PDA

Vis full versjon : [LØST]Problemer med motor



Mr. Crepsley
26/01/10, 15:16
Hei,

Har en B23AT som jeg prøver å få i orden. Den fjusker veldig mye, og ved litt turtall begynner den med en høy dunkelyd. Ved enda høyere turtall kutter den. Dette skjedde helt plutselig ved normal kjøring. Først forventet jeg at dette skjedde pga hopping på registeret. Nå er motoren 100% rett, men det skjer enda.

Noen idèer?

TeamBørnOut
26/01/10, 16:25
sjekka vakumslanger etc? har bensinpumpa vakumslangen på?
Hvordan dunkelyd? tenningsbank? rådebank? skjørtebank?

Mr. Crepsley
26/01/10, 16:36
Alt av vakum er ok. Det er ikke akkurat tenningsbank, men nærmere rådebank. Meget høy lyd, som er som kommet ut av intet. Kom på sekundet ved normal kjøring. Rådebank begynner vel forsiktig og bygger seg opp?

Hva er skjørtebank?

TeamBørnOut
26/01/10, 16:39
skjørte bank er når stemplet slår mot cyilderveggen. rådebank kan komme i løpet av sekundet. et av lagrene kanskje ikke har fått smøring pga brent olje.
Men det kan jo være en ventil også. Ta et stort skrujern og hold skaftet mot øret og lytt forskjellige steder på blokka.
Når du sier den fjusker så kan det tyde på en brent ventil eller noe med ventilen :) bytta kam i det siste kanskje?

Mr. Crepsley
26/01/10, 16:43
Nja, byttet topp i sommer. Men skal røske av toppen i morgen, så får vi se hva som er å finne. Altså skjørtebank er slitt sylinder?

Siden den kutter på høye turtall og fjusker, kan det da være en knekt råde? Altså at den går på 3 syl. ?

TeamBørnOut
26/01/10, 16:44
hehe nei du hadde merka om den manglet en råde :D når den kutter å fjusker så er det jo tegn på lite bensin. du får prøve å lytte på motoren

Mr. Crepsley
26/01/10, 16:46
Var fadern som nevnte at han plukket ned en 3 syl. traktor motor der en råde var knekt. Var ganske like symptomer.

Hadde en liten bensinlekkasje mellom innsug of forgasser. Så plukket ned forgasseren og så litt i den. Skal det komme bensin i trykkboksen? Synes det var litt rart.. Må ha ny pakning til forgasseren før jeg for startet den igjen..

TeamBørnOut
26/01/10, 17:21
forskjell på store tunge ford traktor deler på 1500rpm i forhold til "lette" volvo deler på 7000rpm :)

Mr. Crepsley
26/01/10, 17:22
Hehe. Hvordan symptomer ville jeg hatt om det var hull i stempel?

Hva er det du tror det mest sannsynlig er? Bøyde ventiler?

(Det er ikke ulikt lyden du får om du fyller diesel på en bensinmotor, så det er vel kraftig, kraftig tenningsbank?)

Mr. Crepsley
27/01/10, 19:45
Fant problemet. Tok av toppen, der var ringene til syl.1 & 2 ødelagt. Ble også spor i toppen mellom de sylindrene. Aldri mer biltema pakninger.

Kan poste bilder om det skulle være interesse.

TeamBørnOut
27/01/10, 19:51
biltema toppakninger er ofte skjøta etc, holder ikke til en bestemor bil en gang

Mr. Crepsley
28/01/10, 01:50
Hadde 2 biltema pakninger nå, men tror jeg går for en enkel elring pakning denne gang. Ladder bare 0.4 bar, så tror det skal gå veldig bra.