PDA

Vis full versjon : Forskjell pa stemplene?

Krissmp
20/11/10, 17:46
Er det forskjell pa det to sylindrene og stemplene som er merket med D?

ChrML
20/11/10, 17:53
Ja, de er litt større enn de som er merket med A, B eller C. Det er viktig med riktig sylinder-stempel klaring, og det går på hundredels millimetere.

Krissmp
20/11/10, 17:59
Ok, men er to sylindere som er merka med D og 2 stempler som er merket med D. Samme hvilke stempel jeg bruker? Er jo samme klaring nar det er merket med samme bokstav.

Modalen
20/11/10, 18:44
Ok, men er to sylindere som er merka med D og 2 stempler som er merket med D. Samme hvilke stempel jeg bruker? Er jo samme klaring nar det er merket med samme bokstav.

Er det en motor du har plukket fra hverandre, skal stemplene monteres i samme hull de kom fra, selv om alle fire sylindre og stempler er merket med D.

Hvis ikke, så ja. D stempel til D sylinder. En B blir aaltfor tight i en brukbar D-sylinder (sist jeg målte).

Krissmp
20/11/10, 19:15
Er det en motor du har plukket fra hverandre, skal stemplene monteres i samme hull de kom fra, selv om alle fire sylindre og stempler er merket med D.

Hvis ikke, så ja. D stempel til D sylinder. En B blir aaltfor tight i en brukbar D-sylinder (sist jeg målte).

Hadde det bare vert sa enkelt. Husker ikke hvor de sto. Men er vel ikke krise om det skulle vera feil? Er jo samme klaring?

Modalen
20/11/10, 20:31
Hadde det bare vert sa enkelt. Husker ikke hvor de sto. Men er vel ikke krise om det skulle vera feil? Er jo samme klaring?

Blir aldri helt lik slitasje. Spes hvis du bruker om de gamle stempelringene.
Er det en B230, så er jo rådene nummerert.
Pil på stempelet som viser veien de skal stå også. Kan nesten ikke bli enklere.

EDIT: Såklart, du KAN jo bytte om de to. Jeg måler alltid sylinderen og sylinder->stempelklaring når jeg finner på slikt. For tight klaring blir det i alle fall ikke. :)

Daruu
20/11/10, 20:49
Hva om man bruker ett stempel som er 1 eller 2 "hakk" for lite da?

ChrML
20/11/10, 21:04

EDIT: Såklart, du KAN jo bytte om de to. Jeg måler alltid sylinderen og sylinder->stempelklaring når jeg finner på slikt. For tight klaring blir det i alle fall ikke. :)
Er det ikke litt teit å bruke om de gamle stempelringene? Når man først har det oppe tenkte jeg og at det ikke er en stor kostnad å bytte.

Hva om man bruker ett stempel som er 1 eller 2 "hakk" for lite da?
Ikke bra. Ender fort opp med skjørtebank og kanskje en god del blow-by.

Modalen
20/11/10, 21:50
Er det ikke litt teit å bruke om de gamle stempelringene? Når man først har det oppe tenkte jeg og at det ikke er en stor kostnad å bytte.

Det kommer da an på hvilken stand motoren er i, og formålet med å åpne den.
Jeg ser det ikke som en positiv ting å plukke sund en motor som tidligere har vært HELT tett ringmessig, voldta sylindrene med honesteiner på drill og tre på nye ringer.

Daruu: Du mener å putte et B-stempel i en D-sylinder? Hvem er det som gjør slikt?

ChrML
20/11/10, 22:22
Det kommer da an på hvilken stand motoren er i, og formålet med å åpne den.
Jeg ser det ikke som en positiv ting å plukke sund en motor som tidligere har vært HELT tett ringmessig, voldta sylindrene med honesteiner på drill og tre på nye ringer.?
Nei nei, ser den :p.

Krissmp
21/11/10, 15:28

Grunnen til at stemplene er tatt ut er for a bytte rader. Sa nummerene stemmer ikke. Men har na montert na uansett.

Joakim-G_R
21/11/10, 16:25
Hvorfor bytter du kun råder men ikke stempler?

Krissmp
21/11/10, 17:26
Hvorfor bytter du kun råder men ikke stempler?

Fordi jeg hadde den svake type rader. Skulle egentlig bare bytte lager, pakninger og ringer, men fikk tak i 13mm radene.

850GLTsilver
20/03/12, 02:35
Gjenbruk av gammel tråd.

"Emil" skal få nyoverhalt motor tenkte jeg.
I dag så står det stemplet inn DDCDC på motoren for cylinder/stempelkombinasjon.
Skjørtene på stemplene viser klare tegn til at det har vært uønsket kontakt med sylinderveggen.
Nå vet jeg at disse B5254-motorene har en tendens til å bli litt ovale med tiden.

Er det noen som har vært borti at man kan redde en slik motor ved å hone/bore opp til A/B-størrelse?
Ser jo at fem nye stempler med tilbehør er påkrevd, eller er det like så greit å få rett på OD 0,4mm med en gang?
Blikka ligger nå nyvasket og er i grunnen på vei til cylinderverksted, men tenkte å høre om noen her inne har gjort jobben før meg?

850GLTsilver
21/03/12, 17:14
Ingen som har registrert noe rundt dette?