PDA

Vis full versjon : Laus skive/dekk



tomset20
19/11/10, 20:40
Hei!

jeg har en 850 GLE 93 mod, og jeg har et lite spørsmål angående hjullager/bremseskive. Jeg skifted Drivledd framme på førersiden for noen dager siden, og når har jeg kjørt noen km i etterkant, og plutselig så hører jeg noe skraping. Så drar jeg på verksted og letter bilen opp på en bokk, å da finner jeg ut at hele dekke er omtrent løst, jeg kan ta i dekket og rakkle i det og det beveger seg, samme er det når jeg tar av dekket, da kan jeg rakkle i skiven, og det er stor slakke i den. Er det noen som kan hjelpe meg litt her? Det hadde vert hyggelig.:)

Team Tynner
19/11/10, 22:07
skrudd til muttera på drivakselen?

tomset20
20/11/10, 02:30
ja, den er skrudd sammen slik den skal være

ola normann
20/11/10, 02:54
At skiven ikke sitter uten dekk på er ikke så uvanlig da det er i hovedsak hjulboltene som holder skiven fast (skiven skal sitte med en liten skrue med pinne på i tillegg, men hender den blir fjernet hvis man ikke har felger med hull til pinnen)

Men med dekket på plass så bør man ikke merke noe slakk, er alt montert riktig og sitter fast? feks. fjørbeinet til bærebru (tror jeg det heter)

Hadde du noen problemer med drivledd skifte?

Hvis alt er montert riktig så står man vel bare igjen med hjullageret....

Det bør jo være kurrant å se hvor den slarken er hvis det er mye.

tomset20
20/11/10, 11:59
Alt er montert riktigt, alt ble skikkelig strammet også. Men nå når jeg rakkler i skiven så er det også bevegelse i drivledde, men mutteren til drivleddet sitter som bare det. Så da regner jeg med at d er hjullagret, mest sansynlig.

_tormod_
20/11/10, 13:12
Er nok hjullageret som har tatt kvelden da ja...

tomset20
20/11/10, 15:09
Ja, skal bestille det på mandag med Meca så får jeg skrive her om det blir noe forandring : )

ChrML
20/11/10, 19:17
Sjekk også bærekula. Stor slakk i det så blir også hjulet løst.

Tore
20/11/10, 21:03
Det er to ting du må sjekke; stramminga av senterbolten samt stramminga av bolten i nedre opphengskule, styrekule eller støtdemperfeste avhengig av hvilke du løsnet for å få "vippet ut" drivakslingen. Er dette i orden så er det hjullageret, eller at en av kulene (styrekule, bærekule) har tatt kvelden.

tomset20
24/11/10, 10:06
Da er jobben gjort, og det var nok hjullagret som hadde løsnet, så nå er alt tipp topp i stand! : )