Vis full versjon : Locker = livsfarlig?
Heihå! Jeg har en powertrax locker liggende som jeg tenkte å montere i min 240-turbo. Jeg var nylig inn til biltilsynet for godkjenning av motor\senk, og han som gjorde dette(en gammel volvoguru) anbefalte slettes ikke å montere locker. Mente d var livsfarlig, spess. på snøføre. egnet seg bare til rallybruk på grusbaner sa han.
Nå er jeg interessert i å høre erfaringer fra folk som HAR\HAR HATT locker i bil på sommer og vinter. hvordan er det egentlig?
Takker for innspill.
gull pilen
19/11/10, 15:03
vil tro det funker greit på vinter... er når det er tørt eller vått ute de kan være skumle....
Jonas Soldal
19/11/10, 19:20
Problemet med locker er at på vinter spesielt er at dei ikkje opner seg (pga. dårlig med friksjon på glattisen og snø) og lar hjulene trille i forskjellig hastighet og dermed vil bilen gå rett fram i staden for og svinge. På tørt går det fint. Men ved pådrag slepp ikkje lockeren so du bør slippe gassen, visst ikkje vil bilen rett fram. Kanskje litt dårleg forklart. Men håpar du forstår :P
Mvh. Jonas
At det er livsfarlig å kjøre med er nok å ta i litt. Det er nok mer livsfarlig å sladde å herje med en åpen diff enn en locker pga forutsigbarheten. Kjedelig med et-hjulspinn..et-hjulspinn..et-hjulspinn....monstersladd!
Men at de fleste lockerdiffene som er på markedet i dag reduserer veigrepet og komforten er det ingen tvil om. Alt i alt så er det føreren som skal kjøre bilen forsvarlig etter de forholdene som er, med eller uten locker.
Kjedelig med et-hjulspinn..et-hjulspinn..et-hjulspinn....monstersladd!
Det er det som er gøy da :P Blir jo veldig kjedelig forutsigbart med sperre:(
TheSven: regner med det var spøk..:p var med en kompis å kjørte bmwE28 535 nylig, lå skjev etter veien på snøføre i 120-130, og uten sperre så hadde jeg ikke sittet her..
ChrML: ser poenget ditt, lurer på å bare prøve den, ettersom jeg allerede har den, og neppe får igjen pengene for den.
Skal nevnes at det er hobbybilen, ikke bruksbilen..
Dan Bay-Johansen
20/11/10, 02:17
Du får være testpilot ;)
Neida, man hører mye om dette med at de kan finne på å "locke" i tide og utide, men har fortsatt til gode å høre reallife erfaringer som tilsier at de er så forferdelig skumle å kjøre med.
Man vet den sitter baki der, så da tar man det vel litt ekstra rolig gjennom rundkjøringa\hårnålsvingen når man er ute etter å kjøre pent ? eller ?
Det jeg egentlig vil fram til er at det hadde vel vært mer snakk om det HVIS det var så forferdelig uforutsigbart...?
Hadde powertrax locker i en gammel hj60 (Landcruiser) jeg hadde.
Jeg har bare gode erfaringer med den. Fungerte utmerket.
Hadde riktignok 12,5" breie dekk som jo gir litt friksjon.
Bjørseth Racing
21/11/10, 15:20
Har kjørt med Aussie Locker i noen år. Denne fungerer perfekt slik jeg vil at det skal være. Problemet når det er helt speil blankt på veien kommer når du slipper gassen eller tar inn clutchen så går fortsatt bakhjulene likt siden det skal litt kraft til for at de skal kunne gå uavhengig hverandre. Før man venner seg til dette er det litt uvant da man kan få ennå mere sladd enn man tenkte. Men når man er vant til dette går det veldig fint.
Da er det vel avgjort: Jeg skal teste dette, og heller handle truetrac senere dersom det blir nødvendig. Skal på havet nå, kommer hjem i februar. Da skal jeg montere denne loceren samt eu-godkjenne bilen. Håper på fint snøføre slik at man får trening med en gang! :)
Er det meget avansert å montere dette? gjør man det på en kveld? Har aldri vært borti akslinger før..
Bjørseth Racing
22/11/10, 17:17
Det skal være rimelig enkelt å montere en locker da man bare fjerner hjulene inne i diffen og monterer lockeren.
http://www.richmondgear.com/powertrax/lrinstallation.html
Joakim-G_R
22/11/10, 17:23
Heihå! Jeg har en powertrax locker liggende som jeg tenkte å montere i min 240-turbo. Jeg var nylig inn til biltilsynet for godkjenning av motor\senk, og han som gjorde dette(en gammel volvoguru) anbefalte slettes ikke å montere locker. Mente d var livsfarlig, spess. på snøføre. egnet seg bare til rallybruk på grusbaner sa han.
Nå er jeg interessert i å høre erfaringer fra folk som HAR\HAR HATT locker i bil på sommer og vinter. hvordan er det egentlig?
Takker for innspill.
Du spør på feil sted, her er det en tilhengerskare av sveisa bakaksler, så en locker er jo en konge oppgradering i forhold.
Problemet med locker er at på vinter spesielt er at dei ikkje opner seg (pga. dårlig med friksjon på glattisen og snø) og lar hjulene trille i forskjellig hastighet og dermed vil bilen gå rett fram i staden for og svinge. På tørt går det fint. Men ved pådrag slepp ikkje lockeren so du bør slippe gassen, visst ikkje vil bilen rett fram. Kanskje litt dårleg forklart. Men håpar du forstår :P
Mvh. Jonas
bilen går nok ikke rett fram, har kjørt med sviset sperre(desverre) en vinter. ingen problemer. er altfor overdrevet at bilen går rett fram i svinga osv.
kjørte med den om sommern og. ung og dum som jeg var så hendte det at det gikk meget radig over skauen. men jeg skei ikke av veien ser det ut som.
så med en locker som faktisk differ så bør det gå bra.
har montert ett par powertrax lockere. veldig kurrant. ikke særlig avansert.
skal fettets inn med hjullagerfett under montering så ha dette klart ;)
Inne i diffen sitter det 4 små tannhjul(navn?) å tuller mot hverandre. Har en bakaksel der et av disse tannhjulene har mista ei tann som ble skutt ut baklokket, og videre sørga for at bakakselen sto i 7 steiner. Fikk "røkka" den løs å kjørt forsiktig hjem, bytta til annen aksel pga. godkjenning.
Nå lurer jeg på om jeg kanskje kan bruke den "gamle" alselen, da det ser ut til at disse 4 små tannhjulene skal ut likevell?
Grunnen til at jeg vil bruke den gamle akselen er at det er powerflex-foringer i den.
bilen går nok ikke rett fram, har kjørt med sviset sperre(desverre) en vinter. ingen problemer. er altfor overdrevet at bilen går rett fram i svinga osv.
kjørte med den om sommern og. ung og dum som jeg var så hendte det at det gikk meget radig over skauen. men jeg skei ikke av veien ser det ut som.
så med en locker som faktisk differ så bør det gå bra.
har montert ett par powertrax lockere. veldig kurrant. ikke særlig avansert.
skal fettets inn med hjullagerfett under montering så ha dette klart ;)
Har selv kjørt med sveisa sperre en liten stund og det er ikke overdrevet at bilen vil rett frem. Man kjenner at bilen har mye mer lyst til å reise rett frem enn det den ellers gjør med åpen diff. Det er lett å merke hvis man fex kjører med en defekt slyngdiff som lever sin egen verden og oppfører seg som sveisa sperre noen ganger og andre ganger som åpen.
Sier ikke at man ikke kan kjøre fort med sveisa diff, men man kan kjøre fortere med åpen.
jo det syntes jeg. noen vil nesten ha det til at det nesten er umulig og kjøre med.
selvfølgelig merker man forskjell. men det er ikke vanskelig og kjøre med.
gikk fint på vintern og. sleit ikke med at bilen gikk rett frem.
men seff er det bedre med en ordentlig diff.
Yep, at det er vanskelig å kjøre med blir litt å ta i :).
En 240 med sveisa diff er i grunn ikke så håpløs å kjøre.
Har kjørt en KE70 corolla med sveisa diff, og den var absolutt ikke like koselig i svingene som Volvoen.
Farlig, nei.
turbosteffe
24/11/10, 07:02
At mange (inkl Volvo selv) Mente at det var livsfarlig med sperre på volvo 240 før var jo på grunn av turbolaggen som 240turbo hadde.
Du kan jo tenke deg selv når du kommer i en sving å ikke tenker på turtalle å plutselig kicker turboen inn å spinner begge bakhjulene i voldsom fart å uten at du er beredd på det.... Er sikkert mang før som har snurret eller kjørt av veien på grunn av det.
Er vel derfor 240 ikke kom med sperre fra fabrikk å vil jeg tru...
Men det var jo før det, nå er jo alle folk vant med turbo å turbolag. Så er du bare noenlunde våken bak ratte så er det ingen som helst problemer å kjør me sperre på 240 turboen din
Joakim-G_R
24/11/10, 11:24
Spinne løs begge hjula i normalt pådrag med hva da, 165 hester? Tviler.. Om man ikke prater snø da.
At mange (inkl Volvo selv) Mente at det var livsfarlig med sperre på volvo 240 før var jo på grunn av turbolaggen som 240turbo hadde.
Du kan jo tenke deg selv når du kommer i en sving å ikke tenker på turtalle å plutselig kicker turboen inn å spinner begge bakhjulene i voldsom fart å uten at du er beredd på det.... Er sikkert mang før som har snurret eller kjørt av veien på grunn av det.
Er vel derfor 240 ikke kom med sperre fra fabrikk å vil jeg tru...
Men det var jo før det, nå er jo alle folk vant med turbo å turbolag. Så er du bare noenlunde våken bak ratte så er det ingen som helst problemer å kjør me sperre på 240 turboen din
Akkurat derfor 240 Turbo aldri ble levert originalt med lamellsperre, ja. Og at Volvo ikke vil ettermontere dette i 240 Turbo.
Spinne løs begge hjula i normalt pådrag med hva da, 165 hester? Tviler.. Om man ikke prater snø da.
Er akkurat ved regn og snø det er snakk om her :).
heh, morro at det som ble sagt om at turboen kommer uventet i en sving på riktig føre, skjedde meg når jeg var 18.. uten sperre, havna på taket likevel..:)
men regner med en locker er hakket sintere en lamellspærra.. så får bare prøve seg rolig fram.
Folk har ikke blitt vant til turbolag, det er litt feil.
Det som er så fint er at turbolag er nesten helt borte på skikkelige biler. Se volvo 5'er med turbo, der er det bra jevnt og fint kraftuttak hele veien, og dieselen er jo enda bedre :)
turbosteffe
24/11/10, 19:38
Folk har ikke blitt vant til turbolag, det er litt feil.
Det som er så fint er at turbolag er nesten helt borte på skikkelige biler. Se volvo 5'er med turbo, der er det bra jevnt og fint kraftuttak hele veien, og dieselen er jo enda bedre :)
Må vel omformulere meg her kanskje da :P
Det jeg mente med at folk blitt vant, er jo at folk faktisk blitt vant disse gamle turbobiler og vet nå hva som skjer hvis du er uforsiktig.
Men på sluttet av -70 og begynnelsen av -80tallet var det med turbo i personbil så nytt for folk flest så dem var bare vant å kjøre med disse turbobilene som med en vanlig sugemotor-bil, å det var da det gikk galt noen ganger.
Og som du sier, turbolag på dagens biler er nesten borte. Kjører selv en 855r, og kan si at den drar fin over hele registret ja, ikke mye "ketchupeffekt" nei...
Det som er litt synd er at min 244tic med till oppskruvd turbotrykk faktisk kjennes ut som den går mye, MYE, bedre enn min 855r på grunn av turbolaggen :) Til tross for at den er 50hk mindre og bare litt lettere....
jepp.. husker gode gamle Saab 900 Turbo.. de var som ei tom ketchupflaske de.. :eek:
Trur nok ikke det skal væra noa prob me sperre jeg.
Selv kjørt sveisa over lengere tid samt uten.
Jeg å meg personlig syns det fungerer mye bedre me sperre, du har å du får, å veit hva som skjer!! !!
Du venner deg jo til det, som tørr asfalt å vinter. (ikke altids du klarer samma svingen i 180 liksom :p)
Farlig?? Nei !!
Det må da vel folk skjønne å vite å eller?? Haha.
Locker kan vell sammenlignes med slyngdiffen, uforutsigbar.
Kjører man men locker pent i en sving og gir på kan den låse. Og da vil bilen fort dra sidelengs.
Samme som slyngdiff, som en haug av folk bytta ut på 940 bilene.
Containerne var fulle av disse på merke verksed på 90 tallet.
En sveisa sperre er bedre , da man hele tiden er trygg på hva som skjer og kjører deretter.Ingen overaskelser ( da seff prøve seg litt frem på vinterføre første gang )
Er da bedre med åpen/sveist diff en locker og slyng på vinter .
Det er min mening . Kjørte med alle på sommer og vinter.
Blir åpen her i vinter, neste diff blir trutrack .
Bjørseth Racing
24/11/10, 23:18
Locker kan vell sammenlignes med slyngdiffen, uforutsigbar.
Kjører man men locker pent i en sving og gir på kan den låse. Og da vil bilen fort dra sidelengs.
En sveisa sperre er bedre , da man hele tiden er trygg på hva som skjer og kjører deretter.Ingen overaskelser ( da seff prøve seg litt frem på vinterføre første gang )
Er da bedre med åpen/sveist diff en locker og slyng på vinter .
Det er min mening . Kjørte med alle på sommer og vinter.
Blir åpen her i vinter, neste diff blir trutrack .
locker er ihvertfall ikke uforutsigbar.. har man pådrag låser den, hvis ikke er det noe galt. Slik er ihvertfall Aussie locker.
locker er ihvertfall ikke uforutsigbar.. har man pådrag låser den, hvis ikke er det noe galt. Slik er ihvertfall Aussie locker.
Du har da med andre ord pådrag rundt en hel rundkjøring på glatta ?
Kjører man i en sving, og må brems litt pga "feks elg" lockern slipper.
Og etterpå gir man gass så den låser.
Kan ikke si at man har fult pådrag hele tiden :confused:
Bjørseth Racing
24/11/10, 23:47
Du har da med andre ord pådrag rundt en hel rundkjøring på glatta ?
Kjører man i en sving, og må brems litt pga "feks elg" lockern slipper.
Og etterpå gir man gass så den låser.
Kan ikke si at man har fult pådrag hele tiden :confused:
Har ikke sagt at man kjører med pådrag hele tiden. Men så lenge man har pådrag, låser lockeren helt til man går av gassen.
Nå må du ikke villede folk her da. En slyngdiff låser aldri ved kun pådrag i sving. Du må få spinn på det ene hjulet for at den skal låse å legge inn det andre hjulet da denne sperra kun ser fartsforskjell mellom hjulene. Sålenge ingen hjul spinner er den 100% lik en åpen diff.
Derfor egner en slyngdiff seg til å kjøre fort på veier med pådrag ut av svingene. Det gjør ikke lockere siden den sperrer sålenge man er på gassen.
Nå må du ikke villede folk her da. En slyngdiff låser aldri ved kun pådrag i sving. Du må få spinn på det ene hjulet for at den skal låse å legge inn det andre hjulet da denne sperra kun ser fartsforskjell mellom hjulene. Sålenge ingen hjul spinner er den 100% lik en åpen diff.
Derfor egner en slyngdiff seg til å kjøre fort på veier med pådrag ut av svingene. Det gjør ikke lockere siden den sperrer sålenge man er på gassen.
Om du har bra me motor, kommer ut av en sving i 140km/t og får hjulspinn på indre hjul. Så låser slyngdiffen, og alt er bra da liksom ? Eller går du til skogs ?
Er langt ifra viledning det jeg sier her, har hatt en del sperrer.
Så har testet ut en del, slyngdiff kommer jeg aldri til å ha igjen.
Er nok en grunn for at di ble plukket ut og kastet i haug og dung .
Om du har bra me motor, kommer ut av en sving i 140km/t og får hjulspinn på indre hjul. Så låser slyngdiffen, og alt er bra da liksom ? Eller går du til skogs ?
Er langt ifra viledning det jeg sier her, har hatt en del sperrer.
Så har testet ut en del, slyngdiff kommer jeg aldri til å ha igjen.
Er nok en grunn for at di ble plukket ut og kastet i haug og dung .
Av en eller annen grunn har jeg aldri opplevd det problemet... Og jeg har hatt slyngdiff i over 1 år nå med aktiv kjøring. Aldri opplevd at den låser uforutsigbart i svinger når jeg gir på og ikke vil legge den ut. Men vil jeg sladde så sperrer den som den skal.
gull pilen
25/11/10, 12:42
slynge diffen kan bli uforutsigbar når den blir gammel å synger på siste værset...
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.