PDA

Vis full versjon : xc70 dashbord pære bytte?



turbonilsen
19/11/10, 20:22
har en 05mod xc70 der lysa i bryterne til spillern har sluttet å fungere.hvordan bytte det uten å knekke for mye?takk for svar

turbonilsen
20/11/10, 23:40
ingen som vet dette?

aarnes
20/11/10, 23:57
Lys i cdspilleren? lys i instrumentpanelet?

Topic i tråden: xc70 dashbord pære bytte?
Spørsmål i tråden: har en 05mod xc70 der lysa i bryterne til spillern har sluttet å fungere.hvordan bytte det uten å knekke for mye?takk for svar

turbonilsen
21/11/10, 11:25
lysa i spilleren.

aarnes
21/11/10, 12:44
Da må det loddes inni der.

Altså demontere spilleren, finne dioder, varme de bort og lodde på nytt. mye jobb.

Her finner du litt info om hvordan man demonterer, samt hvordan diodene ser ut..
http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php?t=18775

mhane
22/11/10, 07:46
Gjelder dette også pærene som lyser opp temperatur justeringen på klima anlegget?

aarnes
22/11/10, 07:56
Gjelder dette også pærene som lyser opp temperatur justeringen på klima anlegget?

Nei. de har vanlige glødepærer. sett av 15min for å bytte de. enkelt.

1. TA UT NØKKEL og koble gjerne av batteriet.
2. Vipp ut penneholderen under klimapanelet med en liten flat skrutrekker e.l.
3. vipp klimapanelet ut i nederkant og dra utover/nedover. da løsner det.
4. Koble av kontaktene bak, og skru ut pærene som skal byttes. MERK: de nye pærene kan være veldig harde å få skrudd inn.
5. hvis du IKKE har koblet av batteriet: IKKE START BILEN UTEN AT PANELET ER TILKOBLET. Da får du feilkode på airbag og må inn til Volvo for å fjerne den.

Lykke til!
(PS: pære koster ca 40kr/stk)

turbonilsen
22/11/10, 16:38
takk for det.må vel bytte noen pærer i klima panelet også da dem har begynt å bli gule.

aarnes
23/11/10, 12:46
Gule?

turbonilsen
24/11/10, 18:43
ja for dem er jo grønne.belegget på pærene flasser av etter en lang tid.

Sølvi
11/12/17, 20:26
Nei. de har vanlige glødepærer. sett av 15min for å bytte de. enkelt.

1. TA UT NØKKEL og koble gjerne av batteriet.
2. Vipp ut penneholderen under klimapanelet med en liten flat skrutrekker e.l.
3. vipp klimapanelet ut i nederkant og dra utover/nedover. da løsner det.
4. Koble av kontaktene bak, og skru ut pærene som skal byttes. MERK: de nye pærene kan være veldig harde å få skrudd inn.
5. hvis du IKKE har koblet av batteriet: IKKE START BILEN UTEN AT PANELET ER TILKOBLET. Da får du feilkode på airbag og må inn til Volvo for å fjerne den.

Lykke til!
(PS: pære koster ca 40kr/stk)

Jeg har en XC70II. Er det likedan på den? Tenker at det er greit å pærer liggende FØR jeg begynner å demontere, så hvilke pærer er det jeg trenger?
En annen sak.... du skriver "koble gjerne av batteriet". Jeg har to, men regner med at det er batteriet i motorrommet du mener :-)

Svirre
11/12/17, 21:10
Jeg har en XC70II. Er det likedan på den? Tenker at det er greit å pærer liggende FØR jeg begynner å demontere, så hvilke pærer er det jeg trenger?
En annen sak.... du skriver "koble gjerne av batteriet". Jeg har to, men regner med at det er batteriet i motorrommet du mener :-)
Nei, P3 har annen måte å demontere på. Det er utenfor min viten og vilje, men vet at det ikke er av samme.

Om du har flere batterier i bilen, så skal ALLE frakobles om du skal koble fra. Selv om ett er frakoblet, vil det andre gjøre samme nytten som det første.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Sølvi
11/12/17, 21:37
Nei, P3 har annen måte å demontere på. Det er utenfor min viten og vilje, men vet at det ikke er av samme.

Om du har flere batterier i bilen, så skal ALLE frakobles om du skal koble fra. Selv om ett er frakoblet, vil det andre gjøre samme nytten som det første.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Hehe, tusen takk for svar, men gjett hvor jeg lurer på hva en "P3" er :-)

volvoRsport
11/12/17, 22:17
Hehe, tusen takk for svar, men gjett hvor jeg lurer på hva en "P3" er :-)

P3 er plattformen bilen din er bygd på, den generasjonen XC70 denne tråden handler om er bygd på P2 plattformen, forrige generasjon.

Sølvi
12/12/17, 18:00
P3 er plattformen bilen din er bygd på, den generasjonen XC70 denne tråden handler om er bygd på P2 plattformen, forrige generasjon.

Hmmm, tror jeg skjønner... Så min -03 modell er altså en P3. Skjønner at jeg har en bratt læringskurve foran meg :-) :-)

Svirre
12/12/17, 18:50
Hmmm, tror jeg skjønner... Så min -03 modell er altså en P3. Skjønner at jeg har en bratt læringskurve foran meg :-) :-)
Nei, da har du P2 og og har samme demonteringsmåte som det er nevnt her. Jeg så meg nok litt blind på at du skrev XC70II og ikke XC70N.
Du har XC70N, P2 chassi.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Sølvi
12/12/17, 22:41
Nei, da har du P2 og og har samme demonteringsmåte som det er nevnt her. Jeg så meg nok litt blind på at du skrev XC70II og ikke XC70N.
Du har XC70N, P2 chassi.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Ser der ja, da fikk jeg oppklart det... :-) Har bare tastet inn reg nummeret på noen butikker, og da har det stått XC70II, men nå vet jeg at jeg har en XC70N med P2 chassie, og det tenker jeg kan være veldig god info å ha... Sånn blir det når man har de bratte læringskurver :-) Tusen takk for god info, og gode råd :-)

aarnes
12/12/17, 22:45
Nei, da har du P2 og og har samme demonteringsmåte som det er nevnt her. Jeg så meg nok litt blind på at du skrev XC70II og ikke XC70N.
Du har XC70N, P2 chassi.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

XC70N? Blir litt som å kalle det S60N og S80N :-P
Første gen. het jo faktisk V70XC , ikke XC70, så det han har er jo en XC70 P2 :-) bare sånn for å være pirkete liksom ;-)

Jimbojama
12/12/17, 22:46
Har ikke alle P2 chassi betegnelsen N ?

volvoRsport
12/12/17, 22:49
XC70N? Blir litt som å kalle det S60N og S80N :-P
Første gen. het jo faktisk V70XC , ikke XC70, så det han har er jo en XC70 P2 :-) bare sånn for å være pirkete liksom ;-)

2. gen het også V70XC frem til den fikk Haldex ;)

Svirre
13/12/17, 11:02
Selvfølgelig en liten detalj jeg glemte ;)

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Sølvi
13/12/17, 17:04
XC70N? Blir litt som å kalle det S60N og S80N :-P
Første gen. het jo faktisk V70XC , ikke XC70, så det han har er jo en XC70 P2 :-) bare sånn for å være pirkete liksom ;-)

....artig og lærerik diskusjon, og hvis vi skal være skikkelig pirkete, så er jeg ikke en "han", men en "hun" :o

Svirre
13/12/17, 17:39
HAH! Bøøørn...

Nok useriøsisteter. Som de andre sier; du har en andre gen. V70XC. Men svaret på ditt spørsmål er det samme. Litt annerledes demontering da du har pre-facelift og må begynne nederst på rekken med brytere. Denne må vipps ut for å få kommet til noen skruer som denne er festet med. Deretter kan radioen demonteres på samme måte. På biler med facelift (sen '04 mod og til '07 ('09 på S60)), så demonteres hele medieenheten i en enhet.

Sølvi
13/12/17, 18:09
HAH! Bøøørn...

Nok useriøsisteter. Som de andre sier; du har en andre gen. V70XC. Men svaret på ditt spørsmål er det samme. Litt annerledes demontering da du har pre-facelift og må begynne nederst på rekken med brytere. Denne må vipps ut for å få kommet til noen skruer som denne er festet med. Deretter kan radioen demonteres på samme måte. På biler med facelift (sen '04 mod og til '07 ('09 på S60)), så demonteres hele medieenheten i en enhet.

Hehe:D Så da skal jeg ikke ta utgangspunkt i pennholderen, som nevnt over her, men nederst ved bryterne (altså den for alarmen osv), eller er det under pennholderen den skal vippes ut? ...og siden jeg ikke forspør meg, så bør jeg vel kanskje kjøpe pærer på forhånd, siden batteriene må kobles av. Hvilke pærer er det jeg skal be om? Håper nå at jeg slipper å demontere radioen også :)

FroBe
13/12/17, 19:59
Instruksjon for demontering av klimakonsoll finner du her i bilde 4 til 6:
http://accessories.volvocars.com/no-no/V70(00-08)/InstallationInstruction/Document/VCC-131814-1/2003/D5/Automatic/default/V70%20(00-08)%202003