noen som har noen erfaring med hvordan det lønner seg å avslutte eksosanlegget mtp during i kupeen? Har merka det at hvis eksosanlegget avslutter bare bittelitt for tidlig i forhold til bilen så durer det mye mye kraftigere enn hvis eksosen kjøres helt ut.

Men i dag så rygga jeg inn på parkeringsplassen min der det er en del snø sånn at hele dieselstussen min var under snøen. Da ble det tilnærmet stille i kupeen :p, hørte nesten ikke motoren i heletatt.

Foreløpig har jeg avsluttet eksosanlegget sånn:
http://www.chrml.net/media/bil/project/20091219/IMG_5137T.JPG (http://www.chrml.net/media/bil/project/20091219/IMG_5137.JPG)

Blir det noe mindre during i kupe hvis jeg avslutter det et par cm utenfor fangeren med fex en rett stuss isteden? Tenkte å prøve å minke duringen fra eksosen litt ved normal kjøring, spesiellt den som kommer på et spesiellt turtall ved motorbrems. Derfor skal det på en mye større bakre lyddemper i 3.5". Men lurer litt på om den 4.5" "rett ut" stussen min vil gjøre duringen større eller mindre hvis jeg får kjørt den helt på utsiden av fangeren. Skjønner liksom ikke hvordan lyden kan snu 180 grader og forplante seg inn i kupeen da hvis stussen er helt på utsiden og er rett ut :p.

Kalsn
21/11/10, 00:16
halve anlegget mitt er jt, den bakerste delen, den lillestussen som står bakerst datt av her for en stund siden. Ble veldig mer resonans i bilen bare med at den lille biten manglet. Med det siste røret stikker den ca 5 cm utfor fanger, mens uten, så er den et stykke lengre inn :) du har ikke mulighet å bare "forlenge" den litt midlertidig for å prøve å føre eksosen helt ut?

ChrML
21/11/10, 01:46
halve anlegget mitt er jt, den bakerste delen, den lillestussen som står bakerst datt av her for en stund siden. Ble veldig mer resonans i bilen bare med at den lille biten manglet. Med det siste røret stikker den ca 5 cm utfor fanger, mens uten, så er den et stykke lengre inn :) du har ikke mulighet å bare "forlenge" den litt midlertidig for å prøve å føre eksosen helt ut?
Jo, har det. Men tenkte jeg skulle prøve samtidig som jeg bytter til den store lyddemperen. Tenkte å prøve å få stussen ca 5 cm utenfor fangeren, ja. Er det mye resonans i bilen da eller er det nesten ikkenoe?

henrik940
21/11/10, 01:56
får du eksosen rett ut, og utenfor bilen så blir det ganske mye mindre bråk for de baki hvertfall! :)

Kalsn
21/11/10, 15:17
Jo, har det. Men tenkte jeg skulle prøve samtidig som jeg bytter til den store lyddemperen. Tenkte å prøve å få stussen ca 5 cm utenfor fangeren, ja. Er det mye resonans i bilen da eller er det nesten ikkenoe?
nei er ikke så mye resonans da, helt vanlig "jt" lyd:p

rogern
21/11/10, 20:09
er det noe pent med eksosen 5cm på utsida fangern a?

blir sånn man ser blandt dissa "torshov trimmera" det :p

ChrML
21/11/10, 20:17
Tror ikke 5 cm ser så gæli ut? Tenker da 5cm på utsiden av den nederste leppa av fangeren, da tror jeg det flukter sånn ca med den svarte delen av fangeren. Værre når det begynner å bli 10 og 15 :p.

volvoRsport
21/11/10, 20:22
Du kan jo gå for Bosozoku-stuk på eksosen da :D
http://2.bp.blogspot.com/_p_173fvsxMI/SjIwyxzGXrI/AAAAAAAADuY/zb3k1-fIzGY/s320/bosozoku-exhaust-of-the-week-big-trumpet-thumbnail.jpg

Kalsn
21/11/10, 20:24
Tror ikke 5 cm ser så gæli ut? Tenker da 5cm på utsiden av den nederste leppa av fangeren, da tror jeg det flukter sånn ca med den svarte delen av fangeren. Værre når det begynner å bli 10 og 15 :p.
ja er du gal, mener selvfølgelig 5 cm utfor den nederste leppa, ikke hele fangern, da snakker vi mye mer cm enn bare 5 :p

ArneR
22/11/10, 00:33
Du kan jo gå for Bosozoku-stuk på eksosen da :D
http://2.bp.blogspot.com/_p_173fvsxMI/SjIwyxzGXrI/AAAAAAAADuY/zb3k1-fIzGY/s320/bosozoku-exhaust-of-the-week-big-trumpet-thumbnail.jpg

Aaangst, det var bare verst! :p

ChrML
22/11/10, 01:10
Du kan jo gå for Bosozoku-stuk på eksosen da :D
http://2.bp.blogspot.com/_p_173fvsxMI/SjIwyxzGXrI/AAAAAAAADuY/zb3k1-fIzGY/s320/bosozoku-exhaust-of-the-week-big-trumpet-thumbnail.jpg
Der har vi løsningen! :D Tror vi går for den.

Tore
22/11/10, 09:50
Der har vi løsningen! :D Tror vi går for den.

Den der tror jeg bare gjør vondt verre; det er dette som løser problemet; rett ut uten noen sving som lager svingninger:
http://www.tuningfever.fr/pics-med-10371-182519-bosozoku-car-from-japan.jpg

volvo2før
22/11/10, 11:09
Har selv som erfaring at om du har en lyddemper ganske langt framme, og en ganske langt bak, pluss at stussen slutter like "bak" bilen, gjerne med en liten sving i enden, vil du høre minimalt i kupeen. Anbefaler også å ta svingen opp for tøffest lyd utenfra ;)

Mrloseth
22/11/10, 12:16
Jo, har det. Men tenkte jeg skulle prøve samtidig som jeg bytter til den store lyddemperen. Tenkte å prøve å få stussen ca 5 cm utenfor fangeren, ja. Er det mye resonans i bilen da eller er det nesten ikkenoe?

jeg hadde simons 4" chrome stuss på jt anlegg, og den ga en veldig during inni bilen. så bytta jeg til disel look, og da ble det mye roligere inni bilen.
men forsatt synest jeg att det er for mye, fått nabo klager for att jeg kjøler turbo før jeg stopper:P

noen som har erfart med og sette på race kat da?

ChrML
22/11/10, 15:44
jeg hadde simons 4" chrome stuss på jt anlegg, og den ga en veldig during inni bilen. så bytta jeg til disel look, og da ble det mye roligere inni bilen.
men forsatt synest jeg att det er for mye, fått nabo klager for att jeg kjøler turbo før jeg stopper:P

noen som har erfart med og sette på race kat da?
Jeg har erfart at race kat gir dårligere spool på turbo (for de av oss som har store turboer) og ingen merkbar endring i lydnivå. Da tenker jeg på Magnaflow katalysator til under 1000 kr.

boman
22/11/10, 16:26
Den originale S-svingen demper veldig mye lyd. Har du prøvd den?

ChrML
22/11/10, 16:37
Den originale S-svingen demper veldig mye lyd. Har du prøvd den?
Den demper vel lyden kun for at den fører eksosen vekk fra bilen? Kontra å ikke ha den tenker jeg hvor eksosanlegget slutter før bilen. Men har ikke lyst til å sette den originale S- svingen på 3.5" eksosanlegget mitt :p.

Mrloseth
22/11/10, 16:47
Den demper vel lyden kun for at den fører eksosen vekk fra bilen? Kontra å ikke ha den tenker jeg hvor eksosanlegget slutter før bilen. Men har ikke lyst til å sette den originale S- svingen på 3.5" eksosanlegget mitt :p.

har troen på og få på en demper til jeg. men disel stuss er vell den som lager minst dur så lenge du har den litt fra bilen.

boman
22/11/10, 16:59
Jeg tror det hadde blitt veldig lekkert jeg, ChrML. :p

ChrML
22/11/10, 17:37
har troen på og få på en demper til jeg. men disel stuss er vell den som lager minst dur så lenge du har den litt fra bilen.
Blir vanskelig å få på en demper til pga plass. Da må den isåfall stå der katalysator står, men det er ikke så gunstig mtp subbing. Har 2 dempere nå. Men har troa på en lang 50cm istedenfor den korte 25cm bakerst :). Det går akkurat plassmessig!

jonass
25/11/10, 00:59
Husker jeg leste noe ang ende tupper, og forskjellige utforminger av "leppa" på de, var visst vestentlig ang during og resonans