PDA

Vis full versjon : S80 hakker og puffer



S80 T5
16/11/10, 00:30
Jeg hadde min 99' S80 T5 på verksted fordi lambdasonde lampa begynte å lyst samtidig som bilen hakket hver gang jeg gasset på, dette skjedde bare en gang hver gang jeg startet bilen.
På verkstedet fant dem feil på lambda nr 2(nr 1 ble byttet i fjord) og byttet denne. Når jeg fikk igjen bilen var lampa borte og bilen gikk bra, det var 3 varme grader da, men når jeg prøvde bilen igjen nå ikveld (-7 grader) så hakker og puffer det i motoren hele tiden selv når jeg nesten ikke tråkker på gassen.
Det var ikke noen flere feilmeldinger etter dem hadde byttet lambdan heller.

Noen som har vært borti dette før?

Bilen har vært på alle servicer, men pluggene har ikke blitt byttet på 2 år (40.000 km). Tenkte jeg skulle prøve å bytte dem imorgen, kan det være dem?

aarnes
16/11/10, 08:54
Plugger og pluggledninger kan jo være en årsak.
men da vil du ofte høre at den bare går på reduserte sylindere og.. at den ikke går på alle.

Har vært borti to tilfeller den siste tiden hvor en pluggledning har vært defekt, og ikke noen av pluggene.
er jo kostbart å bytte alle ledningene men..

_tormod_
16/11/10, 09:31
Er ikke pluggledninger på disse. En coil pr sylinder og el. gasspjeld.
Det kan være en defekt coil som forårsaker fjusk hos deg. Regner med lambdasonde nr to er den bakre. Den fremre har også en tendens til å begynne å kødde etter 8-10 år, har samme problem på min. Byttet først bakre (ett år siden) og nå står fremre for tur... :P
Tror du skal få lest ut igjen feillageret på bilen jeg, kan være så mye... Bør ha satt feilkode nå siden den fjusker så mye :)

S80 T5
17/11/10, 16:30
Takk for svar.

Jeg byttet pluggene og bilen ble som en helt annen etterpå, men den har en liten tendens til å hakke ved gasspådrag i 4 og 5 gir.
Bilen skal snart på volvoservice og da tar dem SW oppgradering (service 2.0) og får se om det hjelper da.

_tormod_
17/11/10, 18:44
Det er bra :) Husk å fjerne chip hvis du har, før service 2.0 :)