PDA

Vis full versjon : Behandle appelsinlakk



aarnes
17/11/10, 12:58
Noen som har erfaring med det?
Har vært innom detailersclubforumet, men tenkte å ta opp en tråd her og.

Ser ut som bilen min har fått lakkert opp deler av ene siden, og det ER appelsinlakk der.

Noen som har vært borti dette?
Våtsliping?

todleif
17/11/10, 14:15
Våtsliping må til ja.
Er ikkje akkurat uvanligt med appelsinlakk på biler som ikkje er opplakkert og

Team Tynner
17/11/10, 17:41
2000 korning,over til 3000 og til slutt 4000.rubbe med noe grov rubbing(wurth har en god en)til det blir blankt og til slutt polere godt.funker knall:)

volvoRsport
17/11/10, 17:53
2000 korning,over til 3000 og til slutt 4000.rubbe med noe grov rubbing(wurth har en god en)til det blir blankt og til slutt polere godt.funker knall:)

Å gå helt opp til 4000-korning er ikke nødvendig.

Team Tynner
17/11/10, 18:00
nei er ikke det,men det synes det går fortere å få det blankt etter å ha pussa over med 4000.våtslip med maskin

aarnes
21/11/10, 13:12
2000 korning,over til 3000 og til slutt 4000.rubbe med noe grov rubbing(wurth har en god en)til det blir blankt og til slutt polere godt.funker knall:)

Hvor lenge med hva? har aldri brukt dette før og er livredd for å skade lakken :eek:

volvoRsport
21/11/10, 13:36
Hvor lenge med hva? har aldri brukt dette før og er livredd for å skade lakken :eek:

Har du noen erfaring med roterende maskin? Isåfall er det ikke noe triks å starte med våtsliping ;) Idèelt sett bør du ha en lakkdybdemåler til hjelp, men du ser det også på strukturen i klarlakken hvor mye du har å gå på.

aarnes
21/11/10, 15:17
Tja, har brukt poleringsmaskin da. til å føre PÅ polish. det er eneste jeg har med maskin. tror kasnkje jeg burde finne noen som kan veilede meg litt og evt hjelpe første gang

Vegardb92
21/11/10, 22:52
Å gå helt opp til 4000-korning er ikke nødvendig.

er jo snart like greit å bruke et A4 ark :P

zipno
10/12/10, 12:15
jeg jobbber på lakkverksted vi pusser for hånd med 2000 og vann så polerer vi opp igjen . er ikke noe stort mere hokuspokus en det :)

aarnes
10/12/10, 12:17
Ikke noe hokuspokus for de som kan det.
tror jeg må høre om det er noen entusiaster her som har først og fremst har lyst til å ta en befaring før jeg gjør noe som helst.

aarnes
07/01/11, 17:00
Noen her som har lyst å hjelpe meg ?(A)

Øyvind G
07/01/11, 17:05
jeg ville heller hørt på detailersclub. om du hører om en av de kan ta det for deg, eller om du "setter deg på skolebenken" og leser litt på guidene osv der og lærer deg det selv

obs. dette er den dyr hobby :P

aarnes
07/01/11, 17:07
Ber ikke noen om å gjøre det for meg, bare hjelpe til.
Snakket med flere av lakkerera på bilia, og de sa bruk 2000 og vann, rubb og polish. FOR HÅND. det er så lite som skal til.

Er ikke interessert i å ha detta som en hobby, bare få bilen bra. mulig det holder med å rubbe hele tralla og. fant ut igår at hele bilen var lakkert for bare noen år siden.

volvoRsport
07/01/11, 17:42
Ber ikke noen om å gjøre det for meg, bare hjelpe til.
Snakket med flere av lakkerera på bilia, og de sa bruk 2000 og vann, rubb og polish. FOR HÅND. det er så lite som skal til.

Lakkerere + polering forbinder jeg med ullpad og Farecla heavy cut, har sett flere tragiske eksempler på dette. Men enkelte har nok mer kunnskap enn andre.

Øyvind G
07/01/11, 17:48
det kan jo hende du klarer det for hånd, men det tar lang tid. hvis du skal prøve deg på dette, så må du bruke produkter som inneholder slipemidler (ikke f.eks autoglym, turtle osv da dette er kjemisk og inneholder ikke slipemidler)

hvis du ikke har interesse for dette og bare vil ha blank bil, så er det nok lurest å sette dette bort. da slepper du å kjøpe noe som helst og du kan bruke pengene på å betale en som har greie på dette.

hvis du har litt interesse, så går det ann og kjøpe inn litt ting og høre med en på DCN om det er en som vil hjelpe deg å komme igang og gi deg litt tips og triks. sikkert en som bor inærheten av deg som er villig til å hjelpe deg med dette :)

lykke til vidre

aarnes
07/01/11, 17:51
Jepp.
skal høre om det er noen som vil ta på seg jobben.
uansett skal jeg først rubbe den med ordentlige produkter for å se om det hjelper noe.

Takk for svar :)

andersg
08/01/11, 01:35
Lakkerere + polering forbinder jeg med ullpad og Farecla heavy cut, har sett flere tragiske eksempler på dette. Men enkelte har nok mer kunnskap enn andre.

Hva er egentlig dette Farecla-greine? Jeg lånte en tube med Farecla medium cut etellerannet og en Hitachi roterende av en lakkerer, men endte opp med å bruke Megs 83. Han skrøyt fælt av Farecla`n.

142senja
12/01/11, 16:09
vi bruker på jobb og våtslipe med 1200 eller 2000.. alt etter hvor ille det er evt hvor mye. og polere etterpå :)

tyggern
24/01/11, 13:02
Funnet ut av dette?

Jeg har gjort dette med min V70, og noen andre.
Ikke noe stort hokus pokus om en har litt koll på hva en driver med.

ta en liten titt her så kan du se hva jeg har gjort.
http://forum.vccn.no/showthread.php?t=3521

Og skulle du ønske hjelp til dette er det sikker mulig å få til.

aarnes
27/01/11, 22:24
Nei, ikke ennå.
tenkte å ta det nå ut mot våren.
Hvis du har lyst til å hvertfall ta en befaring er du hjertelig velkommen til det.
Sålangt vet jeg at hele bilen har blitt opplakkert ila de siste årene. derfor det er så mye appelsin på den.

har sett på tråden din og er mektig imponert. hadde jeg hatt garasje skulle jeg tatt meg bedre tid, men med gateparkering er det ikke så lett å holde på slikt.

tyggern
30/01/11, 20:53
Neida, har ikke hatt luksusen med egen garasje før de siste årene så vet godt hvordan det er med gateparkering...

Bare å rope ut om du skulle ønske noe hjelp til å gjøre jobben, eller å komme igang med den. :)