PDA

Vis full versjon : Klakking ved krapp sving.



Tollan
17/11/10, 21:43
Når jeg svinger rundt 90 grader og mer, så klakker det noe voldsomt fra hjulet forann på venstre side. er det drivakselen min som synger på siste værset?:confused:

V70T5
17/11/10, 22:09
drivknute.. garantert.. lekker mansjetten grease? det gjør ofte at dem ryker.. lekker greas ut, sand inn i knuten, så er det over å ut.. :P hadde samme på en nissan eg hadde for noen år siden, tok av mansjetten, rengjore å smurte på ny frisk greas, på med ny mansjett, å knuten holdt vertfall 6 mnd til, da solgte eg bilen, men fortsatt var det ingen ulyder..

Tollan
17/11/10, 23:24
ja jeg har prøvd det du sier, men det virket som det hjalp en liten stund bare :(

Roffy
19/11/10, 18:35
har det bjynt å klakke mye.. så er det bare å bytte.. biltema sine knuter er billige og bra... volvo selger bare hele akslinger = blodpris

Morgis
19/11/10, 19:03
har gode erfaringer med komplette drivaksler fra fcpgroton.com
Der har vi klubbrabatter, prisene er gode og levering er rundt 1uke :)

kristiaj
19/11/10, 20:48
Er det noe hokus pokus å bytte drivknuten eller hele akselen på V70? Tror det skjer noe der om ikke så lenge.. Har byttet på andre typer biler, noe spesielt som man må tenke på med Volvo?

Espen69
19/11/10, 22:18
Økonomitrikset er å ta av h ledd, fette det opp og plassere det på venstre siden visa versa. Da endrer du rotasjonsretningen og det vil i mange tilfeller være nok til å få bort klakkelyden.

Tollan
22/11/10, 18:15
Er det noen som har noe erfaring med biltemas drivknuter? Akkurat fått en søt liten bot, og med juletida rett rundt hjørnet, må jeg prøve billigste alternativ :S :P

Nilsebu
22/11/10, 19:18
Jeg har biltema sine drivknuter på begge sider. Kjørt med dem i ca et halvt år nå med høy oktan på hjulene. Alt ser ut til å fungere :)

Morgis
22/11/10, 21:25
å bytte drivakselen komplett er en enkel jobb.. Å bytte drivknuten alene er litt mer knotejobb, men helt kurant jobb.

Roffy
22/11/10, 23:01
er helt ok å jobbe med disse knutene, slipper å "nøkke" de av, sitter en sikringsring inni på splinen så går fint å bytte di uten å nappe de ut av gearkassa... ellers kan du jo kjøpe to komplette akslinger av meg...

Nilsebu
22/11/10, 23:14
å bytte drivakselen komplett er en enkel jobb.. Å bytte drivknuten alene er litt mer knotejobb, men helt kurant jobb.

Hvordan enklest mulig få av låseringen på indre drivledd? Må man av med mansjetten?

Sorry for litt OT, men ble litt nysgjerrig.

Tollan
22/11/10, 23:17
Roffy, hvor mye skulle du hatt for drivakselen på venstre side da?

Morgis
22/11/10, 23:21
Hvordan enklest mulig få av låseringen på indre drivledd? Må man av med mansjetten?

Sorry for litt OT, men ble litt nysgjerrig.

av med mansjett ja, så ned med spisstang å knipe av låsering :)

Roffy
23/11/10, 16:14
Roffy, hvor mye skulle du hatt for drivakselen på venstre side da?

den korte ja... jeg må sjekke tilstanden på den....

Roffy
23/11/10, 16:16
Hvordan enklest mulig få av låseringen på indre drivledd? Må man av med mansjetten?

Sorry for litt OT, men ble litt nysgjerrig.

mener du ringen i splinen inni kassa så er det bare å sette ett brekkjern mellom kassa og leddet og gi den ett nøkk... så popper den ut av kassa

Nilsebu
24/11/10, 01:36
mener du ringen i splinen inni kassa så er det bare å sette ett brekkjern mellom kassa og leddet og gi den ett nøkk... så popper den ut av kassa

Trenger ikke brekkjern.. bare ta av mansjetten på det indre drivleddet og press låseringen utover, mens du gjør dette tar du hånda å gir et lite nykk. Da skal du stå med drivakslingen i hånda.