PDA

Vis full versjon : Volvo V40 T4 98- motorproblem



knedal
19/11/10, 21:55
Har en kjipt problemt med bilen min. Check Engine lyser i dashen og den nykker og virker som den har "misfire" ved tungt pådrag på rundt 1000-1200 rpm og ved aks fra 4000 rpm og oppover. Jeg skiftet MAF på tips fra en kar uten at dette hjalp, så kjøpte jeg en ODBII leser som gir ut kode P0172 Bank to RIch eller noe. Er det noen som vet hva som feiler?

Har fått et tips om at jeg kan koble på turbotrykksmåler for å sjekke om trykket er rett i forhold til at slanger osv er tette. Kan det være andre ting?


Alle svar tas i mot med takk:)

ASK Racing
20/11/10, 10:17
to rich betyr jo at den får for mye bensin. kan være en vakumlekasje et sted, om ikke en av sondene er dårlige (da skule du fått feilmelding)

kan å være en coil som begynner å bli dårlig, ingen enkel måte å fine ut, men det skjedde på min å det ble verre når den ble varm.

sjekk også det vanlige, plugger og kabler :)

knedal
20/11/10, 13:31
Ok, er det anbefalt rekkefølge å ta ting i slik at det ikke blir for dyrt?
feks ta plugger først.

ASK Racing
20/11/10, 13:34
starter i den billgste enden ja :)

du kan som regel se på pluggene om de er slitt, pluggledningene er det verre med, vet ikke om de lar seg måle (har ikke prøvd) men er som regel ikke så mye med de. om du er i tvil om det er vakum/falsk luft lekasje, la bilen stå på tommgang å spray start gass rundt motoren, hvis den øker turtal, har du lekasje et sted.

knedal
23/11/10, 20:48
liten update.

Var innom hos Volvo for å kjøpe nye plugger, så fikk jeg dem til å kjøre diagnose med originalt utstyr da de tok 390 kr for dette og de fant en feilkode, EFi-512 Lambda integrator - denne tilsvarer da tydligvis p0172 som jeg fikk på min feilkodeleser. Dem påpekte følgende årsaker:
Defekt MAF - Denne er jo allerede skiftet
For lavt brenselstrykk -
Lekasje i avgass - Her fant vi sot på varmeskjoldet, som kan tyde på eksoslekasje, er kun lekasje rundt manifoilen som kan forårsake dette?
Lekasje i innsug - Her skal jeg få tak i startgass som påpekt av volvoman for

Håper på at pluggskifte hjelper, disse får jeg neste uke.

ASK Racing
23/11/10, 20:57
hmmm, om den lekker nok i eksosen kan det kanskje forstyrre lambdasonden til å tro at den får mer o2 en den egentlig gjør, det kan også gjøre at resten av systemet blir forvirret, men hadde da trodd at det skulle ganske mye til.

Lekasje i innsuget kan gi alle dsse feilene, for da stemmer ikke lmm signalet overens med lambda signalet. har i grunn mest tro på det.

kunne du se noe på de game pluggene?? hva elektrodene slitt?? hvordan så porselenet ut?? var det noen sorte striper på de?? tyder på at de har "lekt gnist" å kan ha skaget pluggkabelen

akkurat den brensletrykk feilen skal jeg ikke utale meg for mye om, det kan jo være pumpa de begynner å bli slitt, husker ikke helt om bensintrykket er vakumstyrt, (mener det er det da det er vanligst) men om det er det, å du har vakum lekk, vil dette også kunne påvirke bensintrykket, å det kan igjen skape en hel gjeng med andre problemer.

ville virkelig prøvd å finne den innsugsluft lekasjen:)

knedal
23/11/10, 22:03
Hadde bare ute de pluggene som ikke har COIL over seg, begge var svarte og sotete. Porselenet hadde ikke tegn til rustfarge eller annen misfarge. Får kjøpe litt startgass i morgen å se om dette kan ha innvirkning.

Han ene mekanikeren fortalte at de hadde hatt inne et lignende tilfelle med en T4 som hadde for høyt turbotrykk, han foreslo at jeg kunne dra ut en ledning å prøve og kjøre for. Var visst en ledning i forbindelse med turbotrykket. Jeg kan ikke noe videre om funksjonen til denne.

ASK Racing
23/11/10, 22:25
jeg har klpt å tettet begge endene av slangen som går fra turbotrykksjusterings ventilen og ned til actuatoren til vastegaten, tror ikke det skal ha noe å si. om du drar den av (den med gul teip på) skal bilen bare gå dårligere egentlig. om den er original skulle det ikke være for mye trykk vertfal.

Roy T
01/08/11, 19:38
er litt nyskjerig... hva var feil med bilen?
har lik bil...