PDA

Vis full versjon : Er det nødvendig med dieselvarmar for motoren sin del? (Driftstemperatur/Slitasje)



thamule
18/11/10, 17:47
Hei

Far min skal kjøpe seg ny "pendlebil". Årig kjørelengde ca 40 -50.000 kilometer.

Vi var å prøvekjørte ein 2007 Volvo C30 1.6D i går. Denne er bruktimportert og ganske så strøken (Under 30 tusen kilometer), men det er ein ting som uroar oss. Den har ikkje dieselvarmar.

Er dette nødvendig for at motoren skal klare å få opp ein fornuftig driftstemperatur? Det var ein bilselgar som meinte at det var nødvendig i kalde Norge med dieselvarmar for at ikkje slitasjen skulle bli for stor på motoren. Bilen vil og bli brukt i relativt kalde områder. Den vil i alle fall bli starta der. Og tanken med denne bilen er at den skal starte og gå, og den skal gå lenge. Han forventar å få ein god del hundre tusen kilometer ut av denne bilen.

Komfort er ein ting, men det er slitasjen på motoren vi er bekymra for. Nokre soim har litt peiling på dette her? I så fall er vi veldig takknemlig for synspunkt. Er vel egentlig dette som stoppar han frå å kjøpe.

Takkar for alle svar :)

-Shark-
18/11/10, 17:50
Jeg hadde iallefall kostet på meg det, om jeg skulle hatt en forholdshvis ny bil- og hatt den en stund.

Klart det er mye bedre med tanke på slitasje etc.

thamule
18/11/10, 18:18
Ja, det er nok bedre, men spørsmålet blir jo om det til sjuande og sist vil bety noko.
Vil f.eks bilen holde 40 tusen kilometer/1 år lenger? For viss ikkje så spelar det jo ingen rolle. Men det er vel vanskelig å vite på førehand kanskje.

Det er jo heilt klart ein komfortmessig og praktisk fordel med dieselvarmar, men den er ikkje prioritert like mykje.

MrX
18/11/10, 18:28
Uten varmer vil bilen slite med og oppnå en brukbar driftstemp. Merket det godt når jeg hadde en V50 1.6D som fikk feil på varmeren. Da gikk det laaaang tid før det ble skikkelig temp i den, og når den sto litt på tomgang gikk den kald igjen veldig raskt.

runepv50
18/11/10, 19:13
Med noen minus vil den nok ikje bli varm uten diesel varmer. Har hatt en V50 med slik varmer....Uten varmer får en ikke opp temp.

dieseldyret
18/11/10, 19:35
har dere egentlig testa en V50/S40/C30 uten varmer...?
bila har nemlig varmetråder i kjøleregisteret og slangene for å få opp varmen. Jeg har selv en importbil uten varmer, men med disse trådene. (dette er det nye nå, nye biler blir mer og mer basert på varmetråder pga alle problemene med dieselvarmere)
Okej, jeg har ikke stuevarm bil om morran, men når jeg starter den opp og setter all varme på max, tar det ikke mer enn 3-4 min før ruta er ca halvveis fri for is mens jeg tar morrarøyken. Fruens bensinbil er myyye tregere med å blåse rein ruta.
Og det er IKKE noe problem å holde driftstemp mens bilen er igang, hvertfall ned til 25 blå som jeg har testa nå sist vinter.
Det er dog riktig at driftstempen synker noe om den står lenge på tomgang, men da snakker vi lang tid, og man merker ikke noe på varmen inne i bilen. (det er snakk om at drifttemp synker fra sine vanlige ca85 grader ned til kanskje 65-70..?) detter ned noen streker på måleren, men bilen blåser varmt lenge før den nåla beveger seg uansett.
Så ja, jeg skulle også ønske meg husvarm bil om morran, men annet enn det er jeg lykkelig problemløs når de andre bilene i gata spyr ut svart røyk av mer eller mindre igjen-sota tilleggsvarmere ;)

MrX
18/11/10, 20:07
har dere egentlig testa en V50/S40/C30 uten varmer...?
bila har nemlig varmetråder i kjøleregisteret og slangene for å få opp varmen. Jeg har selv en importbil uten varmer, men med disse trådene. (dette er det nye nå, nye biler blir mer og mer basert på varmetråder pga alle problemene med dieselvarmere)
Okej, jeg har ikke stuevarm bil om morran, men når jeg starter den opp og setter all varme på max, tar det ikke mer enn 3-4 min før ruta er ca halvveis fri for is mens jeg tar morrarøyken. Fruens bensinbil er myyye tregere med å blåse rein ruta.
Og det er IKKE noe problem å holde driftstemp mens bilen er igang, hvertfall ned til 25 blå som jeg har testa nå sist vinter.
Det er dog riktig at driftstempen synker noe om den står lenge på tomgang, men da snakker vi lang tid, og man merker ikke noe på varmen inne i bilen. (det er snakk om at drifttemp synker fra sine vanlige ca85 grader ned til kanskje 65-70..?) detter ned noen streker på måleren, men bilen blåser varmt lenge før den nåla beveger seg uansett.
Så ja, jeg skulle også ønske meg husvarm bil om morran, men annet enn det er jeg lykkelig problemløs når de andre bilene i gata spyr ut svart røyk av mer eller mindre igjen-sota tilleggsvarmere ;)

Ja jeg har testet en V50 uten varmer. Jeg har eid en V50 med defekt varmer. Min bil ble slettes ikke varm etter 3-4 min. Var snakk om en 15-20 min kjøring om ikke mere når temperaturen var skikkelig lav, da hadde jeg også hatt en papplate foran radiatoren for og få litt fortgang i varmen. Jeg mener at varmer er omtrent ett krav om man skal bruke bilen i kuldegrader, ikke helt uten grunn at de norske bilene ble levert med varmer.

runepv50
18/11/10, 20:35
Kan det være at import har tråder mens norsk har varmer?

MrX
18/11/10, 20:37
Kansje, hvertfall noe som burde undersøkes før man kjøper.

locked
18/11/10, 20:42
Har en V70, D5 awd automat. Den har varmer og bilen blir fort varm uansett temperatur ute. I morgen skal jeg programmere om litt forskjellig på bilen, blandt annet skal autostart av varmeren bort slik at jeg starter den ved behov via kjørekomputeren.

Så skal jeg gi tilbakemelding på hvor stor forskjell det er med og uten varmer. De gangene denne varmeren ikke har virka (ex. i helga når jeg kjørte uten dørpanel, da vet ikke bilen utetemp.) så hadde jeg følelsen av at det tok lang tid å få den varm. Starta med lunken motor men starta fort på motbakke så ble greit kjapt full temp.

angerman
18/11/10, 21:10
har dere egentlig testa en V50/S40/C30 uten varmer...?
bila har nemlig varmetråder i kjøleregisteret og slangene for å få opp varmen. Jeg har selv en importbil uten varmer, men med disse trådene. (dette er det nye nå, nye biler blir mer og mer basert på varmetråder pga alle problemene med dieselvarmere)
Okej, jeg har ikke stuevarm bil om morran, men når jeg starter den opp og setter all varme på max, tar det ikke mer enn 3-4 min før ruta er ca halvveis fri for is mens jeg tar morrarøyken. Fruens bensinbil er myyye tregere med å blåse rein ruta.
Og det er IKKE noe problem å holde driftstemp mens bilen er igang, hvertfall ned til 25 blå som jeg har testa nå sist vinter.
Det er dog riktig at driftstempen synker noe om den står lenge på tomgang, men da snakker vi lang tid, og man merker ikke noe på varmen inne i bilen. (det er snakk om at drifttemp synker fra sine vanlige ca85 grader ned til kanskje 65-70..?) detter ned noen streker på måleren, men bilen blåser varmt lenge før den nåla beveger seg uansett.
Så ja, jeg skulle også ønske meg husvarm bil om morran, men annet enn det er jeg lykkelig problemløs når de andre bilene i gata spyr ut svart røyk av mer eller mindre igjen-sota tilleggsvarmere ;)

kan jo slenge på defa med timer. da har du stuevarm bil ;) defa har en ny og slim vifte. fungerer fjell det :)

The Sven
18/11/10, 21:14
Ja jeg har testet en V50 uten varmer. Jeg har eid en V50 med defekt varmer. Min bil ble slettes ikke varm etter 3-4 min. Var snakk om en 15-20 min kjøring om ikke mere når temperaturen var skikkelig lav, da hadde jeg også hatt en papplate foran radiatoren for og få litt fortgang i varmen. Jeg mener at varmer er omtrent ett krav om man skal bruke bilen i kuldegrader, ikke helt uten grunn at de norske bilene ble levert med varmer.

V50 med dieselvarmer har vel ikke varmeelement i varmeapparatregisteret...?

angerman
18/11/10, 21:22
V50 med dieselvarmer har vel ikke varmeelement i varmeapparatregisteret...?

tror ikke det, men når jeg bodde i kr.sand var det en fyr i vennesla som importerte masse v50 og solgte. disse måtte han montere diesel varmer på da alle kundene raste over at bilene aldri ble varme.... ble dyrt for stakkaren det.....

kermitt
18/11/10, 21:38
faren til en kompis har en opel astra 1.7TD som han kjører til å fra jobben med. kjørt 170 000 km med den nå til å fra jobben. han har aldri brukt motorvarmer, knapt byttet olje og regreim. men den holder fint den. men hadde det ikke vært for den turboen så hadde nok den bilen aldri blitt varm på de 40 minuttene til å fra jobben. så motoren holder den, men du kommer til å fryse noe jævlig :p

angerman
18/11/10, 21:45
forskjell på ny og gammel diesel motor da. sliter med og få varme i moderne common rail motorer.

thamule
18/11/10, 22:14
Hmmm, delte meiningar her ser eg.

Blir spennande å sjå resultatet av locked sitt prosjekt. Bilen fikk greit opp temperaturen i kupèen, men då var det jo 7 grader ute. Og nåla kom ein god del seinare, men den kom opp. Men det var som sagt 7 grader då vi prøvekjørte. Kva med 20 minus? Hmmm. Ikkje lett detta her, men eg trur nok absolutt bilen burde hatt varmar.

Samtidig ser eg at det er mykje tull med varmarane??? Kanskje like greit å ikkje ha? :p

The Sven
18/11/10, 22:14
faren til en kompis har en opel astra 1.7TD som han kjører til å fra jobben med. kjørt 170 000 km med den nå til å fra jobben. han har aldri brukt motorvarmer, knapt byttet olje og regreim. men den holder fint den. men hadde det ikke vært for den turboen så hadde nok den bilen aldri blitt varm på de 40 minuttene til å fra jobben. så motoren holder den, men du kommer til å fryse noe jævlig :p

Grunnen til at 1,7TD holder er vel at det ikke er en Opel-motor hehe...

angerman
18/11/10, 22:17
Grunnen til at 1,7TD holder er vel at det ikke er en Opel-motor hehe...

stemmer nok det.og opel kan vel knapt kalles for ett kjøretøy... er det ikke riskokere de diesel motorene? var vel isuzu før hvertfall...

MrX
18/11/10, 22:18
Jeg fikk beskjed om at varmerene sluttet og virke om man ikke startet de noen ganger i løpet av sommeren. Ikke vet jeg, jeg solgte bilen og skal aldri mere ha diesel.

angerman
18/11/10, 22:22
liker ikke småkjøring. da soter de ned. er en flink og lar de brenne en stund og fyrer de opp noen ganger i sommerhalvåret, da holder de lenge. er en av typen som kjører de 500meterne på butikken,da lever de ikke lenge. men lever godt av og overhale disse varmerne jeg;)

locked
18/11/10, 22:23
Hmmm, delte meiningar her ser eg.

Blir spennande å sjå resultatet av locked sitt prosjekt. Bilen fikk greit opp temperaturen i kupèen, men då var det jo 7 grader ute. Og nåla kom ein god del seinare, men den kom opp. Men det var som sagt 7 grader då vi prøvekjørte. Kva med 20 minus? Hmmm. Ikkje lett detta her, men eg trur nok absolutt bilen burde hatt varmar.

Samtidig ser eg at det er mykje tull med varmarane??? Kanskje like greit å ikkje ha? :p
Varmerane er ikkje noke problem med ved rett bruk, er det eg har tenkt å sørge for no. Skal berre bruke varmaren dersom den får jobbe så lenge at den brenne reint. Lei av at varmaren starta når eg står ei kort tid på tomgang, i lange nedoverbakka og viss eg berre skal flytte bilen et lite stykke.

Eg gjer dette som et prøveprosjekt, SW for å programmere om bilen til å tru at den er utstyrt med bensinvarmar (dei er uten autostart) kosta ca 160kr trur eg så ikkje allverden for å teste.


liker ikke småkjøring. da soter de ned. er en flink og lar de brenne en stund og fyrer de opp noen ganger i sommerhalvåret, da holder de lenge. er en av typen som kjører de 500meterne på butikken,da lever de ikke lenge. men lever godt av og overhale disse varmerne jeg;)
Har vurdert å montere timeteller på min. Går ca 1-4timer om dagen i alle fall når det er kaldt ute og har ikkje hatt noke problem med den endå.

thamule
18/11/10, 23:10
Varmerane er ikkje noke problem med ved rett bruk

Ja okai. Ikkje noko problem det for far min i alle fall.

Men med tanke på dialekta di så kjenner du kanskje til Førde og at der er rimelig kaldt på vinteren. Bilen vil få 90% av kilometerane Lavik - Førde - Lavik, kvar dag. Samtidig er det rimelig bra stigning opp frå Førde og der får den kjørt seg bra med aksellerasjon og nedbremsing og aksellerasjon heile veien opp hallbrendslia. Burde klare å få opp varmen då skulle ein tru.

The Sven
18/11/10, 23:17
tror ikke det, men når jeg bodde i kr.sand var det en fyr i vennesla som importerte masse v50 og solgte. disse måtte han montere diesel varmer på da alle kundene raste over at bilene aldri ble varme.... ble dyrt for stakkaren det.....

Mener du da at det ikke er alle som har el. varmeelementer? For med disse burde jo igrunn ikke dette være noe problem.

dieseldyret
19/11/10, 15:02
kan jo slenge på defa med timer. da har du stuevarm bil ;) defa har en ny og slim vifte. fungerer fjell det :)

hadde jeg hatt mulighet for strøm der jeg parkerer så hadde dette vært montert for lenge siden ja :)



det er jo mulig at disse varmeelementene jeg har er en option..? det vet jeg ingenting om, men kan sjekke spec's på bilen min når jeg kommer hjem, har lista med stæsj den er bestilt med.. ikke mye det ikke er kryssa av for så.. :)

The Sven
19/11/10, 20:11
Gjør det:) Fint å vite om dette er standard om man ikke velger dieselvarmer!

Stig-Arne
19/11/10, 20:27
nei, varmeelementet er ikke standard om du ikke velger dieselvarmer.
På nordiske biler er dieselvarmeren uansett standard, men på importerte biler fra tyskland f.eks kan det være at det er ett varmeelement istedet for dieselvarmeren.

locked
19/11/10, 21:27
de greidde ikke ta bort auto-on funksjonen på kverneland. skulle søke volvo om å få lov å legge programvaren inn i bilen min siden den egentlig ikke passet...

De skulle ringe meg om noen dager :/ (Og deg gjør dem også, for viss ikke kommer jeg ikke å betaler for SW til restvarmen :) )

dieseldyret
20/11/10, 10:20
fant ut følgende på mine options:

2B01 - Without additional heater
2C01 - Without el car heater (motorvarmer type DEFA etc??)
EA02 - Extra heater with positive temp. control (varme-elementene?)

Noen rariteter:
7002 - Low loadfloor (men jeg har høyt gulv..)
N402 - With loadholder, luggage compartment (noe man må ha høyt gulv for å ha..)
IC02 - Without bottleholder in tunnel (noe jeg har..)
VN01 - Without RTI preparation (har da RTI..)

Så alt er ikke 200% korrekt tydeligvis, tviler vel på at det gamle ekteparet i Østerrike bytta noe av dette.

Og siden jeg er litt "pryl- bøg" så må jeg bare liste opp de mer eller mindre brukbare options denne bilen har :) :

8001 - Cable harness, extra variant
8701 - Front seats, extra variant
8916 - Steering wheel, extra variant
8B02 - Control unit door, extra variant
EY02 - Global function windows up/down, with global sunroof close
K512 - Audio equipment upgrade
K602 - Telephone system GSM
K902 - With telephone handset
KA03 - With 210km/t speed limitation (svarte f***...)
KG02 - With cruise control
KO02 - With extra tweeters front door
L902 - With passive entry/go , keyless vehicle
R107 - ALU-rim 7.0x17 inch STYLLA
RA03 - With Sport Chassie
RB02 - Brake disc 16 inch
RO02 - With front strut stiffener (Rally Bar)
T201 - Without engine badge, rear
T601 - With Hardened sidewindows
T702 - With rain sensor
VA03 - With RTI system Europe
VI02 - With Traffic Message Channel (TMC)

locked
28/11/10, 04:48
Tok en test i går.

Nappa ut sikringen til dieselvarmeren når eg reiste fra Trondheim. Motoren var allerede varm men alikavel. I trondheim var det 13 blå grader, ved klett 17minus. Og varmere enn det ble det aldri.

Stoppa på orkanger å jobba i 2.5time då gjekk bilen på tomgang, varmeapparatet innstilt på 18grader, 19minus ute. Motortemperaturen holdt seg på stedet hvil.

Kjørte så fra orkanger, via berkåk, dovre, strynefjellet til olden.

Temperaturen lå ganske jevnt på 21-23minus, kaldaste var heilt ned i 28minusgrader. Eg kjørte med temperaturen innstilt på 25grade i bilen.

Motortemperaturen sank 2 ganga.

1. gang ved nedkjøring fra dovrefjell til dombås, kilometervis med nedoverbakke. ca 20minus og motoren gikk ned ca 1.5strek på måleren. hadde egentlig forventa større fall sia eg fyrte godt i bilen og kjørte på gir heile veien. Etter dombås, nede på flata gjekk det ikkje mangen kilometer før den var oppe på normal igjen sjøl om det fortsatt er slak nedoverbakke mot sel.

2. gang var ned strynefjellet, då skjedde omtrent akkurat det samme.

Min konklusjon va egentlig at det gjekk ovveraskande fint uten varmer! Prøvde også i dag tidlig å kjøre fra kald motor og uten varmer. Og i løpet av noen få km så varma det godt og etter ca ei mil var både motor og bil full varme i. Ca 9 minusgrader ute.

thamule
28/11/10, 13:11
Interessant... Ka forbruk hadde du på denne turen? Kan jo vere at v70 med d5 har litt meir spillvarme enn C30 med 1.6D ;) Men absolutt interessant at du klarde å holde oppe temperaturen både på motor og i kupèen nesten heile turen.

locked
28/11/10, 13:23
Interessant... Ka forbruk hadde du på denne turen? Kan jo vere at v70 med d5 har litt meir spillvarme enn C30 med 1.6D ;) Men absolutt interessant at du klarde å holde oppe temperaturen både på motor og i kupèen nesten heile turen.
hadde et forbruk på 0.7, ganske tung bil og snitt på ca 90-100...

køyrde ganske hardt ja, men så er det jo slett ikkje kvar dag det er så kaldt heller. normalen ligg vel oftast på ned til 5-10minus