PDA

Vis full versjon : Tips til og få Mere effekt i B230E? Og hvilken diff sperre burde jeg velge?



TH-TUNING
26/01/10, 23:52
Tips til og få Mere effekt i B230E på en billig men samtidig effektiv måte? (snurbo?:rolleyes:)
Eller noe jeg burde vite generelt om motoren?
Og hva er igrunn forskjellen mellom b230e og b230et motoren ? (annet enn turboen da såklart)

Edit: Og hvilken diffsperre burde jeg velge? (billig,bra,holdbar osv) eller likegreit og sveise ?:rolleyes:

jonass
26/01/10, 23:59
juster på styretrykks ventilen. og ellers generell suge trim. vet ikke hvordan det er og sette turbo på den

The Sven
27/01/10, 00:12
230E og 230ET har ikke særlig mye til felles, bare det som alle 230 motorer har til felles egentlig.

Soulair
27/01/10, 12:08
Husker jeg så et bildet av en turbolada B230E. Tviler på at det funker optimalt, fordi mengdefordeleren/luftmengdemåleren havner mellom turbo og innsug.

Skal du trimme B230E ville jeg uten tvil gått for sugetrimm. Det står allerede en god kam (V-kam) i den og mengdefordeleren rekker til ca 170hk, så da vet du hva du har å gå på;)

ChrML
27/01/10, 12:16
Hiv ut hele motoren og sleng inn en FK motor med LH 2.4 sprut ;). Den beste måten å få mer effekt og en mer kjørbar motor. Billigste havner vel på ca 10 000 kr hvis du bare kjøper motor, girkasse, mellomaksel, clutsj og ledningsnett fra Sverige og hiver den inn uten å bytte noen slitedeler.

Volvo-Lars
27/01/10, 12:17
Husker jeg så et bildet av en turbolada B230E. Tviler på at det funker optimalt, fordi mengdefordeleren/luftmengdemåleren havner mellom turbo og innsug.

Skal du trimme B230E ville jeg uten tvil gått for sugetrimm. Det står allerede en god kam (V-kam) i den og mengdefordeleren rekker til ca 170hk, så da vet du hva du har å gå på;)

Står det V kam i alle B230E motorer orginalt?

volvoRsport
27/01/10, 12:23
Står det V kam i alle B230E motorer orginalt?

V-kam i 740, A-kam i 240.

Soulair
27/01/10, 12:26
Står det V kam i alle B230E motorer orginalt?

Det stemmer:) Det som volvoRsport sa

TH-TUNING
27/01/10, 12:48
Husker jeg så et bildet av en turbolada B230E. Tviler på at det funker optimalt, fordi mengdefordeleren/luftmengdemåleren havner mellom turbo og innsug.

Skal du trimme B230E ville jeg uten tvil gått for sugetrimm. Det står allerede en god kam (V-kam) i den og mengdefordeleren rekker til ca 170hk, så da vet du hva du har å gå på;)

Takker for tips, men denne motoren som det er snakk om har jo såkalt mekanisk K-jet innsprut og hva er og annbefale av "sugetrim" da? (er litt smånoob når det gjelder sugetrim, har bare vært mest borti turbotrimming :rolleyes: ) veit jo såklart på forgassermotorer hva man skal gjøre. der er det jo doble webbere osv osv :)

TH-TUNING
27/01/10, 12:52
Hiv ut hele motoren og sleng inn en FK motor med LH 2.4 sprut ;). Den beste måten å få mer effekt og en mer kjørbar motor. Billigste havner vel på ca 10 000 kr hvis du bare kjøper motor, girkasse, mellomaksel, clutsj og ledningsnett fra Sverige og hiver den inn uten å bytte noen slitedeler.

Takk for tipset , men trur jeg venter med FK motor og heller ser hva jeg kan få ut av den jeg har ;) men må man ikke modde litt på elnettet hvis jeg skulle hatt inn b230fk ? med tanke på at nåværende motor som sitter i bilen har mekanisk sprut, mens b230fk har Elektronisk borsh innsprut?

Soulair
27/01/10, 13:19
Takker for tips, men denne motoren som det er snakk om har jo såkalt mekanisk K-jet innsprut og hva er og annbefale av "sugetrim" da? (er litt smånoob når det gjelder sugetrim, har bare vært mest borti turbotrimming :rolleyes: ) veit jo såklart på forgassermotorer hva man skal gjøre. der er det jo doble webbere osv osv :)


Det blir omtrent samme sugetrimminga som med forgasser. I ditt tilfelle tror jeg lettere bearbeiding av topp, grenrør og eksos vil gi en merkbar forandring. K-jeten din skal opp med bensin til 170hk, men jeg er litt usikker om du må justere den:confused:

BTW åssen bil er det?

TH-TUNING
27/01/10, 13:30
Det blir omtrent samme sugetrimminga som med forgasser. I ditt tilfelle tror jeg lettere bearbeiding av topp, grenrør og eksos vil gi en merkbar forandring. K-jeten din skal opp med bensin til 170hk, men jeg er litt usikker om du må justere den:confused:

BTW åssen bil er det?

Ok, bilen er en volvo 740 gle :)

Testdriver
27/01/10, 18:26
Takk for tipset , men trur jeg venter med FK motor og heller ser hva jeg kan få ut av den jeg har ;) men må man ikke modde litt på elnettet hvis jeg skulle hatt inn b230fk ? med tanke på at nåværende motor som sitter i bilen har mekanisk sprut, mens b230fk har Elektronisk borsh innsprut?
Jo må modde på elnettet

Ekren
27/01/10, 19:14
kompiss smekka i kg003 kam og plana toppen..
ble røvelig bra.

TH-TUNING
28/01/10, 02:01
kompiss smekka i kg003 kam og plana toppen..
ble røvelig bra.
Løfter ikke kg003 kammen omtrent like mye som V kammen som sitter org i B230E motoren a? litt rart at han kjøpte den kammen hvis det er tillfelle da :rolleyes: :)

TeamBørnOut
28/01/10, 07:10
Ikke bare løftet som avgjør om en kam er bra.. nye moderne kammer(ikke kg003) har ikke så veldig mye mer løft en orginalt (noen har jo seff det også)men de fungerer VELDIG mye bedre :)

ChrML
28/01/10, 14:09
Mye løft på innsugsventilene gir også dårligere bånndrag og mer toppdrag. Pga på lavt turtall så går lufta raskere hvis den må passere gjennom en mindre åpning og fyller sylinderen mer. Samme som store vs små ventiler.

TH-TUNING
28/01/10, 23:05
Mye løft på innsugsventilene gir også dårligere bånndrag og mer toppdrag. Pga på lavt turtall så går lufta raskere hvis den må passere gjennom en mindre åpning og fyller sylinderen mer. Samme som store vs små ventiler.

Okey:)

TH-TUNING
28/01/10, 23:07
Hvilken diffsperre burde jeg velge? (billig,bra,holdbar osv) eller likegreit og sveise? :D

ChrML
28/01/10, 23:33
Hvilken diffsperre burde jeg velge? (billig,bra,holdbar osv) eller likegreit og sveise? :D
Hvis du vil hoppe rundt i svingene og kjøre en bil som høres ut vil falle fra hverandre i hver sving for at du skal spare litt penger på sperre, så sveis i vei :). Hvis du vil ha en litt skikkelig bil som er fin å kjøre til vanlig og, så invester heller i en differensial.

TH-TUNING
29/01/10, 11:49
Hvis du vil hoppe rundt i svingene og kjøre en bil som høres ut vil falle fra hverandre i hver sving for at du skal spare litt penger på sperre, så sveis i vei :). Hvis du vil ha en litt skikkelig bil som er fin å kjøre til vanlig og, så invester heller i en differensial.

Ok :) hehe, da faller nok valget på en truetrack eller Aussie Locker :cool: men jeg får ta det etterhvert som økonomien tillsier det :rolleyes:

ChrML
29/01/10, 13:54
Ok :) hehe, da faller nok valget på en truetrack eller Aussie Locker :cool: men jeg får ta det etterhvert som økonomien tillsier det :rolleyes:
Truetrack er transparent og bilen vil være like komfortabel som før. Aussie Locker bråker under normal kjøring i svinger.

TH-TUNING
29/01/10, 15:28
Truetrack er transparent og bilen vil være like komfortabel som før. Aussie Locker bråker under normal kjøring i svinger.

Okey:) da vet jeg det :D hehe

Joakim-G_R
07/02/10, 13:00
At den BRÅKER er vel å "ta i" litt. Men den KAN tikke, under svinger, og der den begynner å "løse ut", dvs i ganske krappe svinger.

Jeg ville personlig gått for Trutrack, det er også det jeg har.

Laugis
07/02/10, 13:44
Jeg hadde helt klart valgt truetrack hvis man skal bruke bilen til daglig, er mye mere behagelig å kjøre med enn ei sperre.

Aussie locker er helt overlegen til å sladde med hvis du er ute etter det. Det er jo ei sperre som låser med en gang du gir gass. At lockeren bråker veldig er litt å ta i, er akuratt i bråe svinger som når du skal svinge rundt bensinpumper eller parkere, under vanlig kjøring merker du ikke noe til det.

Truetracken er ikke perfekt den heller som alle tror, jeg sier ikke at den er dårlig. For det er den ikke, men alle sperrer og diffbremser har positive og negative sider. :)

Denne tråden på bilforumet er vært å lese angående det.
http://www.bilforumet.no/200-serien/222681-1wd-truetrac.html

Joakim-G_R
07/02/10, 13:54
Jeg har trutrack, og den svikta meg ikke en eneste gang på rudskogen i fjor. Har ula 1 gang, på fullt rattomslag til høyre, og clutcha ut for å ta piruetter. men aldri til venstre, heller ikke vært noe problem når jeg kjører og skal sladde.

Dessuten er trutrack'en bedre på banen enn locker.