PDA

Vis full versjon : Trøbbel med bremsene på 245`n



Kenneth D
17/11/10, 16:36
Merket når jeg kjørte hjem fra jobb i dag at bremsepedalen tar alt for langt inn og at den ikke bremser som den skal. Tenkte å å ta bremse testen men den er ikke som den skal heller. Pumper en gang og pedalen blir hard med en gang mener man pumper seks ganger? Starter motoren og pedal synker helt i bunn. Hva kan være feil?

volvo245gl
17/11/10, 19:22
Sjekket at du ikke har fått en lekk på en bremseslange? Skjedde på min ene 245

Volvo-245-
18/11/10, 01:09
husker du hvor det lakk?

volvo245gl
18/11/10, 13:36
Bak, høyre slange.

pLetten
19/11/10, 13:20
for å si det sånn, det er bare å pumpe pedalen to ganger mens bilen går, kjøre 5 meter frem og kikke bak bilen. Jeg har mer tro på at det er hovedsylinderen som er gåen. det tømmes ganske fort når det lekker, og da får du opp bremsevarsel-lampe når ventilen under bremsekraftforsterkeren slår over. Regner med den ikke lyser, siden du ikke har nevnt det.

Volvo-245-
19/11/10, 19:31
Når jeg skifta skiver og klosser rundt om og kalipperne bak. Så begynte lampa å lyse. og pedalen var helt håpløs.
Etter mye lufrting så var ikke pedalen så mye bedre. litt sånn som Kenneth D forklarte men den bremest bra.

Lampa sklukket ikke etter luftinga, men etter en ukes kjøring så slutta den å lyse men pedalen ekke no bedre.

Team Tynner
19/11/10, 21:46
Når jeg skifta skiver og klosser rundt om og kalipperne bak. Så begynte lampa å lyse. og pedalen var helt håpløs.
Etter mye lufrting så var ikke pedalen så mye bedre. litt sånn som Kenneth D forklarte men den bremest bra.

Lampa sklukket ikke etter luftinga, men etter en ukes kjøring så slutta den å lyse men pedalen ekke no bedre.

ligger bremsene på når du kjører?

Volvo-245-
20/11/10, 00:06
ligger bremsene på når du kjører?

Nei. tror nok ikke det gjør det.
Bilen oppfører selg helt likt som før jeg gjørde noe men bremsepedalen tar mye seinere.

andersg
20/11/10, 00:12
Skulle akkurat til å lage tråd om dette. Bremsene mine har også begynt å tulle, pedalen går plutselig i bunn. Skjedde første gang for to ukers tid siden, sjekka væske og venta til bedre mot dagen etterpå. Da funka de fint til i kveld, da gikk pedalen nesten i bunn igjen. All væske er fortsatt på plass... Tips?

Marius Skau
20/11/10, 01:06
Sjekk den hvite plasstik dingsen som står på bremsekreft forsterkern. Har vart borti at den sprikker og bremserne førsvinner

pLetten
20/11/10, 03:22
Sjekk den hvite plasstik dingsen som står på bremsekreft forsterkern. Har vart borti at den sprikker og bremserne førsvinner

Da går ikke pedalen i gulvet, men blir derimot knallhard fordi bremseservoen forsvinner.

andersg
20/11/10, 10:35
Var det jeg også trodde. Skal fyre bilen etterpå og se om det har ordna seg over natta igjen. Sjekke væske osv. Første gang det skjedde hadde jeg sladda litt og tråkka ganske hardt på pedalen, i går skjeddde det etter en vask i vaskehallen.

pLetten
21/11/10, 04:45
Var det jeg også trodde. Skal fyre bilen etterpå og se om det har ordna seg over natta igjen. Sjekke væske osv. Første gang det skjedde hadde jeg sladda litt og tråkka ganske hardt på pedalen, i går skjeddde det etter en vask i vaskehallen.

Bremsesylinderen ryker på 240 hvis du trakker for hardt på pedalen. Gjelder igrunn alle biler, men på 240 er dette en kjensgjerning.

andersg
21/11/10, 10:40
Kjørte nesten ti mil uten antydning til at pedalen skulle gå i bunn igjen, men får belage meg på å kjøpe nye pumpe allikevel.

Volvo-245-
21/11/10, 10:40
åssen er det å bytte den da?

pLetten
21/11/10, 13:41
Å bytte den er forsåvidt en grei sak. Men bremsene må jo luftes etterpå, og det er jo ikke alltid like gøy på volvo 240 :P

andersg
21/11/10, 14:29
Lufting er ikke akkurat rakettforsking, det kan bare ta litt tid. :p

pLetten
21/11/10, 19:10
Lufting er ikke akkurat rakettforsking, det kan bare ta litt tid. :p

På de fleste biler er det ikke det. men 240 har 3 luftenipler per kaliper foran. Gjør man det ikke riktig der, blir ikke bremsene skikkelig gode, slik de bruker være på 240.

Volvo-245-
21/11/10, 21:06
åssen er rekke følgen foran på 240 da? jeg har pleid å lufte begge sidene først og så den tredje.

pLetten
21/11/10, 21:52
åssen er rekke følgen foran på 240 da? jeg har pleid å lufte begge sidene først og så den tredje.

Det er riktig rekkefølge, men er ikke alle som er klar over dette, og lufter en og en og får aldri til bremsene.

rofferen
22/11/10, 00:02
dette hadde jeg også problemer med...men åpnet alle nipler jeg,og lot det renne en stund,så stengte jeg de,og tok en og en...funket det også :)

ArneR
22/11/10, 00:17
Ved montering av ny hovedsylinder bør den "benkluftes" først, det gjør du ved at du lager to korte bremserør som du skrur fast i hovedsylinderen og leder bremserørene oppi beholderen. Så lufter du den ved å trykke stemplet inn og slippe opp.

Når den er luftfri er det bare å montere den med "lufterørene" på plass, sette noe (en snøkost f.eks.) på bremsepedalen så den trykkes litt inn så stemplet stenger for væskepassasjene, og bytte til rørene som står i motorrommet.

Så er det bare å lufte på vanlig vis.

Karl
22/11/10, 08:42
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/08/1919.jpg

Kenneth D
27/11/10, 12:51
Var hovedsylinderen som var synderen, så nå funker bremsene igjen. Hva skal til for at lyset for bremsefeil skal lyse egentlig?

pLetten
27/11/10, 13:44
der sitter en ventil under bremsekraftforsterkeren som skal veksle over ved lekkasje så du har bremser på den ene kretsen. husker ikke helt hvordan denne reverseres, men tror dette skal gå når du lufter, men husker ikke eksakt. men noen her vet garantert