PDA

Vis full versjon : Vann under gulvtrekket



common
26/01/10, 16:32
Fant ut at jeg hadde hull i gulvmatta mi i går,
Problemet kom når jeg tok gulvtrekket litt nærmre i øyensyn, der var det også en sprekk helt igjennom, fikla litt nedi der og kjente at det var rimelig vått under gulvtrekket!
sugde gulvtrekket så og si tørt med våtsugeren min, men fuktigheten/vannet som har trengt under der ser jeg ikke for meg at forsvinner av seg selv!

Noen som vet hvordan jeg får løsna trekket litt så jeg kommer til under det?

Er en v70 2004 mod.

TeamBørnOut
26/01/10, 16:34
Bare å finne frem varmeovnen og la den stå på døgnet rundt i noen uker når du ikke bruker bilen. vinduet litt på gløtt... man drar jo med seg en del snø å dritt inn ibilen når man har vært ute å gått i dette været!

common
26/01/10, 16:38
Takk for tips, men..
Det kjentes ut som det var en vanntett membran på baksiden av trekket, da må jo vannet komme ut det samme hullet det kom inn vil jeg tro, hjelper det da med varmeovn?

TeamBørnOut
26/01/10, 16:41
hmmm mulig volvo har begynt å bruke noe sånt? det er jeg ikke 100% sikkerpå. Uansett er det ikke dumt med en varmeovn som fjerner litt fukt og sånt i bilene innimellom.

locked
26/01/10, 16:42
Det hjelper med varmeovn ja, problemet er at du skal oppnå en rimelig høy temperatur i kupeen for å greie å varme gulvet helt gjennom (må lunkes helt på stålet)

Og med slik temperatur inni bilen er det stor fare for brann.

Kjente litt på teppet, og det virker for å vere skum-plast-stoff slik at vannet ikke skal komme helt ned på stålet/skummet. Om du da har hull i plastlaget og det kommer helt ned kommer du ikke utenom å ta ut teppet. (Kan fint greie å få letta på teppet og lagt noen treklosser under slik at varmluften kommer til. Lett å ta bort plastdekselet i innsteget.

Har lagt merke til at det er fuktig i gulvteppe på min bil også, blir lett det nå når man drar med seg snø og er ut og inn av bilen.. Men jeg har tross alt kjøpt en tidl. taxi og har plan om å ta ut seter og tepper å rense/tørke det 100% når det nå begynner å bli varmere i veret!

common
26/01/10, 16:48
Teppet er tørt på oversiden nå, Brukte tepperenser og dro ut det meste av fuktigheten, resten tørket over natta i garasjen!
Problemet er at det er vått under teppet hvor det også kjennes ut som det er en membran under, Ser for meg at jeg må få vippa opp trekket litt og latt det tørke ordentlig ut, men vet ikke helt hvordan det er festet.. Noen som vet?
Takker for svar hittil:)

locked
26/01/10, 16:53
teppet ligger bare helt løst. blir holdt på plass av plastdeksel i døråpning, midtkonsoll, sete osv.. er lett å ta ut men pass på airbagkontakter til setene. la batteriet vere av flere timer før demont. evt ta ut sikring til srs...

common
26/01/10, 17:04
Takk for raske og bra svar allemann:)

Da skal jeg prøve på det, Går det og få løftet litt på ene hjørnet? tror det kun er under førersiden!

locked
26/01/10, 17:09
skal vere mulig å få løftet det litt i døråpningen, ihvertfall såpass at du får armen nedi å kjenne etter om det er fuktig...

common
26/01/10, 17:17
Da skal jeg prøve på det!
:D

Per Turbo
26/01/10, 23:19
Du kan fint ta av dørterskeldekselet ved å dra det opp. Sitter fast i noen hakk bare.

Da bør du få dratt frem litt av teppet i fremkant under ratt og mot midtkonsollen og løftet det litt opp hele teppet.

Som mange sier, kan skyldes all snø og slaps. Har du takluke kan det også være lekkasje derfra, eller at drennering er tett.

Men få det tørst først, så legger du noen aviser eller ett gammelt håndkle mellom teppet og gulvmatta til det ikke er så bløtt vær lenger. Se om det hjelper ( Det drosjeeieren min gjør på bilen sin ihvertfall ) Alternativet kan også være å kjøpe stoffmatter i stedet for gummimatter da de holder bedre på vannet og har gummibelegg under

Lykke til!

common
27/01/10, 20:37
Vannet kommer fra en rift jeg fant ut at jeg hadde i gummimatta, problemet er at den riften fortsetter videre ned og tvers gjennom gulvtrekket.. brukte tepperenser på gulvtrekket så det er tørt og fint der nå, men det er fortsatt vann under gulvtrekket og ned på stålet.. derfor jeg trenger og løfte opp trekket for litt effektiv lufting og tørking :)