PDA

Vis full versjon : Problem etter bak-aksling og speedo bytte 92 -> 88



oar83
18/11/10, 23:24
Treng litt hjelp for feilsøking.

Utgangspunkt: 92 modell med knust diff. Her vart det då montert 88 modell bak-aksling. Etter montering viste speedometer feil/fikk feil signal. Så bytta vi speedometer, men det viser fortsatt feil km/t. (i 80 km/t står det kun 40km/t)

Kva kan ein gjere?
Noko meir som må byttast?

Setter stor pris på hjelp til dette problemet.

Robinsp
19/11/10, 00:03
Feil speedometer ring kansje?

oar83
19/11/10, 00:11
Feil speedometer ring kansje?

Ja, kan seie at det er hovud problemet.

Men det er bytta givar, speedometer osv osv, men det viser fortsatt feil. Skulle tru at det eliminera problemet.

pLetten
19/11/10, 00:21
Du må ha riktig speedometerring for å få riktig verdi på speedometer. Sleng av lokket og se hva som står der. er enten 12 eller 42 tanns ring. Du skal ha det motsatte av det du finner.

Joakim-G_R
19/11/10, 00:33
Du må ha riktig speedometerring for å få riktig verdi på speedometer. Sleng av lokket og se hva som står der. er enten 12 eller 42 tanns ring. Du skal ha det motsatte av det du finner.

Men når han da har byttet både sensor og instrument, burde det jo fungere bra.

oar83
19/11/10, 00:44
Ja, var det eg også trudde.

Wrasko
19/11/10, 00:57
Både sensor og instrument blir vel feil.. Men hvis du bytter 1 av dem, så kanskje?

Hvis jeg ikke misforstod totalt nå

Joakim-G_R
19/11/10, 01:06
Ja, var det eg også trudde.

Men har du sjekket at det er korrekt giver og speedo til ringen du har, da?

christoffera
19/11/10, 02:36
Er giveren på akuratt samme sted på lokket?
Mulig det er litt forskjell... ikke vet jeg, lufter bare tanken

pLetten
19/11/10, 12:57
Man skulle tro at det hjalp å bytte speedometer hvis man hadde satt på "feil" speedometerring, men det er ikke realiteten sånn jeg har erfart det tidligere. Sannsynligvis er der vel noen motstander ett sted som gjør at der må brukes riktige deler for å få riktig resultat. Vi byttet bakaksel på en 91 modell 245 for noen år siden og brukte komplett aksel fra en 87 modell 245, og fikk samme problem som deg med speedometeret. Endte med at vi hentet speedometeret fra samme bilen akselen kom fra, men det hjalp ikke.

Baklokket må byttes på diffen også når du bytter speedometerring. Men jevnt over er det enklere å slenge ut diffen og sette inn en med riktig speedometerring med mindre du har tilgang på utstyr til å ta av lagre for å bytte bare ringen. Bare husk å sjekke at utvekslingen er lik på den du eventuelt setter inn (det store drevet). Hvis ikke må denne flyttes over fra diffen som står i nå, eventuelt må du ha pinjongen fra den akslingen den riktige diffen kommer fra.

oar83
19/11/10, 16:45
Man skulle tro at det hjalp å bytte speedometer hvis man hadde satt på "feil" speedometerring, men det er ikke realiteten sånn jeg har erfart det tidligere. Sannsynligvis er der vel noen motstander ett sted som gjør at der må brukes riktige deler for å få riktig resultat. Vi byttet bakaksel på en 91 modell 245 for noen år siden og brukte komplett aksel fra en 87 modell 245, og fikk samme problem som deg med speedometeret. Endte med at vi hentet speedometeret fra samme bilen akselen kom fra, men det hjalp ikke.

Jepps, akkurat dette som vi slit med. Har gjort akkurat det samme som du skriver her.
Skulle tru det var en motstand en eller annan plass i det eletriske/kabelen fram til speedometer. Det viser iallefall fortsatt feil!



Baklokket må byttes på diffen også når du bytter speedometerring. Men jevnt over er det enklere å slenge ut diffen og sette inn en med riktig speedometerring med mindre du har tilgang på utstyr til å ta av lagre for å bytte bare ringen. Bare husk å sjekke at utvekslingen er lik på den du eventuelt setter inn (det store drevet). Hvis ikke må denne flyttes over fra diffen som står i nå, eventuelt må du ha pinjongen fra den akslingen den riktige diffen kommer fra.

Dette trur ikkje eg blir aktuellt no etter vi har bytta over bak-akslingen, tilhøyrande instrument og givar. Dette kjem frå samme delebil...

oar83
19/11/10, 16:48
Men har du sjekket at det er korrekt giver og speedo til ringen du har, da?

Jepp, alt er frå samme delebil.

Vi er komne fram til at det må vere noko form for motstand som gjer at det viser feil km/t-stand.

EDIT: Kanskje nokon kan finne det ut på vadis eller har el-skjema/koblingskjema for speedometer, eventuellt tilgang på verkstedhandbok på 92 modell ?

pLetten
20/11/10, 03:20
Dette trur ikkje eg blir aktuellt no etter vi har bytta over bak-akslingen, tilhøyrande instrument og givar. Dette kjem frå samme delebil...

Er jo gjort på en kveld å bytte speedometerringen ;)

oar83
20/11/10, 17:42
Ja, egentlig så er det bare å bytte over speedoring. Men vi har ikkje bilen tilgjengelig desverre.

Er det nokon som kan finne et koblingskjema for instrument for 88mod og et skjema for 92 modell, slik at vi kan finne ut kva som er forskjell på desse?

Kodja
20/11/10, 17:50
se i tråden min på 242n ang litt skjema/farger på instrumenthuset. mulig stikkene står på forskjellige plasser. sjekk fargeplasseringen på det store runde stikket bak på speedohuset om det er likt plassert. ta bilde av speedokabel så vi får se åssen den ser ut. vadis sa da jeg sjekka tidligere i år at det er forskjell på speedokablingen på 48tanns og 12 tanns. men trodde kanskje motstanden/det som gjorde om dette lå på selve instrumentet...

oar83
20/11/10, 22:55
Takk for at du tok deg tid Kodja.

Som sagt tidlegare har ikkje vi bilen (92modellen) tilgjengelig, så bilde blir vanskelig. Har en 88/89 modell som eg kan ta et bilde bak på instrumenthuset på denne, dersom nokon blir klokare på dette.

Kanskje nokon kan ta et bilde bak på instrumenthuset til en 92/93 modell for å samanlikne/sjekke forskjellane?

Men det virkar ikkje som motstanden ligg i instrumentet sidan dette også er bytta, men muligens eg tar feil her.
Skulle gjerne ha hatt et fullstendig koblingskjema for å sett heile ledningsmatta frå speedometer og til bak-akslingen.
Sjekka vadis ista, men vart desverre ikkje så klok på dette.

ArneR
21/11/10, 01:20
Jeg har koplingsskjema til '91 modellen da, om det hjelper.

Send meg mailadressen din på pm, så sender jeg deg det.

Kodja
21/11/10, 20:16
http://forum.vccn.no/showthread.php?t=14

oar83
21/11/10, 20:36
Takk, er ikkje alltid like enkelt å finne fram over allt.

CSM
02/12/10, 19:11
Da jeg bygget om min 1987 240 D6 til B200FT/ET (mix) IC så hadde jeg et liknende problem ved bakakselbytte fra standardaksel til 1030-aksel.

Orginalt var speedometeret K6241. Pga. tannhjul med flere tagger i 1030-diffen, ble speedometeret byttet til K24364 fra bilen som hadde 1030-akslingen, men speedometeret virket ikke av den grunn. K24364-speedometeret ble mistenkt og sendt til speedometerservice, men det var i orden og meget nøyaktig. Med det gamle speedometeret viste det veldig mye da det slumpvis virket, med det nye virket det knapt.

Løsningen (med K24364-speedometeret og 1030-akslingen) var for min del enkel; de to ledningene som går til giveren på diffen er omvendt koblet i forhold til standard- og 1030-akslingen, så det var bare å åpne kontakten (som går til giveren), skifte om ledningene og sette sakene sammen igjen.

Vet ikke om dette er relevant, men allikevel =)

oar83
03/12/10, 08:16
Takk for svaret.
kan vere verd et forsøk.

Kenneth D
25/11/11, 17:59
Fant du ut noe om problemet? Sliter med samme problemet selv.

oar83
25/11/11, 18:14
Alternativet er å bytte speedoring eller speedometer. Det må iallefall kome frå rett bil/være kompatibel med kvarandre.
Sendte speedometeret etter bakakslingen og høyrde ikkje noko meir.