PDA

Vis full versjon : Bakover eller forovervent basskasse i 944/744



henrik940
19/11/10, 16:02
Hva er best?

todleif
19/11/10, 17:47
Prøv deg fram

henrik940
19/11/10, 18:10
Jeg spørte av en grunn, så la nå vær å svare hvis du ikke kunne svare noe annet :)

mik4oj
19/11/10, 18:31
Har vel vært diskutert mange ganger før, å alle gangene har det endt opp med at forovervent er best i 4dørs biler og bakovervent er best i 5dørs biler..

Daruu
19/11/10, 18:32
Spørs på hva slags elementer og hva slags kassetype det er også.

oar83
19/11/10, 21:34
Har sett kassa under hattehylla og suben framover i min 744. Har 1 stk cadence 12" m/bassrefleksrør vedsidan av sub. m.a.o vendt framover, og det virkar ganske kurant.

todleif
19/11/10, 22:58
Jeg spørte av en grunn, så la nå vær å svare hvis du ikke kunne svare noe annet :)

Vell, det er din øyrer som skal høyre på musikken.
Som sagt før, er det vanligvis bedre med elementa og eventuelt port pekende framover i sedan, men er nok ikkje alltid dette stemmer.

Lyden forandrer seg viss du varierer avstanden til bakluka med basskassen.
So det kan godt hende at lyden er best med kassen heilt bakerst i bagasjerommet. Men dette er ikkje praktisk!

Kanskje det er best med elementa peikande på skrå oppover. (framover eller bakover)
Eller kanskje med elementa peikande oppover?
Kassetype og basselement har nok litt å sei.

Er du interessert i lydkvalitet eller å spille høgast muligt?
Er du interesser i å fremheve visse frekvensområder?

Og det er nok sikkert mange andre ting som kan spille inn.

Kortversjoner er å prøve deg fram. Er som sagt dine øyrer som skal bestemme kva du synes er bra!

kirkis
30/11/10, 20:45
Jeg hadde kasse med to 12" vendt bakover i min 854.
Men bygde ny med basserene forover, vinkla mot skiluka pga. jeg kjører med mye verktøy baki, så vil ikke ødelegge bassera.

Men jeg hadde nok bedre og finere lyd med bassera bakover inn i bagasjen.
Synes det blir fyldigere bass når de peker bakover.
Men om dette er pga. hvilken vei bassera peker, ell utformingen av kassa vet jeg ikke.

Så det beste er nok å prøve, å blir du ikke fornøyd prøv med en anna utforming.

mrstfu
01/12/10, 03:02
enig med kirkis her, forutsatt jeg forsto han riktig.

har en 350w 12" pekende bakover, med porter samme veien. har hatt den opp, ned og fremover, men bakover får jeg best kombinasjon av risting, punch og dybde, sammenlignet med de andre posisjonene.

Borstad
01/12/10, 03:03
Om du har 2 subber, gjerne 12 " kan du, om du har 1 stor kasse, kappe den i 2, sette de i hvert sitt hjørne bakerst i bilen, pekende mothverandre (inn mot midten av bilen). Har funnet ut at dette funker meget bra, da med en rockford 1000w rms forsterker og 2 R-type alpine subber :rolleyes:

Rockford forsterkeren er til salgs btw :)

session
05/12/10, 22:41
nå er det litt forskjell på en 854 og en 944 da 940 har den metalveggen bak setene, jeg solgt hele bilen i all frustrasjon om at jeg ikke fikk noe lyd inn i bilen (elementer bakover) og ja jeg tenkte ikke på og snu dem og prøve :p kom vel egentlig fram til at det var dumt at bilen blei solgt så fikk kjøpt den tilbake og bare hevde inn kassa med elementer framover og det spellte MYE bedre (eller hvertfall det jeg hadde forventet). Med samme kasse så spellte det best med elemtenta bakover i 854. så forskjell er det helt sikkert :) Men nå er det bare snakk om 2stk dy9815 elementer da.

moeN
06/12/10, 04:36
Den beste løsninga er og ha kassa helt bakerst med både sub og port vendt oppåver! Og da skal kassen være lavest mulig(mest mulig klaring ifra port til bagasjeluka) For og da få musikkvennlig tuning (32-38hz) så må du bygge porten selv og da med gode avruninger :)

Men jeg vet ikke om det er kvalitet eller kvantitet du søker etter?

E.GRØNDAHL
06/12/10, 11:25
Er ikke det beste å lage båndpass kasse a? sette begge elementene mot hverandre inne i kassa, så bare ha en avlang bort på forsiden av kassa som peker bakover. ;)

tro
07/12/10, 12:42
min erfaring er å ha subbene vendt bakover så bassen reflekterer :)

Oxcyder
05/02/11, 19:46
Jeg tror ikke retingen av elementene har mye å si når det gjelder bass.
De dype lavfrekvente lydbølgene fra basselementene er ikke særlig retningsbestemt.
Jeg tror heller at hvis man kliner elementene mot seteryggen, blir det trangt og elementene klarer ikke svinge fritt, pga stagnasjon av luft - Da blir det dårligere lyd.
Hovedsaken er vel at elementene bør ha litt luft for å spille skikkelig, enten om de sitter bakovervendt nære seteryggen, eller forovervendt bak i bagasjerommet, eller vendt sidelengs inn mot midten.
Så da blir det å plassere elementene/kassa der det er mest praktisk.

Mvh. Thomas

BlåFare
06/02/11, 02:25
Dette har du erfaring med?
Virker som du skyter løst og upressist fra hofta nå :p

bakovervendt og nærmest mulig en "vegg" er det som har best resultat i sedaner og til dels STV.
Både ved måling ved termlab og SQ (lydkvalitets messig).

masterrV
21/02/11, 09:57
Jeg har lånt meg en liten midlertidig sub, som jeg har i min 940, sedan.


Den spiller overraskende bra, og den står sidelengs. Vet ikke om forrige eier har gjort noen mods for å få trykket inn, men virker som om all lyden kommer inn i kupeen. Hører ingenting på utsiden av bilen.

gnilrE
21/02/11, 10:35
En kompiss av meg hadde en 240 sedan, putta i to pioneer TSW bassere og prøvde begge veier og fant faktisk ut av at det spilte best når man hadde de vent utover og ikke inn mot sete ryggen. Men kan godt hende det er annerledes i 940 ikke vet jeg :) utover i 240 spilte det da.

jonnis
28/02/11, 21:00
I alle volvoer eg har hatt.. så har det vært mye bedre med subbene spillene bakover!

jonnis
28/02/11, 21:01
I alle volvoer eg har hatt.. så har det vært mye bedre med subbene spillene bakover!

Men aldri prøvd sidelengs.. så det har eg lyst å prøve en gang

945-Halden
28/02/11, 21:38
I 240'n og 740'n hadde jeg en kasse som fylte ca halve rommet under hatthylla, bassen montert på siden, slik at elementet hadde ca halvparten av rommet å flytte luft på. Dette ble veldig bra i 240', da jeg og monterte porter i hatthylla også.
I 740, hadde jeg ikke porter i hatthylla, men det fungerte godt der også

Mikmo
05/03/11, 13:06
Jeg hadde 2 stk pioneer 12" 3000W i min 940 sedan, jeg synes dem spilte best med elementene ut mot bakluka...

svidd-gummi
13/03/11, 02:58
Er det ikke mye bedre og bygge bunnkasse og sette porting rett opp i hattehylla a?

Bjerkelund
13/03/11, 13:01
Vil du ha alt trykket inn i bilen er det best med bassport i hattehylla! :P
Jeg har en 8-9'' bassport i hattehylla med 2x12 ADS elementer i kasse under!
Veldig fornøyd med lyden, Ikke noe trykk i bagasjen! :)

Bella6
17/03/11, 19:03
Eg har bygd kasse me 2stk 12tom og 1stk 10tom vendt bakover og rør inn skiluka rett i kupe, me hengsling og pakninger så eg fikk inn forsterker og kondensator. Men når eg oppner bagasjelokket spiller det sinnsykt mye bedre bass. Det er snakk om en 764

Dieselsmoke
18/03/11, 01:25
i min 744 ligger kassa på ryggen under hatthylla og spiller oppover. Det syns je funka best pga strørrelsen på kassa og typen elementer. Men er litt opp til hver enkelt som nevnt flere ganger her

Vik93
18/03/11, 10:29
vi har prøvd i 3 240 er hvertfall nå da med 2x12 kicker elementer i kicker kasse de har spilt best i alle bilene med elementene mot bakluka...

Turbokim
08/05/11, 22:15
Stasjonsvogn, er det best med elemtene ut mot luka, og sedan er det best inn mot ryggen.
Værtfall det jeg har merka.

henrik940
10/05/11, 18:00
Oppdaget noe artig. Kassa vælva (litt dårlig festa :p), så nå ligger elementet oppover. Fy faen å mye bedre det spilte, blei jo et helt nytt drag i anlegget jo :p

Steavoo
16/05/11, 13:01
min erfaring er å ha kassen vent mot bakluka. det er vist du har den mot seteryggen så blir d ikke helt d samme. vendt mot bakluka så syness jeg den er best.

men d e jo altids smak og behag