PDA

Vis full versjon : fk eller ft. hva anbefales?



volvo740
18/11/10, 19:46
hei. fikk hull i blokka på min fk motor. lurer da på om det er mulig å bruke ft blokk, eller om det må være fra fk? å hva er forskjellen?

s4nd3r
18/11/10, 19:48
identiske motorer... forsjellen er WG klokka.... fk 0.3 - ft 0,8 tror eg det var...

abarth racing
18/11/10, 19:59
FT 0.6
men identiske motorer ja.

volvo740
18/11/10, 20:08
okei. har hørt at d er underspyling på kun fk, men da er vell det feil

boman
18/11/10, 20:10
B230FK lader 0,35.
B230FT lader 0,65.
Ellers tror jeg de er helt like.

s4nd3r
18/11/10, 20:20
fra 94-95 og oppover har fk/ft motoren stempel kjøling..

MrX
18/11/10, 20:23
Identiske blokker. Men jeg ville valgt en FK om jeg måtte velge. Dette siden den har gått med mindre effektuttak.

volvo740
18/11/10, 20:39
noen her som vet av fk eller ft blokk til salgs?

Remiix
18/11/10, 21:18
noen her som vet av fk eller ft blokk til salgs?

www.laga.se

Her kan du kjøpe så mange du vil :p

Ekren
18/11/10, 22:08
fra 94-95 og oppover har fk/ft motoren stempel kjøling..

Seint i 92.

Nå har jo ikke FT vært igang med noe syke effektutak dem eller akkurat, så ville ikke vært bekymret for og handle en ft blokk.

MrX
18/11/10, 22:11
Nei, er ikke det helt store effektuttak, men er litt mere enn på FK og en fullturbo er kansje kjørt litt hardere. Jeg ville heller ikke vært redd for og kjøpe en FT, men om valget sto mellom FK og FT ville jeg tatt FK'en.

volvoRsport
18/11/10, 22:14
Alle B230 blokker fikk underspyling modellåret 93. FK blokka er lik FT blokka fra 93->.

Terje1
18/11/10, 22:28
Glem nå ikke at det finnes "gammle" b230ft motorer ..som er heller ukurante greier:)

The Rev
18/11/10, 23:09
www.laga.se

Her kan du kjøpe så mange du vil :p

genial side :D

Joakim-G_R
19/11/10, 01:21
Kan likesågreit bruke ei F-blokk også.

gull pilen
19/11/10, 08:55
er litt mer styr med det siden man må lage trykk og retur for olje.... og bytte stempler...

Joakim-G_R
19/11/10, 11:08
Er det vanskelig å bolte på en T-skjøt på oljetrykksbryteren, og borre opp i blokka eller sveise inn et rør i bunnpanna?

Hvorfor må han bytte stempler? Har man koll på tenning og bensin så holder F-stempler like lenge (eller kort om du vil) som FT. Trenger ikke lade like mye på en F som en FT for samme effekt, sånn i teorien.

En mer bunnsterk motor får man og.

gaupe
19/11/10, 11:40
Beste blokka er den som har gått med automat, uavhengig om det er FK eller FT. FK-blokkene går ofte med like høgt trykk som FT-blokka, så det er ingen garanti.

Joakim-G_R
19/11/10, 11:47
Beste blokka er den som har gått med automat, uavhengig om det er FK eller FT. FK-blokkene går ofte med like høgt trykk som FT-blokka, så det er ingen garanti.

Min blokk er en FT som har gått med automat. Var skyggekanter i denne også, og den måtte borres. :)

gull pilen
19/11/10, 11:48
Er det vanskelig å bolte på en T-skjøt på oljetrykksbryteren, og borre opp i blokka eller sveise inn et rør i bunnpanna?

Hvorfor må han bytte stempler? Har man koll på tenning og bensin så holder F-stempler like lenge (eller kort om du vil) som FT. Trenger ikke lade like mye på en F som en FT for samme effekt, sånn i teorien.

En mer bunnsterk motor får man og.

sa ikke at det ikke var mulig eller vanskelig bare mer arbeid....
er greiest å bruke stempler som er ment for turbo for å slippe tennings bank...
på turbo motor er det fordel å ha lavere kompresjon...

Joakim-G_R
19/11/10, 11:49
sa ikke at det ikke var mulig eller vanskelig bare mer arbeid....
er greiest å bruke stempler som er ment for turbo for å slippe tennings bank...
på turbo motor er det fordel å ha lavere kompresjon...

Det er fordel med lav komp om man absolutt må ha turbotrykksmålern til å bunne ja. :)

Det er verdt det å gjøre det arbeidet, og betale kanskje en 1000lapp for ei blokk istedenfor 5000 + for ei FT/FK blokk.

Underspyling er heller ingenting man "må" ha.

gull pilen
19/11/10, 11:52
hvor mangen er det som kjører turbobil på org ladetrykk da?? alle kjører jo hvertfall eco trim eller eco max og da utvikler det jo selvfølgelig mer varme så underspyling er absolut ikke en dum ting om det er et bygg som er ment for å vare...

Joakim-G_R
19/11/10, 11:56
hvor mangen er det som kjører turbobil på org ladetrykk da?? alle kjører jo hvertfall eco trim eller eco max og da utvikler det jo selvfølgelig mer varme så underspyling er absolut ikke en dum ting om det er et bygg som er ment for å vare...

Underspylinga fra Volvo er først og fremst ment for å fylle opp olje under stempla og dempe/forhindre skjørtebank, ikke for kjøling.

Og om man bygger for at det skal vare så bytter man somregel råder og stempler, da kan man fort velge og vrake. Da er det ingen vits i å betale overpris for ei blokk der man kaster råder og stempler.

Jeg har FT råder og stempler liggende jeg, om det er noen som vil ha de. Nye stempelringer har jeg liggende og, til org-dim.

gaupe
19/11/10, 11:58
Underspylinga fra Volvo er først og fremst ment for å fylle opp olje under stempla og dempe/forhindre skjørtebank, ikke for kjøling.


Å? Korleis forhindrar ein skjørtebank då? Nettopp ved å kjøle stempelet frå undersida.

gull pilen
19/11/10, 12:01
var aldrig noe snakk om å bygge 500hk på orginal innmat sånn at du er klar over det....
min tankegang var bruksbil med mellom 2-300hk så holder dette lenge!!!!!

ChrML
19/11/10, 17:14
hvor mangen er det som kjører turbobil på org ladetrykk da?? alle kjører jo hvertfall eco trim eller eco max og da utvikler det jo selvfølgelig mer varme så underspyling er absolut ikke en dum ting om det er et bygg som er ment for å vare...
For 250-300 hk er det null problem å bruke F/FB motor med original innmat. Men anbefales å overhale den da og måle over sylindere.

Poenget er at man kan lade ganske mye på en original FB motor og. Den har ikke egentlig ikke så mye kompresjon, bare ca 0.5 mer enn FK/FT. Og med en passelig stor turbo så kan det være en stor fordel å ha høy kompresjon mtp bunndrag og kjørbarhet. I tillegg til at man ofte sparer 3-4000 kr på selve delene. En FK motor er det vanskelig å få noe særlig drag i før turbotrykket kommer mtp den ekstremt lave kompresjonen som egentlig er der kun for at motoren skal klare å gå uten tenningsbank med den vesle 13c varme og mottrykksturboen på dårlig 90-92 oktan som man bare får i enkelte land.

Skal man kjøre 13c / 19t og lignende trange turboer så ser jeg ingen fordel med høy kompresjon, nei. Da får du mest sannsynlig problemer med tenningsbank.

Ekren
19/11/10, 17:28
Nei, er ikke det helt store effektuttak, men er litt mere enn på FK og en fullturbo er kansje kjørt litt hardere. Jeg ville heller ikke vært redd for og kjøpe en FT, men om valget sto mellom FK og FT ville jeg tatt FK'en.

er litt lotto det der gitt, hvem vet om den har vært chippa og griskjørt?

ChrML
19/11/10, 17:31
Det kommer nok mer an på hvordan den er vedlikeholdt enn hvordan den er kjørt. Har sett FB motorer med gjennomslitte rådelager og massiv slitekant etter 2-300 000 km. Vesentlig værre stand enn FK motorer jeg har sett som har gått like langt.

Det med sylinderslitasje kan jo komme av mangel på underspyling. Stor fordel at det er underspyling mener nå jeg.

gaupe
19/11/10, 18:08
Det med sylinderslitasje kan jo komme av mangel på underspyling. Stor fordel at det er underspyling mener nå jeg.

Har ein strøken 92 B230FX utan underspyling, med så godt som ingen vendekant i, har gått med automat. Men gjekk sine første år som drosje, og var gått rundt 350k når den vart plukka ut.

ChrML
19/11/10, 18:11
Har ein strøken 92 B230FX utan underspyling, med så godt som ingen vendekant i, har gått med automat. Men gjekk sine første år som drosje, og var gått rundt 350k når den vart plukka ut.
Er jo litt flere faktorer enn kun underspylinga som spiller inn. Som sagt, vedlikehold er gull verdt. Drosjer går også sjelden på kald motor kontra en vanlig til-og-fra-butikken/barnehagen bruksbil. Mulig automatkassa sparer motoren litt og.

gaupe
19/11/10, 19:35
Er jo litt flere faktorer enn kun underspylinga som spiller inn. Som sagt, vedlikehold er gull verdt. Drosjer går også sjelden på kald motor kontra en vanlig til-og-fra-butikken/barnehagen bruksbil. Mulig automatkassa sparer motoren litt og.

Automaten sparar nok mykje, og varm motor til ein kvar tid sparar veldig mykje.

DieselDriver
19/11/10, 19:45
Er kaldstarten som knekker alle motorer. Har en 144 automat som har gått 150 tusen og har en utslitt b18. Bruker mye olje og man merker at det er gjennomslag mens min 240 diesel som har gått snart 300 tusen bruker normalt med olje og kompen er helt støken. Forskjell på de bilene er ingen motorvarmer i den ene og den andre har fullt defa utstyr og fullt service hefte.