PDA

Vis full versjon : Krangler om Volvo-framtiden



Havard89
19/11/10, 11:24
http://www.ba.no/motormagasinet/article5387260.ece

Aartun
24/11/10, 10:28
Om volvo var redd for å få vannet ut det de står for i oppkjøpet, hadde ikke det vært noe å legge inn som er klausul i kontrakt da..?
Er fler merker som produseres i forskjellige utgaver for forskjellige markeder..
ser mange toyotaer og nissaner eksempelvis i thailand som ikke finnes her i traktene.
Fabrikken som bygges i kina kan produsere biler for markedet der, men originale volvo bør selfølgelig være ett mål for de.
Vil selfølgelig ikke at volvo skal få ett kina-stempel over seg.

En retroutgave av volvo 240 topp utstyrt, og med bakhjulstrekk selfølgelig, hadde vært noe :)

Soulair
28/11/10, 22:53
Skal Volvo klare å henge med BMW, Mercedes og Audi må nok bakhjulstrekken inn igjen evt. en mer solid firhjulstrekk enn Haldex:rolleyes:

Motormessig vil jeg påstå at Volvo har kommet langt!:)

Morgis
28/11/10, 23:28
Tilbake til sverige, tilbake med rett stilte motorer, tilbake med R-sortimentet.
Da er dem på autostradaen opp mot prestisjemerker som Audi og BMW,, der volvo ei gang var. Forsåvidt fortsatt, men når man ser hvordan dem pingler seg den siste tiden med å fjerne alt som er stort og gromme motorer, så begynner dem å leke med kniv og hovedpulsåre.

Soulair
29/11/10, 09:30
Tilbake til sverige, tilbake med rett stilte motorer, tilbake med R-sortimentet.
Da er dem på autostradaen opp mot prestisjemerker som Audi og BMW,, der volvo ei gang var. Forsåvidt fortsatt, men når man ser hvordan dem pingler seg den siste tiden med å fjerne alt som er stort og gromme motorer, så begynner dem å leke med kniv og hovedpulsåre.

Enig der. Så forresten i artikkelen til trådstarter at dem skal lage lavfriksjonsutgaver av bl.a. sekserne:rolleyes:

Spørs om ikke XCn blir siste Volvon for min del...

gaupe
29/11/10, 09:36
Tilbake til sverige, tilbake med rett stilte motorer, tilbake med R-sortimentet.
Da er dem på autostradaen opp mot prestisjemerker som Audi og BMW,, der volvo ei gang var. Forsåvidt fortsatt, men når man ser hvordan dem pingler seg den siste tiden med å fjerne alt som er stort og gromme motorer, så begynner dem å leke med kniv og hovedpulsåre.

Tverrmonterte motorar har vore ein av Volvo sine styrkar dei siste åra og kjem nok ikkje til å forsvinne, tryggleiksmessig er dette ein god konstruksjon. Problemet er jo å overføre kreftene, men der finn du minst like store problem når ein skal kombinere langsgåande motor med drift av framhjul.

R-linja, vil sannsynlegvis igjen vere eit tapsprosjekt for Volvo, men vere vanvittig viktig for å bygge omdøme, ein kan ikkje berre pumpe ut kjedelege og fornuftige bilar, det må stå ein "shocker" i utstillingslokalet, som alle har lyst på, men ingen tør å kjøpe, slik som siste R var, med atacama-interiøret.

Daniel V
30/11/10, 00:17
En retroutgave av volvo 240 topp utstyrt, og med bakhjulstrekk selfølgelig, hadde vært noe :)

Legger du nok penger på bordet, tror jeg nok alltids de kan lage en splitter ny 240 til deg :) Med alt tenkelig utstyr fra den tiden, og i dag :)

Men on topic: Håper virkelig Volvo fortsetter med R-bilene, for alle merker må som gaupe sier ha en bil alle vil ha, som skiller seg skikkelig ut, som ingen tør kjøpe.

Kinastempel på Volvo = Volvos undergang. Folk kjøper Volvo fordi de vil ha svensk kvalitet :) Vil folk ha kinakvalitet kan de kjøpe Daewoo eller noe :)

Morgis
30/11/10, 00:29
Vil folk ha kinakvalitet kan de kjøpe Daewoo eller noe :)

eller de kjøper Geely :D

Soulair
30/11/10, 11:30
Ser ut som dem gir opp kampen med tyskerne når dem så vidt har begynt..

http://www.aftenposten.no/bil/article3927357.ece

Ikke rart når man man har en administrerende direktør (Stefan Jacoby) som er hentet fra Volkswagen. Dette er i mine øyne verdens kjedeligste biler!

Her går det jo kun på masseprodusering!:mad:

gaupe
30/11/10, 11:33
Ser ut som dem gir opp kampen med tyskerne når dem så vidt har begynt..

http://www.aftenposten.no/bil/article3927357.ece

Ikke rart når man man har en administrerende direktør (Stefan Jacoby) som er hentet fra Volkswagen. Dette er i mine øyne verdens kjedeligste biler!

Her går det jo kun på masseprodusering!:mad:

Eg kjenner eg blir oppgitt av denne mannen, men heldigvis ser det ut som kineserane ikkje er så fornøgd med han heller.

Soulair
30/11/10, 11:59
Eg kjenner eg blir oppgitt av denne mannen, men heldigvis ser det ut som kineserane ikkje er så fornøgd med han heller.

For en gans skyld er jeg enig med kineserne (Shifu). Volvo har mistet særpreget sitt, og hva nedgangen i USA angår så har amerikanerne stort sett prioritert motor og luksus. Da er det ikke så rart Volvo "mister fotfeste", når det kun skal satses på små modeller, drivstofforbruk og sånt tull.

At man har billige motoralternativer (DrivE osv) og forskjellige utstyrspakker er jo en nødvendighet, men å kutte ut prestisjemodeller vil over tid gi Volvo et dårlig rykte. Billige biler = dårlig kvalitet = kort levetid.

Og når de gjemmer seg bak miljøspørsmålet.. Hvem kan helt ærlig si at bare fordi en modell bruker maksimalt en halv liter mindre på mila, rettferdiggjør dette å produsere dobbelt så mange av dem? Hva er miljøaspektet ved dette?

gaupe
30/11/10, 12:09
Volvo har vel stort sett berre solgt XC90 v8 og 3,2 og V70 og S80 med 3,2 der borte, og i seinare tid den nye T6en. Så dei har jo hatt bra med motor å møte konkurransen med.

locked
07/12/10, 16:56
Skal Volvo klare å henge med BMW, Mercedes og Audi må nok bakhjulstrekken inn igjen evt. en mer solid firhjulstrekk enn Haldex:rolleyes:

Motormessig vil jeg påstå at Volvo har kommet langt!:)
Viss du meina at haldex ikkje er solid bør du ta å både lese om det og prøve en bil med moderne haldex...

Soulair
30/12/10, 09:08
Viss du meina at haldex ikkje er solid bør du ta å både lese om det og prøve en bil med moderne haldex...

Jeg har ikke noen erfaring med det siste innen Haldex, så jeg skal ikke uttale meg om akkurat den.:) Hvordan er den sammenlignet med tidligere Haldex og viskose?

Morgis
30/12/10, 09:49
var vel haldex som lagde "viskoseløsningen" også.

Men det vi som regel tenker på når vi sier haldex, er jo det mer moderne kløtsj systemet som er elektronisk styrt via CANbus (2003(?)+)

Haldex er jo et mye kjappere system med bedre kontroll.
Viskosen har en treghet da den må "varmes opp" først før den kniper sammen.

men sammenlikner man haldex mot viskosen på vinterføre, så tror jeg ikke det er mye forskjell.
Gamle 850awd-x70awd hadde også slyngediff på bakhjulene, så når viskosen var varm, har man full driv på bakhjulene hele tiden, samt evnt TRACS på framhjulene som er ganske grei i dyp snø og i bakker.

Nyere haldex har prex funskjon, noe som legger "forspenn" på koblingen slik at man får mye krefter på bakhjulene ved igangsetting. Veldig bra funksjon for å kunne være sikret drift på alle hjulene, hovedsaklig ved igangstart.

locked
30/12/10, 17:53
Jeg har ikke noen erfaring med det siste innen Haldex, så jeg skal ikke uttale meg om akkurat den.:) Hvordan er den sammenlignet med tidligere Haldex og viskose?
Uten å ha prøvd såklart, så trur eg at eg kunne tatt ut drivakslingane framme og køyrt bilen som ein heilt vanleg bakhjulstrekkar.. Såpass OK virkar det.

Soulair
02/01/11, 16:11
Uten å ha prøvd såklart, så trur eg at eg kunne tatt ut drivakslingane framme og køyrt bilen som ein heilt vanleg bakhjulstrekkar.. Såpass OK virkar det.

Da tar jeg av meg hatten for det.:) De tidligere utgavene er tydeligvis ikke glad i å kjøre permanent awd eller kun bakhjulstrekk, men er det noen som egentlig har prøvd å fjerne viskosa og satt på rak aksling?