PDA

Vis full versjon : Hva er dette ?? (se bilde)



Wahl
26/01/10, 13:18
Denne sorte boksen under insuget, hva er den til? må jeg ha en slange fra den til innsuget? eller kan jeg bare sette på et lite filter ?
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/01/1998.jpg

Testdriver
26/01/10, 13:33
Tror det er veivhus ventilasjon

TeamBørnOut
26/01/10, 14:15
lurt å ha en slange på den ja. slipper litt oljesøl. egentlig lurt å ha flere slike på motoren :)

ChrML
27/01/10, 13:57
Hvis du har turbomotor så for all del ikke sett den slangen rett på innsuget. Da skal den ligge over motoren og til røret mellom luftfilteret og turboen. Det bør være undertrykk i veivhuset ;).

emilhetty
27/01/10, 14:18
Den boksen er oljefella til oljeåndinga.

Om du har lyst på mye griseri i underkant av innsuge, så er det ingenting i veien for å bare sette et filter på den.
Om ikke, så setter du på en catchtank som oljen kan fordampe i. Bare husk på å ha utlufting i den.
Noe biltema catchtanken ikke har om du bruker begge tilkoblingene.

Holder på å lage ei plate til å ha der oljefella sitter nå, ei plate med 2 nippler i, som jeg kjører over til en catchtank.

kermitt
27/01/10, 15:54
sett den inn på innsuget. du skal bare kjøre med orginal gasser motor uansett (?) så da klemmer du på slangen der EGR kommer inn, eventuelt på slangen til luftfilteret rett ved gassern. men da får du voldsomt mye olje dritt inni der.

Kodja
27/01/10, 16:01
går det ikke bra å bare kjøre slange fra oljefella der, til en catchtank for å samle fordampa olje og så videre ånding til innsuget forran turbon på biler med FK\FT da?! :)
tenkte å prøve meg på det selv om det er en grei løsning for å slippe alt oljesølet inn i turbo og videre til cooler...

emilhetty
27/01/10, 16:08
går det ikke bra å bare kjøre slange fra oljefella der, til en catchtank for å samle fordampa olje og så videre ånding til innsuget forran turbon på biler med FK\FT da?! :)
tenkte å prøve meg på det selv om det er en grei løsning for å slippe alt oljesølet inn i turbo og videre til cooler...
Du vil sikkert begrense hvor mye oljedamp/oljegasser som blir med i motorns forbrenning, men du får jo fortsatt en del gasser som går inn der.
Disse gassene har sikkert en negativ innvirkning på ytelsen i forbrenningen, men for de aller fleste sikkert ikke noe problem.

Oljefella er jo i prinsipp en catchtank med retur til bunnpanna.
Om jeg var deg så ville jeg bare kjørt utluftinga rett til friluft, alt for et bedre miljø :D

Oldren
30/01/10, 19:39
Om jeg var deg så ville jeg bare kjørt utluftinga rett til friluft, alt for et bedre miljø :D

du har skjønt det!!:D:D