PDA

Vis full versjon : xenon ballast og biltilsynet



Nilsebu
16/11/10, 13:03
Er det noen krav for at ballastene til xenonen må fjernes ved visning hos BT? Jeg ble pålagt å fjerne de samt tilhørende ledninger.

Noen som har svar på dette med skikkelig referanser?

R.G
16/11/10, 13:32
måtte også fjerne alt. hjalp ikke med bare pærene. ente med ny visning og måtte fjerne ballaster og minste ledningen

timmie
16/11/10, 14:06
Ble samme utfallet her.. måtte ta bort alt

R-M-I
16/11/10, 14:26
Hvorfor det? Har de en regel å vise til der det står at det ikke er lov å ha ballaster montert?

ChrML
16/11/10, 15:23
Hvorfor det? Har de en regel å vise til der det står at det ikke er lov å ha ballaster montert?
Hvor mange har bare ballaster montert permanent uten xenon pærer? Grunnen til at folk lar ballastene stå igjen er jo for at da tar det 2 sekunder å plugge inn xenon-pærene igjen. Biltilsynet vil jo såklart ikke at xenon skal monteres igjen, derfor ønsker de hele ballastene fjernet. Det er jo ganske forståelig :).

Nilsebu
16/11/10, 16:16
Forståelig er det, men er det ulovlig? Blir som å eie en politiradio. Du kan ha den i bilen, men har ikke lov å bruke den.

R-M-I
16/11/10, 16:21
Nettopp.. Med mindre det står noe sted at det ikke skal vere lov å ha ballastene i bilen, så ser jeg ikke helt hvordan de kan tvinge noen til å fjerne dem? De må da ha en slags lov/regel å referere til?

Nilsebu
16/11/10, 16:24
De refererte bare til forskriften om bilombygging.. at alt skulle være dokumentert. Men står det kun noen ballaster og ingen xenon pærer så er det vel tross alt IKKE bygd om.

Har sendt mail til vegvesenet om de kan dokumentere reglene for akkurat dette.

boman
16/11/10, 16:42
De sier det nok ja for at de vet det tar 2 sekunder å montere xenonpærene igjen, men trodde de også viste at det tar 4 sekunder og montere xenonpærer og ballaster.
Men vil ikke tro det er ulovlig å ha ballastene hengene på bilen, men det er jo forsåvidt ikke store jobben å plukke de vekk da så ser ikke hensikten med å lage så stort poeng rundt det.

Nilsebu
16/11/10, 17:02
De sier det nok ja for at de vet det tar 2 sekunder å montere xenonpærene igjen, men trodde de også viste at det tar 4 sekunder og montere xenonpærer og ballaster.
Men vil ikke tro det er ulovlig å ha ballastene hengene på bilen, men det er jo forsåvidt ikke store jobben å plukke de vekk da så ser ikke hensikten med å lage så stort poeng rundt det.

på høyre siden av bilen er de festet på batteriet med dobbelsidig teip som holder som F.. får vel bare rive de ut på venstre siden og sette inn de gamle batteriet på høyre siden.. er det som blir enklest.

Per Turbo
16/11/10, 17:12
Uansett hvor mye eller lite du vil fjerne ballastene, så er det de som til slutt er det kontrollgivende organ og skal godkjenne bilen din. Så de avgjør der og da, så blir det opp til deg å påklage avgjørelsen og ta det videre. Men bilen din blir fortsatt ikke godkjent. ;)

Jeg skjønner hvor du vil med dette, men det går nok fortere å fjerne ballastene enn å skrive alle innlegggene dine her inne på dette :p

Nilsebu
16/11/10, 17:17
Uansett hvor mye eller lite du vil fjerne ballastene, så er det de som til slutt er det kontrollgivende organ og skal godkjenne bilen din. Så de avgjør der og da, så blir det opp til deg å påklage avgjørelsen og ta det videre. Men bilen din blir fortsatt ikke godkjent. ;)

Jeg skjønner hvor du vil med dette, men det går nok fortere å fjerne ballastene enn å skrive alle innlegggene dine her inne på dette :p

haha! Det fyller på "antall meldinger" på profilen :P Vil bare at rett skal være rett og liker ikke at de misbruker den makten de har blitt gitt.

tennpluggen
16/11/10, 17:18
skjønner ikke hvorfor folk skal ha xenon pærer. hater!! å møte folk som har ettermontert det. lyser jo helt feil å blir blenda....

ChrML
16/11/10, 17:19
skjønner ikke hvorfor folk skal ha xenon pærer. hater!! å møte folk som har ettermontert det. lyser jo helt feil å blir blenda....
Folk har det for at det lyser godt og ser penere ut enn halogen :). Det lyser ikke så feil hvis lyktene justeres en del ned, man beholder den "koppen" som skal sitte foran H4 / H3 pærene og man ikke kjøper mer enn 35W.

ASK Racing
16/11/10, 17:28
er nok bare å ta de bort. ser poenget ditt, men så lenge bilen ikke er typegodkjent med xenon å du har ettermontert dette, men midlertidig fjernet det (som jeg antar er tilfellet) vil de bare tenke som så at hmmm, ja han har tatt det bort, men så kommer han bort i svingen, å så setter han det på igjen. å i all rett så har de egentlg ikke noe ed det, men de vil bare være ekstra vanskelige regner jeg med. jeg har selv bedt folk om å fjærne xenon lys fra biler hvor det er ettermontert, men hva de gjør etterpå det driter jeg i for å si det sånn, samme problemet oppstår med kufangere, du vet at de kommer bare til å sette de på når de har dratt, har tilog med hatt en som tok den av på utsiden, å satte den på igjen når blen kom ut, (klart vi kjente han godt) men du skjønner hvor jeg vil hen:) så lenge de kan, så gjør de. du kan jo alltids be om en ny vurderng å vise bilen på et verksted istede for biltilsynet, kan nok hende det er enklere for deg. men så er det jo som regel heller ikke noe stort problem å ta de bort da :) lykke til

ASK Racing
16/11/10, 17:29
Folk har det for at det lyser godt og ser penere ut enn halogen :). Det lyser ikke så feil hvis lyktene justeres en del ned, man beholder den "koppen" som skal sitte foran H4 / H3 pærene og man ikke kjøper mer enn 35W.

største problemet er det at lyset treffer reflektoren feil, fordi pæra ikke har samme utforlmelsen som den originale h4/h7 osv som lampa er designet for. det er det som gjør at det blir feil :)

ChrML
16/11/10, 17:31
største problemet er det at lyset treffer reflektoren feil, fordi pæra ikke har samme utforlmelsen som den originale h4/h7 osv som lampa er designet for. det er det som gjør at det blir feil :)
Ja, er noen reflektorer som er helt ille og kaster lys i alle retninger. Men mange av de kaster ikke så mye lys der det ikke skal. Det værste jeg ser er gamle Mercedes med matte lykteglass og ettermontert Xenon. Lyset stopper i lykteglassene og sprer seg utover som noen svære blendende kuler :p.

ASK Racing
16/11/10, 17:34
Ja, er noen reflektorer som er helt ille og kaster lys i alle retninger. Men mange av de kaster ikke så mye lys der det ikke skal. Det værste jeg ser er gamle Mercedes med matte lykteglass og ettermontert Xenon. Lyset stopper i lykteglassene og sprer seg utover som noen svære blendende kuler :p.

enig, å gamle bmwer med xenon i tåkelysa :( huff

Per Turbo
16/11/10, 21:57
Han kan ikke vise bilen hos ett verksted så lenge det kalt inn til kontroll på en Trafikkstasjon. Da skal det krysses av på mangellappen at den kan forevises hos ett autorisert verksted for godkjenning. Men det blir på mindre brudd på forskrifter og slikt.

Nå som han har vært på Trafikkstasjonen må han vise bilen der på Etterkontroll til de godkjenner bilen. Noe de neppe gjør før alt er som de vil ha det.

Når du er vanskelig er de vanskelig.. sånn er det med øvrigheta.

Noen gang blitt stoppet av Politi og sagt jeg har dårlig tid, og sett en som kjapper seg med å skrive ut forelegget? ;)

JoaLars
17/11/10, 01:13
Gjelder dette for tåkelys også, må mann ta bort ballaster og pærer å sette inn orginale pærer om man skal på EU.. Eller gjelder dette kun hovedlys?

Har Xenon i mine tåkelys med klart glass.. De er stilt veldig langt ned på veibanen slik at jeg skal blende minst mulig.. Vet selv hvor irriterende det er å møte biler med ettermontert Xenon som lyser i alle himmelretninger... Men har tildags dato ikke møtt noen som har blendet meg tilbake eller lignende pga dette.


******EDIT******
Var litt kjapp å skrive skjønner jeg.. fant en tråd om spørsmåle mitt :)
http://forum.vccn.no/showthread.php?t=13281

Kilroy
17/11/10, 03:02
tips!!!
xenonkonvetering godkänd på bes i sverige :D


Nivåregleringssats
Artikelnummer: 170001
Nivåregleringssats för xenonkonverterat halvljus

Detta är en komplett sats för att bilprovningen ska godkänna xenon på halvljus!

KAMPANJ! Vattenspolningssats ingår! Nu ingår KOSTNADSFRITT påfyllningsdunk med motordriven vattenpump, spolmunstycken och tillbehör för vattenspolning av strålkastare, dvs ett komplett kit för nivåreglering av halvljus! Värde på vattenspolningskitet som medföljer gratis 299sek, så passa på!

E13 certifierad nivåregleringssystem eller ALS (Automatic Leveller System) som tillsammans med ett spolsystem för framlyktor uppfyller EU-direktiv och möjliggör att Svensk bilprovning i samband med fordonsbesiktning godkänner xenonkonvertering av halvljus.
Produkten har en smart teknisk lösning, då sensor för automatisk nivåreglering anslutes till fordonets befintliga system med manuell justering av halvljusbild.

Sensor avkänner fordonets lutning via en så kallad accelerometer som känner av förändringar i hastighet och kabel måste anslutas till sensor kabel för hastighet (vehicle speed sensor wire), en kabel som alltid normalt är dragen i fordonet mellan givaren och instrumenteringen.

Ett elschema över bilens elsystem underlättar för att lokalisera rätt anslutningskabel och för att kontrollera färger på kablage.

För att xenonkonvertering av halvljus ska vara lagligt inom EU och godkännas av Svensk Bilprovning vid en besiktning ställs krav på installation av automatisk ljusnivåregleringssystem samt strålkastarengöring med vattenspolning.

Vid xenonkonvertering av halvljus bör xenonsystemet ha en angiven effekt av 35 Watt och xenonlampans färgtemperatur bör ligga mellan 4300 eller 5000 Kelvin.
Ett automatiskt ljusnivåreglereringsystem kan eftermonteras på samtliga 12 volts fordon som har ett manuellt justerbart nivåreglereringsystem, dvs funktion från förarkupen reglerbart höj och sänkbart ljus på huvudstrålkastare.

Eftermontering av xenonlampor på fordonets halvljus innebär att fabriksmonterade halogenlampor bytes ut mot xenonlampor, som alltid är anslutna till drivdon.
Det kraftfulla xenonljuset innebär att trafiksäkerheten förbättras avsevärt vid mörkerkörning.

Nivåregleringen är godkänd enligt E-13 certifiering och uppfyller krav enligt ECE-reglemente 48 och EG-direktiv 76/756/EEG

Fordon med typgodkända halvljusstrålkastare ska vara utrustade med automatisk ljusnivåreglering enligt kraven i ECE-reglemente 48 eller EG-direktiv 76/756/EEG och strålkastarrengörare som antingen är typgodkänd enligt ECE-reglemente 45 eller uppfyller de tekniska kraven i reglementet.

Nivåregleringssatsen som monteras tillsammans med strålkastarrengörare uppfyller ECE-reglemente och EG-direktiv.
Nivåregleringssatsen för xenonkonverterat halvljus är E13 certifierad.

Komplettera och matcha med ett 35 Watt xenonkit från CNlight som är E-mark certifierad, passa på att fynda till osannolika kampanjpriser!

Klicka här för kopplingschema samt produktmanual (2.42 Mb PDF-fil)
Klicka här för produktens E13 certifikat som möjliggör godkännande inom EU och svensk bilprovning (436 Kb PDF-fil)
1 399sek



http://www.humanhabit.se/se/xenon/xenon-nivareglering/nivaregleringssats.html

Morgis
17/11/10, 08:20
den hadde vært litt interessant å sendt inn til biltilsynet og sett om man kunne fått slik ombygging godkjent i norge.. :)

Robert H.
17/11/10, 09:37
§ Typgodkännande enligt ECE
Möjligheten att eftermontera strålkastare med
xenonljus (HID) infördes i de svenska föreskrifterna den 1 januari 2002 och gäller både för äldre bilar och
helfordonsgodkända bilar som tagits i bruk.
Enligt 21 kap. om belysningsinstallation i Vägverket föreskrifter (VVFS 2003:22) om bilar och släpvagnar som dras av bilar, ska halvljusstrålkastare med xenon/gasurladdning vara av typ som godkänts enligt ECE-reglemente 98 och ljuskälla till sådan strålkastare vara av typ som godkänts enligt ECE-reglemente 99.
Halvljusstrålkastare ska vara inkopplad i fordonets
elektriska system så att den förblir tänd när helljusstrålkastare används.
Fordon med typgodkända halvljusstrålkastare ska
dessutom vara utrustade med automatisk
ljusnivåreglering enligt kraven i ECE-reglemente 48 eller EG-direktiv 76/756/EEG och strålkastarrengörare som antingen är typgodkänd enligt ECE-reglemente 45 eller uppfyller de tekniska kraven i reglementet.

timmie
17/11/10, 10:34
Noen gang blitt stoppet av Politi og sagt jeg har dårlig tid, og sett en som kjapper seg med å skrive ut forelegget? ;)


ble stoppet når jeg hadde dårlig tid.. skulle kjøre dama ned til bussen, fikk da kjøre videre for så og komme tilbake mens dem beholdte vognkortet.. ble stoppet for xenon lysa da.. :D

Per Turbo
17/11/10, 14:43
§ Typgodkännande enligt ECE
Möjligheten att eftermontera strålkastare med
xenonljus (HID) infördes i de svenska föreskrifterna den 1 januari 2002 och gäller både för äldre bilar och
helfordonsgodkända bilar som tagits i bruk.
Enligt 21 kap. om belysningsinstallation i Vägverket föreskrifter (VVFS 2003:22) om bilar och släpvagnar som dras av bilar, ska halvljusstrålkastare med xenon/gasurladdning vara av typ som godkänts enligt ECE-reglemente 98 och ljuskälla till sådan strålkastare vara av typ som godkänts enligt ECE-reglemente 99.
Halvljusstrålkastare ska vara inkopplad i fordonets
elektriska system så att den förblir tänd när helljusstrålkastare används.
Fordon med typgodkända halvljusstrålkastare ska
dessutom vara utrustade med automatisk
ljusnivåreglering enligt kraven i ECE-reglemente 48 eller EG-direktiv 76/756/EEG och strålkastarrengörare som antingen är typgodkänd enligt ECE-reglemente 45 eller uppfyller de tekniska kraven i reglementet.

Dette er for å montere xenonlamper, ikke kit.

Robert H.
17/11/10, 15:32
Dette er for å montere xenonlamper, ikke kit.

Ja, det stemmer!!
Har sjekket litt.

1. The headlamp unit (outer lens, reflector, bulb) shall be type approved to ECE 98 and be "e-marked" to demonstrate this. That can only be done by the headlamp supplier - Hella, Valeo etc. who must test the headlamp in an independent laboratory.

Så, da er det ikke bare å montere nivåreguleringskittet på en vanlig hovedlykt med justering, for den skal i tillegg være godkjent som i teksten over.

Reglene finnes her, "Regulation No. 98" med tillegg.

http://www.unece.org/trans/main/wp29/wp29regs81-100.html

ASK Racing
18/11/10, 17:27
Han kan ikke vise bilen hos ett verksted så lenge det kalt inn til kontroll på en Trafikkstasjon. Da skal det krysses av på mangellappen at den kan forevises hos ett autorisert verksted for godkjenning. Men det blir på mindre brudd på forskrifter og slikt.

Nå som han har vært på Trafikkstasjonen må han vise bilen der på Etterkontroll til de godkjenner bilen. Noe de neppe gjør før alt er som de vil ha det.

Når du er vanskelig er de vanskelig.. sånn er det med øvrigheta.

Noen gang blitt stoppet av Politi og sagt jeg har dårlig tid, og sett en som kjapper seg med å skrive ut forelegget? ;)

trode han bare hadde vært på eukontrol jeg :) har han fått mangel lapp, da er det noe annet ja :)